Školské poradenské zariadenia (PPP, SPC, SVP) Mgr. et Mgr. Nora Zahradníková Národní ústav pro vzdělávání • od 1. července 2011 došlo ke sloučení tří přímo řízených organizací MŠMT: Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV), Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (VÚP) a Institutu pedagogicko-psychologického poradenství (IPPP). • Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). – řeší otázky předškolního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání, včetně vzdělávání uměleckého a jazykového + pedagogicko-psychologickým, speciálně pedagogickým, výchovným a kariérovým poradenstvím ve školství Poskytovanie poradenských služieb 1. Vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhlášky 116/2011 Sb. o poskytování poradenských služeb školám a školským poradenským zařízením Pedagogicko – psychologická poradna Speciálně pedagogické centrum 2. Zákon č.109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivní péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů Zákon č. 383/2005 Sb. , kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb. Vyhláška č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče Středisko výchovné péče Činnosti všetkých zariadení sú uvedené vo vyhláškach, ktoré sú súčasťou študijných materiálov v ISe. Uvádzam základné vymedzenie: PPP - zjišťuje pedagogicko – psychologickou připravenost na povinnou školní docházku - návrh podpůrných a vyrovnávacích opatření - SPU, PCH (prevence rizikového chování) - podklady pro integraci - preventivní programy - doporučení k IVP - spolupráce se školou (metodik prevence), s rodinou, s SVP - psychologové, spec. pedagogové, sociální pracovníci - ambulantní péče, návštěvy ve školách a školských zařízeních SPC - standardní činnosti: depistáž klientů se zdravotním postižením (dle specializace SPC) speciálně pedagogickou, psychologickou a sociální diagnostiku klientů se zdravotním postižením poradenské, konzultační, terapeutické a metodické činnosti pro klienty, jejich rodiče, pro pedagogické pracovníky příprava individuálních výchovně-vzdělávacích a stimulačních programů pro děti a žáky integrované do běžných škol zpracovávání odborných podkladů a posudků pro potřeby správních rozhodnutí o zařazení do systému vzdělávání kariérové poradenství pro klienty se zdravotním postižením odborné činnosti v rámci prevence sociálně patologických jevů ohrožujících klienty se zdravotním postižením - činnosti speciální: - dle typu postižení - Pracovníci: Speciální pedagog, psycholog, sociální pracovník (plus dle potřeby) - Služby jsou odbornými pracovníky poskytovány v SPC (ambulantně) nebo v terénu během návštěv v prostředí, kde klient žije (rodina, instituce), ve škole, kde je integrován a vzděláván SVP - Středisko je školským zařízením poskytujícím preventivně výchovnou péči - dětem a mladistvým od 3 do 18 let, popřípadě do ukončení jejich soustavné přípravy na budoucí povolání, a to ambulantní či internátní formou (předchází ambulantní) - dominantní porucha chování, ale nenastal u nich důvod k nařízení ústavní výchovy nebo uložení ochranné výchovy - školní problémy, problémy v rodině, osobnostní a psychické problémy, počátky zneužívání návykových látek (včetně alkoholu a nikotinu), gambling, projevy asociálního chování. - Internátní oddělení je zaměřeno na práci s dětmi a dospívajícími, u kterých převažují výchovné problémy. -Pobyt a účast na programu klienta je v internátním oddělení dobrovolný a to na základě smluvního vztahu mezi střediskem, klientem a jeho zákonnými zástupci -Délka pobytového programu je zpravidla 6 - 8 týdnů.