Surdopedie Mgr. et Mgr. Nora Zahradníková Terminologické vymezení • z lat. surdus – hluchý , řec. paideia – výchova  pedagogika osob se sluchovým postižením • Do r. 1983 součást logopedie, dnes samostatná vědní disciplína - multidisciplinární obor –> spec. ped obory (kombi vady), biologické, psychologické, sociologické a medicínské obory (pediatrie, ORL a foniatrie) • Cílová skupina: neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí • Cíl surdopedie: zprostředkování komunikačních kompetencí (=systém pravidel k produkování promluv a jejich rozumění) • Neslyšící vs. neslyšící Statistika a výskyt: • v ČR cca 500 tisíc osob se SP • Presbyakusis – patologicky při NKS ...jistě zajímavé... • 90% neslyšících pochází z rodin, ve kterých není žádný člen se SP • 90% neslyšících si bere nedoslýchavého/neslyšícího partnera • 90% všech dětí z manželství neslyšících jsou slyšící • http://www.youtube.com/watch?v=rP2EfJGQY3A „Neslyšící?“ Klasifikace sluchových vad 3 hlediska:  Místo vzniku postižení  Období vzniku postižení  Stupeň postižení Klasifikace – místo vzniku postižení 1. periférní nedoslýchavost/hluchota • a) převodní (konduktivní) – narušen zevní zvukovod a střední ucho • b) percepční (senzorineurální) – porucha vnitřního ucha, sluchových buněk či sluchových nervů • c) smíšená 2. centrální nedoslýchavost/hluchota - korový a podkorový systém v mozku Období vzniku postižení 1. vrozené (hereditární) vady sluchu  geneticky podmíněné  kongenitálně získané a) prenatální – nemoci matky v průběhu těhotenství, zejména v 1. trimestru (spalničky, toxoplazmóza, zarděnky), RTG záření b) perinatální – protahovaný porod, nízká porodní hmotnost, Rh-inkontabilita, asfyxie,... 2. Získané (postnatální) vady sluchu a) Získané před fixací řeči (prelingválně, do 6. roku života dítěte) b) Získané po fixaci řeči (postlingválně, po 6. roku a v průběhu života) Stupeň postižení Velikost ztráty sluchu podle WHO Název kategorie ztráty sluchu Název podle vyhlášky MPSV 0-25 dB Normální sluch 26-40 dB Lehká nedoslýchavost Lehká nedoslýchavost 41-55 dB Střední nedoslýchavost Středně ťežká nedoslýchavost 56-70 dB Středně těžké postižení sluchu Těžká nedoslýchavost 71-90 dB Těžké postižení sluchu Praktická hluchota Nad 90 dB Velmi závažné postižení sluchu Úplná hluchota Sluchová protetika • pomůcky usnadňující vnímání mluvené řeči – sluchadla, kochleární implantát • p. usnadňující tvoření mluvené řeči – logopedické pomůcky (artikulační zrcadlo, špátle, sondičky,..) • p. motivující ke čtení- teletext, titulky, textová komunikace, • p. usnadňující získávání informací – PC, televizní technika, internet, psací telefon, multimediální programy • ostatní pomůcky, kt. transformují zvukové podněty na vibrace nebo světelné signály – světelný zvonek, vibrační budík Komunikační techniky SP • 1. audioorální systém – mluvený jazyk • 2. vizuálňe motorický – znakový jazyk, prstová abeceda • http://znakovanismiminky.cz/index.php?disp=galeriev Komplexní péče o SP  Středisko rané péče pro SP  SPC pro SP  Mateřské školy pro SP  Základné školy pro SP  Střední školy pro SP  Studium studentů se SP na VŠ Středisko rané péče pro SP (Tamtam) • Sociální služba (terénní i ambulantní) • raná péče do 4. roku věku dítěte se zdravotním postižením, do 7.roku u kombinovaného postižení • včasná intervence – komplex služeb orientovaný na celou rodinu dítěte raného věku se zdravotním postižením; klient = CELÁ RODINA Speciálně pedagogická centra pro SP • odborná speciálně pedaogická péče o SP děti od raného věku, surdopedická intervence, depistáž SP • zvolení rehabilitační metody pro podporu rozvoje komunikačních schopností • psychorehabilitační pomoc a sociální poradenství rodině • metodická pomoc učitelům, zejm. u integrovaných žáků (IVP, kompenzační pomůcky, konzultace atd.) • výchovně vzdělávací péče – výchova odezírání, sluchová výchova, individuální logopedická péče, smyslová výchova atd. Mateřské školy pro SP • děti od 3 do 6 let s různými stupni SP • důraz na diagnostiku • úkoly – navazování komunikace – tvoření a rozvíjení hlasu – rozvíjení zrakového vnímání, zaměřeného na nácvik odezírání – seznámení dítěte s možnostmi hmatového vnímání, rozvíjení hrubé a jemné motoriky – reedukace sluchu – rozvíjení řeči od nejranějšího věku, podpora vztahu k mluvené řeči – začátky čtení pomocí globální metody – dosažení funkční komunikace s využitím nonverbálních prostředků – mimiky, gestikulace a přirozených posunků, příp. znakového jazyka Základní a střední školy pro SP ZŠ • volba vzdělávacího programu závisí na řediteli • volba cesty vzdělávání – orální komunikace – bilingvální komunikace – totální komunikace SŠ • SOU, OU, praktické školy • nejčastější obory - strojní mechanik, malíř-lakýrník, krejčí, dámská krejčová, truhlář, kuchař, cukrář, elektrikář, zahradník, zámečník, šička, klempíř, čalouník • samostatné obory při ZŠ pro SP • maturitní studium – zubní technik, SŠ oděvní, SŠ pedagogická – obor předškolní a mimoškolní pedagogika, SPŠ elektrotechnická – výpočetní technologie, gymnázium Studium SP na vysokých školách • Výchovná dramatika neslyšících – JAMU (Bc.) • Čeština v komunikaci neslyšících – FF UK • Integrovaná forma studia - MU, UK … (VŠ centra pro studenty s speciálními vzdělávacími potřebami – př. MU Teiresias ) Video • http://www.youtube.com/watch?v=MojJ2wLP4Eo