Speciálně pedagogická diagnostika Základy speciální pedagogiky Pavlína Livňanská Diagnostika ¡Poznávací proces, jeho cílem je co nejdokonalejší poznání daného předmětu či objektu. ¡Výsledkem diagnostiky je diagnóza. Vztah k prognóze ¡ Diagnostické metody ¡Klinické lanamnéza, pozorování, rozhovor, analýza spontánních produktů ¡Testové lnapř. testy inteligence, neuropsychologické metody, projektivní metody, dotazníky, posuzovací škály ¡ Pozorování ¡Záměrné a zaměřené vnímání. Cílem je rozpoznání nejdůležitějších znaků pozorovaného subjektu. Zachycuje vnější, pozorovatelné charakteristiky jedince, ne psychické stavy a procesy. ¡Introspekce x extrospekce ¡Volné x zaměřené ¡Kritéria: plánovitost, systematičnost, soustředěnost, objektivnost, přesnost, diskrétnost ¡Užití pozorování: ¡Pozorování chování klienta během vyšetření ¡Pozorování jako samostatná diagnostická metoda ¡Součást videotréninku. ¡Pozorování >analýza > hledání vztahů >interpretace ¡Sledované oblasti: vzhled a jednání (mimické projevy, pantomimické projevy, gestika, řeč, projevy emocí, vztah k vlastní osobě nebo k ostatním ¡ Rozhovor ¡Neřízený x řízený (standardizovaný, částečně standardizovaný, volný rozhovor) ¡Struktura: lúvodní fáze (navázání kontaktu, neřízený volba tématu na klientovi); ljádro rozhovoru lzávěr rozhovoru ¡Požadavky na dobře vedený rozhovor lOtevřené otázky; ne sugestivní (Matematika tě asi moc nebaví, že?), neptát se na dvě věci v jedné otázce, dávat najevo zájem, aktivní naslouchání, parafrázování, správné užití pomlk, dostatek času. ¡Rozhovor s dětmi: magické techniky, maňásek… ¡Důvěrnost informací ¡ ¡ Další metody ¡Anamnestické metody ¡Rodinná, osobní anamnéza. Lékařská, psychologická a pedagogická anamnéza. ¡Sledované oblasti: rodinná anamnéza, údaje o rodině, těhotenství a porod, psychomotorický vývoj, tělesné zdraví, citový vývoj, postoje a hodnoty, sociální vztahy, návyky, zájmy… ¡ ¡Analýza výsledků činnosti ¡Písemné práce; výtvarné a pracovní činnosti ¡Sleduje se obsahová a formální úroveň ¡ ¡Diagnostické zkoušky ¡Využívány pedagogy ¡Zjištění a analýza nedostatků v soustavě poznatků jedince, cílem je pomoc jedinci, ne klasifikace neznalostí. ¡ Hlavní oblasti diagnostiky ¡Diagnostika motorických oblastí a letarality ¡Diagnostika motoriky ¡Diagnostika sebeobslužných činností ¡Diagnostika grafomotoriky a kresby ¡Diagnostika laterality ¡Diagnostika rozumových schopností ¡Diagnostika komunikačních schopností ¡Diagnostika socializačního a citového vývoje ¡ Přehled systému poradenství ¡třídní učitel ¡výchovný poradce ¡metodik prevence sociálně patologických jevů ¡ ¡školní psycholog ¡speciální pedagog ¡ ¡ ¡ ¡Pedagogicko psychologická poradna (PPP) ¡Speciálně pedagogická centra (SPC) ¡ ¡Středisko výchovné péče (SVP) ¡Legislativní ukotvení ¡ ¡Zákon č. 49/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., ¡ o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ¡ ¡Vyhláška č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., ¡ o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ¡ ¡ ¡ §Vyhláška 438/ 2005 kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve SVP §Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti Středisek výchovné péče č. j.: 14 744/2007-24 §Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti SVP § Výchovný poradce ¡Poradenské činnosti ¡kariérové poradenství ¡ vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky ¡zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb ¡Intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ¡příprava podmínek pro integraci ¡ koordinace poskytování poradenských služeb ¡koordinace vzdělávacích opatření ¡ ¡ ¡Metodické a informační činnosti ¡zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence ¡metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy ¡shromažďování odborných zpráv a informací o žácích ¡příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole Metodik prevence ¡Metodické a koordinační činnosti ¡koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy ¡koordinace a participace na realizaci aktivit školy ¡Informační činnosti ¡zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů ¡prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností ¡ ¡ ¡ ¡Poradenské činnosti ¡vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování ¡ poskytování poradenských služeb žákům a jejich zákonným zástupcům ¡spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných ¡participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj ¡ Školní speciální pedagog ¡Depistážní činnosti ¡vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ¡ ¡Diagnostické a intervenční činnosti (péče o žáka/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) ¡diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka ¡vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy ¡realizace intervenčních činností – provádění, zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační) ¡participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu ¡průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav ¡úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů ¡ ¡zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodinou žáka (se zákonným zástupcem) ¡speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogické pracovníky školy ¡ ¡Metodické a koordinační činnosti ¡Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole ¡Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ¡Participace na vytváření školních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. ¡Metodické činnosti pro pedagogické pracovníky školy - specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky - jejich zavádění ¡ Školní psycholog ¡Diagnostika, depistáž ¡Spolupráce při zápisu do 1. ročníku ¡Depistáž specifických poruch učení nadaných dětí ¡Diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků ¡Zjišťování sociálního klimatu ve třídě ¡ ¡Konzultační, poradenské a intervenční práce ¡Péče o integrované žáky ¡Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení) ¡Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce ¡Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.) ¡Kariérové poradenství u žáků ¡