STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Anglický jazyk Zpracováno dle upraveného RVP ZV účinného od 1. 9. 2013 Vypracovala skupina pro přípravu standardů vzdělávacího oboru Anglický jazyk: Mgr. Ludmila Balíková, ZŠ Heyrovského, Olomouc Mgr. Jana Berkovcová, NIDV PaedDr. Zdena Hartingerová, ZŠ SNP, Hradec Králové Mgr. Martina Hulešová, AMATE, AI AT Mgr. Kateřina Janů, ZŠ Bakalovo nám., Brno Mgr. Gabriela Klečková, Ph.D., ZČU Mgr. Petra Lexová, ZŠ Ostrčilova, Ostrava - koordinátorka skupiny PhDr. Jana Pernicová, CERMAT PhDr. Jitka Tůmová, NÚV Mgr. Renata Uhlíková, MŠMT 1. stupeň 104 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu ivou výslovností Indikátory 1. žák porozumí krátkým a jednoduchým otázkám souvisejícím s osvojovanými tématy, jsou-li mu pokládány pomalu a s pečlivou výslovností (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže znak nebo obrázek, doplní odpověď, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Co říká učitel? Ukaž (zvedni) obrázek / seřaď obrázky: 1. Don't speak! 2. Write, please. 3. Show me an apple. 4. Spell... 5. Point to a window. 6. Don't play football! 7. Don't drink. 8. Open your book. 9. Listen, please. □ Poznámky k ilustrativní úloze B. D. CJ-5-1-01.2 Zdroje obrázků: A. [cit. 2013-03-24] Dostupné pod licencí Public domain na www: http://www.pdclipart.org/displavimage.php?album=37&pos=246 [cit. 2013-03-24] Dostupné pod licencí Public domain na www: http://www.pdclipart.org/thumbnails.php?album=83 [cit. 2013-03-24] Dostupné pod licencí Public domain na www: http://www.pdclipart.org/displavimage.php?album=42&pos=15 [cit. 2013-03-24] Dostupné pod licencí Public domain na www: http://www.pdclipart.org/displavimage.php?album=37&pos=281 [cit. 2013-03-24] Dostupné pod licencí Public domain na www: http://www.clker.com/clipart-non-potable-water.html [cit. 2013-03-24] Dostupné pod licencí Public domain na www: http://www.clker.com/clipart-8526.html [cit. 2013-05-24] Dostupné pod licencí Public domain na www: http://www.clker.com/clipart-13102.html (upraveno) [cit. 2013-03-24] Dostupné pod licencí Public domain na www: http://www.pdclipart.org/displavimage.php?album=37&pos=5 [cit. 2013-03-24] Dostupné pod licencí Public domain na www: http://www.clker.com/clipart-4577.html H. I. 105 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV Indikátory Žák rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně řkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu 1. 2. 3. žák rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v pomalém a zřetelném projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům žák porozumí významu slov a slovních spojení vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) žák porozumí smyslu jednoduchých vět vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam dané věty nebo její části, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Poslouchej. Ke každému jménu napiš správné písmeno obrázku. Jeden obrázek je navíc. Tina: Jane: Alex: Mary: Robert: B D Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-1-02.1 Zdroje obrázků: [online], [cit. 2013-03-18] Dostupné pod licencí Free clipart images na www: A. B. http http C. http D. http E. http F. http //www.allfreeclipart.com/sports/tennis/Tennis-racket2/ //www.allfreeclipart.com/animals/cats/BlackCat-with-White-Sockets/ //www.allfreeclipart.com/food/hamburger/ //www.allfreeclipart.com/buildings/House-3/ //www.allfreeclipart.com/fashion-clothing/ //www.allfreeclipart.com/education-school/Blocco-notes/ Další poznámky Transkripce textu: Number 1: Tom: What's your favourite food, Tina? Tina: I like hamburgers, they're yummy. Number 2: Jane: Look, it's my new schoolbag. I like the colours - purple, red and blue are my favourite. Amy: Yes, Jane, your new schoolbag is very nice. Number 3: Hello, I'm Alex. I love sports and games. I play tennis every day and this is my new tennis racket. Number 4: Peter: What do you like at school, Mary? Mary: I like writing very much! I've got a new exercise book, look. Number 5: Hi, my name's Robert and this is a picture of my pet. It's a black cat. Have you got a pet? 106 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-1-03 Žák rozumí jednoduchému poslechovému textu, pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu Indikátory 1. žák zachytí konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém poslechovém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům, má-li k dispozici vizuální nebo zvukovou oporu 2. žák porozumí tématu velmi krátkého a jednoduchého poslechového textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům, má-li k dispozici vizuální nebo zvukovou oporu (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) Ilustrativní úloha Poslouchej a doplň do tabulky chybějící údaje. A B Name? Sarah From (city)? Brno How old? years old years old Eyes (colour)? Hobby? Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-1-03.2 Autorkou materiálu a všech jeho součástí, není-li uvedeno jinak, je Ludmila Balíková. Autorkou obrázků je Lada Kořistková. Další poznámky Transkripce textu: A: Look at this photo - this is my new penfriend. Her name is Sarah - S-A-R-A-H - and she's from London in England. She's 9 years old and she's got two big sisters. Sarah's got long hair and brown eyes. Sarah likes dancing. She goes dancing to a school club every Monday and Friday. Dancing is her hobby. B: Hello, I'm Tom, it's easy-T-O-M, and I'm new in this class. I'm from Brno in the Czech Republic. I'm ten years old, how old are you? I've got one brother, his name's Mark. I've got short hair and blue eyes. Have you got a computer? 1 love playing computer games, it's my hobby. 1 can play many computer games. 107 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-2-01 Žák se zapojí do jednoduchých rozhovorů Indikátory 1. 2. žák použije základní zdvořilostní obraty (např. oslovení, pozdrav, rozloučení, poděkování) ve velmi krátkých a pomalu vedených rozhovorech žák se účastní jednoduchých a pomalu vedených rozhovorů, ve kterých poskytne konkrétní informace o sobě, dalších osobách, zvířatech, předmětech, činnostech nebo se na podobné informace zeptá (např. představí sebe či druhé, sdělí věk, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí, nebo se na totéž zeptá) za použití jednoduchých slovních spojenia otázek Ilustrativní úloha Hraní rolí: Noví přátelé V této úloze spolu komunikují čtyři žáci. Každý si vytáhne kartičku s osobními údaji. Zadání: Jsi na mezinárodním táboře. Vyber si kartičku a přečti si, kdo jsi. Ptej se a zjisti informace o nových kamarádech. Odpovídej na jejich otázky. Vzor: Ptej se např. How old are you? Name: Peter Black Name: Lucie Krátká Name: Robert Green Name: Maggie Small Age: 11 Age:10 Age:12 Age: 9 From: London, Great Britain From: Prague, the Czech Republic From: New York, the USA From: Liverpool, Great Britain Hobbies: swimming and playing football Hobbies: drawing and listening to music Hobbies: watching TV and reading books Hobbies: cooking and meeting friends Favourite food: ice-cream Favourite food: pizza Favourite food: apples Favourite food: oranges Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-2-01.2 108 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-2-02 Žák sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných téma Indikátory 1. žák se představí, sdělí svůj věk, kde bydlí, co dělá, vlastní, umí, má rád/nerad za použití jednoduchých slovních spojení a vět 2. žák sdělí informace o členech své rodiny, kamarádech a spolužácích (např. jméno, věk, kde bydlí, co dělají, vlastní, umí, mají rádi/neradi) za použití jednoduchých slovních spojení a vět 3. žák popíše skutečnosti, se kterými se běžně setkává (např. předměty, zvířata, činnosti), za použití jednoduchých slovních spojení a vět Ilustrativní úloha Řekni alespoň deset pravdivých vět o sobě a o svém kamarádovi nebo členu rodiny. Tabulku použij jako návod, můžeš si udělat předem poznámky. You Your brother/sister/friend... Name My... Surname His/her... Age I'm... From He/she... Telephone number Brothers/sisters I've got... / 1 haven't got... Pet/s He/she's got... 1 haven't got a/an He/she hasn't got... Favourite colour My... Favourite food His/her... Can He/she can... Can't 1 can't... Likes 1 like... He/she likes... Dislikes 1 don't... He/she doesn't like... Activities: every day 1... every day. He/she... every day. Activities: on Sunday 1 don't... on Sunday. He/she doesn't... on Sunday. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-2-02.1 CJ-5-2-02.2 109 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-2-03 Žák odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá Indikátory 1. žák reaguje pomocí slov, jednoduchých slovních spojení a vět na otázky týkající se jeho samotného, členů jeho rodiny a kamarádů (např. sdělí jméno, věk, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí, má rád/nerad) 2. žák odpoví a poskytne konkrétní informace (např. o předmětech, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích), které se vztahují k osvojovaným tématům, za použití slov, jednoduchých slovních spojení a vět 3. žák se zeptá na konkrétní informace (např. o předmětech, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích), které se vztahují k osvojovaným tématům, za použití slov, jednoduchých slovních spojení a vět. Ilustrativní úloha Odpověz na deset různých náhodně zvolených otázek učitele, např.: A: B: 1. What's your surname? 2. Can you spell it, please? 3. How old are you? 4. How many brothers and sisters have you got? 5. Where's your Mum now? 6. Do you live in a house or in a flat? 7. Can you play table tennis? 8. When do you finish school on Mondays? 9. Does your Dad go to work by bus? 10. Are you speaking Czech now? 1. Where are you from? 2. Is it a town or a village? 3. Is your town/village small or big? 4. Have you got a pet? (If the answer is YES: What is it?) 5. Do you like milk? 6. Who's your best friend? 7. How old is he/she? 8. Can he/she draw a horse? 9. Where do you usually have lunch on Sundays? 10. Does your Mum like reading? Poznámky CJ-5-2-03.1 k ilustrativní úloze CJ-5-2-03.2 110 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník Tematický okruh 3. Ctení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-3-01 Žák vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům Indikátory 1. žák najde konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům Ilustrativní úloha Přečti si text a vyber správnou možnost. It's Sunday, 11th April. Mandy is very happy today, it's her birthday. She's eight years old. There are many presents for her: a new red bike from her parents, a big Barbie doll from her Granny, a nice yellow T-shirt from her sister Rebecca and a chocolate cake from her friends. Mandy and her friends are eating the cake now. And there is a small brown dog under the table in the kitchen. It's not a present, it's Mandy's pet Ben. True False 1. It's summer. 2. It's Mandy's birthday today. 3. She's eleven. 4. Mandy has got only one present. 5. Mandy's red bike is old. 6. Her new T-shirt is yellow. 7. Mandy and her friends are dancing now. 8. Ben is a dog. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-3-01.1 111 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný -5-3-výstupRVPZV Žák rozumí jednoduchým krátkým textům zběžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu Indikátory 1. žák rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v krátkém textu z běžného života 2. žák porozumí významu slov, slovních spojení a jednoduchých vět, které se vztahují k tématům z běžného života, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) 3. žák porozumí tématu krátkého textu, který se vztahuje k tématům z běžného života a je podpořen obrazem (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) Ilustrativní úloha Přečti si text a seřaď obrázky do správného pořadí: Do you know Karim? He's my cousin from Hastings in England. He's ten years old, he's got a little sister and he lives with his family in a nice house. He gets up before seven o'clock every day and he goes to school by bike. His favourite day at school is Tuesday because he likes his Art lessons very much. In his free time he likes playing the guitar and sometimes he goes skateboarding with his friends. He hasn't got any pets at home. And what's his favourite food? He doesn't like hamburgers or chips but his favourite food is pizza. 1. 2. 3. 4. 5. 6. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-3-02.2 Zdroje obrázků: [cit. 2013-03-25] Dostupné pod licencí Free clipart images na www: A: http://www.allfreeclipart.com/food/Pizza-Slice-Trozo-de-Pizza/ B: http://www.allfreeclipart.com/buildings/House-3/ C: http://www.allfreeclipart.com/music/instruments/guitar-5/ D: http://www.allfreeclipart.com/household/Alarm-clock/ E: http://www.allfreeclipart.com/recreation/art/ F: http://www.allfreeclipart.com/sports/skateboard/ 112 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-4-01 Žák napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti svých zájmů a každodenního života Indikátory 1. žák napíše jednoduchá slovní spojení a věty, ve kterých se představí, uvede svůj věk, kde bydlí, co dělá, vlastní, umí, má rád/nerad 2. žák napíše jednoduchá slovní spojení a věty, ve kterých představí členy své rodiny, kamarády a spolužáky, uvede jejich věk, kde bydlí, co dělají, vlastní, umí, mají rádi/neradi 3. žák sestaví s použitím slov, jednoduchých slovních spojení a vět krátký pozdrav, dotaz či vzkaz, ve kterém sdělí konkrétní informace nebo se na ně zeptá (např. jak se má, kde je, co dělá, vlastní a umí, zda souhlasí, či nesouhlasí) za použití základních zdvořilostních obratů (např. oslovení, pozdrav, rozloučení, poděkování) Ilustrativní úloha Přečti si tabulku, kterou vyplnil Martin, a také si přečti text, který o sobě napsal. Pak vyplň svou část tabulky a napiš podobný text o sobě. Martin You Name Martin Age 10 Brothers/sisters two sisters Favourite animal horse Sport 1 can play football 1 like computer games 1 don't like pink Vzor: My name is Martin. I am 10. I have got two sisters. My favourite animals are horses. I can play football. I like computer games. I don't like the colour pink. Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-4-01.1 113 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 5. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-4-02 Žák vyplní osobní údaje do formuláře Indikátory 1. žák doplní informace číselné i nečíselné povahy (např. číslice, slova, slovní spojení), které se týkají jeho osoby, rodiny a kamarádů, zvířat nebo předmětů, které ho bezprostředně obklopují, a činností, které běžně vykonává Ilustrativní úloha Doplň osobní údaje do formuláře k získání průkazky do školní knihovny: Name: Surname: Age: Class: School: Home address: house number street town/city/village 1 would like to read books or magazines about: Poznámky k ilustrativní úloze CJ-5-4-02.1 114 2. stupeň 115 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-1-01 Žák rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech, jsou-li pronášeny pomalu a zřetelně Indikátory 1. žák zachytí konkrétní informace číselné i nečíselné povahy (např. o osobách, prostředí, v němž žije, každodenních činnostech a potřebách, způsobu života) v pomalu a zřetelně pronášeném jednoduchém projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům Ilustrativní úloha Poslouchej a do každé věty doplň JEDNO slovo nebo číslo. Nahrávku uslyšíš dvakrát. 1. The teacher is informing the pupils about a match. 2. The match will be in School. 3. The pupils must be in front of the supermarket at 4. The bus will cost £ 5. The pupils needn't take anv Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-1-01.1 Další poznámky Transkripce textu: Now, everybody, listen to me, please. There's a basketball match next Tuesday. This time we are playing in Harrold School. Write it down, please. Harrold School - H- A- R- R- O- L-D. Yes, Harrold School. We must get there before 9, the match starts at 9.30. We'll meet in front of the supermarket at 7.15. Remember, please, at 7.15! Nobody will be late! You'll need £5.50 for the bus. You needn't take any food with you. You'll get a small snack and after the match you'll also have lunch. The match should finish at 1 p.m. 1 hope we'll be back at 3. 116 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-1-02 Žák rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat Indikátory 1. žák porozumí tématu/obsahu krátkého a jednoduchého projevu zřetelně pronášeného jednou či více osobami, který se vztahuje k osvojovaným tématům (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) Ilustrativní úloha Poslouchej osm krátkých nahrávek. Přiřaď každou ke správnému místu nebo tématu. Dvě možnosti jsou navíc. in the street - asking for directions TV - weather forecast at school in a restaurant in a clothes shop in a library at the airport at the doctor's at the station in a bakery Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-1-02.1 Další poznámky Transkripce textu: 1. Excuse me, where are the changing rooms? 2. So, a cheese sandwich, fish and chips and an orange juice. Is that all, Sir? 3. A: May 1 help you, Madam? B: Yes, a return ticket to London, please. 4. Today and tomorrow we can expect more clouds, but no rain and the temperature up to twenty degrees. 5. May 1 have two loaves of bread and that lovely chocolate cake, please? 6. Excuse me, what time does the plane El 384 to Dublin take off? 7. Excuse me, where is the nearest bank, please? 8. A: What's the matter, John? B: My throat, it really hurts and I've got a terrible headache. 117 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-2-01 Žák se zeptá na základní informace a adekvátně reaguje v běžných formálních i neformálních situacích Indikátory žák se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkého, jasně strukturovaného rozhovoru, který se týká jeho samotného, dalších osob, prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb a způsobu života, je-li mu partner v komunikaci ochoten v případě nutnosti pomoci žák se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkých, jasně strukturovaných rozhovorů, ve kterých formuluje pozvání a na pozvání reaguje žák se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkých, jasně strukturovaných rozhovorů, ve kterých se domluví na tom, co bude dělat, kam půjde, a na podobné výpovědi reaguje žák se zapojí pomocí slovních spojení a vět do krátkých, jasně strukturovaných rozhovorů, ve kterých sdělí, co se mu líbí/nelíbí, co si přeje/nepřeje, a na podobné výpovědi reaguje žák poskytne a zjistí informace týkající se běžných témat v každodenních situacích (např. kde si co koupit a kolik co stojí, jakým prostředkem se dostane na určité místo, kde se co nalézá) za použití slovních spojení a vět_ Ilustrativní úloha V této úloze spolu komunikují dva žáci. Každý si vytáhne jednu kartu s instrukcemi. Zjisti informace o novém kamarádovi/nové kamarádce podle instrukcí na kartě. Podle skutečnosti odpověz na jeho/její otázky. Pupil A You want to know: 1. how old he/she is. 2. what his/her mother does. 3. what he/she thinks of graffiti. 4. where he/she was born. 5. what job he/she would like to do and why. 6. when he/she started to study English. 7. what he/she is doing tonight. Pupil B You want to know: 1. what his/her favourite food is. 2. if he/she's got a brother or a sister. 3. if he/she gets up early. 4. when he/she was born. 5. where he/she is going in the summer. 6. what he/she did last night. 7. if he/she would like to live abroad. (Why yes/not.) Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-2-01.1 118 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-2-02 Žák mluví o své rodině, kamarádech, škole, volném čase a dalších osvojovaných tématech Indikátory 1. žák krátce pohovoří na osvojené téma (např. podle předem připravené osnovy nebo s vizuální oporou)_ Ilustrativní úloha Vyprávěj o ideálních prázdninách. Postupuj podle těchto bodů (místo otazníků můžeš uvést vlastní myšlenky): 1. DESTINATION (country, city, beach, mountains, ?) 2. PEOPLE TO GO WITH 3. MEANS OF TRANSPORT 4. LENGTH OF STAY (2 months, 2 weeks, ?) 5. TYPE OF ACCOMMODATION (five-star hotel, bungalow, tent, ?) 6. PLACES TO SEE 7. ACTIVITIES TO DO 8. TYPE OF FOOD Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-2-02.1 119 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-2-03 Žák vypráví jednoduchý příběh či událost; popíše osoby, místa a věci ze svého každodenního života Indikátory 1. žák popíše sebe samého, další osoby, prostředí, v němž žije, každodenní činnosti a potřeby a způsob života za použití jednoduchých vět 2. žák vypráví jednoduchý příběh jako sled jednotlivých událostí za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 3. žák popíše událost za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 4. žák popíše své plány za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec Ilustrativní úloha V červnu pojedeš se školou na poznávací zájezd do Velké Británie. Z přiloženého plánu cesty vyber tři nejzajímavější dny a popiš kamarádovi, co během nich uvidíte a co budete dělat. DATE PROGRAMME FOOD, ACCOMMODATION 2nd June early morning: journey to Great Britain night on the bus 3rd June afternoon: arrival in London London — Piccadilly Circus — Trafalgar Square — the City of Westminster dinner (host family) 4th June London breakfast (host family) morning: St Paul's Cathedral — packed lunch Buckingham Palace (Will we see the dinner (host family) Queen?) - Hyde Park (picnic) afternoon: the Tower of London / the National Gallery* — the London Eye (the best view of London) / Oxford Street (shopping)* 5th June morning: Oxford (university, gardens) breakfast (host family) afternoon: Stratford-upon-Avon packed lunch (Shakespeare's house, competition - dinner (host family) Read a poem by Shakespeare and win a DVD) 6th June morning: Dover (castle, short trek to the breakfast (host family) hills - So white, so beautiful!) packed lunch afternoon: Hastings (revising English dinner (host family) history - King Harold, 1066, etc.) 7th June morning: Brighton (shopping, relaxing on breakfast (host family) the beach) packed lunch noon: journey to the Czech Republic night on the bus 8th June late afternoon: arrival in the Czech Republic *depending on the interest of the group Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-2-03.4 120 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-3-01 Žák vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech Indikátory 1. žák najde konkrétní informace číselné i nečíselné povahy (např. o prostředí, v němž žije, každodenních činnostech a potřebách, osobách ve svém okolí, způsobu života) v jednoduchém textu vztahujícím se k tématům, se kterými se může běžně setkat ve svém životě Ilustrativní úlo la Přečti si informace z webové stránky a odpověz na otázky Vzor: 0. What is the museum address? Exhibition Road, South Kensington, London SW7 2DD 1. What time does the museum open every day?............................................................................. 2. What time is the museum closing today? ...................................................................................... 3. How much are tickets for children?......................................................................................... 4. Is there a cinema in the museum?.......................................................................................... 5. When can children sleep over in the museum?............................................................................ Opening times for Science Museum ADDRESS Exhibition Road, South Kensington, London SW7 2DD TELEPHONE 0870 870 4868 OPENING TIMES 10am-6pm PRICES FREE (Adult), FREE (Child) | Charges apply for the IMAX 3D Cinema, simulators and some special exhibitions. Today (Saturday) Science Museum closes at 4 pm SCIENCE NIGTH Science Night invites students to sleep over at the Science Museum where they can experience exciting hands-on workshops and 3D films while sleeping among the museum's amazing exhibits. Breakfast in the morning. Science Nights in 2013 are on: 12th January, 6th July and 23rd November. Poznámky k ilustrativní úloze Text převzat z webové stránky: http://www.londontown.corn/Londonlnforrnation/Attraction/Science Museum/f5fb/opening-times/ (upraveno) 121 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-3-02 Žák rozumí krátkým a jednoduchým textům, vyhledá v nich požadované informace Indikátory 1. žák porozumí obsahu krátkého a jednoduchého textu týkajícího se každodenních témat (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující obsah daného textu) 2. žák odvodí z kontextu význam neznámých slov, která se vyskytují v jednoduchém textu 3. žák porozumí běžným označením a nápisům na veřejných místech, které se týkají např. orientace, upozornění, varování, zákazu, časových údajů Ilustrativní úloha Přiřaď ke každému úryvku správný druh textu. Dvě možnosti jsou navíc. A) e-mail B) shopping list C) dictionary D) poem E) weather forecast F)test G) instructions H) play I) fairytale Vzor: If you can come, please meet me at the train station at 4:30pm on Monday. See you soon! Brenda e-mail 1. 'Help!' cried the gingerbread man and the fox ate up the gingerbread man in one big bite. So there was no gingerbread man for the cat or the dog or the cow or the horse or the children or the little old man or the little old woman. They all went home again and had nothing for their tea. 2. milk /milk/ noun /U/ white liquid produced by women and other female animals, for example cows, to feed their babies: fresh milk, a carton of milk, milk bottle 3 . When is the Independence Day? A) July 4th B)June 5th C) June 4th 4. We are expecting a sunny day, with high temperatures up to 32 degrees Celsius. It could be foggy in the morning in the south of the country so be careful while driving ... 5. Get off the bus at The Green Park. Walk around the pond to Hazel Road. Walk along until you get to the library. Then turn right and the Westbury School is there on the left. 6. 200g strawberries, a jar of jam, four loaves of white bread, 2 bottles of pear juice, 3 packets of peanuts Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-3-02.1 CJ-9-3-02.3 122 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-4-01 Žák vyplní základní údaje o sobě ve formuláři Indikátory 1. žák zapíše/doplní informace, slovní spojení nebo jednoduché věty, které se týkají jeho osoby, rodiny a kamarádů, předmětů nebo činností, které běžně vykonává Ilustrativní úloha V červnu se zúčastníš školního zájezdu do Velké Británie. Vyplň pro cestovní kancelář tento dotazník. FIRST NAME SURNAME GENDER DATE OF BIRTH MOTHER TONGUE ADDRESS POSTCODE EMAIL ADDRESS CONTACT PERSON INTERESTS REASONS FOR GOING TO UK PREFERRED HOST FAMILY (e. g. children, pets, bed size) SPECIFIC NEEDS (e. g. dietary needs, allergies) OTHER NEEDS Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-4-01.1 123 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-4-02 Žák napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat Indikátory 1. žák sestaví/napíše krátký jednoduchý popis sebe samého, dalších osob, prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb, způsobu života a minulých událostí za použití vět propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 2. žák napíše jednoduchý text (např. dopis, e-mail, vzkaz) vyjadřující např. poděkování, pozvání, prosbu nebo omluvu za použití jednoduchých vět 3. žák napíše jednoduchý příběh jako sled jednotlivých událostí za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 4. žák popíše událost za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec 5. žák popíše své plány za použití vět řazených za sebou nebo propojených např. spojkami a, ale, nebo, protože a příslovci nejdříve, potom, nakonec_ Ilustrativní úloha Přečti si pozvánku. Pyjamas party! At Sailor's Club Saturday 18 September 5-8 pm Wear your favourite pyjamas Bring some food, drink and CDs For more information call Mandy 08792 332487 Napiš kamarádovi e-mail, ve kterém ho pozveš na tento večírek. Zmiň se o všech detailech z pozvánky. Dear Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-4-02.2 124 Vzdělávací obor Cizí jazyk Ročník Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV CJ-9-4-03 Žák reaguje na jednoduché písemné sdělení Indikátory žák odpoví písemně s použitím jednoduchých slovních spojení a vět na krátké sdělení či otázky, které se týkají např. jeho samotného, dalších osob, prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb a způsobu života Ilustrativní úloha Přečti si následující e-mail a písemně na něj odpověz. From: Kate To: Leila Dear Leila, Thanks for your postcard. Can you tell me more about your holiday? How was it? Where did you go? How long did you stay there? What did you do? I hope next time we'll go together. Kate Dear Kate, Love Leila Poznámky k ilustrativní úloze CJ-9-4-03.1 125 Další cizí jazyk 126 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-1-01 Žák rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou pronášeny pomalu a s pečlivou výslovností, a reaguje na ně Indikátory 1. žák se řídí jednoduchými verbálními pokyny učitele (např. při práci s učebnicí, pohybu ve třídě, řešení jazykových úkolů) 2. žák porozumí jednoduchým otázkám souvisejícím s osvojovanými tématy, jsou-li mu pokládány pomalu a s pečlivou výslovností (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže znak nebo obrázek, doplní odpověď, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Poslouchej a vyber správnou odpověď na otázku: 1. a) She's American. b) I'm from New York. 2. a) In January. b) It's Monday today. 3. a) Jane is my little sister, b) Jane is at home now. 4. a) Yes, I can, but not much. b) My Mum can cook very well. 5. a) He can roller skate, he's very fast. b) I can play tennis well, I'm a tennis champion. 6. a) I can speak English, German and Russian, b) Yes, I do. 7. a) No, I can't. b) No, I don't, it's boring. 8. a) It's two pounds eighty, b) I don't like hot dogs. 9. a) Yes, he is. b) No, Jim is at work. 10. a) Here you are. b) Yes, please. Poznámky DCJ-9-1-01.2 k ilustrativní úloze Další poznámky Otazkv: 1. Where are you from? 2. When's your birthday? 3. Where's Jane? 4. Can you cook? 5. What can you do well? 6. What languages can you speak? 7. Do you like travelling? 8. How much is a hot dog, please? 9. Is Jim a doctor? 10. Would you like an ice-cream? 127 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup DCJ-9-1-02 RVP ZV Žák rozumí slovům a jednoduchým větám, které jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu Indikátory 1. žák rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v pomalém a zřetelném projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům 2. žák porozumí významu slov a slovních spojení vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) 3. žák porozumí smyslu jednoduchých vět vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Poslouchej a ke každému jménu doplň správné písmeno obrázku. Dva obrázky jsou navíc. Paul Harry Kate Jessica Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-1-02.1 Zdroj obrázků: [cit. 2013-04-11] Dostupné pod licencí Public domain na www: A. http://www.pdclipart.org/displavimage.php?album=132&pos=0 B. http://www.pdclipart.org/displavimage.php?album=127&pos=12 C. http://www.pdclipart.org/displavimage.php?album=136&pos=17 D. http://www.pdclipart.org/displavimage.php?album=148&pos=9 E. http://www.pdclipart.org/displavimage.php?album=135&pos=7 F. http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=140&pos=43 Další poznámky Transkripce textu: 1. A: What are you doing tomorrow, Paul? We are going to the mountains, the weather is perfect for skiing. Would you like to go skiing with us? B: Of course! A great idea! Thank you. 2. Hi, I'm Harry and 1 love football. My favourite football player is Cristiano Ronaldo. 3. A: Do you like sports, Kate? B: Yes, 1 do. 1 like cycling very much. Look, it's my new bike. 4. A: Where's Jessica? B: It's 3 o'clock so she's doing aerobics. She has her aerobics lesson every day. 128 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 1. Poslech s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-1-03 Žák rozumí základním informacím v krátkých poslechových textech týkajících se každodenních témat Indikátory 1. žák zachytí konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém poslechovém textu, který se vztahuje ke každodenním tématům 2. žák porozumí tomu, o čem pojednává velmi krátký a jednoduchý poslechový text, který se vztahuje ke každodenním tématům (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) Ilustrativní úloha Poslouchej a doplň chybějící údaje: 4 U Cafe 25............Road, Oxford Opposite the................... Open..................days a week 10 a.m. - 11 p.m. 40 different....................... Many hot and...................drinks Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-1-03.1 Další poznámky Transkripce textu: A: Do you know 4 U Cafe? My brother Mario works there. B: 4 U Cafe? No, 1 don't. Where is it? A: The address is 25 Black Road, it's in the centre, opposite the cinema. B: Is it open every day? A: No, not every day, only 6 days a week, from Monday to Saturday. B: It sounds good. Is there any special food you can have? A: Yes, there are 40 different pizzas and all of them are great! B: Wow, 1 love pizza! Are there any special drinks? B: Special drinks? Well, not special, but they have many hot and cold drinks you can choose from. A: Great. How about going there tomorrow? 129 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-2-01 Žák se zapojí do jednoduchých rozhovorů Indikátory 1. žák použije základní zdvořilostní obraty (např. oslovení, pozdrav, rozloučení, poděkování) ve velmi krátkých a pomalu vedených rozhovorech 2. žák se účastní jednoduchých a pomalu vedených rozhovorů, ve kterých poskytne konkrétní informace o sobě, dalších osobách, zvířatech, předmětech, činnostech nebo se na podobné informace zeptá (např. představí sebe či druhé, sdělí věk, kde bydlí, co dělá, vlastní, umí a má rád/nerad, nebo se na totéž zeptá) za použití jednoduchých slovních spojení a otázek Ilustrativní úloha Hraní rolí žák/žákyně A Jsi na vánočním večírku. Chceš se seznámit s novým kamarádem / novou kamarádkou. Pozdrav ho/ji a zjisti, zda máte něco společného. Místo otazníků v tabulce uveď vlastní myšlenky. YOU YOUR NEW FRIEND NAME Choose a name you like. COUNTRY AUSTRALIA AGE 15 BROTHERSAND SISTERS NO FREETIME SURFING, FRIENDS, ? FAVOURITE FOOD FRUIT SALAD, PASTA, ? žák/žákyně B Jsi na vánočním večírku. Chceš se seznámit s novým kamarádem/novou kamarádkou. Zjisti, zda máte něco společného. Místo otazníků v tabulce uveď vlastní myšlenky. YOU YOUR NEW FRIEND NAME Choose a name you like. COUNTRY SINGAPORE AGE 14 BROTHERSAND SISTERS 1 YOUNGER SISTER FREETIME WATCHING TV, SURFING THE NET, ? FAVOURITE FOOD STEAK, PIZZA, ? Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-2-01.2 130 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-2-02 Žák sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat Indikátory 1. žák se představí, sdělí svůj věk, kde bydlí, co dělá, vlastní, umí, má rád/nerad, za použití jednoduchých slovních spojení a vět 2. žák sdělí informace o členech své rodiny, kamarádech a spolužácích (např. jméno, věk, kde bydlí, co dělají, vlastní, umí, mají rádi/neradi) za použití jednoduchých slovních spojení a vět 3. žák popíše skutečnosti (např. předměty, zvířata, činnosti), se kterými se běžně setkává, za použití jednoduchých slovních spojení a vět Ilustrativní úloha Televizní soutěž Přihlásil/a ses do své oblíbené televizní soutěže. Soutěžící v ní musí během 30-60 sekund představit část svého života a přitom uvést jednu nepravdivou informaci. Pokud diváci (tvoji spolužáci) nepravdivou informaci neodhalí, postupuješ do dalšího kola. V prvním kole soutěžící popisují pokoj, ve kterém spí. (Námět na některém obrázku můžeš využít pro formulaci nepravdivé informace.) A. B. C. Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-2-02.3 Zdroje obrázků: A. [cit. 2013-04-13] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-fish-tank.html B. [cit. 2013-04-13] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-closed-blue-window-l.html C. [cit. 2013-04-13] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-4614.html D. [cit. 2013-04-13] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-25460.html E. [cit. 2013-04-13] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-15252.html F. [cit. 2013-04-13] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-3928.html 131 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 2. Mluvení Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-2-03 Žák odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá Indikátory 1. žák reaguje pomocí slov, jednoduchých slovních spojení a vět na otázky týkající se jeho samotného, členů jeho rodiny a kamarádů (např. sdělí jméno, věk, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí, má rád/nerad) 2. žák odpoví na otázky a poskytne konkrétní informace (např. o předmětech, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích), které se vztahují k osvojovaným tématům, za použití slov, jednoduchých slovních spojení a vět 3. žák se zeptá na konkrétní informace (např. o předmětech, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích), které se vztahují k osvojovaným tématům, za použití slov, jednoduchých slovních spojení a vět Ilustrativní úloha Řízený dialog žák/žákyně A Začal/a jsi navštěvovat novou školu. O přestávce chceš spolužákovi/spolužačce sdělit zajímavé informace o sobě - přečti mu/jí první větu na své kartě. Bohužel ve třídě je občas hluk, ve kterém ty nejdůležitější údaje nejsou slyšet. Pokud spolužák nebo spolužačka bude mít zájem, zeptá se tě na ně. Přečti pak druhou větu na kartě, karta 1 r > My name is. My name is Alex Bond! karta 2 r 1 am from. 1 am from Chicago! j karta 3 r 1 have got. 1 have got a plane! k- žák/žákyně B Do třídy dnes přišel/přišla nový spolužák/nová spolužačka. O přestávce ti chce o sobě něco říct. Bohužel ve třídě je občas hluk, ve kterém ty nejdůležitější údaje nejsou slyšet. Zeptej se proto spolužáka nebo spolužačky na údaj, který jsi přeslechl/a. Každá otázka bude začínat správným tázacím výrazem [who, what, when, where, how, why). Než se zeptáš, můžeš říct Sorry... . Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-2-03.3 132 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV l Žákrozi 01 rozumí jednoduchým informačním nápisům a orientačním pokynům Indikátory žák porozumí jednoduchým nápisům, popisům, instrukcím, pokynům, příkazům, zákazům na informačních tabulích, s nimiž se setkává v každodenním životě (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže znak nebo obrázek, doplní odpověď, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Spoj obrázky nebo texty A-F se správnými významy 1-6. 1. Students can borrow books here. 2. No dogs. 3. Tourists can get on a plane here. 4. Thank you for not smoking. 5. This place is not safe. You mustn't go there. 6. This water is for drinking. A DANGER DO NOT ENTER B. D. LIBRARY CORTLAND Monday - Thursday 8.00-18.00 Friday 8.00-16.00 Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-3-01.1 Zdroje obrázků: A. [cit. 2013-04-10] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=3 B. [cit. 2013-04-10] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=15 C. [cit. 2013-04-10] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-82076.html D. [cit. 2013-04-10] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-no-smoking-sign.html E. [cit. 2013-04-10] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-map-symbols-airport-black.html 133 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-3-02 Indikátory 1. žák rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v krátkém textu z běžného života 2. žák porozumí významu slov, slovních spojení a jednoduchých vět, které se vztahují k tématům zběžného života, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) Ilustrativní úloha Přečti si text a urči, která potravina v něm není zmíněna. A. ô B. C. D. E. f G. \ )> o © H. 1. Food around the World Everybody eats. In every country, people have breakfast, lunch and dinner but they don't often eat the same food. In Uganda people eat a lot of bananas. They also make matoke, a special food from green bananas. Rice is very important for people in Iran. They eat rice with chicken, with yogurt or with eggs. Sometimes they prepare rice for one day! People in Iran like sweets, too. Rice cakes and ice-cream are very popular there. Yes, ice-cream comes from Iran! Food in Vietnam is very healthy. Pho is a popular soup in Vietnam. It is soup with rice noodles and meat. People usually buy pho in the street. In Mongolia people eat a lot of meat, for example horse meat, and cheese. Milk tea with salt and kefir are popular drinks in that country. There are so many interesting kinds of food and drinks in the world! Poznámky DCJ-9-3-02.1 k ilustrativní úloze Zdroje obrázků: A. [cit. 2013-04-11] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-14101.html B. [cit. 2013-04-11] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-4145.html C. [cit. 2013-04-11] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-9673.html D. [cit. 2013-04-11] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-29011.html E. [cit. 2013-04-11] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-12377.html F. [cit. 2013-04-12] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-vogurt-html G. [cit. 2013-04-11] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-12567.html H. [cit. 2013-04-11] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-3986.html 1. [cit. 2013-04-11] Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-25852.html 134 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 3. Čtení s porozuměním Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-3-03 Žák rozumí krátkému jednoduchému textu, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu, a vyhledá v něm požadovanou informaci Indikátory 1. žák porozumí tématu/obsahu krátkého textu, který se vztahuje k tématům z každodenního života a je podpořen obrazem (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) 2. žák najde konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém textu, který se vztahuje k tématům z každodenního života a je podpořen obrazem Ilustrativní úloha Spoj správný text a obrázek. Jeden text je navíc. 1. This animal is very interesting. It is red and it has got ten legs. This one lives on the Galapagos. It can jump and walk on water! 2. People don't usually like this animal. It is very long (5 metres) and it has no legs and no ears. It eats small animals, for example birds or rabbits. 3. This animal is very small. It is usually green. It lives in water and on land, sometimes in trees! It can jump high and long - its back legs are very long too. In some countries people eat them. 4. This animal is a popular pet. Its favourite game is playing with a mouse. It can hear very well and it can see well at night. 5. This white bird lives in the Pacific. It can fly in a strong wind very well. Its egg is very big. Parents sit on it 80 days! 135 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-4-01 Žák vyplní základní údaje o sobě ve formuláři Indikátory 1. žák zapíše/doplní slova nebo slovní spojení číselné i nečíselné povahy týkající se jeho osoby, rodiny a kamarádů, zvířat, předmětů, které ho bezprostředně obklopují, a činností, které běžně vykonává Ilustrativní úloha Vyplň dotazník o svém nejlepším kamarádovi / své nejlepší kamarádce. Pokud neznáš některou odpověď, dokonči větu: "/ don't know because...". How well do you know your best friend? 1. What is his/her favourite school subject? 2. When was he/she born? 3. How many brothers/sisters has he/she got? 4. Where was he/she last weekend? 5. What kind of music does he/she like? 6. Can he/she ride a bike? 7. How often does he/she use Facebook? 8. What does he/she like eating or drinking? 9. What is his/her favourite sport? 10. Why is he/she your best friend? Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-4-01.1 136 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-4-02 Žák napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat Indikátory 1. žák napíše slova, jednoduchá slovní spojení a věty, ve kterých se představí, uvede svůj věk, sdělí, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí 2. napíše slova, jednoduchá slovní spojení a věty, ve kterých např. představí členy své rodiny a kamarády, uvede jejich věk a povolání, sdělí, kde bydlí, co dělají, co vlastní a umí 3. žák sestaví s použitím slov, jednoduchých slovních spojení a vět krátký pozdrav, dotaz nebo vzkaz, ve kterém sdělí konkrétní informaci nebo se na ni zeptá (např. jak se má, kde je, co dělá, zda souhlasí, či nesouhlasí), za použití základních zdvořilostních obratů (např. oslovení, pozdrav, rozloučení, poděkování) Ilustrativní úloha Napiš krátký e-mail kamarádovi a poděkuj mu za dárek k narozeninám. Také se zeptej, jestli by s tebou nechtěl jít do kina (vyber den, čas, film i místo setkání). From: To: Poznámky k ilustrativní úloze 137 Vzdělávací obor Další cizí jazyk Ročník 9. Tematický okruh 4. Psaní Očekávaný výstup RVP ZV DCJ-9-4-03 Žák stručně reaguje na jednoduché písemné sdělení Indikátory 1. žák odpoví písemně s použitím jednoduchých slovních spojení a vět na krátká sdělení či otázky týkající se jeho osoby, rodiny a kamarádů, zvířat nebo předmětů z jeho okolí a činností, které běžně vykonává Ilustrativní úloha Přijmi písemně pozvání na oslavu. Vysvětli, že se opozdíš asi o hodinu a proč. Dear. It's my birthday next Sunday on May 14th. Can you come to my party at 4pm? It will be in the garden. Could you please bring your guitar with you? Love Lucy Lucy, Poznámky k ilustrativní úloze DCJ-9-4-03.1 138