Klíčové kompetence v základním vzdělávání I. Kompetence k učení Na konci základního vzdělání žák/ výstup 9. roč. konkrétní činnosti v 6., 7., 8., 9. ročníku vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení projevuje ochotu věnovat s dalšímu studiu a celoživotnímu učení vyhledává a třídí informace, pochopí je,propojuje,systematizuje je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a protiv. životě operuje s termíny, znaky , symboly, uvádí věci do souvislostí propojuje poznatky růz. vzděl. oblastí vytváří si komplexnější pohled na jevy M, Př., spol., kultur samostatně pozoruje, experimentuje porovnává výsledky, kriticky posuzuje vyvozuje závěry pro využití v budoucnosti poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok plánuje, zdokonaluje se, kriticky zhodnotí svoje výsledky Klíčové kompetence v základním vzdělávání II. Kompetence k řešení problémů Na konci základního vzdělání žák/ výstup 9. roč. konkrétní činnosti v 6., 7., 8., 9. ročníku vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni rozpozná a pochopí problém přemýšlí o nesrovnalostech, příčinách naplánuje způsob řešení vlastním úsudkem a zkoušením vyhledá info k řešení problému,využívá V,D k variantám řešení, shodné, odlišné znaky vytrvale hledá, nenechá se odradit nezdarem samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení užívá logické matemat., empirické postupy ověřuje prakticky správnost řešení aplikuje postupy při řešení obdobného sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí, zhodnotí výsledky rozhodnutí Klíčové kompetence v základním vzdělávání III. Kompetence komunikativní Na konci základního vzdělání žák/ výstup 9. roč. konkrétní činnosti v 6., 7., 8., 9. ročníku formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logic. sledu vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně písemně i ústně naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně reaguje účinně se zapojuje do diskuse obhajuje svůj názor vhodně argumentuje rozumí různým typům textů a záznamů, obraz. materiálů,gest, jin.komunikač. prostředků, reaguje na ně tvořivě je využívá ke svému rozvoji, aktivnímu zapojení do společen. dění využívá informační a komunikační prostředky pro komunikaci s okolním světem využívá komunikativní dovednosti k vytváření vztahů k soužití, spolupráci Klíčové kompetence v základním vzdělávání IV. Kompetence sociální a personální Na konci základního vzdělání žák/ výstup 9. roč. konkrétní činnosti v 6., 7., 8., 9. ročníku účinně spolupracuje ve skupině spoluúčastní se nevytvoření pravidel práce v týmu přijme roli pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce je ohleduplný vytváří dobré mezilidské vztahy poskytne pomoc požádá o pomoc diskutuje efektivně spolupracuje oceňuje zkušenosti respektuje různá hlediska poučí se vytváří si pozitivní představu o sobě podpora vlastní sebedůvěry sebeúcty Klíčové kompetence v základním vzdělávání V. Kompetence občanské Na konci základního vzdělání žák/ výstup 9. roč. konkrétní činnosti v 6., 7., 8., 9. ročníku respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací odmítá útlak a hrubé zacházení uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzic, psychic. násilí chápe základní principy společen. norem, zákonů zná svá práva a povinnosti zodpovědně se rozhoduje poskytne pomoc chová se zodpovědně v krizových situacích/ ohrožujících život/ respektuje chrání tradice, kulturní, historické dědictví projevuje pozit.pstoj k umělec. dílům aktivně se zapojuje do kulturního a sportovního dění chápe ekologické souvislosti, environmentální probl.,chrání životní prostředí, zdraví, společnost Klíčové kompetence na konci základního vzdělání VI. Kompetence pracovní Na konci základního vzdělání žák/ výstup 9. roč. konkrétní činnosti v 6., 7., 8., 9. ročníku používá bezpečně a účinně materiály, nástroje, vybavení dodržuje pravidla plní povinnosti, závazky adaptuje se na nové podmínky pracovní výsledky – kvalitní, funkční hospodárné, společensky významné ochraňuje zdraví, životní prostředí kulturní a společenské. hodnoty připravuje se na budoucnost, rozvíjí se zodpovědně se rozhoduje o dalším vzdělávání, profesním zaměření chápe podstatu podnikání, rizika, cíl rozvíjí podnikatelské myšlení