Obecná didaktika posilování zodpovědnosti za vlastní učení a autoregulace učení Tomáš Janík Obsah prezentace • Připomenutí z před... před... před... minula • Uvedení do tématu dnešní přednášky – Vyučování jako vytváření příležitostí k učení – Učební úloha jako požadavek na žákovo učení – Od učební úlohy k učení – Vnější řízení a/nebo vnitřní řízení (učení) – Autoregulované učení a metaučení – Kompetence k učení – Didaktické řídící styly: od vnějšího řízení k auto... • Závěrečné shrnutí edukační realita kultury vyučování a učení Vyučování: vytváření příležitostí k učení • Vyučování = vytváření příležitostí k učení – tj. podmínek umožňujících žákům získávat znalosti, rozvíjet dovednosti a kompetence, utvářet postoje. • Jednou z forem, v nichž se vyučování a učení odehrává, je výuka. • Výuka je seriálem výukových situací. • Učitel plánuje a realizuje výuku (výukovou situaci) tak, aby nabízela příležitosti k učení. • Příležitosti k učení se konkretizují v učebních úlohách. Učební úlohy • Učební úloha je promyšlená struktura požadavků na žákovo učení. • Prostřednictvím učební úlohy učitel zajišťuje setkání žáka s obsahem. • U učební úlohy lze rozlišit fáze: – zadání – řešení – (vy)hodnocení. řešení učebních úloh výuková situace příležitosti k učení ve výuce • Učební úlohy: klíčové „stavební kameny“ výuky – uvedení nového učiva (méně často) – procvičování a upevňování znalostí, dovedností, kompetencí (často) – hodnocení naučeného (např. hodnocení: testové úlohy). • Důležité jsou úlohy, které předpokládají různé postupy zpracování či více způsobů řešení. • Rozmanité úlohy, zaváděné v různých kontextech (zvyšování kognitivní aktivizace, zvyšování přitažlivosti a významu učiva v očích žáků). • Obměňování úloh přispívá ke kognitivnímu úsilí žáků (rozvíjí „pružnost“ myšlení a praktického používání znalostí, dovedností...). Učební úlohy Jsme vyučováni a/nebo učíme se? učební úlohy jako základ didaktických řídících stylů regulace někým jiným (vnější) auto- regulace (vnitřní) autoregulované učení (řídíme sami sebe, vytváříme pro sebe učební úlohy) učení regulované někým jiným (někdo řídí naše učení, někdo pro nás vytváří učební úlohy) Autoregulované učení ... aby vnější řízení postupně přecházelo ve vnitřní proces autoregulace učení, aby vnější řízení a další intervence postupně likvidovaly samy sebe. (Kulič, 1992, s. 59) Autoregulované učení taková úroveň učení, při které se učící se stává „aktivním aktérem vlastního procesu učení po stránce činnostní, motivační a metakognitivní“ (Průcha, Walterová, & Mareš, 2009, s. 24). Autoregulované učení ...je aktivním, konstruktivním procesem, při němž žák stanovuje cíle svého učení a pokouší se monitorovat, regulovat a kontrolovat svoji kognici, motivaci a chování, veden a podněcován svými cíli a kontextuálním faktory prostředí (Pintrich, 2000, s. 453) Užívání metakognitivních znalostí a dovednostík řízení vlastníhoučení Volba cílů a zdrojů Regulace modu zpracováníinformací Sebe-regulace Regulace učebního procesu Výběr kognitivních strategií Autoregulované učení Obr. 1: Model autoregulovanéhoučení (Boekaertsová1999) ...odsouzeni k celoživotnímu učení kompetence k učení: schopnost učit se (dispozice ke zvládání učebních situací) učení se učit: metaučení (jak se učím se učit) KOMPETENCE K UČENÍ ... schopnost učit se, v procesu učení vytrvávat, zorganizovat si učení a efektivně hospodařit se svým časem a s informacemi, a to jak samostatně, tak i v rámci skupin. ... povědomí o vlastních postupech učení a vlastních potřebách, schopnost rozpoznávat dostupné možnosti a překonávat překážky za účelem úspěšnosti procesu učení. … získávat, zpracovávat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti, vyhledávat rady a využívat je. (Education Council, 2006; přeloženo Veteška & Tureckiová, 2008, s. 148–149) učební úlohy jako základ didaktických řídících stylů regulace někým jiným (vnější) auto- regulace (vnitřní) autoregulované učení (řídíme sami sebe, vytváříme pro sebe učební úlohy) učení regulované někým jiným (někdo řídí naše učení, někdo pro nás vytváří učební úlohy) Příkazový úkolový se vzájemným hodnocením se sebehodnocením s nabídkou s řízeným objevováním s přímočarým objevováním s tvořivým objevováním se samostatným rozhodováním žáka o učivu se samostatným rozhodováním žáka o stylu se samostudiem Literatura • Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634–663. • Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. • Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika. Praha: Grada. Pro fajnšmekry: • Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada. • Kulič, V. (1992). Psychologie řízeného učení. Praha: Academia.