MANAGEMENT HISTORIE P.F. Drucker •Peter Ferdinand Drucker •19. 11. 1909 - 11. 11. 2005 •Zakladatel moderního managementu • Různá pojetí definice managementu •Vedení lidí •Specifické funkce vykonávané vedoucími pracovníky •Předmět studia a jeho účel první skupina •pojetí Americké společnosti pro management: • •„M znamená vykonávání úkolů prostřednictvím práce jiných, dnes bývá interpretováno jako M je umění dosahovat cíle organizace rukama a hlavami druhých.“ druhá skupina •pojetí K.H. Chunga: •„M je proces plánování… „ •a K. Mullera: •„M jsou typické činnosti, které manažer vykonává, jako je rozhodování, organizování, plánování, kontrolování, vedené lidí, koordinace, motivování atd..“ • třetí skupina •např. S.P. Robins ,A. Pearce a R.B. Robinson: • •„M je proces optimalizace využití lidských, materiálních a finančních zdrojů k dosažení organizačních cílů.“ Management - shrnutí •Ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají ke zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace. •„Vykonavateli“ M jsou lidé tj. vedoucí pracovníci („manažeři“). •Lze aplikovat na různých organizačních úrovních. •Je obsahovou náplní značně obecnou disciplínou se širokým aplikačním záběrem. •Obecným posláním manažerské činnosti je dosažení prosperity uvažované organizace či procesu. • Vedení a řízení •V českých podmínkách se obvykle vedení a řízení příliš nerozlišuje. Obojí bývá zahrnuto pod jednotný pojem management či teorie řízení. •Vedení musí vždy začínat a ani sebelepší řízení nemůže nedostatek vedení nahradit. • Vedení a řízení • •Vedení řeší CO DĚLAT, řízení se zabývá tím, JAK TO UDĚLAT!!! •P. Drucker a W. Bennis v dnes již klasické definici: •ŘÍZENÍ JE DĚLÁNÍ VĚCÍ SPRÁVNĚ; • VEDENÍ JE DĚLÁNÍ SPRÁVNÝCH VĚCÍ. • Vedení •Vedení (Leadership) - otázka: •CO chceme dokázat? •Kam chceme dojít? •Co je konečný cíl, ke kterému naše firma směřuje? •Jaký je základní účel, poslání, mise naší organizace? (tj. základní strategie). • Řízení •Řízení (Management) – je již zaměřeno na otázky druhého řádu: • JAK to udělat nejlépe? •Jak se tam co nejrychleji a nejefektivněji dostanu? •Jakým způsobem nejlépe organizovat a řídit práci všech lidí v organizaci, abychom k danému cíli dospěli s vynaložením co nejmenší námahy i prostředků? (tj. taktika, operativa). • Východiska a obecné principy manažerské práce •Systematický rozvoj západního managementu v prvních desetiletích minulého století je spojován se 4 klasickými směry. •Obvykle se označují jako školy: 1.Vědeckého řízení 2.Lidských vztahů 3.Správního řízení 4.Byrokratického řízení • Ad1. Škola vědeckého řízení (taylorismus) •F.W. Taylor, F.B. Gilberth, H. Emerson, S. E. Thompson. •Klady: zdůvodněné racionální postupy plánování, provádění a odměňování práce, umění dělat sladěně, rychle, kvalitně a hospodárně. •Zápory: Podcenění zvláštní úlohy člověka, kterého inženýrské přístupy degradovali na výrobní faktor souměřitelný s výrobkem nebo strojem. • Ad2. Škola lidských vztahů •Hlavní představitel v USA E. Mayo, M. P. Folletová, W.D. Scott a další. •Evropa – „otec“ průmyslové psychologie či psychotechniky – Němec H. Munsterberg •Klady: Je východiskem pro moderní personalistiku až do závěru, že lidé jsou největším kapitálem dobrých organizací. •Zápory: Kritizována bývá zahloubanost do psychologicko - sociálních otázek, vede k nedoceňování věcnosti problematiky řízení. • Ad3: Škola správního řízení •Francouz H. Fayol ( 14 Fayolových principů správní činnosti) •Klady: stále platný koncept manažerských funkcí, myšlenka řídit celek organizace sladěně a vyváženě – jako „orchestr“. •Zápory: nebezpečí snahy příliš systematizovat bohatost manažerských procesů do obecných konceptů. • Ad 4: Škola byrokratického řízení •Klíčovým představitelem Němec M. Weber . •Klady: 6 Weberových principů byrokratické organizace je klasickým východiskem pro dnešní pojetí organizačních řádů a norem. •Zápory: byrokratická strnulost skrytá v doporučovaných řádech. • • • „postklasické“ období •sahá až do současnosti •Klasifikace manažerských přístupů: A.procesní přístupy B.psychologicko – sociální přístupy C.systémové přístupy D.kvantitativní přístupy E.empirické přístupy • • MANAŽERSKÉ FUNKCE •Typické činnosti, které manažer (vedoucí pracovník) vykonává ve své práci. •Jsou základní orientací pro studium managementu. • •Harold Koontz a Heinz Weihrich: • •plánování – planning •organizování – organizing •personální zajištění – staffing •vedení lidí – leading •kontrola – controlling • Specifika firmy •Z obecného hlediska je firma (organizace) „plánovitě organizovaná hospodářská jednotka, v níž se zhotovují a prodávají věcné statky a služby“. •Předmětem jejího hospodářství jsou potom všechna rozhodnutí o využití disponibilních výrobních faktorů, jejichž prostřednictvím se má dosáhnout určitých cílů, (ve většině případů zejména maximálního zisku). • Podnik •Podnik vystupuje jako organizačně ucelená jednotka. Jeho vnitřní články (útvary, divize, pracovní skupiny…) mají pouze podmíněnou samostatnost, danou rozsahem delegování pravomoci a odpovědnosti z podnikového vedení. Jednotlivé podniky se od sebe vzájemně liší ať už velikostí (od několika desítek zaměstnanců až po několik tisíc), tak svým zaměřením (výroba, správa, služby atd.). • Společné rysy podniků a firem •Podniky mají několik charakteristických vlastností. Můžeme je popsat, dle potřeby, z několika hledisek: •1. výrobně-technického - technická samostatnost; podnik je technologicky relativně uzavřený celek. Z tohoto hlediska jde o systém spojení lidí a výrobních prostředků v procesu. Podnik ke své práci potřebuje pracovníky a výrobní zařízení, dále energii, pohonné hmoty, suroviny, hotové výrobky jiných firem nezbytné k realizaci svých cílů. •2. sociologického - kolektiv lidí, soubor vzájemných mezilidských vztahů, prostředí, v němž se rozvíjí sociální vztahy všech jeho členů (zaměstnanců i zaměstnavatelů). Vytváří se zde pocit sounáležitosti s podnikem, zainteresovanosti na jeho činnosti, pocit hrdosti na vykonanou práci, ale i odpovědnost za správné fungování celého podniku. •3. organizačního - každý podnik má svoji specifickou organizační strukturu. •4. právního - podnik se nachází v právním prostředí, řídí se psanými i nepsanými zákony země, v níž působí. Je právnickou (případně, zřídka i fyzickou) osobou, která disponuje právní subjektivitou, z čehož pro něj plyne celá řada práv, ale i povinností. •5. ekonomického – princip samofinancování- financování • Vlivy okolí •Každá firma (organizace) působí v nějakém prostředí, které na ni více či méně působí. Do okolí firmy můžeme zařadit její zákazníky, dodavatele, konkurenci, ale i státní a finanční orgány, domácnosti, trh práce, surovin a materiálů, služeb, financí atd. •Z hlediska působení na firmu (organizaci) můžeme vlivy dělit na přímé a nepřímé. • Nepřímé vlivy •politické - vyplývají z hospodářské politiky státu. •ekonomické - úrokové míry, úroveň inflace, trendy vývoje na světových i domácích trzích, kupní sílu atd. •sociální –vývoj lidských hodnot, potřeb, postojů, životního stylu, módních trendů - vycházejí především z historického, kulturního a demografického vývoje společnosti • Vlivy přímé •konkurence •zákazníci - určují, jakým směrem se bude organizace ubírat •dodavatelé - vliv na náklady organizace •věřitelé – málokterá organizace má dostatek financí na velké investiční celky, věřitelem může být banka, jiná organizace, obchodní partner •trh práce - možnost získat pracovníky s potřebnou kvalifikací. • Kritické faktory úspěchu •pojetí tzv. Kritických faktorů úspěchu (Critical Success Fartors) •snaží se koncentrovat pozornost vedoucích pracovníků na ty stránky jejich práce, které mají pro ně zásadní význam. Jejich dílčí kvalitou a harmonickou integrací v celek je výrazně podmíněna globální úspěšnost fungování firmy. • • 4 hlavní CSF z pohledu moderního managementu •Věcný obsah manažerské práce •Její strukturní formy •Vhodné nástroje •Lidé •