ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 OSNOVA VIII b: Vzdělávání žáků s poruchami chování a emocí Středisko výchovné péče (SVP) Cíle a úkoly SVP • prevence • odstranění či zmírnění již vzniklých PCH • eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy, spolupráce s rodinou • intervence - rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení • spolupráce se školou • spolupráce s ostatními institucemi Cílová skupina • 3 – 19, event. 26 let (průměrný věk = 15 let) • děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji • jedinci propuštění z ÚV, OV při jejich integraci do společnosti – organizovány resocializační programy • záškoláctví, nerespektování autorit (škola, domov), krádeže, kouření, útěky, šikana (agresor, oběť), vliv závadové party, lhaní, agresivní chování, experimenty (či konzumace) návykových látek • kritériem zařazení je aktuální stav klienta (nesmí být aktuálně intoxikován, závislý na drogách, neměl by mít pozměněnou zdravotní neschopnost…pokud dojde k zranění atd. musí se nejdříve vyléčit, aby byla terapie účinná) • výchovná skupina = max. 8 klientů, skupina je koedukovaná Činnosti • poradenské • intervence – speciální pedagog – etoped, psycholog, sociální pracovník • psychoterapeutické • výchovně-konzultační pomoc všem, kdo se o problematiku PCH zajímají • metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 • podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH • přímá preventivně výchovná péče – forma ambulantní x stacionární x internátní, forma individuální x skupinová (viz níže) Personál SVP • speciální pedagogové – učitelé • speciální pedagog – etoped • psycholog • sociální pracovník • vychovatelé – měli by mít speciálně pedagogické vzdělání (etopedie) všichni spolupracují na koncepci individuálního programu pomoci (program osobního rozvoje) Ambulantní forma • klient = jedinec s rizikem či s projevy PCH, jedinec po propuštění z ÚV – žádost zákonného zástupce • úkoly – prevence – intervence a poradenství – přímá práce s klientem, rodiči – diagnostika – zpracování individuálního programu pomoci – může se jako doporučení dávat do školy, rodičům – práce s rodinou – metodická pomoc školám – realizace probačních programů – veřejně prospěšné práce • dochází tam klienti, kteří opustili internátní nebo stacionární část, 6 měsíců ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Stacionární (celodenní) forma • klient – jedinec s rizikem či s projevy PCH – smlouva s OZV • úkoly – intervence a terapie – výuka – spec.ped. a ped.-psych. podpora (rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, poradenství při volbě vzdělávací cesty – spolupráce s kmenovou školou – spolupráce s rodinou, či OZV (os. zodpovědná za výchovu) Internátní forma • klient – jedinec s PCH – smlouva OZV • úkoly totožné jako u stacionární části • pobyt v délce 2 měsíců, klienti internátní a stacionární části mají záměrně oddělený program • po ukončení navazuje ambulantní péče (zpravidla 1 rok) • Pobyt dobrovolný !! (žádost osoby zodpovědné za výchovu) Legislativa  Vyhláška 438/ 2005 kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve SVP  Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti Středisek výchovné péče č. j.: 14 744/2007-24  Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti SVP ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Umístění dítěte/ mladistvého do školského zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy  rodiče neschopni z různých důvodů zajistit podmínky pro zdárný vývoj dítěte v rodině  PCH takového stupně a intenzity, že ohrožuje zdárný vývoj dítěte  dítě porušuje zákonné normy a jeho chování by bylo v případě jeho trestné odpovědnosti posuzované jako trestný čin  dítě porušuje zákonné normy, je již trestně odpovědné a ÚV (OV) je mu nařízena (uložena) jako alternativní trest  dítě mezi 12 -15 rokem porušuje zákonné normy způsobem, za který by byl dospělému uložen výjimečný trest  PCH má častou frekvenci a vzestupný trend (útěky, toulky, záškoláctví, demonstrativní sebepoškozování, alkoholismus, tabakismus, toxikománie a v posledních letech gamblerství)  zpravidla se zde poradenství míjí účinkem Legislativa • zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních • zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb. • vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se stanoví podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Ústavní výchova • nařízena rozhodnutím soudu • určena pro nezletilé do 18 let s krátkodobým pobytem mimo rodinu nebo s nejasnou prognózou, anebo pro děti vyžadující speciální přístup pro určitý handicap • uskutečňuje se podle věku ve zdravotnických a školských zařízeních (kojenecké ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou pro děti po 3. roce života, diagnostické ústavy a výchovné ústavy) • u dětí 3 – 18 let věku (výjimečně do 19 let) základním předpokladem nařízení ÚV je vážné ohrožení nebo narušení výchovy dítěte ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Ochranná výchova • uložena soudem, spáchá-li dítě mezi 12. – 15. rokem věku čin, za který lze dle trestního zákona uložit výjimečný trest • uložena v trestním řízení mladistvému mezi 15. – 18. rokem tehdy, jestliže ochranná výchova podle rozhodnutí soudu splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody • uskutečňuje se ve školských zařízeních (dětské domovy se školou a výchovné ústavy, u dětí 15 – 18 let věku (výjimečně od 12 let) • základním předpokladem uložení OV je protispolečenský čin dítěte nebo mladistvého, který naplňuje skutkovou podstatu trestného činu Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a) diagnostický ústav b) dětský domov c) dětský domov se školou d) výchovný ústav • děti/ mladiství s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let • poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření • zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let Diagnostický ústav (DÚ) • děti a mládež s nařízenou ÚV nebo OV, nařízeným předběžným opatřením nebo na žádost rodičů či jejich zákonných zástupců (důvodem poruchy chování) • délka pobytu zpravidla 8 týdnů - diagnostická a zdravotní šetření, probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, výchovná sociální a organizační zajištění, která vedou k umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV a OV v územním obvodu diagnostického ústavu úkoly  diagnostické  vzdělávací ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013  terapeutické  výchovné a sociální  organizační  koordinační • DÚ poskytují i nezbytnou péči dětem a mladistvým, zadrženým na útěku nebo policií při trestné činnosti, na základě rozhodnutí soudu o předběžném opatření • základní organizační jednotka - výchovná skupina – člení se podle pohlaví nebo věku a jsou zřizovány max. 3 při počtu nejméně 4 a nejvíce 6 dětí • děti školou povinné chodí do tříd, kde jsou vzdělávány podle vzděl.programů ZŠ, ZŠ praktické • pro mládež s ukončenou povinnou školní docházkou, diagnostické třídy pro přípravu na budoucí povolání • ve třídě max. 8 žáků • po diagnostickém pobytu je dítě umístěno s předáním veškeré dokumentace a doporučením 1) zpět do rodiny 2) dětského domova - nemá závažné poruchy chování 3) dětského domova se školou 4) výchovného ústavu Dětský domov (DD) • zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování ve věku od 3 do 18 let (do 26 let) • děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 6-8 dětí, 2-6 skupin • děti navštěvují školy mimo DD podle věku ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Dětský domov se školou (DDŠ) • děti/mladiství s nařízenou ústavní výchovou, výjimečně s uloženou ochrannou výchovou • umísťovány děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky • nemůže-li se po ukončení povinné školní docházky pro svoje závažné poruchy chování dítě vzdělávat ve SŠ mimo zařízení nebo nepracuje je přeřazeno do VÚ • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 5-8 dětí, 2 -6 skupin • ve škole třídy s max. počtem 8 dětí • vzdělávání podle programu základní školy, základní školy praktické, základní školy speciální • žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků • podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků Výchovný ústav (VÚ) • mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kt. byla nařízena ÚV a uložena OV • dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ • plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální • základní organizační jednotka - výchovná skupina – 5-8dětí; 2-6 skupin • ve škole při zařízení třídy s max. počtem 8 dětí • je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání - nejčastěji se zřizuje  Praktická škola  Odborné učiliště  SOU • pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání, může být zřízena pracovně- výchovná skupina ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Literatura a zdroje  VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010  VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido – edice pedagogické literatury, 2008  Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů  zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb.  vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se stanoví podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních