Seminář ke speciální pedagogice Etopedie – osnova Mgr. Petra Segeťová, podzim 2013 Etopedie vznik: 60. léta 20. století - cílová skupina: děti v riziku děti s problémy v chování děti s poruchami chování - zabývá se edukací, reedukací a profesní přípravou jedinců s PCHE - děti, mládež a dospělí s poruchami chování v popředí osobnost jedince v kontextu jeho životní perspektivy (Vojtová, 2004) Bio-psycho-sociální model!! Porucha chování : Chování nebo emocionální reakce žáka se liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem a mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností. 5 charakteristik dle Bowera: 0 1. Neschopnost učit se 0 2. Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy 0 3. Nepřiměřené chování a reagování v běžných podmínkách 0 4. Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese 0 5. Tendence vyvolávat somatické symptomy ve spojení se školními problémy Vývoj PCH dle Bowera: 0 1. Chování jedince reaguje na problémy denního života 0 2. Chování, jímž jedinec reaguje na krizové životní situace 0 3. Chování, jímž se jedinec vymyká očekávání. Problematicky se přizpůsobuje změnám podmínek. 0 4. Zafixované a opakované nevhodné chování. 0 5. Zafixované nevhodné chování s tak výraznými symptomy, které vyžaduje segregaci. Dítě v riziku!!! Rizika spojená s: - osobností - Rodinou - Společností - školou Dítě s problémem v chování Motivace: - žák o problému ví a často jej chce řešit, ale neví jak Čas a intenzita: - krátkodobé, náhodné, důsledek konfliktu Podpora: - cílená opatření Dítě s poruchou chování Motivace: - nepřijímá normy, často nevnímá dopad Čas a intenzita: - dlouhodobě, opakovaně Podpora: - speciální intervence Legislativa 333/2012 Sb.Zákon, kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Zákon o rodině Zákon o sociálně - právní ochraně dětí ADD, ADHD 0 ADD – porucha pozornosti 0 s převahou narušení pozornosti, deficit pozornosti se projevuje v zaměření na určitou činnost či podnět, tj. v oblasti selektivní pozornosti i problémy s její distribucí a nedostatečnou flexibilitou (denní snění, „vypnutí“) – tzv. hypoaktivní děti 0 ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou Šikana Stadia Šikany (Kolář, 2011) 1. Zrod ostrakismu - mírné, převážně psychické formy násilí; okrajový člen skupiny se necítí dobře –neoblíbený, neuznávaný 2. Fyzická agrese a přitvrzování manipulace - v zátěžových situacích, kdy ve skupině stoupá napětí ostrakizovaní žáci jako hromosvod; spolužáci si odreagovávají nepříjemné pocity; manipulace přitvrzuje - první náznaky fyzické agrese 3. Vytvoření jádra - klíčový moment - vytváří se skupina agresorů = „úderné jádro“; spolupráce a systematičnost, nikoliv pouze náhodně, šikana nejvhodnější oběti 4. Většina přijímá normy - normy agresorů přijaty většinou třídy, neformální tlak ke konformitě - málokdo se dokáže postavit, i mírní a ukáznění žáci se chovají krutě 5. Totalita neboli dokonalá šikana - násilí jako norma pro všechny žáky- šikanování skupinovým programem - jedni mají všechna práva, ti druzí nemají práva žádná ÚSTAVNÍ VÝCHOVA 0 - nařízena soudem, když je výchova dítěte (3-18 let) vážně ohrožena nebo vážně narušena a jiná výchovná opatření nevedla k nápravě 0 - důvody – sociální i výchovné 0 - návrh k soudu podá sociální pracovník 0 Fce: - preventivní 0 - nápravná 0 - výchovná 0 Zařízení – DD, DDŠ, DÚ, VÚ OCHRANNÁ VÝCHOVA 0 - uložena soudem pokud o výchovu není náležitě postaráno 0 - spáchá-li dítě mezi 12. – 15. rokem věku čin, za který lze dle trestního zákona uložit výjimečný trest 0 - uložena v trestním řízení mladistvému mezi 15. – 18. rokem tehdy, jestliže ochranná výchova podle rozhodnutí soudu splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody 0 - DDŠ, VÚ Zařízení: - dětský domov, dětský domov se školou, diagnostický ústav, výchovný ústav (středisko výchovné péče) Zdroje • VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010 • VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido – edice pedagogické literatury, 2008 • RIEF S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha : Portál, 2010 • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011