Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí Vladimíra Neužilová CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ KLÍČOVÉ KOMPETENCE 2. Podněcovat žáky k tvořivému myšlení 3. Vést žáky k všestranné komunikaci 5. Připravovat k projevům svébytnosti 6. Vytvářet potřebu projevovat pozit. city 7. Učit rozvíjet a chránit fyzic.a dušev. zdraví 8. Vést k toleranci a ohleduplnosti 9. Rozvíjet schopnosti vzhl. k profesní orientaci F pracovní E občanské D sociální a personální C komunikativní B k řešení problémů A k učení 1. Umožnit žákům osvojit si strategie učení 4. Rozvíjet schopnost spolupracovat zapamatovat aplikovatporozumět tvořit hodnotit analyzovat Bloomova taxonomie kognitivních cílů HODNOCENÍ EVALUACE - Hodnoticí procesy, ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají - Zaujímání a vyjadřování kladného nebo záporného stanoviska k různým činnostem a výkonům žáků ve vyučování - Zpětná vazba I. Rozhodnutí o cíli hodnocení III. Formulování hodnoticího závěru II. Zjišťování skutečností o současném stavu fáze typy formativní informativní finální normativní interní kriteriální externí neformální diagnostické průběžné závěrečné formální objektivní hodnocení průběhu hodnocení výsledku sumativní formativní HODNOCENÍ EVALUACE informativní průběžné finální sumativní Průběžné poskytování diagnostických informací žákům o pokrocích v učení, kde se na cestě k cíli nachází Jak postupovat dál: opravit chyby, doplnit mezery Slouží zlepšení výkonu žáka, změřené na zvládání cíle Shrnuje, čeho žák dosáhl Porovnává žáky mezi sebou Vede k soutěživosti Zaměřené na dosažení cíle 1/A 2/B 3/C 4/D 5/E Výborný chvalitebný dobrý dostatečný nedostatečný Výjimečný kvalitní obvyklý nevalný nepřijatelný možno dát za vzor možno ocenit lze přijmout vyžaduje změny nutno přepracovat Vždy většinou někdy málokdy, občas nikdy A = rozhodně ano a = spíše ano ? = nedá se určit n = spíše ne N = rozhodně ne Všichni skoro všichni asi polovina téměř nikdo nikdo HODNOTICÍ ŠKÁLA A vynikající B výborný C chvalitebný D dobrý E dostatečný F nedostatečný 1. Všechny získané informace zobecňuje Získané informace zobecňuje Získané informace většinou zobecňuje Získané informace částečně zobecňuje Získané informace zobecňuje s problémy Získané informace není schopen zobecnit 2. Ze všech získaných inform. vyvozuje závěry Ze získaných informací vyvozuje závěry Ze získaných informací většinou vyvozuje závěry Ze získaných informací někdy vyvodí závěry Není schopen vyvodit správné závěry Není schopen vyvodit žádné závěry 3. Během čtení vždy nachází různé skryté významy Během čtení najde různé významy Během čtení většinou najde různé významy Během čtení někdy najde různé zřejmé významy Během čtení není schopen najít různé významy Během čtení nenajde žádné významy 4. Dokáže vždy odhadnout význam neznámé informace Dokáže odhadnout význam neznámé informace Většinou odhadne význam neznámé informace Dokáže odhadnout význam neznámé informace částečně Dokáže odhadnout význam neznámé informace minimálně Není schopen pracovat s neznámou informací 5. Vždy využívá vlastních předchozích znalostí Využívá vlastních předchozích znalostí Většinou využívá vlastních předchozích znalostí Využívá částečně vlastních předchozích znalostí Využívá vlastních předchozích znalostí minimálně Využívá vlastních předchozích znalostí s obtížemi a zkresleně 6. Z textu vybírá vždy podstatné informace Z textu vybírá podstatné informace Z textu vybírá většinou podstatné informace Z textu vybírá obtížně podstatné informace Z textu nevybere podstatné informace Nerozlišuje podstatné informace od nepodstatných Popis stupňů výkonů 7. Vždy vybere odpovídající klíčová slova Vybere odpovídající klíčová slova Většinou vybere odpovídající klíčová slova Vybere odpovídající klíčová slova s chybami Vybere náhodná slova Nerozumí pojmu: klíčová slova 8. Informace z textu vždy logicky uspořádá Informace z textu logicky uspořádá Informace z textu většinou logicky uspořádá Informace z textu obtížně logicky uspořádá Informace z textu uspořádá náhodně Informace z textu nedokáže uspořádat 9. Text dokáže vždy říci vlastními slovy Text dokáže říci vlastními slovy Text většinou dokáže říci vlastními slovy Text dokáže říci vlastními slovy s problémy Text dokáže obtížně říci s nejasnostmi Text nedokáže říci vlastními slovy 10. Informace vždy kriticky posoudí Informace posoudí kriticky Informace většinou posoudí kriticky Informace většinou nedokáže kriticky posoudit Informace nedokáže kriticky posoudit Informace nedokáže kriticky posoudit 11. Využívá vždy představivosti a fantazie při práci s textem Využívá představivosti a fantazie při práci s textem Většinou využívá představivosti a fantazie při práci s textem Zřídka využívá představivosti a fantazie při práci s textem Omezeně využívá představivosti a fantazie při práci s textem Neokáže využít vlastní fantazii a představivost při práci s textem 12. Vcítí se vždy do prožitků literární postavy, je empatický Vcítí se do prožitků literární postavy, je empatický Většinou se vcítí se do prožitků literární postavy Pochopí-li text, dokáže se vcítit do prožitků postavy Pochopí-li text, dokáže se vcítit do prožitků postavy Pochopí-li text, dokáže se vcítit do prožitků postavy Třídní učitel: Jmén o žáka A) Příprava a schopnost učit se B) Ústní projev C) Písemný projev D) Práce ve skupině E) Nezdar, změna názoru, hodnocení druhých F) Řešení problémů, chyba G) Dodržován í pravidel, ochota pomoci H) Aktivita známka oblíbené sezna m oblíbe né známk a neoblí bené seznam neoblíbe né 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Třída: Sebehodnocení žáků – záznamová tabulka 100 bodů vynikající ojedinělý A 99 – 80 bodů výborný výjimečný B 79 – 60 bodů chvalitebný kvalitní C 59 - 40 bodů dobrý obvyklý D 39 – 20 bodů dostatečný nevalný E 19 – 0 bodů nedostatečný nepřijatelný F Hodnocení výsledků testů: Hodnocení známkou Slovní hodnocení Vyhledává chyby, trestá je Srovnávání žáků Nenabízí řešení Kontrolní funkce Kvalitativní Funkce selektivní Posouzení vědomostí Informuje o problémech Porovnává se aktuální výkon s předešlým Komplexní posouzení celku osobnosti Chyba - pozitivní jev Naznačuje řešení Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Janík, T., Maňák, J., Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. Literatura: