5. SEMINÁŘ RODINA, PROBLÉMOVÁ RODINA, RODINA A ŠKOLA Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. PROMĚNY RODINY http://www-personal.umich.edu/~kpearce/wonderyears/wymain.jpg http://ducksswiminbubbles.edublogs.org/files/2012/10/1-1vlv1cl.jpg http://img.ct24.cz/cache/616x411/article/46/4526/452531.jpg PROMĚNY RODINY ¢Tradiční rodina •patriarchální, vícegenerační •soběstačná z hlediska produkce statků •náboženský charakter ¢Moderní rodina •1. demografická revoluce: od vysoké porodnosti a úmrtnosti k nízké porodnosti a úmrtnosti •komplementární role muže a ženy •nukleární manželská rodina ¢Postmoderní rodina •2. demografická revoluce: pokles porodnosti, kohabitace, růst rozvodovosti, děti mimo manželství •nové typy nerodinných uspořádání •legitimizace sexu mimo manželství •proměny mužských a ženských rolí PTÁČATA: ANALÝZA RODINNÉHO PROSTŘEDÍ ¢1) Jaké děti jsou v dokumentu? Co to znamená „děti z okraje společnosti“? ¢2) Co to znamená být Rom? ¢3) Jaké jsou výhody a nevýhody zahájení školního roku školou v přírodě? ¢4) Na základě videa zkuste charakterizovat rodinné prostředí žáků z hlediska —struktury rodiny —zaměstnanosti rodičů —hodnotové orientace —pedagogizace rodinného prostředí (kulturní kapitál – knihy, ICT, kultura ve volném čase) —jazykového kódu —finanční gramotnosti ¢ PÁSMA FUNKČNOSTI RODINY ¢Funkční rodina ¢Problémová rodina ¢Dysfunkční rodina ¢Afunkční rodina INTERPRETACE FUNKČNOSTI RODINY ¢Analýza dětské kresby RODINA A ŠKOLA ¢J. Coleman (60. léta 20. stol.): sociální a rodinné zázemí má hlavní vliv na výsledky dítěte ve škole i na jeho profesní kariéru ¢Coleman srovnával různé typy škol a zjistil, že nejúspěšnější jsou katolické školy ¢PISA: závislost výsledků dětí v čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti na charakteristikách rodiny —ČR: vzdělání matky predikuje školní úspěšnost ¢Teoretické explanace: —Sociální kapitál (Coleman) —Kulturní kapitál (Bourdieu) —Jazyková socializace (Bernstein) — OTÁZKY ¢1) Definujte rodinu. ¢2) Jaká jsou pásma funkčnosti rodiny dle Dunovského? ¢3) Je funkčnost rodiny vždy ke všem dětem v rodině stejná? Uveďte příklad. ¢4) Jaké jsou výhody a jaká rizika diagnostiky rodiny skrze projektivní techniku dětské kres¨by rodiny?