Individuální vzdělávací plán pro praxi Individuální vzděláváací plán (IVP) je závazný pracovní materiál sloužící všem, kteří se podílejí na výchově a vzdělávání integrovaného žáka. Vzniká na základě spolupráce mezi učitelem, pracovníkem provádějícím reedukaci, vedením školy, žákem a jeho rodiči (zákonnými zástupci), pracovníkem pedagogickopsychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra. Proč individuální vzdělávací plán? Cílem není hledat úlevy, ale najít optimální úroveň, na níž může integrovaný žák pracovat. Umožňujeme žákovi pracovat podle jeho schopností: - pracuje individuálním tempem, - bez ohledu na učební osnovy, bez stresujícího porovnávání se spolužáky, - není překážkou k dalšímu vzdělávání, ale pomůckou k lepšímu využití předpokladů, - je pro žáka motivační – dáva mu pocit péče a zájmu ze strany učitele, - aktivní účast žáka - není pasivním objektem působení učitele a rodičů, ale přebírá odpovědnost za výsledky reedukace. Umožňuje učiteli pracovat: - s dítětem na úrovni, kterou ono dosahuje, bez obavy z neplnění požadavků učebních osnov - je východiskem plánovité aktivity ve vztahu ke konkrétnímu integrovanému žákovi - je vodítkem pro individuální vyučování a hodnocení - nové údaje získávané v průběhu vyučování slouží jako zpětná vazby a vedou k úpravě plánu podle dosažených výsledků. Do přípravy se zapojují i rodiče: - stávají se spoluodpovědnými za výsledky práce svého dítěte, - jsou seznámeni se stávající situací a perspektivou dítěte, - využívají tak svého práva ve vztahu k dítěti, ale též na sebe přebírají odpovědnost. Tvorba IVP Sestavení IVP je kolektivní práce: Práce na IVP je současně prací s rodinou žáka. Dále jde o konzultace v týmu: - třídní učitel, výchovný poradce, metodik prevence, popř. ostatních vyučujících, kteří vytvářejí pedagogickou diagnostiku. - Ta navazuje na diagnostiku z odborného pracoviště, například PPP (jsou zde informace o dítěti, např. informace o některých psychických kvalitách dítěte atd.). - Dále také může navazovat na doporučení registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře či dalšího odborníka. - V neposlední řadě je v souladu se Školní vzdělávací program. Organizace IVP Výchovný poradce je zodpovědný za celkový proces, shromažďuje informace, podklady k IVP, archivuje. Plán se vyhotovuje nejpozději do měsíce od doporučení či zjištění potřeb. Jednotliví učitelé stanovují vzdělávací cíle pro svůj konkrétní předmět sami, postup je konzultován a je přizpůsobený celku IVP. IVP je vypracován tedy především pro ty předměty, kde se handicap výrazně projevu nebo zvýznamňuje potřeba. Co IVP obsahuje? 1. základní údaje o žákovi/žákyni 2. odpovědné osoby, zúčastněné osoby(AP) 3. v případě, že je žák/žákyně zařazován i do jiných tříd - učební plán kmenové třídy 4. upravený učební plán žáka/žákyně (např. kmenová třída MT 5hodin, žák MT 2hod, kmenová třída ČJ 7, žák ČJ 12) 5. organizace výuky – rozvrh hodin, specifické vzdělávací cíle (např. nácvik správné výslovnosti, rozvíjení slovní zásoby) 6. cíl, jehož má být dosaženo, rozepsání konkrétních vzdělávacích cílů v jednotlivých předmětech (cíle krátkodobé a dlouhodobé) 7. formy a metody výuky (např. práce ve dvojicích, skupině, didaktická hra) 8. konkrétní úkoly v jednotlivých oblastech – sluchová, zraková percepce, gramatika, cizí jazyk apod. 9. materiální podpora výuky 10. způsob hodnocení a klasifikace 11. způsob ověřování vědomostí 12. komunikace s rodiči – způsob komunikace, setkávání 13. podíl žáka/žákyně, rodičů 14. seznam kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů pro výuku žáka a konání zkoušek 15. finanční zajištění (učebnice, metodické listy) 16. datum, kdo se podílel na vypracování IVP, kontrola plnění IVP 17. evaluace IVP, zjištění, hodnocení IVP, rozhodnutí do budoucna. Tipy a rady v IVP Úprava rozvrhu Rozvrh je např. upraven tak, aby měli žáci posílen ten předmět, ve kterém potřebují podporu. Mohou navštěvovat např.i hodiny v jiných třídách nebo ročnících. V těchto hodinách je nutné zajistit individuální přístup. Škola může pomoci zajistit individuální doučování (studenti vysokých škol-tutoři, AP, školní kluby - vyučující), v ideálním případě by však žáci s IVP neměli být znevýhodňování tím, že oproti ostatním musí vynakládat větší úsilí a své výuce věnovat více času. Stanovení specifických vzdělávacích cílů, například - vytváření a rozvíjení slovní zásoby - zaměřit se na techniku čtení – čtení slabik bez slabikování, omezit dvojí čtení např. „spolučtením“ - zaměřit se na porozuměním čtenému textu – žák vypráví samostatně s detaily, - popřípadě stručně s dopomocí začlenění žáka, žákyně do kolektivu třídy Formy a metody výuky, například Poslech, práce s názorem, didaktické hry na upevnění a zopakování látky, skupinová výuka, výuka ve dvojicích, práce s textem (doplňování2, řazení, seskupování, dopisování, domýšlení celku,zvýrazňování), vedení dialogu, atd. Materiální zabezpečení Názorné metodické listy, encyklopedie a obrázkové knihy, nahrávky, softwarové výukové programy (např. pro žáky se specifickými poruchami učení), počítač, překladové slovníky, slovníky cizích slov. Hodnocení Vždy je třeba respektovat individuální zvláštnosti žáků a jejich předpoklady k učení, rodinné zázemí, učební motivaci, zkušenosti, zájmy, vlastnosti atd. Každý žák má vlastní, osobní hodnotu. Hodnocení by mělo být co nejpestřejší (portfolio,slovní hodnocení,známka,sebehodnocení,…), protože tím nejlépe odpovídá na potřeby života. V IVP je přesně stanoveno, jak a za co je žák hodnocen. IVP určuje vzdělávací cíle, cestu k jejich naplnění a uvádí kompetence, které by měl žák v daném předmětu za určité časové období zhruba zvládnout, a na základě toho je následně hodnocen. Hodnotí se výhradně individuální pokrok žáka, žákyně. V rámci školního řádu, jehož součástí je i hodnotící řád, škola specifikuje zvolené hodnocení žáků s IVP. Při klasifikaci cizince se vychází z pedagogické diagnostiky, na jejímž základě je žák hodnocen. Zpočátku se používá slovní hodnocení, které lépe postihne individuální úspěchy a pokroky žáka. Ve srovnání s ostatními spolužáky, by při používání hodnocení známkou, vždy zůstávali za hranicí možného úspěchu, popřípadě by jejich „dobré“ známky působily při porovnání s ostatními problematicky. O způsobu hodnocení jsou spolužáci informování. V případě použití slovního hodnocení jsou výsledky popsány tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům formulovaným v učebních osnovách jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, k jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a k věku žáka. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka. Obsahuje také zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat. Hodnocení slouží především žákovu učení, mělo by nejen jemu, ale i učiteli a rodičům ukázat, co již zvládl, co ho ještě čeká a co ještě musí zlepšit. Má pro žáka motivační charakter. Hodnocení prostřednictvím portfolia. Kromě výsledků učení žáka je velmi významné hodnocení také jeho průběhu. Při tomto hodnocení je potřeba stanovit si kritéria, jimiž bude vyučující průběh vzdělávání měřen. Úroveň vzdělávacího procesu hodnotíme pomocí indikátorů kvality, např. - shoda mezi učiteli při vykonávání profesních povinností - výukový den je strukturován, výuka je intelektově náročná - učitelé a žáci mezi sebou v co největší míře komunikují, obě skupiny vytváří příjemné klima - výstupy žáka jsou často hodnoceny dle kritérií, na jejichž tvorbě se může žák podílet - požadavky jsou náročné, ale transparentní, jasně sdělené, a žák může očekávat maximum podpory při jejich plnění - učitel žáka podporuje v tom, aby byl aktivní, ptá se - žák sedí v blízkosti učitele - atd. Způsob ověřování znalostí Při ověřování znalostí lze vycházet z učebních stylů žáků, z předchozích znalostí, na kterých můžeme stavět a připravit tak činnosti, které se o tyto znalosti a styly budou opírat. Navržené způsoby a typy aktivit se dají využít ve všech vyučovacích předmětech. Navržené způsoby: rozhovor, pozorování, práce s textem, práce s obrázkem, slovníkem – porozumění, zapojení ve skupině atd. Komunikace s rodiči – způsob komunikace, setkávání S rodiči je nastavena komunikace buď ústně nebo písemně prostřednictvím deníčků, emailů. Rodičům vyučující navrhuje pravidelné konzultace, telefonní nebo emailové zprávy. Především je však rodič seznámen s obsahem IVP, postupy práce, s cíly, hodnocením a určitě s jeho participací na IVP. V práci učitele je nutné si uvědomit také určitou sociální roli, kdy rodině podáváme poradenství, popřípadě krizovou intervenci. Finanční zajištění Doporučení: - Granty – školy mají možnost ucházet se o dotace např. z MŠMT - Sponzoring na výukový, metodický materiál a další pomůcky