Psychopedie Vzdělávání žáků s mentálním postižením Mgr. et. Mgr. Nora Zahradníková Mentální postižení (mentální retardace) je stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností (schopnost myslet, učit se a přizpůsobovat se okolí), k němuž dochází v průběhu vývoje jedince. Je to stav trvalý:  vrozený (kongenitální), časně získaný – poškození CNS (do 2 let života dítěte) nebo  demence - získaný po 2. roce života (nádory, úrazy mozku, záněty, intoxikace, poruchy metabolismu) Specifická MR:  sociálně podmíněná (pseudooligofrenie) – zanedbání péče Klasifikace MR F 70-79 Mentální retardace F 70 Lehká MR IQ 69-50 F 71 Středně těžká MR IQ 49-35 F 72 Těžká MR IQ 34-20 F 73 Hluboká MR IQ 19 a níže F 78 Jiná MR (stanovení MR je nesnadné pro přidružené senzorické, somatické postižení, poruchy chování, autizmus) F 79 Nespecifikovaná MR (MR je prokázaná, není však dostatek info pro zařazení osoby do některého z uvedených stupňů) Psychologické zvláštnosti jedinců s MP  zpomalená chápavost  jednoduché a konkrétní úsudky  snížená schopnost komparace a vyvozování logických vztahů  snížená logická paměť  těkavá pozornost  malá slovní zásoba  motorická neobratnost  poruchy pohybové koordinace  neadekvátní emocionální chování  poruchy v komunikaci  rigidita chování Integrace a edukace jedinců s MR  podpůrná opatření – využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání  kompenzační, rehabilitační a učebních pomůcky  speciálních učebnice a didaktické materiály  zařazení speciálně-pedagogické péče  poskytování pedagogicko-psychologických služeb  zajištění služeb asistenta pedagoga  snížení počtu žáků ve třídě  Vzdělávací program RVP ZV LMP individuální integrace v běžné ZŠ nebo ve škole určené pro žáky s jiným druhem ZP skupinová integrace třída, oddělení nebo studijní skupina zřízená pro žáky se ZP v běžné škole nebo ve škole určené pro žáky s jiným ZP Vše zajištěno školským zákonem a vyhláškami ;-) Průřez systému edukace • Terénní i ambulantní péče • Práce s rodinou Středisko rané péče • MŠ • Třídy při MŠ • MŠ speciální Předškolní vzdělání • 1 – 3 roky, nezapočítává se do docházky, od 5ti let Přípravný stupeň • Od 6 (7,8) let • ZŠ • Třídy při ZŠ • ZŠ praktická a ZŠ speciální Povinná školní docházka • Praktická škola • Odborné učiliště • Střední odborné učiliště Profesní příprava Předškolní vzdělávání  MŠ – INTEGRACE  MŠ speciální – dle RVP PV  Úkoly a podmínky u dětí s MR:  kompenzační pomůcky  asistent pedagoga  méně dětí ve třídě  rozvoj komunikace  samostatnost  rozvoj sebeobsluhy a hygieny Přípravná třída  zřizovány při ZŠ, ZŠ pro ž se svp (dříve ZvŠ), výjimečně při MŠ  min. 7 žáků, max. 15  požadavky: individuální přístup, diagnostika, IVP  legislativa: 472/2011 Sb., vyhl. 48/2005Sb.  Cílová skupina:  děti z rodinného prostředí s nízkým kulturním a sociálním postavením, ohroženým sociálně patologickými jevy  d. s nařízenou ÚV a uloženou OV  d. v postavení azylanta a účastníka řízení o udělení azylu na území ČR  d., jejichž rodina : o je nepodporuje ve školních aktivitách a přípravě na školu, nezajišťuje dostatečně materiální potřeby dětí o se řídí kulturními vzorci, které jsou odlišné nebo v rozporu s kulturními vzorci české společnosti o užívá jiný než vyučovací jazyk nebo je tento jazyk užíván nesprávně Cíle zvýšit školní připravenost dětí k bezproblémovému začlenění do vzdělávacího procesu od 1. ročníku ZŠ předcházet případným neúspěšným začátkům, jež by mohly ohrozit průběh dalšího vzdělávání těchto dětí navázání kontaktu s rodinou a získání její důvěry Náplň  neučí látku 1. třídy, nahrazuje dětem předškolní zařízení  hry, učení, vycházky, pracovní, pohybové, hudební a výtvarné činnosti  oblast socializace a jazyková oblast  postupné seznamování s novou situací  přizpůsobení se novým požadavkům, časovému řádu  grafomotorické zkušenosti Povinná školní docházka ZŠ PRAKTICKÁ  Cílová skupina: - žáci v pásmu LMP, v „hraničním pásmu“  docházka 9 let – povinná školní docházka  Cíl: - osvojení vědomostí a dovedností - max. socializace - možnost pracovního uplatnění  Vzdělávací program určuje specifika u vyučovacích předmětů - pracovní vyučování (velký počet hodin); řečová výchova; zdravotní tělesná výchova (pro žáky s trvale či přechodně změněným zdravotním stavem),… RVP ZV LMP 9 vzdělávacích oblastí o Jazyk a jazyková komunikace - Český jazyk a literatura, Cizí jazyk o Matematika a její aplikace – Matematika a její aplikace o Informační a komunikační technologie o Člověk a jeho svět o Člověk a společnost o Člověk a příroda o Umění a kultura – Hudební výchova, Výtvarná výchova o Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví, Tělesná výchova o Člověk a svět práce Vzdělávací oblasti respektují sníženou rozumovou schopnost žáků – rozvíjí především poznávací a komunikační schopnosti ZŠ SPECIÁLNÍ Cílová skupina: - žáci se středně těžkou, těžkou, ale i hlubokou MR Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy, od 1.9.2010 Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální – Díl I Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením – Díl II Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami Vzdělání je desetileté a žáci si plní povinnou školní docházku Poskytování elementárních vědomostí, dovedností, na vytváření návyků potřebných k uplatnění v praktickém životě a na rozvíjení duševních i tělesných schopností žáků Cíl: - zvládnutí trivia, - osobní hygiena, samostatnost , - pracovní dovednosti Ukončení – základy vzdělání (x základní vzdělání) ! Profesní příprava Odborné učiliště (OU, 2 a 3 roky)  struktura a organizace práce podobná organizaci jako na SOU  návaznost na vzdělávací program základní školy praktické, určena absolventům základních škol praktických  Ukončení po 2 (zkouška + vysvědčení) nebo 3 letech (zkouška + výuční list)  obory: Kovářské práce, Kamenické práce, Zámečnické práce a údržba, Papírenské práce, Prodavačské práce, Pekařské práce, Šití oděvů  příprava pro výkon jednoduchých činností žáků neschopných samostatně pracovat, (pracovní a společenské uplatnění řízeno jinými osobami) - 1 rok, ukončeno vysvědčením Praktická škola (1 rok a 2 roky) praktická škola dvouletá o absolventi základní školy praktické, o absolventi základní školy speciální o žáci odcházející z běžné ZŠ v nižším než v 9.ročníku o Manuální dovednost, pomocné práce ve zdravotnictví, v zemědělství,… praktická škola jednoletá o těžká MR, více vad, autismus o chráněné dílny, pomocné práce A nakonec... VIDEA: https://www.youtube.com/watch?v=Rjfj9YgyK_U A další: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10315080042-tep-24/211411058130007/video/ https://www.youtube.com/watch?v=ST5-sXkn1Lg https://www.youtube.com/watch?v=i8rlWW-gRqo https://www.youtube.com/watch?v=qbldYlmbYMQ https://www.youtube.com/watch?v=ZZxNfjfYFZU