1 Zadání seminární práce (pedagogická metodologie PdF MU, PS 2013) Vážení studenti, v rámci své výuky máte možnost zpracovat tuto variantu vaší seminární práce. Práce se skládá ze dvou částí: 1/ zjištění doporučení k udržení pořádku ve třídě od učitele a jeho rozboru a 2/ z administrace dotazníku pro žáky v jedné třídě, přepis dat do Excelu a zpracování výsledků. 1. část Požádejte učitele na druhém stupni základní školy, k jehož předmětu žáci vyplňují dotazník, aby na základě své učitelské zkušenosti zformulovat desatero doporučení, které by dal začínajícímu učiteli, aby si ve třídě při výuce udržel pořádek, žáci ho respektovali a dobře se mu učilo. 1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) 8) 9) 10) Učitel je žena/muž ze školy ………………………………………… a učí tyto předměty: ………… Má …….. let praxe. 2 2. část Administrace dotazníku „O naší třídě“ kolegům učitelům a jejich žákům • Dotazníky dejte do výuky v 7. nebo 8. ročníku základní školy (NE víceletého gymnázia, NE • Dotazník vyplňují žáci ke klasicky vyučovaným předmětům, speciálních škol). NE • Desatero doporučení mějte od toho učitele, k jehož výuce žáci vyplňují dotazník. občanská výchova, zeměpis, literatura nebo dějepis. • Učitel dané třídy by neměl dotazníky žáků vybírat nebo při vyplňování dozorovat, protože vyplňování dotazníků je anonymní. • Doporučujeme je zadávat v suplované hodině. • Dotazníky vyplňuje celá třída žáků, nemělo by jich ve výuce chybět více než 20 %. Neměli by systematicky chybět slabší, problematičtí nebo nadaní žáci. Žáci mohou chybět z důvodu nemoci apod. • Vytiskněte si verzi dotazníku pro žáky, které vyučuje žena (verze Ž) nebo muž (verze M). • Pokud je ve třídě žák, který potřebuje větší písmo, dotazník pro něho upravte. • Před vyplňováním dotazníku vyplňte s žáky cvičnou, nultou položku „Mám rád prázdniny“. Pravděpodobně většina žáků odpoví „souhlasím“. • Před vyplňováním dotazníku žáky vyplňte v každém dotazníku pro žáky, jakého předmětu a tedy i učitele se týká (přeškrtněte nevhodné např. černou fixou). • Po vyplnění dotazníku žáky je požádejte, aby si zkontrolovali, zda odpověděli na všechny otázky. Ti, co budou dříve hotoví, mohou označit otázky, kterým moc nerozuměli. Přílohy: 1/ Záznamový arch situačních vlivů k dotazníku O naší třídě 2/ Dotazník O naší třídě (verze Ž – paní učitelka/žena) 3/ Dotazník O naší třídě (verze M – pan učitel/muž)