Informační a komunikační technologie ve vzdělávání Bc. Nikola Hortvíková Bc. Sylvie Šujanská Pojem IKT Pojem informační a komunikační technologie zahrnuje všechny technologie, které slouží ke komunikaci a k práci s informacemi – jejich vytváření, ukládání, sdílení, posílání a manipulaci. K IKT patří např. počítače, software, hardware, audiovisuální systémy, zvukové nahrávky, prostředky na přenos obrazu apod. Proč je důležité naučit se s technicky vyspělými učebními pomůckami? Je nutné zabývat se otázkou:  „Jak by měl dobrý učitel zvýšit didaktickou účinnost svého pedagogického působení skrze užívání moderní učební techniky?“ Poznávací proces Skládá se ze čtyř hlavních procesů: smyslové poznání, pozornost, rozumové poznání, zapamatování. Z hlediska informační a technologické komunikace ve vzdělávání je nejdůležitější smyslové poznání. Čití X Vnímání – právě tyto procesy by měly být ve výuce maximálně zapojovány – toho dosáhneme správnou volbou didaktických prostředků (mj. Informační a technologickou komunikací)  Vzpomínáte na hodiny pouze s výkladem a zápisem na tabuli a naopak hodiny oživené meotarem, dataprojektorem, videoprojekcí či jinými technickými pomůckami? Podle statistiky dochází v hodinách obohacených o zaměstnávání rozdílných smyslových receptorů k zapamatování až 70% probírané látky.   Z grafů je patrné, že ve výuce zaměřené jen na výklad a zápis se výrazným způsobem potlačuje příjem informací pomocí zrakových receptorů, které jsou nezbytnou složkou ve fázi zapamatování a pochopení problematiky. Úkol budoucího pedagoga Aktivně působit na žákovu „rozdělenou pozornost“. Toho můžeme dosáhnout využitím rozmanitých didaktických pomůcek, jakož i výpočetní techniky. Vyzkoušejte si „rozdělenou pozornost“  Paměť Ze statistiky vyplývá, že prostřednictvím kombinace přijímání informací (příjem rozdílnými smyslovými receptory) mají studenti snadnější proces vybavování. Didaktické prostředky ve výuce Základní rozdělení: Prostředek ve výuce = vše, co vede ke splnění výukových cílů Materiální výukový prostředek = konkrétní předměty a jevy vykonávající didaktickou funkci Nemateriální výukový prostředek = učební metody, formy výuky, vyučovací zásady Rozdělení didaktických prostředků Rozdělení učebních pomůcek > STATICKÁ PROJEKCE ZPĚTNÝ PROJEKTOR = meotar > promítá učivo zachycené na transparentní folii při denním světle + složité nákresy je jednodušší promítnout, skládání folií na sebe, tvorba nákresu při promítání DIAPROJEKTOR – diafilm – obrazové předlohy přenesené na filmový pás – diapozitiv – jednotlivé obrázky v diarámečcích, promítají se samostatně + promítání skutečných předměty v reálné podobě VIZUALIZÉR – promítá neprůhledné libovolné předlohy, ne přímo ale prostřednictvím dataprojerktoru + není třeba příprava promítaného materiálu, promítání 3D předmětů Metodika práce- světelný zdroj musí být zapnutý jen nezbytně dlouho - čitelné písmo na fóliích - promítání střídat se slovním vysvětlováním - dát čas na zaznamenání nebo obrázky a texty poskytnout > AUDIOVIZUÁLNÍ TECHNIKA ➢ zpřístupňuje učivo, které ve výuce není z časových, prostorových či materiálních důvodů prezentovatelné + studenty dobře přijímána + zvětšuje mikroskopické a zmenšuje makroskopické + zrychluje pomalé a zpomaluje rychlé Příprava učitele na použití videoprojekce ● shlédnutí filmu dopředu ● záznam struktury, podstatných jevů a objektů ● vysvětlení neznámých pojmů ● návaznost na již probrané učivo Na začátku hodiny učitel: ● Seznámí žáky se strukturou filmu , vysvětlí neznámé pojmy a upozorní, čemu mají věnovat pozornost ● během projekce učitel sleduje žáky, synchronizuje svůj komentář s filmem nebo jej přeruší ● po skončení projekce prověřuje učitel znalosti žáků, odpovídá na otázky > > > Video technika může ve vyučování sloužit také k nácviku komunikačních či jiných dovedností. Studenti jsou natočeni v průběhu dané činnosti, která se následně promítá a společně s učitelem analyzuje a hodnotí. TELEVIZNÍ TECHNIKA - V podstatě je to videoprojekce. Pouze v případě sledování on-line vysílaného pořadu je rozdíl v přípravě učitele. > MULTIMEDIÁLNÍ A VÝPOČETNÍ TECHNIKA KOPÍROVACÍ TABULE = panaboard – slouží jako bílá tabule na psaní poznámek a zároveň umožňuje zkopírovat její obsah na běžný papír A4 nebo do počítače – vysoká pořizovací cena > > DATOVÉ PROJEKTORY - přenášejí informace z připojeného počítače na plátno nebo bílou stěnu - vyžadují různou úroveň zatemnění - ultralehké - mobilní - konferenční - nevýhodou je vysoká cena zařízení Staženo z: http://www.nc.cz/panasonic-ub-5335-g-panaboard-2-plochy-90x126-cm_d52044.html > > DOTYKOVÁ TABULE - Propojuje všechny didaktické prostředky. - Pomocí datového projektoru se na tabuli zobrazí plocha počítače, ten pak ovládáme rukou či tužkou. Na tabuli můžeme také psát, text se do počítače uloží. - Široké možnosti pro aktivizaci a motivaci žáků. - Nevýhodou je větší časová náročnost na přípravu, pořizovací náklady a neochota především starších učitelů učit se novým stylům výuky. Staženo z: http://www.avmedia.cz/smart-trida-clanky/hlasovaci-system-smart-response.html HLASOVACÍ ZAŘÍZENÍ – doplněk interaktivní tabule – umožňuje celoplošné procvičování, upevňování a zkoušení učiva – žáci jsou zkoušeni zábavnou formou každý žák má vlastní hlasovací konzoli→ učitel promítá testové otázky na tabuli→ žák pouze stiskne tlačítko odpovědi na svém zařízení→ učiteli se zobrazí výsledky Elektronické vzdělávání E-learning = učení, k jehož podpoře a v jehož průběhu se používá informačních a komunikačních technologií, které slouží k využití a propojení zdrojů, technologií a lidí za účelem a pro potřeby učení. Vymezení e-learningu Pedagogické pojetí = E-learning je vzdělávací proces, ve kterém používáme multimediální technologie, Internet a další elektronická média pro zlepšení kvality vzdělávání. Internet poskytuje lepší přístup ke studijním materiálům a službám, k výměně informací a ke spolupráci vzdělávací komunity. Výhody a nevýhody e-learningu + nezávislost na místě a čase + široká škála multimediálních pomůcek (animace, videoklipy, zvukové nahrávky) + umožňuje práci začátečníkům i pokročilým + vysoká míra názornosti - nemožnost získat praktické návyky a manuální dovednosti - zvýšené nároky na volní vlastnosti studenta - časově náročnější pro tvůrce - často nepochopení kvůli nedostatku vysvětlujících informací Literatura: Vaněček, D.: Informační a komunikační technologie ve vzdělávání, Česká technika – ČVUT, Praha, 2008 Matouš, L.: BP - Využití informačních a komunikačních technologií ve výuce (online), přístupné na: http://is.muni.cz/th/345686/pedf_b/BP_345686_tmktjfhc.pdf Děkujeme za pozornost!