Dobrý den, tento list přináší sedm témat a obsahové i formální požadavky na seminární práce ze sociální psychologie. Vyberte si jeden z tematických okruhů a k němu jedno konkrétní zadání formulované jako otázku. Tematický okruh 1: KONFORMITA Na základě odborných podkladů k tématu odpovězte na jednu z následujících otázek: 1) Jak souvisí konformita a šikana? 2) Co může jedinci či společnosti přinést nekonformní chování? 3) Jak spolu souvisí konformita a chování vyjádřené příslovím „Poturčenec horší Turka“? Doporučené zdroje: Fontana, David: Psychologie ve školní praxi (2010), str. 284-288, kpt. Sociální konformita Výrost, J., Slaměník, I.: Sociální psychologie (2009), str. 326-335, kpt. 18. 4. Vývojové procesy ve skupinách Tematický okruh 2: ŠKOLA JAKO SOCIALIZAČNÍ ČINITEL Na základě odborných podkladů k tématu odpovězte na jednu z následujících otázek: 4) Jaké jsou cíle základní školy při procesu socializace a jak je naplňuje? Podívejte se, jak jsou v RVP formulovány parametry konkrétních produktů socializace, vyberte si některé a okomentujte, jak se podle vás daří školám naplňovat je. 5) K čemu bych chtěl vést své žáky a jak? Vyberte si minimálně tři produkty socializace, které spoluvytváří škola, a uveďte, jaké by měly podle vás mít parametry, když žák opouští ZŠ. Jak k tomu vy jako učitel/ka můžete přispět, jak to můžete ovlivnit? (Buďte hodně konkrétní, ne tedy „přístup učitele“, ale co konkrétně z přístupu učitele může mít vliv.) Doporučené zdroje: Řezáč, J.: Sociální psychologie (1998), str. 52-71 Tematický okruh 3: PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ Na základě odborných podkladů k tématu odpovězte na jednu z následujících otázek: 6) Jak se prosociální chování projevuje ve školním společenství? Jak takové chování posílit? 7) V jakých situací se ve škole může objevit „efekt přihlížejícího“, jak mu lze zabránit nebo ho zmírnit? 8) Lze vyvolení si učitelské či jiné pomáhající profese pokládat z hlediska motivů za prosociální chování? Svou odpověď zdůvodněte a „podepřete“ odbornými argumenty. Doporučené zdroje: Výrost, J., Slaměník, I.: Sociální psychologie (2009), str. 285-297, kpt. 16 Prosociální chování http://psychologie.cz/proc-jsme-dobri/ Dawkins R.: Sobecký gen (2003) a další texty, které najdete např., pod heslem altruismus 1. Práci odevzdejte v papírové podobě (tištěnou či čitelně psanou rukou) nejpozději na prvním prosincovém semináři své skupiny, tj. 3. a 4. prosince skupiny lichých týdnů, 10. a 11. prosince skupiny sudých týdnů. Dřívější odevzdání velmi uvítám. 3. Zpracování tématu by mělo mít esejistický charakter, tj. úvaha vycházející mj. z odborného textu (z vědeckých poznatků). Použití odborného textu a uvedení jeho zdroje (dle (jakékoli) citační normy!) je podmínkou přijetí práce. Doporučené zdroje jsou doporučené, můžete tedy čerpat i z jiných. 4. Rozsah práce by neměl příliš přesahovat 1 normostranu A4 a nejméně dvě třetiny textu by měly být tvořeny autorským textem. Autorská práce nesmí spočívat pouze v kompilaci cizích textů. Vzhledem k malému rozsahu textu vynechte „obecné“ úvody, definujete jen pojmy, bez jejichž přesné definice se vytratí smysl textu apod. 5. V textu musí být jasně formulovaná odpověď na otázku ze zadání. Pouze práce, které budou splňovat výše uvedené formální zadání, mohou být akceptovány. Pokud práce nedodrží základní parametry zadání (formulované v bodě 1 – 5), nebude přijata. Práce, které splní základní požadavky, ale nenaplní dílčí očekávání, budou vráceny k pře/dopracování. Odevzdání této práce je podmínkou získání zápočtu. Případné dotazy vám ráda zodpovím. Než je ale položíte, podívejte se ještě jednou, nenajdete-li odpověď v předchozím textu. Těším se na Vaše texty a myšlenky v nich! Zuzana Kročáková