Obecná didaktika úvodem Petr Knecht SZ7MP_ODI1 St 19:25-20:10 (prezenční st.) SZ7MK_ODI1 Po 18:30-20:10 (kombinované st.) Obsah prezentace 1. Inovované koncepce výuky obecné didaktiky 2. Harmonogram přednášek 3. Profily přednášejících 4. Obsah seminářů (prezenční studium) 5. Metody hodnocení 6. Studijní zátěž předmětu 7. Povinná a doporučená literatura Inovovaná koncepce • Inovace učitelských praxí • Inovace teoretické výuky Korthagen, F. a kol. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. Harmonogram přednášek (prezenční st.) 1. Úvod do studia oboru: tradiční a moderní didaktika (18. 9.; Knecht) 2. Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost: pojetí, cíle, obsahy (25. 9.; Knecht) 3. Vzdělávací a školský systém, škola jako učební prostředí (2. 10.; Janík) 4. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty (9. 10.; Knecht) 5. Výuka: vyučování a učení (16. 10.; Janík) 6. Příprava učitele na vyučování (23. 10.; Neužilová) 7. Organizace a řízení třídy (30. 10.; Knecht) 8. Transformace obsahu: učební úlohy (6. 11.; Janík) 9. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí (13. 11.; Neužilová) 10. Posilování zodpovědnosti za vlastní učení a autoregulace učení (20. 11.; Janík) 11. Analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality (27. 11.; Knecht) 12. Žákovo pojetí učiva (4.12.; Kubiatko) 13. Žákovy postoje k vyučovacímu předmětu (11. 12.; Kubiatko) Rezerva (18. 12.) Harmonogram přednášek (kombinované st.) 20. 9. (Knecht) 1. Úvod do studia oboru: tradiční a moderní didaktika 2. Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost: pojetí, cíle, obsahy 4. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty 11. 10. (Janík) 3. Vzdělávací a školský systém, škola jako učební prostředí 5. Výuka: vyučování a učení 8. Transformace obsahu: učební úlohy 10. Posilování zodpovědnosti za vlastní učení a autoregulace učení 25. 10. (Neužilová) 6. Příprava učitele na vyučování 9. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí 8. 11. (Knecht) 7. Organizace a řízení třídy 11. Analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality Metody hodnocení • Ústní zkouška formou odborné rozpravy • Tematické okruhy viz osnova předmětu v IS.MU • Předpokládá se intenzivní samostatné studium odborné literatury (viz povinná a doporučená literatura) • Termíny budou vypsány v IS.MU Studijní zátěž předmětu Prezenční studium: 3 kredity = 90 hodin (10 hod. přímé výuky) + 1 kredit seminář = 30 hodin (10 hod. přímé výuky) Kombinované studium: 4 kredity = 120 hodin (6 hod. přímé výuky) Každý předmět (= jednosemestrální kurz, jedno období) je ohodnocen určitým počtem kreditů, které vyjadřují míru náročnosti předmětu, poměrný díl studijní zátěže, která je kladena na studenta (včetně domácí přípravy) v daném semestru (období). Kreditní bod představuje 1/60 průměrné roční studijní zátěže průměrného studenta, tzn. zpravidla 30 hodin. Počet kreditů konkrétního předmětu zahrnuje celkovou studijní zátěž studenta, tzn. zahrnuje kromě kontaktních hodin další aktivity (v závazné struktuře - týmová práce, praxe, laboratorní praktika, exkurze, domácí příprava, příprava na zkoušku, zkouška). Seminář • Měl by tematicky navazovat na přednášku • Konkretizace obsahu i požadavků je v plné kompetenci vyučujících Požadavky k ukončení semináře • Studijní zátěž studenta je soustředěna do období semestrální výuky. Požadavky předmětu jsou plněny průběžně v době výuky stanované rozvrhem. • V souladu s čl. 16 SZŘ jsou pro ukončení předmětu předepsány průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení • Odevzdání seminární práce • Prezentace seminárního úkolu • 1 kredit = 30 hodin (10 hod. přímé výuky) Literatura Povinná: • Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. • Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. • Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32. Doporučená: • Viz katalog předmětů v IS.MU – bude vždy upřesněno na přednáškách + Pedagogické časopisy • Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica Pro fajnšmekry: Petty, G. (2009). Evidence-based teaching. Cheltenham: Nelson Thornes.