PRÁCE UČITELE Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele UČITEL… ¢Úkoly pedagoga: odpovědnost za plný rozvoj jedinců, za jejich přípravu pro základní sociální role, za utváření stránek osobnosti, za jejich rozvoj z hlediska výchovných složek ¢ ¢Kompetence učitele: kompetence odborně předmětové, kompetence psychodidaktické, kompetence komunikativní, kompetence organizační a řídící, kompetence diagnostická a intervenční, kompetence poradenské a konzultativní a kompetence reflexe vlastní činnosti ¢ ¢Klíčové dovednosti : plánování a příprava, realizace vyučovací jednotky, řízení vyučovací jednotky, klima třídy, kázeň, hodnocení prospěchu žáků a reflexe vlastní práce a evaluace PRÁCE UČITELE ¢už není jen ten, kdo sděluje, řídí, rozhoduje, kontroluje! ¢ ¢facilitátor žákova vývoje a učení, který vytváří kvalitní vzdělávací situace a podmínky pro žákovo úspěšné učení ¢ ¢diagnostik, který se snaží dotáhnout každého žáka ke stropu jeho možností ¢ ¢průvodce na cestě za poznáním, který uvádí do věcí, pomáhá orientovat se v okolním světě, inspiruje, podněcuje, pomáhá budovat sebedůvěru, sebeúctu apod. STRES V PRÁCI UČITELE ¢když se učitelé cítí —rozzlobení, —deprimovaní, —nervózní a zklamaní, —když cítí úzkost nebo napětí v důsledku nějaké skutečnosti, která souvisí s jejich pedagogickou prací, — —označujeme to jako „učitelský stres“ ¢učitel spolu se žákem prožívá jeho úspěchy či prohry a zklamání (Kopřiva, 2000) ¢učitel patří do 2. a 3. nejnáročnější kategorie povolání (Machonin, Tuček, 1996) ¢ PŘÍČINY STRESU ¢Statistiky ukazují: —vysokou psychickou pracovní zátěž, téměř u 80 % učitelů, —nadměrný stres u 60 % učitelů, —sníženou odolnost vůči stresu u 25 % učitelů, —nedostatky v životosprávě u 90 % učitelů ¢ ¢hlavní zdroje učitelského stresu (Kyriacou, 2004): —žáci se špatnými postoji a motivací k práci; —žáci, kteří vyrušují a všeobecná nedisciplinovanost žáků ve třídě; —časté změny vzdělávacích projektů a organizace školy; —špatné provozní podmínky (stav a vybavení budov a tříd, financování provozu školy), včetně osobních vyhlídek na zlepšení postavení; —časový tlak; —konflikty s kolegy; —pocit, že společnost nedoceňuje práci učitele. VLASTNÍ ZKUŠENOSTI ¢časová tíseň a nedostatek volného času ¢„na nohou“ ¢denní rytmus stravování, pitný režim ¢přepjatá pozornost ¢pozitivní očekávání (nenaplněná?) ¢nezájem žáků, neochota spolupráce, vyrušování ¢administrativa a byrokracie ¢očekávání od rodičů, společnosti ¢nízký společenský status profese ¢nízké finanční ohodnocení ¢hluk kolem mne a namáhané hlasivky KDE BRÁT OPTIMISMUS? ¢umět „vypnout“ a zrelaxovat ¢umět „zapomenout“ (dostat se „nad věc“) ¢účastnit se seberozvojových seminářů ¢posilovat sebedůvěru a sebeřízení ¢sledovat své silné stránky i úspěchy žáků ¢omezit negativně laděná slova ¢usmívat se (alespoň na kolegy J ) ¢najít určitý rytmus dne ¢dopřát si nějakou radost ¢vytvářet si určitý nadhled ¢