ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ Metody a formy OCCAMOVA BŘITVA   Wiliam Occam, *1280, filosof   Snaha udržet věci, co nejjednodušší, vytvořit definici, které každý rozumí a která popisuje jádro problému.   Occamova břitva: „ Počet entit (kategorií) nelze rozšiřovat nad nezbytnost.“ Týká se:   problémů formulovaných jako řešení   příliš obecné formulace problémů Analýza tématu Ustavení širší problémové oblasti 1.  Předběžné sjednocení kategorií (obvykle 5 – 8 +1 Ostatní“) 1.  Přiřazovat seznam nápadů do kategorií – vždy jen k jedné kategorii 2.  Rychle, bez průtahů roztřídit a přepsat 3.  Vybrat jedno téma jako problém řešení 4.  Udělat síto – vodítka: Týká se to nás? Můžeme s tím něco v rozumné době udělat? Umíme o tom shromáždit údaje? Opravdu to chceme řešit? Obdobně vyloučit položky v tématu Definice problému Návrat k problému Přesné formulace 1.  Vyvěsit původní formulace problému. 2.  Formulovat problém – ne řešení (např. na kartičky) špatně: „Potřebujeme víc prostoru“ správně: „Jaký hlavní problém bychom vyřešili, kdybychom měli více prostoru“ Kartičky rozdělit do kategorií Dotaz, zda problém stojí za řešení. „Tak co …?“ Diskuse, zda zaměřením na tento úkol, tým dobře využije čas. Occamova břitva BRAINSTORMING   Technika, umožňující shromáždit velké množství nápadů. Skupina lidí dostane zadání, nejčastěji ve formě otázky, jak vyřešit určitý problém, a jednotliví účastníci navrhují řešení. Brainstorming vede facilitátor, nápady se zapisují tak, aby je měli účastníci na očích. Platí zásada, že v průběhu brainstormingu se nápady zásadně nehodnotí.   Metoda je vhodná pro menší skupiny (např. okolo 10 lidí), důležitá je dobrá atmosféra, podporující invenci. Skupina by měla mít co nejrozmanitější složení, lidé neznalí řešené problematiky jsou vítáni, protože mohou na problém přinést zcela neotřelý pohled. Je dobré neukončovat brainstorming při prvním zpomalení přísunu nápadů, vydržet alespoň 30 - 60 minut, protože pozdní nápady bývají ty nejcennější. Žádná kritika Odložený úsudek - kritika se vylučuje. Nepříznivý názor na přednesený návrh je nutné si nechat na později. Nehodnoťte. Naprostá volnost Doporučuje se volný rozlet, kašlat na předpisy. Čím bláznivější nápad, tím lepší; je jednodušší se krotit než si vymýšlet nové. Nechte svou mysl volně plynout. Množství Množství je to, co chceme. Čím větší počet nápadů, tím pravděpodobnější je úspěch. Zaměřte se řekněme na sto nápadů během patnácti nebo třiceti minut. Vylepšujte Snažíme se o kombinování a zlepšování. Vedle toho, že se účastníci snaží přicházet s vlastními nápady, měli by se snažit vylepšovat nápady jiných. Usilovat o to, jak dva nebo tři nápady spojit, a dostat se tak k novému, lepšímu nápadu. Vezte se na nápadech jiných lidí. Uležení Nápady nechte uležet (deset minut až jeden týden). Hodnocení je odložené, to umožňuje oddělení fází. Brainstorming BRAINSTORMING Postup:   1. zapsat pravidla   2. zapsat předmět   např. „Hledáme všechny možnosti, jak… “   3. zapsat každý nápad, papír nechat vyvěšený   4. nechat nápady uležet   5. požádat tým o doplnění nápadů   6. vyhodnotit nápady SESKUPOVÁNÍ   Upraveno podle: School Councils Handbook, Ontario Ministry of Education and Training 1996   Metoda seskupování (Clustering) může skupině pomoci roztřídit, prodiskutovat a se-skupí myšlenky. Podporuje společné rozhodování.   Při klastrování (seskupování, grupy) platí zásady, že skupiny by běli být relativně nezávislé skupiny a homogenní.   Velmi důležité je pojmenování skupiny – zásadou zde je, že by mělo být výstižné, relativně krátké a rozumí mu všichni účastníci. To vyžaduje často vyjednávání. Při něm by se však neměla vyčerpat energie skupiny. SESKUPOVÁNÍ Pokyny   Facilitátor přednese námět k diskusi nebo brainstormingu a požádá účastníky, aby vytvořili malé skupiny. Každá skupina dostane papírovou kartu a pět poznámkových samolepicích lístků na každého člena skupiny.   Každý má pět až sedm minut na to, aby zaznamenal pět myšlenek vztahujících se k danému tématu jednu myšlenku na každý samolepicí lístek.   Všechny samolepicí lístky se pak umístí na papír a roztřídí tak, aby lístky s podobnými nápady byly seskupeny dohromady. Každé skupině poznámek je přidělen vhodný nadpis.   Skupiny účastníků si navzájem ukáží své papíry a všichni dohromady diskutují o daném tématu SESKUPOVÁNÍ Cvičení: Stanovení priorit školy.   Uveďte pět priorit naší školy, každou na jeden samolepicí lístek.   Umístěte své lístky na papír své skupiny.   Spolu s ostatními členy skupiny seskupte podobné nápady do skupin (clusterů) a každou skupinu pojmenujte.   Ukažte nápady na vaší kartě ostatním účastníkům. Hledejte podobnosti nápadů získaných ve všech skupinách.   Diskutujte o prioritách se všemi účastníky tak, aby se učitelský sbor mohl shod-nout na třech až pěti prioritách. MYŠLENKOVÁ MAPA   Mapování myšlenek (Mind Mapping) je strategie, která podporuje členy skupiny v zaznamenávání nápadů a spojení mezi myšlenkami ve vizuální podobě, podporuje účastníky dialogu, aby si strukturovali svoje myšlenky.   Pomáhá účastníkům pochopit vztahy mezi různými pojmy a myšlenkami. DŮLEŽITÉ MYSLET NA TO, ŽE:   Obrazy předcházejí před slovy.   Mapování znamená sdělování určitého významu minimálním počtem slov a obrazů.   Mapa je duševní obraz podporující plynulý tok a organizaci myšlenek. Myšlenková mapa MYŠLENKOVÁ MAPA   Facilitátor uvede námět a pak požádá účastníky, aby se rozdělili do skupin popř. je sám rozdělí.   Každá skupina dostane fixy a papír a jejím úkolem je vytvořit mapu myšlenek takto :   Ústřední téma nebo pojem bude ve středu papíru.   Důležité informace jsou zvýrazněny bublinami, šipkami nebo podtržením vlnovkou.   Mohou se používat různé barvy, aby pomohly členům skupiny podržet nápad v paměti. Barvy také mohou pomoci zorganizovat různé pojmy.   Klíčová slova fungují jako spouštěče uvolňující další, navazující myšlenky (asociace).   Řetězce ukazují spojení a tvoří vztahy mezi myšlenkami.   Vizuální pomůcky, například ilustrace, tvary, obrázky podrobností, usnadňují zapamatování.   Skupiny si pak mapy myšlenek vymění a pohovoří o nich se všemi účastníky. GRAF RYBÍ PÁTEŘE „Pokud nevíte, kam jdete, asi nebudete ani vědět, jak se tam dostanete.“   Technika rybí páteře je použitelná pro řešení celé řady situací. Lze ji uplatnit jak analyticky, ale i jako kreativní techniku dialogu se skupinou.   Tvůrcem je prof. Koaru Ishikawa a dnes se využívá ve všech oblastech a oborech lidské činnosti. Pro svou podobu s rybí kostrou je nazýván také fishbone, nebo také Ishikawa diagram   Umožňuje oddělit příčiny a důsledky. Jedná se o syntézu tvořivosti a analytického přístupu. Ukazuje na dílčí oblasti, které na základní a definovaný problém působí, vyvolávají jej či akcelerují.   Páteří je základní problém (důsledek) a na něj jsou napojena jednotlivá žebra (dílčí oblasti, které mají na problém vliv).Jednotlivá žebra a jejich větvení problém zvětšují, podmiňují či naopak jej zmenšují. Každá z kůstek může být zárodkem problému dalšího. Cílem je vytvoření jasné struktury problému. Zapsat důsledek Co nejkonkrétněji. Zakreslit žebra Obvykle šest (Lidé, Prostředí, Metody práce, Organizace, Vybavení, Materiál), lze i jiné (častěji Komunikace). Seznam příčin podle pravidel brainstormingu Kdo dává nápad, doplňuje, do které kategorie patří Jeden nápad lze zapsat do více kategorií. Nechat uležet Dál na nápadech pracovat (např. Paretovým diagramem). Graf rybí páteře – postup ve stručnosti Graf rybí páteře Graf rybí páteře GRAF ŠESTI SLOV   „Mám dobrých sluhů šestero, díky jim se hodně znám .Jmenují se : Co, Proč, Kdo a Jak a Kdy a Kam.“ (R. Kipling)   Základ této metody spočívá v tom, že na bezproblémový stav se nahlíží stejně jako na daný problém.   Základ je šest slov, kterými se zajistí, že jsou položeny důležité otázky.   První použité techniky se datuje do dvacátých let minulého století v USA v rozvoji žurnalistiky. Její praktičnost se však projevila v širším záběru oborů. Jedná se systém odpovědí řazených do jednotlivých kategorií – čím konkrétnější jsou otázky, tím kvalitnější jsou odpovědi.   Tato technika je také někdy označovaná jako 5W + 1H (who, what, where,when, why, how). GRAF ŠESTI SLOV Formulace otázek Co je problém? Kdy problém nastává? Proč problém nastává? Kde nastává problém? Kdo přispívá k příčinám problému? Jak zjistíte, že problém nastal? Co není problém? Kdy nenastává? Proč nenastává? Kde k němu nedochází? Kdo přispívá k potlačení problému? Jak zjistíte, že problém nenastal? Brainstorming Například: Kdy vznikají bariéry v komunikaci týmu. Jak poznáte, že komunikace v týmu probíhá obtížně. Kde komunikace v týmu probíhá obtížně. Co způsobuje bariéry v komunikaci týmu. Kdo zhoršuje komunikaci v týmu. Proč došlo ke zhoršení komunikace nyní. Kdy tým komunikuje dobře. Jak poznáte, že tým komunikuje dobře. Kde k obtížím v komunikaci nedochází. Co nezpůsobuje bariéry v komunikaci týmu. Kdo nezhoršuje komunikaci. Proč nedošlo ke zhoršení předtím (nebo v jiném týmu). Nechat uležet Analyzovat a vybrat Vybrat, co tým bude dál studovat, v čem bude pokračovat. ANALÝZA SILOVÉHO POLE   Techniku vyvinul Kurt Lewin, slouží vizualizaci problémů. Problém je tvořen rovnováhou dvou protichůdně působících sil.   Jeden typ (řídící síly) se snaží posunout problém k lepšímu, druhý (brzdící síly) se snaží současnou situaci posunout k horšímu. Ve stávajícím stavu tyto síly vytváří status quo.   Přesným pojmenování všech sfér vlivu se analyzují silová pole, která ovlivňují současný problém. To umožňuje pojmenovat vzájemný poměr sil, které jsou příčinami, ale někdy i projevy problému. Technika se uplatní hlavně v situacích sběru informací a mapování současného stavu, jeho struktury. Spolupr áce v našem týmu D   O D O D   O D O D O D   O D O D O D O D O ANALÝZA SILOVÉHO POLE ANALÝZA SILOVÉHO POLE Když zmapujeme základní síly, pak provedeme jejich rozbor, např.podle otázek :   Jak posílit a upevnit podpůrné síly?   Jak oslabit či eliminovat brzdící síly?   Proč jsou negativní síly tak silné, jaké jsou jejich příčiny a důvody?   Jak se projevují? MODIFIKOVANÉ DELFY   Technika modifikované Delfy je použitelná hlavně ve skupině, která má mlčenlivé členy, nebo ve skupině, kde členové se málo dostávají ke slovu .   - viz film „Dvanáct rozhněvaných mužů“, kde díky houževnatosti a přesvědčivosti jednoho z porotců, přes nátlak a nepřátelství ostatních, se podařilo zvrátit názor na vinu obžalovaného. MODIFIKOVANÉ DELFY Zopakování problému, analýzy a dat Pokud možno vyvěsit. Individuální nápady Každý své nápady a myšlenky napíše na kartičky (např. A6) Vedoucí povzbuzuje k většímu množství nápadů. Lze provést jako součást setkání či v době mezi setkáními. Kombinace nápadů do seznamu Sestavení seznamu vedoucím. Opakující se náměty zkombinuje v jeden. Individuální pořadí Každý člen seřadí podle významu nápady na kartičku. Všechna pořadí se sepíší na papír. Diskuse o pořadí a shoda Moderátor vyvolá diskusi na náměty. Důležité je, aby se vyslechli a respektovaly i názory menšiny, což je náročné na citlivou facilitaci. SWOT ANALÝZA   SWOT patří mezi nejužívanější metody. Slouží k jasnému pojmenování aspektů, které se   problému týkají. SWOT analýza je metoda analýzy, díky které je možno zhodnotit silné (Strenghts) a slabé (Weaknesses) stránky, příležitosti (Opportunities) a hrozby (Threats), spojené s určitým projektem, typem podnikání či něčím podobným. Jedná se o metodu analýzy užívanou v hlavně marketingu. Díky ní dokážeme komplexně vyhodnotit fungování skupiny, nalézt problémy nebo nové možnosti růstu. Je součástí strategického (dlouhodobého) plánování skupiny, firmy, společnosti.   Tato analýza byla vyvinuta Albertem Humphrey v 60. a 70. letech. Základ metody spočívá v klasifikaci a ohodnocení jednotlivých faktorů, které jsou rozděleny do 4 výše uvedených základních skupin. Vzájemnou interakcí faktorů silných a slabých stránek na jedné straně vůči příležitostem a nebezpečím na straně druhé lze získat nové kvalitativní informace, které charakterizují a hodnotí úroveň jejich vzájemného střetu SWOT ANALÝZA   Tato metoda je cestou, jak začít proces plánování, vzhledem k tomu, že po-máhá účastníkům analyzovat situaci. Často je zapotřebí více informací k ukončení úkolu.   Moderátor navrhne diskusní téma, jako například plán nebo postup a požádá účastníky, aby se rozdělili do malých skupin, popř. je rozdělí.   Každá skupina projedná plán (nebo postup) a vyplní tabulku, která bude obsahovat následující body:   Jaká jsou silná místa tohoto plánu?   Jaká jsou slabá místa tohoto plánu?   Jaké existují příležitosti?   Čeho bychom se měli obávat? SWOT ANALÝZA Pro řešení můžeme použít několika strategií:   S-O-Strategie: Vývoj nových metod, které jsou vhodné pro rozvoj silných stránek společnosti (projektu).   W-O-Strategie: Odstranění slabin pro vznik nových příležitostí.   S-T-Strategie: Použití silných stránek pro zamezení hrozeb.   W-T-Strategie: Vývoj strategií, díky nimž je možné omezit hrozby, ohrožující naše slabé stránky.   Výstupem kompletní analýzy SWOT je chování skupiny, která maximalizuje přednosti a příležitosti a minimalizuje své nedostatky a hrozby. Silné stránky - strength Slabé stránky - weakness Jaké silné stránky spatřujeme v problému. Čím můžeme řešení problému ovlivnit. Co děláme správně. Na koho se můžeme spolehnout při řešení problému. atd. Kde jsou naše slabiny. Co děláme špatně. Co nám brání ve vyřešení problémů. Na koho se nemůžeme spolehnout. Příležitosti - opportunity Příležitosti se mohou naskytnou odhalením slabých stránek - příležitost k rozvoji. Hrozby - threat Co nám přinese úspěšné vyřešení problému. Jaký další problém tím odstraníme. Čím nás řešení obohatí. Co můžeme získat. atd. Co se stane, když problém nevyřešíme. Jaké další problémy se mohou objevit. O co nás neřešení či nevyřešení problému může připravit. atd. SWOT ANALÝZA SCHÉMA ŘEŠENÍ PROBLÉMU   V závěru moderace je vhodné použít model, který dobře pomáhá ve strukturování práce. Tento model je možné využít i samostatně (hlavně při nedostatku času).Opírá se o čtyři základní oblasti, do nichž potřebujeme soustředit pozornost členů skupiny.   JE - současný stav   MOHLO BY BÝT - žádoucí stav   PŘEKÁŽKY - bariéry a omezení, vnitřní/vnější - proč to není tak, jak by mohlo být (bariery ve mně, v organizaci, v systému práce - např. i Ishikawa).   ŘEŠENÍ - jak dosáhnout žádoucí stav - 3-5 námětů.   Nejčastější podobou uspořádání otázek je tvar tabulky SWOT ANALÝZA JE (současný stav) BUDE (žádoucí stav) PŘEKÁŽKY a bariéry ŘEŠENÍ (klíčové navrhované kroky) ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ POMOCÍ ANALOGIE   Analogie jsou obrazy, postupy a skutkové podstaty z jiných oblastí, které jsou podobné daném,u problému. Při hledání vhodných řešení vzniklých problémů může být technika analogie vhodnou inspirací. oblast analogický problém řešení botanika strom má každým rokem menší plody uřezat konkurenční výhony pohnojit půdo sport brankář chytá nespolehlivě rozšířit trénink, specializovat ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ POMOCÍ ANALOGIE Příklad: Podávám špatný pracovní výkon. Řešení přenesené do původního problému: botanika - omezit vlastní koníčky nebo jiné nepotřebné aktivity sport - další vzdělání, delegování úkolů… Pokuste se vyřešit vlastní problém technikou analogie: oblast analogický problém řešení ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ POMOCÍ ANALOGIE   Situační analýza   Situační analýza je vhodný nástroj pro identifikaci problémů a stanovení priorit pro jejich řešení. Přispívá ke zvýšení organizovanosti a systematičnosti práce. SITUAČNÍ ANALÝZA   Základní fáze situační analýzy:   Rozpoznání problémových situací   Otázky, které můžeme klást: V jakých oblastech se naplní cíle nebo standardy? Které problémy za poslední období se zdají nedořešeny? Jaká rozhodnutí je potřebné učinit? Která rozhodnutí musí být realizována?   Rozdělení situace do dílčích úloh   Otázky, které můžeme klást: Může danou problémovou situaci vyřešit jediné opatření? Můžeme nalézt jen jednu příčinu? co ve skutečnosti jde v dané situaci? Co mne znepokojuje?   Stanovení priorit   V této fázi se stanovují kritéria, která nám pomohou nalézt aspekty významnosti jednotlivých dílčích problémů. Kritérií může být libovolné množství dle situace. Mezi základní patří: Velikost dostupných zdrojů, Vážnost negativních dopadů , Časová naléhavost, Odhad tendencí budoucího vývoje   Stanovení postupu řešení   Vytváří se akční plán s jasnými cíli a termíny postupných kroků ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ POMOCÍ ANALOGIE   Kauzální analýza   Pro analýze problému pomocí hledání kauzalit (příčin) je možné podívat se na problém jako na ledovec ponořený ve vodě, kde pouze velmi malá část je viditelná. Tato viditelná část vytváří symptomy – příznaky problému, který je viditelný. Symptomy problém neobjasňují, tvoří pouze východisko. Jsou na konci řetězu jednotlivých příčit. Zpětným hledáním lze nalézt původní, primární příčinu. KAUZÁLNÍ ANALÝZA   Postup je rozfázován do následujících dílčích kroků:   Popis problému, který tvoří čtyři základní charakteristiky:   Identifikace objektu (na jakém objektu se stala porucha)   Lokalizace objektu (teritoriální umístění – např. organizační jednotka...), Časové určení, Stanovení rozsahu   Vydělení jedinečných rysů problému   Proč nenastal problém u jiných podobných jednotek? Co je specifické?   Kdy a kde mohlo dojít k podobným potížím a nedošlo k nim?   Výsledkem vzájemného srovnání mezi standardem a výjimkou zjistíme jedinečné rysy problému. Hledání pravděpodobných příčin   Procházíme problém zpět v čase a soustřeďujeme se na změny, které nastaly před identifikací problému. Výstupem je seznam změn, mezi kterými je možno nalézt hlavní příčinu   Testování příčin   Nalezneme-li seznam jednotlivých příčin, hledáme tu hlavní a zásadní pomocí testování. Sledujeme, zda uvedená příčina opravdu mohla být zdrojem problému. Je třeba prokázat postup a vztah mezi příčinou a následným problém. DĚKUJI ZA POZORNOST