Maga2Ín Pátek LN souhru. Je to docela zábavná práce. A v současnosti vlastně i snadná, protože toho za vás hodně udělá počítač. Vy sice musíte být profesionál, protože určujete, jak mají litery vedle sebe vypadat, ale počítač pak jednotlivé jejich segmenty zkopíruje a usnadní vám práci. I proto dnes typografie zažívá takový rozmach. Díky pokročilým technologiím. Já ale nejsem počítačově zdatný a dodnes písmo kreslím. Ručně? Ano. Myslím, že v tom je naše studio naprosto výjimečné. Já ručně kreslím písmo a kolegové Tomáš Nedoma a Roman Černohous ho posléze digitaJizují; jednu abecedu mi digitalizoval i František Štorm a jednu Marek Pistora. Vyhovuje mi to, že to máme takhJe rozdělené. Já mám čas na tvořivou práci a oni, když moje nápady zpracovávají, jsou zároveň i korek lory. A já pak ještě koriguji to, jak se jim to podařilo zpracovat. Jinde to dělají rovnou na počítači. Možnost zpětné vazby od kolegů je pro výsledek velmi důležitá, nejsem na to sám. Jak říká kolega Jan Solpera: „Udělám ti další oči." Vadilo by mi, kdybych se musel nechávat vést počítačem. Ten stroj by mě prostě svým způsobem omezoval. Takhle já si sním. Což je mi milé. Jste také autorem navigačního systému v pražském metru. Těch typických oranžových šipek... Vidíte, a já jsem původně měl jako základní barvu zvolenu žlutou. A oni tehdy, v polovině osmdesátých let, řekli: „Ne, žlutá nemůže být. To bude jednou trasa B." Ale vždyť trasa B by klidně mohla být zelená a tu žlutou mi mohli povolit! Ona se vlastně celá realizace od těch původních návrhů, které jsem podával do soutěže, dost lišila. Jenže takhle silnému investorovi jsem se těžko mohl postavit. Ta oranžová navíc nakonec nebyla takový problém. Horší bylo, když mi potom převrátili negativ do pozitivu. Jak to myslite? Jsem zastáncem názoru, že na setmělém nástupišti by mělo na člověka „svítit" jen písmo, nikoli nosiče. Nosič vás přece nezajímá. Ideální je černý panel a na něm zářící sdělení. A tak to také původně bylo. Jenže po revoluci se stalo, že to architekt metra změnil - a od té doby na nás v metru útočí bílé plochy. Když někdo přijde a řekne, „změníme to, poněvadž to bude ekonomičtější, a světelný zdroj nového řešení navíc přisvítí hranu nástupiště", tak na to každý bezpečnostní technik - vlastně v podstatě kdokoli - uslyší. Jasně, bude tady víc světla a za stejné peníze! S vámi tuhle zásadní změnu nikdo nekonzultoval? Ne. Vlastně je to docela zajímavé, že se metro za posledních pětadvacet let ani jednou neo- BienáleJI i in i 1 Fenomén S< face designer. In became orte oí ih 9. aBrycTa 1878-2 H3BecTeH b nep PeHHep potí Plakát k X. Bienále užité grafiky v Brně roku 1982 (vlevo), logo a ukázka i manuálu vizuálního stylu ČSOB (vpravo nahoře), ukázka písma Fenomén Sans (dole uprostřed) a obálka architektonické revue Rassegna (vpravo dole). 29