4. Vzdělávací a kurí ku lá rní politika, kurikulární dokumenty 4. Vzdělávací a kurí ku lá rní politika, kurikulární dokumenty Co je vzdělávací politika? Jak vzdělávací politika funguje? Co vzděLávací politiku ovlivňuje? Proč je vzdělávací politika důležitá? Co je kurikulum? Co je kurikulární politika? Jaké kurikulární dokumenty jsou klíčové? Jak funguje vzděLávací politika v reálné praxi? Vzdělávací politika (educational policy) ... principy, priority a metody vztahující se k uplatňování společenského vlivu na vzdělávání Vzdělávací politika a) jako praktická činnost - rozhodování ministerstva, vyjednávání o způsobu financování, tvorba kurikuLárních dokumentů b) jako vědní obor-vědecké zkoumání, analýza a zdůvodňování toho, jak praktická vzdělávací politika probíhá a jak by ji šLo vyLepšit Úrovně vzdělávací politiky globální nadnárodní národní regionáLní (krajská) lokální (obecní) Základní typy výstupů procesu tvorby vzdělávací politiky Základni typ Subtypy Příklady Problémy a cíle (co a proc) Formulace cílu Konzistence formulace cílů Relevance formulace cílů ve vztahu k realitě Formulace problémů Konzistence formulace problémů Relevance formulace problémů ve vztahu k realitě Nástroje (Jak) Regulační nástroje Zákony, vyhlášky a dalíl právní normy Rozhodnuti Kvazi-legislativa Finančnía materiální nástroje (podrobně viz tabulka 2) Finanční příspěvky Granty Učební pomůcky Daně Poplatky Vouchers Informační, přesvědčovací a edukační nástroje Informační kampaně Zebřičky školy (ranking) Skolení a semináře Strategické a koncepční dokumenty Monitoring a evaluace Testování Kurikulum Standardizace Inštitucionálni nastavení (kdo a kde) Organizační uspořádán [vzdělávací soustavy Míra stratifikace, standardizace a oborové specifičnosti Způsob řízení vzdělávací soustavy a stanovení odpovědností a pravomocí Míra decentralizace a centralizace Autonomie učitelů Zdroj: Veselý, 2011, s. 33. Konceptuálni rámec pro anaLýzu vLivu vzdelávací politiky t t Politický, sociálni, ekonomický a kulturní kontext Zdroj: Veselý (2011, s. 28) Kurikulární politika stanovuje: • strategie tvorby, implementace a evaluace kurikulárních dokumentů • rozdělení kompetencí subjektů, které se na tvorbě, implementaci a evaluaci kurikula podílejí • závaznost kurikulárních dokumentů aj. Kurikulum Komplex problémů vztahujících se k řešení otázek proč, koho, v čem, jak, kdy, za jakých podmínek a s jakými očekávanými efekty vzdělávat Kurikulární dokumenty NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ STÁTNÍ ÚROVEŇ RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY RVP PV RVP GV OSTATNÍ RVP1 RVP SOV ŠKOLNÍ ÚROVEŇ ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY I Pro učitele je klíčový RVP ZV- jeho podrobná znalost (struktura, klíčové pojmy...) bude vyžadována u zkoušky Mezinárodní kurikuLární dokumenty dokumenty EU, OECD, UNESCO apod Školská Legislativa ŠKOLSTVÍ Listina základních lidských práva svobod Úmluva o právech dítěte Zákon o předškolním,základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) (561/2004 a 562/2004 Sbírky zákonů) Zákon Zákon o pedagogických pracovnících (563/2004 Sbírky zákonů) Učebnice Schvalovací doložka by v souladu s § 27 školského zákona měla být zárukou, že učebnice je v souladu s cíli vzdělávání stanovenými školským zákonem, vzdělávacími programy a právními předpisy. Další kurikulární dokumenty • Tematické plány • Třídní knihy • Školní sešity Shrnutí vzdelávací soustava 1. Struktura vzdělávací ho systému 2. Cíle a posláni 3. Obsah vzděláni 4. Interní uspořádání, struklura uvnitř Skot, Školní klíma 5. Procesy: učení, socializace, rozhodování, inovace VSTUPY Studenti - Domografická struktura - Sociální, kultrumí a ekonomický kapitál Učitelé a dolil zaměstnanci - Vzdělání a zkušenosti - Hodnoty a motivace NÁSTROJE VÝSTUPY Absolventi -Znalostí, vědomosti - Dovednosti, kompetence -Hodnoty, motivace Vědění Kultura a společenská vazby Plánování, strategie, koncepce Legislativa, regulace a organizační uspořádáni Financova nľ Kurikulem! politika a učebnice Evaluace a monitorovaní PROSTŘEDÍ Aktéři Stát: vláda, obce, krále Rodiče Zaměstnavatelé Rady škol Experti Potreby a požadavky společností a ekonomika Trh práce a ekonomický vývoj Demografické změny Tftchnologia Hodnoty, kultura, ideologie a veřejné mlnéní Zdroj: Veselý in Kalous & Veselý, 2006, s. 21. Efektivní ovlivňování vzdělávacích procesů je možné jen za předpokladu dobré znalosti reality. Literatura k tématu • Kalous, J., Veselý A. (Eds). (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. • Veselý, A. (2011). Konceptuálni rámec pro analýzu vztahu vzdělávací politiky a vzdělávacích výsledků. Orbis scholae, 5(1), 23-52. • ÚZ - úplná znění předpisů - Školství. (2013). Ostrava: Sagit. • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupný na http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv Pro fajnšmekry: • Veselý, A. (2013). Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a implikace. Pedagogická orientace, 23(3), 279-297. • Pelikán, J. (2012), Státní vzdělávací politika jako významný problém českého škoLství. Pedagogická orientace, 22(4), 581-595. 4. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty