ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 OSNOVA VI: Vzdělávání žáků s mentálním postižením (MP) Psychické zvláštnosti osob s MP (Švarcová, 2011) • zpomalené chápání • snížená schopnost až neschopnost vyvozování logických vztahů • snížená mechanická a zejména logická paměť • menší slovní zásoba a neobratnost ve vyjadřování • poruchy vizuomotoriky a pohybové koordinace • Impulzivnost, hyperaktivita nebo celková zpomalenost chování • citová vzrušivost • sugestibilita a rigidita chování • nerovnováha aspirací a výkonů • zvýšená potřeba uspokojení a bezpečí • poruchy v interpersonálních skupinových vztazích a v komunikaci • snížená přizpůsobivost k sociálním požadavkům Předškolní vzdělávání dětí s MR (3 – 6 let) „běžné“ mateřské školy • integrace žáků, integrované třídy • přiblížení se normálnímu prostředí, snížení nebezpečí izolace • RVP PV podporuje integraci v případech kdy lze vytvořit a zajistit podmínky • přizpůsobení vzdělávacího programu, individuální vzdělávací program • odpovídající vzdělání pedagogů, spolupráce s odborníky, SPC, PPP speciální mateřské školy • podle RVP předškolní vzdělávání – speciální i integrované • využití služeb školských poradenských zařízení (SPC) • osvojení specifických dovedností - zvládnutí sebeobsluhy a základních hygieny na úrovni odpovídající věku a stupni postižení • využití vhodných kompenzačních pomůcek ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 • přítomnost asistenta (podle míry a stupně P) • počet dětí ve třídě snížen Přípravné třídy • zřizovány při ZŠ, ZŠ praktické výjimečně při MŠ • počet žáků je 8 až 15, více pouze s udělením výjimky • dle školského zákona č. 472/2011 Sb. (z. 561/2004 Sb.) Cílová skupina • Děti z rodinného prostředí s nízkým kulturním a sociálním postavením, ohroženým sociálně patologickými jevy • d. s. nařízenou ÚV a uloženou OV • d. v postavení azylanta a účastníka řízení o udělení azylu na území ČR • d., jejichž rodina: o je nepodporuje ve školních aktivitách a přípravě na školu, nezajišťuje dostatečně materiální potřeby dětí o se řídí kulturními vzorci, které jsou odlišné nebo v rozporu s kulturními vzorci české společnosti o užívá jiný než vyučovací jazyk nebo je tento jazyk užíván nesprávně o má oslabenou kvalitu verbální komunikace o děti s odkladem povinné školní docházky Cíle PT • zvýšit školní připravenost dětí k bezproblémovému začlenění do vzdělávacího procesu od 1. ročníku ZŠ • předcházet případným neúspěšným začátkům, jež by mohly ohrozit průběh dalšího vzdělávání těchto dětí • navázání kontaktu s rodinou a získání její důvěry ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Náplň výuky v PT • neučí látku 1. třídy, nahrazuje dětem předškolní zařízení • hry, učení, vycházky, pracovní, pohybové, hudební a výtvarné činnosti • oblast socializace a jazyková oblast • postupné seznamování s novou situací • přizpůsobení se novým požadavkům, časovému řádu • grafomotorické zkušenosti Základní vzdělávání žáků s MR od 6 (7,8) let • ve speciální škole – základní škola praktická (ZvŠ) – základní škola praktická (PŠ) • individuální integrace • skupinová integrace • kombinace uvedených forem Základní škola praktická • RVP ZV s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP ZV LMP) • žáci s lehkou MR, jiná úroveň snížení rozumových schopností • co nejvyšší úrovně znalostí, dovedností a osobnostních kvalit při respektování jejich individuálních zvláštností a možností • příprava žáků na zapojení, v optimálním případě na úplnou integraci do běžného občanského života • vyučování- speciální učební metody, výběr učiva a individuální přístup, výrazné snížení počtu žáků ve třídě ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 • v praxi – žáci s rozumovými schopnostmi pohybující se na hranici průměru nebo v oblasti lehkého podprůměru, kteří neprospívali na běžné ZŠ, určitá část žáci romského etnika, často handicapovaní pouze odlišnými návyky, chováním či neznalostí českého jazyka • zařazení žáka – provádí ředitel školy na základě doporučení školského poradenského zařízení a souhlasu zákonného zástupce žáka • škola devítiletá, žáci si plní povinno školní docházku • učitelé speciální pedagogové • Před RVP ZV LMP některá specifika u vyučovacích předmětů - pracovní vyučování – velký počet hodin, řečová výchova, pro žáky s trvale či přechodně změněným zdravotním stavem – zdravotní tělesná výchova RVP ZV LMP • 9 vzdělávacích oblastí 1. Jazyk a jazyková komunikace - Český jazyk a literatura, Cizí jazyk 2. Matematika a její aplikace – Matematika a její aplikace 3. Informační a komunikační technologie 4. Člověk a jeho svět 5. Člověk a společnost 6. Člověk a příroda 7. Umění a kultura – HV, VV 8. Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví, Tělesná výchova 9. Člověk a svět práce • Vzdělávací oblasti koncipovány tak, aby respektovaly sníženou rozumovou schopnost žáků – rozvíjí především poznávací a komunikační schopnosti organizace školní docházky • podle RVP ZP – 2 stupně – nižší a vyšší, nižší ještě vnitřně rozdělen na období 1. -3. r. a 4. -5. r. ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Základní škola speciální • žáci se střední a těžkou MR • podmínky: snížený počet žáků, přizpůsobené třídy, speciální učebnice a pracovní sešity, přizpůsobený časový rozvrh, klidné, nehlučné a nestresující prostředí • RVP ZŠS (RVP pro obor vzdělání Základní škola speciální – Díl I Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením – Díl II Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami • zařazení provádí ředitel školy na základě doporučení školského poradenského zařízení a souhlasu zákonného zástupce • vzdělání je desetileté a žáci si plní povinnou školní docházku • poskytování elementárních vědomostí, dovedností, na vytváření návyků potřebných k uplatnění v praktickém životě a na rozvíjení duševních i tělesných schopností žáků Vzdělávání v rámci profesní přípravy Odborné učiliště (OU, 2 a 3 roky) • návaznost na vzdělávací program základní školy praktické • struktura a organizace práce na odborném učilišti (OU) je podobná organizaci a struktuře práce na středním odborném učilišti (SOU) • výuční list po 2 nebo 3 letech • obory: Kovářské práce, Kamenické práce, Zámečnické práce a údržba, Papírenské práce, Prodavačské práce, Pekařské práce, Šití oděvů • může též poskytovat přípravu pro výkon jednoduchých činností žáků, kteří nejsou schopni samostatně pracovat, ale jejichž pracovní a společenské uplatnění musí být řízeno jinými osobami - v samostatné třídě odborného učiliště a trvá 1 rok >zakončení zde není výučním listem, ale vysvědčením ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Praktická škola (jednoletá a dvouletá)  určena žákům, kteří ukončili povinnou školní docházku v základní škole praktické, v základní škole speciální, v nižším než devátém ročníku základní školy a v odůvodněných případech Integrace individuální integrace • v běžné ZŠ nebo ve škole určené pro žáky s jiným druhem ZP skupinová integrace • ve třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené pro žáky se ZP v běžné škole nebo ve škole určené pro žáky s jiným druhem ZP • podpůrná opatření – využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání • kompenzační, rehabilitační a učebních pomůcky • speciálních učebnice a didaktické materiály • zařazení speciálně-pedagogické péče • poskytování pedagogicko-psychologických služeb • zajištění služeb asistenta pedagoga • snížení počtu žáků ve třídě • Vzdělávací program RVP ZV LMP Základní rozpoznávací znaky fungující integrace žáka se specifickými vzdělávacími potřebami – je řádným žákem běžné školy, nejlépe v místě bydliště – škola a učitelé aktivně spolupracují s odborným pracovištěm (SPC) – pro žáka je v případě potřeby zajištěna speciálně pedagogická péče (např. individuální výuka se speciálním pedagogem) ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 – žák je vzděláván podle individuálního vzdělávacího plánu – rozvrh hodin žáka odpovídá vyučování celé třídy – učební plán je přizpůsobován potřebám žáka – žák postupuje se svým ročníkem a jeho věk zhruba odpovídá věkovému průměru ve třídě – asistent je odborně veden určeným odborným pracovníkem školy nebo do tvorby IVP je zapojen třídní učitel, asistent pedagoga, odborní pracovníci SPC, rodina a v případě potřeby i další pracovníci (např. osobní asistent) – učitel i asistent pedagoga má možnost konzultovat problémy či otázky s odborníky externího odborného pracoviště (např. SPC) – učitelé věnují žákovi tolik pozornosti, kolik se dostane ostatním dětem, vyvolávají ho, zkoušejí, kontrolují domácí přípravu, v žádném případě nenechávají výuku žáka pouze na asistentovi – učitelé jsou v kontaktu s rodinou žáka – škola respektuje rozhodnutí odborného pracoviště, které má žáka ve speciálně pedagogické péči a které si vybrali rodiče žáka – je vytvořen vztah mezi spolužáky Zajímavé odkazy a videa  Rytmus o.s., kampaň pro inkluzivní vzdělávání http://www.youtube.com/watch?v=1K-5r8e5YMU  Inventurao.s.–Osexu,InstruktážnívideoosexuproosobysMP http://www.youtube.com/watch?v=Rjfj9YgyK_U Literatura a zdroje  PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2011. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. 401 s. ISBN 9788073151980. ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013  Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením – RVP ZV a RVP ZV-LMP http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv  VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003, 322. ISBN 80-244-0698-5.  CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 182 s. ISBN 8073670135.