ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 OSNOVA XI: Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení Specifické poruchy učení SPU  souhrnné označení různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání (Matějček, 1995) Dělení SPU podle Mezinárodní klasifikace nemocí (WHO, 10. revize, 1992)  F80 – F89 Poruchy psychického vývoje  F81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností  F81.0 Specifické poruchy čtení  F81.1 Specifické poruchy psaní  F81.2 Specifické poruchy počítání  F81.3 Smíšená porucha školních dovedností  F81.8 Jiné vývojové poruchy školních dovedností  F81.9 Vývojové poruchy školních dovedností nespecifikované dělení užívané ve školní praxi  dyslexie  dysgrafie  dysortografie  dyskalkulie  dyspinxie  dysmúzie ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013  dyspraxie Poruchy učení a inteligence  průměrná nebo nadprůměrná inteligence  výskyt možný souběžně s jinými formami postižení (např. smyslové vady, PCHE) nebo souběžně s jinými vlivy prostředí (např. nedostatečná nebo nevhodná výuka) - není přímým následkem  u osob s MR lze použít označení např. příznaky dyslexie, dyskalkulie atd. - potíže dítěte jsou primárně způsobeny sníženými rozumovými schopnostmi Dyslexie  specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami; postihuje rychlost a správnost čtení, techniku čtení, porozumění čtenému textu objevují se obtíže  záměny tvarově podobných písmen (b-d, s-z, t-j)  záměny akusticky podobných hlásek, obtíže ve sluchové diferenciaci a diskriminaci hlásek (a-e-o, p-b)  neschopnost akustické a optické analýzy a syntézy slov  obtížné skládání hlásek a písmen do slabik, pomalé slabikování  přidávání nebo vynechávání písmene/ slabiky/ slova,  přehazování pořadí slabik, slov ve větě  přetrvávání tzv. dvojího čtení  domýšlení textu, odhadování slov, odříkávání textu zpaměti ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013  poruchy čtení s porozuměním – neznalost obsahu textu ani bezprostředně po přečtení, také tzv. mechanické čtení  pravolevé čtení, vracení se na začátek slova/ řádku  vynechávání řádků Dysgrafie projevuje se v oblastech  obtíže v zapamatování tvarů písmen, jejich napodobování  písmo je příliš velké/ malé, často obtížně čitelné  nestejná velikost grafémů  opačný sklon písma  neschopnost udržet písmena na řádku  neupravený písemný projev – časté škrtání, přepisování písmen  neúměrně pomalé tempo psaní  křečovité držení psacího náčiní, neúměrný přítlak  písemný výkon vyžaduje neúměrně mnoho energie, vytrvalosti a času Dysortografie ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013  specifická porucha pravopisu, která je velmi úzce a často spojena s dyslexií; vystupují zde do popředí specifické poruchy řeči a nedostatky ve sluchovém vnímání projevuje se v oblastech 1. Zvýšený počet specifický dysortografických chyb  rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek  rozlišování slabik dy – di, ty – ti, ny – ni  rozlišován sykavek  vynechaná, přidaná, přesmyknutá písmena nebo slabiky  hranice slov v písmu 2. Obtíže při osvojování gramatického učiva a při aplikaci gramatických jevů Dyskalkulie dyskalkulie praktognostická = porucha manipulace s konkrétními předměty či symboly – číslicemi, operačními znaménky  obtíže ve třídění předmětů podle barvy, velikosti  obtíže v porovnávání geometrických tvarů  poruchy prostorové orientace na ploše (rozmístění figur v prostoru) dyskalkulie verbální ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 = porucha schopnosti slovně označovat množství a počet předmětů, operačních znaků a matematický úkonů  obtíže ve jmenování číselných řad  neschopnost slovně označit číslici nebo počet předmětů dyskalkulie lexická (numerická dyslexie) = snížená schopnost číst matematické symboly a matematické příklady  obtíže ve čtení vícemístných čísel, desetinných čísel, zlomků a římských čísel  inverze podobných číslic dyskalkulie grafická (numerická dysgrafie) = narušená schopnost psát číslice, operační znaky, tvary (diktát, přepis)  neschopnost kreslit geometrické tvary, obtíže v rýsování;  neschopnost písemně počítat – obtíže v umístění jednotek, desítek dyskalkulie operační = narušení schopnost provádět základní matematické operace, záměny početních operací  záměny desítek a jednotek při sčítání, záměny čitatele a jmenovatele  nesamostatnost při násobení (pomoc sečítáním na prstech)  obtíže v pamětném počítání dyskalkulie ideognostická = porucha chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi (princip číselné řady, zvratnost matematických operací)  nechápe číslo jako pojem  neschopnost převést slovní úlohy do početních operací ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Dyspinxie  specifická porucha kreslení; kresebný projev dítěte je nápadně primitivní, charakteristická je neschopnost spodobnit danou představu nebo tvar způsobem adekvátním k věku dítěte Dysmúzie  specifická porucha hudebnosti - schopnosti vnímání a reprodukce hudby, osvojování hudebních dovedností  dítě s dysmuzií má potíže také při vnímání a reprodukci rytmu Dyspraxie  specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony; je nazývána též syndrom nešikovného dítěte Sociální a emocionální vývoj dítěte s SPU  mohou se projevovat emocionální a sociální problémy – forma poruch chování  nenaplňování očekávání druhých - pocit úzkosti a frustrace – agresivita, zlost vůči okolí/ apatičnost  problémy v komunikaci, s projevováním, reagováním na dotazy  poruchy chování u osob se specifickými poruchami mohou být způsobeny:  primárně jako součást obrazu lehké mozkové dysfunkce a deficitů dílčích funkcí (ADHD,ADD)  sekundárně jako důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení dospělých a zejména jako „výraz pocitu bezmoci vůči obtížím (Pokorná, 1997) ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Podpůrná opatření obecně  posadit dítě ve třídě před sebe, samotné nebo vedle klidného dítěte  posadit nejlépe doprostřed  vysvětlovat novou látku krátkými větami a jednoduchými slovy  ujišťovat dítě o pochopení látky a vštěpovat mu posloupnosti  domluvit se na úkolech, známkování, na počtech možných chyb a zadaných úkolů  vyhnout se únavě a rychlému rytmu  pomoci najít dítěti si svůj čas na daný počet cvičení  pomoci mu v počátku plnění úkolu  být trpělivý nad jeho pomalostí  nechat dítě objevovat své schopnosti  učinit opatření pro úspěch, aby dítě zažilo úspěch  vytvořit se vizuální, fonologické a jiné pomůcky – názornost Reedukace dyslexie  vybíráme texty, které odpovídají obsahem věku, obtížnosti, velikosti a délce  rozlišování obrázků, co se skrývá pod nějakou texturou, víc obrázků na sobě → rozlišování detailů  ke čtení vést přes záliby  soustředit se na techniku čtení, aby došlo k porozumění  spojení hláska – písmeno → děti písmena sledují, ohmatávají, zároveň pojmenovávají, užití přírodních zvuků (fff- vítr, ččč- kočka) ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013  karty s písmeny, kostky s vyznačenými písmeny, písmenková pexesa, kreslení tvarů a písmen – obtahování, vyhledávání ukrytých písmen – barevné vyškrtávání, kroužkování….)  Čtení z karet, PC programů, dyslektické čítanky; při čtení po slabikách může využít označování slabik obloučky) Metody reedukace dyslexie  Metoda obtahování  Metoda Fernaldové  Metoda postřehování  Čtení se záložkou (okénkem)  Čtení v duetu  Metoda vyhledávání chyb  Metoda dublového čtení  Nácvik dlouhých a krátkých samohlásek  Metoda globálního čtení Reedukace dysortografie 1. Specifické dysortografické jevy ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Rozlišování měkkých slabik di, ti, ni, dy, ty, ny  mačkadlo (destička, na které jsou zvýrazněné tvrdé a měkké slabiky), tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny, a měkké kostky s di, ti, ni  nejprve procvičujeme poslech, pouze jednu skupinu, poté obě, po zvládnutí přistupujeme i k psaní slov, diktát slov s barevným zápisem Rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek  zpočátku učíme vyslovovat dlouhé samohlásky ve slově s prodloužením  pak vybíráme slova, která kvalitou samohlásky mění význam může – muže  dítě se učí vyslovená slova zapisovat, kvalitu samohlásky zvýrazní barevně  zdůrazňujeme dítěti i rytmus slova, využíváme zaznamenávání, zábava -..  pomocí značek tvoří slova  práce s bzučákem  krátké diktáty Chyby ve výslovnosti  logopedické říkanky  skládání věty na proužku papíru, který žák nejdříve rozstříhal  sluchová analýza a syntéza řeči: rozlišování slov ve větě, rozkládání slov a slabik, skládání slov, slovní kopaná Záměny písmen  nejobvyklejší záměny jsou h – k, r-z, a-o, m-n  zapojení všech smyslů a barevné rozlišování, slova s rozlišovanými písmeny Neschopnost aplikace mluvnických pravidel  reedukace je aplikována na probírané mluvnické učivo ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 Pravopis věty a vlastních jmen  cvičíme správnou modulaci, dýchání- konec věty- snížení hlasu, začátek věty- velké písmeno, konec věty- znaménko Spojení slov ve větě  skupiny slov skládáme do vět Skupiny s ě, měkké a tvrdé slabiky  slova vypisujeme na kartičky, psacím i tiskacím, měkké slabiky zapisujeme jinou barvou Spodoba  využíváme pomocný tvar sup – supi Vyjmenovaná slova  využíváme názornosti, vysvětlení obsahu slov  vypisování vyjmenovaného slova z textu Pády a skloňování  hravá forma nácviku pádových otázek Shoda podmětu s přísudkem  procvičování a práce s větnými rozbory, dítě by mělo mít jasno v pojmech 2. Poruchy zrakového a sluchového vnímání, reprodukce rytmu, poruchy řeči, vývoje grafomotoriky Sluchová percepce  zpívání, rytmizace, rýmování, rozpočítávání, hudba  cvičení v rozlišování, napodobování neartikulovaných zvuků  cvičení v odlišování artikulovaných hlásek ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013  cvičení pro vnímání a rozlišování rytmu a melodie Zraková percepce  pozorování a rozlišování několika barev  navlékání korálů podle vzoru  napodobování výrazů obličeje  vyhledávání předmětů v místnosti  dokreslování obrázků, Pexeso  hry na procvičování očních pohybů Prostorová orientace  konstrukční hry  ukazování pravé a levé na těle  spojování teček Student se SPU na střední škole ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013  nejčastější problémy - pomalé tempo, nedostatky v písemném projevu, problémy v organizaci práce, nesprávné pracovní návyky  obtíže s profesní přípravou na budoucí povolání bez ohledu intelekt  diagnostika poruchy až na střední škole - žák se jeví jako pomalý, má problémy s organizací své práce, nižší schopnost psát souvislé texty a s přibývajícím objemem učivo nezvládá  výraznému zhoršení prospěchu a studenti mohou působit jako líní, pohodlní a bez zájmu  potřeba jistoty, řádu a systém v učení  posilování sebevědomí, plánování a organizace času, možnost využívání záznamové techniky (diktafon, počítač) a vytvoření klidného domácího prostředí  uzpůsobením podmínek pro konání MZ – zohlednění vzdělávacích potřeb Maturitní zkouška studentů s SPU Aspekty MZ doplněny nebo upraveny  Posudek školského poradenského zařízení  Proces přihlašování k MZ  Uzpůsobené podmínky konání maturitní zkoušky  Odlišné zkušební schéma  Odlišný způsob záznamu odpovědí  Odlišné hodnocení výsledků zkoušky Uzpůsobené podmínky ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013  Úprava prostředí  Navýšení časového limitu  Úpravy zkušební dokumentace  Alternativní způsob zápisu odpovědí při písemných zkouškách  Použití kompenzační pomůcek  Asistence  Tlumočení http://www.novamaturita.cz/download.php?id_document=1404034985&at=1 Výuka na 2. stupni, výuka jazyků  JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství. Praha: D + H, 2007, 67 s. ISBN 9788090357976.  BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 107 s. ISBN 9788021053953.  BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2006.  FIŠNAROVÁ, Michala. Dyskalkulie na 2. stupni základní školy. 2005, 58 l.  BEDNÁŘOVÁ, Lenka. Alternativní metody výuky německého jazyka u dětí se specifickými poruchami učení. 2007, 66 l. (diplomová práce)  GRENAROVÁ, Renée a Marie VÍTKOVÁ. Komunikativní přístup v cizojazyčné výuce u žáků s SPU: Communicative approach in foreign language teaching in learners with SLD. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 123 s. ISBN 9788021047822. ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013  KASTLOVÁ, Zdeňka. Nebojte se angličtiny: pracovní listy pro žáky ZŠ se specifickými poruchami učení : příručka učitele, klíč. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2006, 63 s. ISBN 8072385232.  KASTLOVÁ, Zdeňka. Nebojte se němčiny: metodická příručka. 1. vyd. Plzeň: Fraus, c2004, 53 s. ISBN 8072383132.  JANÍKOVÁ, Věra a Miroslava BARTOŇOVÁ. Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 120 s. ISBN 8021031352.  ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006, 167 s. ISBN 8073110229. Zajímavé odkazy Problémy dyslektiků  http://jackieweber.net/Projects/dyslexic.swf  http://jackieweber.net/Projects/dyslexia.html Video o dyslexii (EN)  http://www.sprword.com/videos/dyslexiamyth/ Literatura a zdroje BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU PdF. 2004 BARTOŇOVÁ, M., Reedukace specifických poruch učen II. Brno: MU.2005. s. 152. ISBN 80- 210-3822. SERFOINTEN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha. Portál 1999. ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice Věra Linhartová, podzim 2013 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál 2003 ISBN 80-7178-800-7 MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001 ISBN 80-7311000-8 SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000 ISBN 80-7169-773-7 MUNDEN, A. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál 2002 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál Praha 2001 ISBN 80-7178-544-X SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 199 SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1998