Vzdělávací a školský systém, škola jako učební prostředí Tomáš Janík ...u hodináře Byl jeden muž a ten muž šel k hodináři. Položil na stůl dvě hodinové ručičky a říká: „Mistře, tyto ručičky neukazují na mých hodinách správný čas. Prosím, oprav je.“ Hodinář na to odpoví: „Ty ručičky, pane, nemohu opravit, musíš přinést celé hodiny.“ Muž však netušil, co měl hodinář na mysli – „hodiny byly přece v pořádku, jen ručičky šly špatně.“ (Fend, 2008, s. 12 citující neznámého autora) Potřeba pohledu na systém Chceme-li kompetentně zlepšovat, či napravovat dílčí části systému, neobejdeme se bez porozumění systému jako celku. „Kdo nerozumí systému, má sklon vidět problémy v povrchových fenoménech a hledat řešení v operaci s těmito povrchovými fenomény. Teprve porozumíme-li systému, můžeme napravit jeho chybné fungování.“ (Fend, 2008, s. 12). Úvod do systematického studia vzdělávacích systémů politický systém   ekonomický systém   vzdělávací systém Vzdělávací systém Pojem vzdělávací systém (soustava) se užívá: • v užším významu (školská soustava) • v širším významu (viz výše). Řízení vzdělávacího systému – vzdělávací politika a správa Proč pojem „systém“? • vyjadřuje řád, systematičnost, provázanost • systém jako strukturovaný celek, v němž jsou jednotlivé části ve vzájemných vazbách. Vzdělávací systém • Soubor všech škol, školských zařízení a jiných vzdělávacích institucí. • Představuje systém, protože má ustálenou strukturu, regulované fungování a vztah s jinými systémy společnosti. Strukturu vzdělávacího systému tvoří: • školská soustava • mimoškolní vzdělávací instituce (kurzy, školení) • kulturní a osvětové instituce (knihovny, muzea) • (někdy též působení masových médií). Aby se zlepšila srovnatelnost údajů v oblasti vzdělávání, vytvořilo UNESCO Mezinárodní standardní klasifikaci vzdělávání ISCED (1996) ISCED 0: preprimární vzdělávání ISCED 1: primární vzdělávání ISCED 2: nižší sekundární vzdělávání ISCED 3: vyšší sekundární vzdělávání ISCED 4: postsekundární (neterciární) vzdělávání ISCED 5: první stupeň terciárního vzdělávání ISCED 6: druhý stupeň terciárního vzdělávání Koncipování a řízení vzdělávacích systémů Makroúroveň: Mezoúrověň: Mikroúroveň: Systémový pohled na vzdělávání Makroúroveň: Mezoúrověň: Mikroúroveň: Systémový pohled na vzdělávání Makroúroveň: úroveň vzdělávací politiky Vzdělávací systém jako celek. Jak funguje vzdělávací systém? Mezoúrověň: úroveň školy Vztahuje se na instituci a organizaci školy. Jak funguje škola? Mikroúroveň: úroveň výuky Vztahuje se na výuku. Jak funguje učení a vyučování? Makroúroveň: úroveň vzdělávací politiky Vzdělávací systém jako celek. Jak funguje vzdělávací systém? Mezoúrověň: úroveň školy Vztahuje se na instituci a organizaci školy. Jak funguje škola? Mikroúroveň: úroveň výuky Vztahuje se na výuku. Jak funguje učení a vyučování? ? ? Makroúroveň: úroveň vzdělávací politiky Vzdělávací systém jako celek. Jak funguje vzdělávací systém? Mezoúrověň: úroveň školy Vztahuje se na instituci a organizaci školy. Jak funguje škola? Mikroúroveň: úroveň výuky Vztahuje se na výuku. Jak funguje učení a vyučování? vzdělávací správa žák Škola (uvnitř vzdělávacího systému) Škola • Škola – scholé = prázdeň, tj. volnost, příležitost či možnost věnovat se vlastnímu vzdělávání. • „V intervalu ’nedělním’ se setkávají svobodní příslušníci obce se skutečným poznáváním sebe, světa, s příležitostí věnovat se záležitostem vyššího řádu, které jsou cestou k emancipaci z ’aischolia’, povrchního zaujetí a zaneprázdněnosti všednostmi a denním shonem“ (Walterová et al., 2004, s. 19). Škola • Vznik školy, resp. výuky organizované ve školních třídách před 5 tisíci lety na území Mezopotámie a Egypta. • Klíčový byl objev písma – psaní = složitá dovednost – nebylo snadné se ji běžně naučit, začalo se jí cíleně vyučovat. • Výuka písma se ukázala jako účinná a efektivní – začaly se zprostředkovávat i další dovednosti a znalosti. • Škola – jedna z nejúspěšnějších institucí kulturních dějin. Škola • Škola je společenská instituce, jejíž tradiční funkcí je poskytovat vzdělání žákům příslušných věkových skupin v organizovaných formách podle určitých vzdělávacích programů. • Pojetí a funkce školy se mění se změnami společenských potřeb. • Škola je místem socializace a enkulturace žáků, podporujícím jejich osobnostní a sociální rozvoj a připravující je na život osobní, pracovní a občanský. (Průcha, Walterová, & Mareš, 2003, s. 238) personalizační FUNKCE ŠKOLY enkulturační socializační Hranici mezi socializací a enkulturací lze stanovit pouze na základě různosti obsahů, kterým se v daném procesu učíme. Zatímco pojem ,enkulturace‘ odkazuje k učení se veškerým kulturním obsahům, pojem ,socializace‘ odkazuje k učení se specifické třídě kulturních obsahů – k učení se morálnímu řádu společnosti (podle Fend, 1976, s. 47 n.). PŘÍKLAD: Člověk se učí určitým hláskám svého mateřského jazyka. Učí se kombinacím hlásek do slov, učí se kombinovat slova do ,správných‘ vět. Implicitně se učí pravidlům ohýbání slov a větné stavby, učí se morfologii a syntaxi jazyka. Ve škole musí navíc některá důležitá pravidla užívat vědomě. Časem se má naučit rozlišovat, co je dobrá a co je špatná čeština. PŘÍKLAD: Člověk se učí používat jazyk v souladu se sociálními, zejména s morálními normami. Poznává, že určitá slova jsou neslušná a nesmějí se říkat. Dítě nemá nadávat. Učí se mluvit v určitých situacích určitou hlasitostí. Na veřejných místech nemá křičet. Osoby s respektem má dítě oslovovat určitým jazykem; s učitelem musí hovořit jinak než se spolužákem. V kruhu přátel se má hovořit jinak než při slavnostních příležitostech na veřejnosti. Existuje tedy určitý morální ,kód‘ pro užívání jazyka. Enkulturace jako jedinečná funkce školy Jedinečnému poslání vzdělávacích institucí je učiněno zadost teprve tehdy, když se do středu jejich zájmu postaví kulturní obsahy a kompetence včetně jejich transformací do obsahů vzdělávání člověka a když se jejich aktivity pochopí jako práce na člověku, na jeho vědění, dovednostech a jednání (Fend 2006, s. 179). • Škola: správa a zprostředkování kulturního dědictví. • Je jedinou relativně systematizovanou formou seznamování členů společnosti s kulturními obsahy. • Obsahy jsou uspořádány a systematizovány do oborů – kurikulum. „Obecnými cíli vzdělávání jsou zejména: a) rozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven poznávacími a sociálními způsobilostmi, mravními a duchovními hodnotami pro osobní a občanský život, výkon povolání nebo pracovní činnosti, získávání informací a učení se v průběhu celého života, b) získávání všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání, c) pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost, d) pochopení a uplatňování rovnosti žen a mužů ve společnosti, e) utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého, poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel, vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním i mezinárodním měřítku, f) získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně, vycházející ze zásad trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví“ (Školský zákon č. 561/2004 Sb., s. 2). Model kvality školy dle Dittona (2009, s. 84) Obecný model edukace (Průcha, 2002, s. 84) Literatura • Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido. • Janíková, M. et al. (2009). Základy školní pedagogiky. Brno: Paido. • Průcha, J. (2012). Srovnávací pedagogika. Praha: Portál. Pro fajnšmekry: • Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obory ve škole a jejich enkulturační funkce. Pedagogická orientace, 19(2), 5–21. http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2009/Pedor09_2_OboryVeSkole_JanikSlavik.pdf • Fend, H. (2008). Neue Theorie der Schule: Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. Wiesbaden: VS Verlag.