Oftalmopedie Zrakové postižení * omezení či ztížení schopnosti přijímat vizuální informace * vliv na celou osobnost, * psychický vývoj i fyzický vývoj; * senzorická deprivace Oftalmopedie * též tyflopedie, pedagogika zrakově postižených * cílem optimální rozvoj osobnosti jedince s ZP, příprava na povolání, pracovní zařazení a společenské uplatnění — Fyziologie procesu vidění funkce zrakového analyzátoru (Keblová, 2001): * Zraková ostrost * Zorné pole – při pohledu na určité místo v prostoru přímo před sebou vnímáme ještě široký prostor kolem sebe * Barvocit – schopnost oka rozeznávat barvy * Adaptace – schopnost oka přizpůsobit se různé intenzitě světla * Akomodace - schopnost oka vidět předměty ostře na různou vzdálenost * Binokulární vidění – schopnost vidět oběma očima pozorovaný předmět jednoduše (složený obraz z obou očí) * Citlivost na kontrast Dělení zrakových vad (podle doby vzniku, stupně a typu) a) dle doby vzniku * vrozené (kongenitální) * získané b) dle stupně (Moravcová, 2006) * slabozrakost – lehká až střední * slabozrakost těžká * těžce slabý zrak (dříve zbytky zraku) * praktická nevidomost * nevidomost C) Dělení zrakových vad dle typu (Květoňová-Švecová, 2000) * ztráta zrakové ostrosti * (refrakční vady - krátkozrakost, dalekozrakost) postižení šíře zorného pole * (omezení prostoru, který jedinec vidí - skotom, trubicové vidění) okulomotorické poruchy * (vadná koordinace pohybu očí - strabismus), poruchy binokulárního vidění * (částečné omezení zrakové fce jednoho oka – tupozrakost) problémy se zpracováním zrakových podnětů * (kortikální slepota) poruchy barvocitu * (barvoslepost) Slabozrakost * snížená zraková ostrost obou očí, a to i s brýlovou korekcí * podle stupně postižení: * slabozrakost lehká, střední a těžká jde o vada orgánovou, poškozeno může být zevní i vnitřní oko, zrakové dráhy nebo zrakové centrum postižení může být stacionární i progresivní Těžce slabý zrak * osoby se zbytky zraku mají dolní hraniční míru vnímaní zrakem * pro ilustraci: lze číst písmo o velikosti plakátového písma * orientace v prostoru za použití zraku není zpravidla možná — Nevidomost * je neschopnost jedince vnímat zrakem, i když je zachováno určité zrakové čití /světlocit/ * praktická /světlocit je zachován, příp. je zachována projekce * totální - úplná absence vidění Refrakční vady * krátkozrakost – obraz se tvoří před sítnicí, náprava rozptylnými čočkami * dalekozrakost – obraz se tvoří za sítnicí, náprava spojnými čočkami * astigmatismus – nepravidelné zakřivení rohovky způsobuje zobrazování bodu na sítnici jako čárky, náprava cylindrickými skly Další zrakové vady Postižení zrakového nervu Vrozený glaukom Vrozený šedý zákal Albinismus Strabismus/ šilhavost Amblyopie/tupozrakost Retinopatie nedonošených (ROP) Specifika vzdělávacích cílů — rozvoj zrakových funkcí — rozvoj sluchového vnímání — rozvoj hmatového vnímání — rozvoj čichu a chuti — rozvoj řeči — rozvoj estetického vnímání — rozvoj orientace a samostatného pohybu Tipy pro výuku — Vyšší časová dotace na vypracování úkolu — Verbalizace důležitých informací — Názornost — Tematické propojení (projektová výuka, situační hry apod.) Raná péče: — http://www.ceskatelevize.cz/porady/10315080042-tep-24/212411058130016/video/ — Pomoc a pomůcky pro slabozraké žáky — Písmo ÷ Zvětšené ÷ Kontrastní ÷ Bezpatkové — Pomůcky ÷ Lupy a monokuláry ÷ Elektronická zvětšovací zařízení ÷ Počítač se speciální výbavou ÷ Pomoc a pomůcky pro nevidomé žáky — Písmo a obrázky ÷ Reliéfní podoba – Braillovo písmo, reliéfní obrázky vyrobené pastami + fuser — Pomůcky ÷ Počítač se speciální výbavou – software, hardware, hlasový výstup + (Braillský řádek) ÷ Pichtův psací stroj, el. záznamník — Kompenzační pomůcky Optické pomůcky– optické systémy lupy, dalekohledové systémy, kamerové zvětšovací televizní lupy Pomůcky usnadňující orientaci a pohyb nevidomého bílá hůl, akustické hlásiče Pomůcky pro každodenní použití a do domácnosti hodinky, měřící přístroje, šablona na bankovky, Pomůcky pro zpřístupnění a zpracování informací speciální i klasické psací stroje, kamerové lupy, speciálně upravené PC — Lupy * ruční lupy (posouvají se po textu, některé i s osvětlením) * stojánkové lupy ( díky vzdálenosti od plochy umožňují čtení i psaní pod lupou) * hyperokuláry (lupy zasazené do brýlových obrouček, zlepšují centrální zrakovou ostrost) — Pomůcky usnadňující nebo umožňující orientaci a pohyb nevidomého — Pomůcky pro každodenní použití a do domácnosti — Další pomůcky http://is.braillnet.cz/pomucky_vypis.php?name=&aid%5B%5D=5 — Braillovo slepecké písmo * je speciální druh písma, resp. systému psaní, určeného pro nevidomé, slabozraké a osoby se zbytky zraku * systém plastických bodů vyražených do papíru, které čtenář vnímá hmatem * tvůrce písma francouzský učitel Louise Braille (v dětství ztratil zrak, v patnácti letech vytvořil toto písmo úpravou francouzského vojenského systému umožňujícího čtení za tmy) — Sociálně-rehabilitační zařízení pro ZP * Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR * Tyfloservis, o.p.s. * TyfloCentrum Brno o.p.s. Tyfloservis, o.p.s. - terénní a ambulantní sociální rehabilitace nevidomých a slabozrakých po celém území ČR prostřednictvím sítě krajských středisek — posláním je podpora integrace nevidomých a slabozrakých lidí do společnosti prostřednictvím intervencí zaměřených na samotné nevidomé a slabozraké, osoby jim blízké a širokou laickou i odbornou veřejnost. Cíle * vybavit jedince takovými dovednostmi a informacemi, aby byl schopen v maximální možné míře samostatně naplňovat své životní potřeby, získal přiměřené sebevědomí, zaměřil se na možnosti svého dalšího rozvoje, ale dokázal též rozpoznat své meze a požádat o pomoc. * vybavit okolní společnost dovednostmi a informacemi, aby byla schopna odstraňovat a nevytvářet nové architektonické ani mezilidské bariéry…, aby byla schopna rozpoznat jejich možnosti a limity a v případě potřeby jim poskytnout konkrétní pomoc. * u svých klientů podporovat převzetí odpovědnosti za vlastní život, samostatnost a aktivitu, využívání všech potenciálů, kterými je člověk vybaven, a celospolečensky podporovat zájem o druhé, toleranci a pomoc.