TIMSS Trends in International Mathematics and Science Study Základní informace •Mezinárodní výzkum trendů matematického a přírodovědného vzdělávání TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) organizovaný Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA) zjišťuje informace, jejichž cílem je zlepšovat výuku matematiky a přírodních věd. Hodnotí úroveň znalostí a dovedností a shromažďuje bohatý soubor dat charakterizujících podmínky a způsoby výuky, domácí prostředí a postoje žáků. Znalosti a dovednosti žáků jsou zjišťovány prostřednictvím testů, další informace pak pomocí dotazníků určených ředitelům škol, učitelům a žákům. •Výzkum probíhá pravidelně jednou za čtyři roky a poskytuje zúčastněným zemím jedinečnou příležitost sledovat výsledky žáků v čase. Cíle výzkumu TIMSS •TIMSS zúčastněným zemím pomáhá sledovat a hodnotit výuku matematiky a přírodovědných předmětů v průběhu času a v různých ročnících. K hlavním cílům výzkumu patří: •a) poskytnout podrobná a mezinárodně srovnatelná data o tom, jaké matematické a přírodovědné pojmy, postupy a postoje si žáci 4. a 8. ročníku osvojili v průběhu svého dosavadního vzdělávání, •b) zhodnotit vývoj výuky matematiky a přírodních věd ve 4. a 8. ročníku v mezinárodním kontextu, •c) identifikovat aspekty rozvoje matematických a přírodovědných znalostí a dovedností mezi 4. a 8. ročníkem, Cíle výzkumu TIMSS •d) sledovat relativní efektivitu výuky a učení žáků 4. ročníku ve srovnání s 8. ročníkem (to je možné díky tomu, že populace žáků hodnocená ve 4. ročníku je v dalším cyklu hodnocena v 8. ročníku), •e) na základě mezinárodního porovnání klíčových proměnných charakterizujících kurikulum, výuku a zdroje porozumět tomu, v jakém prostředí se žáci nejlépe učí, •f) využít TIMSS k řešení specifických témat vzdělávací politiky v jednotlivých zemích (např. porovnat výsledky určitých skupin žáků a zkoumat problematiku rovnosti);z tohoto důvodu mohou země do dotazníků přidat otázky národního významu. Cykly výzkumu TIMSS C:\Users\Petr\Desktop\attachment.bmp Přehled jednotlivých výzkumných cyklů. Z 63 zemí zapojených do šetření TIMSS 2007 jich téměř 40 získá data o změnách výsledků v průběhu času, některé z nich za více než deset let již od roku 1995. Koncepce matematické části výzkumu TIMSS •Výsledky žáků v matematice jsou v obou ročnících hodnoceny v rámci dvou složek či dimenzí nazvaných obsah a operace. Obsahová složka vymezuje témata či učivo, které bude v rámci matematiky sledováno (v 8. ročníku to jsou např. čísla, algebra, geometrie a data a pravděpodobnost). Operační složka vymezuje kognitivní dovednosti, které jsou od žáků očekávány při práci s matematickým učivem. •Sledované oblasti učiva se v obou ročnících liší v závislosti na povaze a obtížnosti matematiky v těchto ročnících. Ve 4. ročníku je kladen největší důraz na oblast čísla, která zahrnuje i nejjednodušší prvky algebry. Oblast geometrie se zde soustředí na geometrické tvary a měření a oblast věnovaná datům se zaměřuje na čtení a znázorňování dat, zatímco v 8. ročníku spíše na jejich interpretaci a na základy pravděpodobnosti. Koncepce přírodovědné části výzkumu TIMSS 2007 •Obdobně jako v matematice má koncepce přírodovědné části dvě složky: obsah a operace. Obsahová složka specifikuje přírodovědné učivo, které bude ve výzkumu hodnoceno, a je opět rozdělena do několika oblastí. Operační složka vymezuje, jaké kognitivní dovednosti budou muset žáci při řešení úloh s daným přírodovědným obsahem prokázat. •Sledované oblasti učiva se stejně jako v matematice v obou testovaných ročnících liší, aby lépe vystihovaly povahu a obtížnost výuky přírodovědných předmětů. Ve 4. ročníku je největší důraz kladen na živou přírodu, v 8. ročníku spíše na vědy o přírodě neživé, fyziku a chemii. Ty jsou zde hodnoceny jako dvě samostatné oblasti učiva na rozdíl od 4. ročníku, kde jsou spojeny do jedné oblasti nazvané neživá příroda. 5. cyklus výzkumu – rok 2011 •V roce 2009 byl revidován koncepční rámec projektu TIMSS a zahájen vývoj nových testových položek. O rok později - v roce 2010 - se uskutečnilo pilotní šetření, které ověřilo testové úlohy, dotazníkové položky a metodiku šetření. Vyhodnocení pilotního šetření a příprava hlavního šetření proběhly v Praze v rámci 5. mezinárodní setkání národních koordinátorů TIMSS 2011. •Hlavní šetření proběhlo na jaře roku 2011. V České republice se v tomto cyklu testovali pouze žáci 4. ročníku. Úlohy v šetření TIMSS 2011 vycházejí z následujících oblastí učiva: •matematika 4. ročník: čísla, geometrie a měření, práce s daty 8. ročník: čísla, algebra, geometrie, data a pravděpodobnost •přírodní vědy 4. ročník: živá příroda, neživá příroda, Země 8. ročník: biologie, chemie, fyzika, zeměpis Každá úloha zkoumá dovednosti žáků. Pro potřeby šetření TIMSS 2011 jsou rozděleny do tří oblastí: prokazování znalostí, používání znalostí, uvažování. Výsledky TIMSS 2011 - matematika Výsledky žáků 4. ročníku základní školy v porovnání s jinými zeměmi zapojených do výzkumu TIMSS Výsledky TIMSS 2011 - přírodověda Výsledky žáků 4. ročníku základní školy v porovnání s jinými zeměmi zapojených do výzkumu TIMSS Projekt TIMSS řeší především následující otázky: •Jaké jsou znalosti a dovednosti žáků jednotlivých zemí v matematice a přírodovědných předmětech? •Jak se změnila úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a přírodovědných předmětech v průběhu sledovaného období? •Jak se liší obsah, metody a podmínky výuky účastnických zemí? •Co nejvíce ovlivňuje rozdíly ve výsledcích různých skupin žáků? Literatura •http://www.csicr.cz/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni/TIMSS •http://www.csicr.cz/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni/TIMSS/Narodni-databaze-setreni-TIMSS-2011 •http://www.csicr.cz/getattachment/f80cafe7-4097-4bf5-a29f-8b25e150f2d9/narodni-zprava-TIMMS_2011_W EB.pdf •http://www.uiv.cz/rubrika/422 •http://timssandpirls.bc.edu/ • • •