SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1 Kontakt oPavlína Livňanská o220033@mail.muni.cz oKonzultační hodiny: středa 16:40-17:25, popř. dle domluvy Osnova oSpeciální pedagogika oIntegrace, inkluze oPedagogicko-psychologické poradenské služby v České republice oSpeciálně pedagogická diagnostika oLogopedie oSurdopedie oPsychopedie oSomatopedie oOftalmopedie oEtopedie oSpecifické poruchy učení oTerapie ve speciálně pedagogické péči Požadavky a podmínky ukončení oMax. 2 absence oaktivní účast v semináři ovýroba pomůcky orecenze na film otest Výroba pomůcky oDle vlastní volby (ideálně co využijete v praxi) oPředvést na semináři oPopsat + fotodokumentace ->vložit do ISu Recenze k filmu onázev filmu, režisér, rok prvního uvedení odle čeho byl film natočen (skutečná události, co bylo předlohou) ourčit druh postižení, kterého se film týká ofilm Forest Gamp není povolen orozsah – 1. strana – název semináře, „recenze“; název filmu; jméno a příjmení studenta; učo; termín odevzdání (do 30.11.); jméno cvičícího; délka max 2 A4 (dohromady tedy 2-3 A4); 1,5 řádkování; písmo Times New Romann; vel. 12.; okraje 2,5 onesmí chybět zdroj – kino, TV, DVD, net (vložit odkaz); pokud z netu, musí uvést odkaz. oK citacím uvádět zdroje! oFilm se nesmí opakovat více jak 2x Test oGenerovaný ISem oPřednášky, semináře + literatura oPředevším - J. Pipeková- Kapitoly ze speciální pedagogiky, 3. přepracované a aktualizované vydání z r. 2010 Literatura oMŰLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. oNOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. oPipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd. Brno : Paido Brno, 2010. od s. 201-211, 11 s. Neuveden. ISBN 978-80-7315-198-0. oPŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-142-3. oVÁGNEROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002a., s. 444. 3. vyd. ISBN 80-7178-678-0. oVÁGNEROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. oVÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. oVÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006, s. 302. 2., rozšířené a přepracované vydání. ISBN 80-7315-134-0. Okruhy ke zkoušce o1. Pojetí speciální pedagogiky, klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody. o2. Integrace, inkluze, legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989. o3. Služby pedagogicko-psychologického poradenství v ČR. o4. Logopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR. o5. Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu. o6. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění - charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocněni, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních. o7. Oftalmopedie -vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. o8. Psychopedie -pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika jednotlivých stupňů MR, výchova a vzdělávání jedinců s MR, Downův syndrom. o9. Autismus -etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem. o10. Specifické poruchy učení - definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, reedukace SPU, systém péče o žáky se SPU. o11. Etopedie - pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chováni a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. o12. Terapie ve speciálně pedagogické péči. o13. Alternativní a augmentativní komunikace. o