21. 10. 2013 1.Projevy naivního realismu. 2.Projevy intelektuálního realismu. 3.Projevy zosobňujícího dynamismu. 4.Projevy fyziologických faktorů. 5.Automatismus. 2 ØJednoduchost, definitivnost a úspornost kresebných a malířských tahů, „zkratkovitost“. ØZobrazování z nejtypičtějšího pohledu (skládání různých úhlů pohledu do jednoho). Ò - smíšený profil – u lidí, zvířat Ò - sklápění (orthoskopie) – v krajině ØZobrazování důsledně vedle sebe i za cenu různých deformací. Ò 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ØFunkčnost, funkční detail – zvýšený zájem o konkrétní detail či skutečnost. ØNepoměrnost v proporcích – velikost objektů podle významu, či podle aktuálních potřeb. ØTransparence (průhlednost věcí, lidí i zvířat) – dítě zachycuje i to, co je běžnému pohledu skryto (život v domě za zdí, řidiče i náklad v autech, části plavců pod vodou). ØVýtvarné vyprávění – více časových úseků děje, epizod na jednom zobrazení. Ò Ò 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ØPersonifikace – přisuzování lidských schopností, ale i vlastností neživým věcem (slunce, vítr, mraky s tváří). Ò ØAntropomorfismus – polidšťování jiných živých tvorů, než jsou lidé (lidská tvář u zvířat, postoj zvířat na dvou zadních nohách). 23 24 25 26 27 28 ØGrafoidismus – souvisí s rozvojem budoucího písma a pohybem k tomu fyziologicky daným a)„naklánění“ – kreslení forem ve směru budoucího písma b)„zakulacování“ ostrých a pravých úhlů, jeden přechází v druhý podobně jako v písmu. ØR-princip – dva setkávající se směry důsledně odlišeny pravým úhlem i tam, kde to není na místě (komín na střeše,…). 29 30 31 32 33 34 35 ÒDříve označován za brzdu kreslířského vývoje, za rutinérství. K dětskému výtv. projevu však neodmyslitelně patří. Ò Ò1/ zobrazovací automatismus Ò2/ nepravý ornament 36 Ò1A) Zmnožení detailu obrazu, zdůvodnění: Òlibost z rytmizace motorické činnosti zanechávající viditelnou stopu (viz mohutný kouř z komína, množství vlasů, prstů,...), Òpocit radosti z něčeho právě vytvořeného (třešně i mimo strom), Òpotřeba ztvárnit intenzivní zážitek (mnoho kol vyjadřující rychlý pohyb). Ò 37 38 Ò 39 C:\Users\Uživatel\Pictures\Fotky září říjen 2013\Vyměnitelný disk\DCIM\124_PANA\P1250243.JPG Ò1B) Opakování naprosto shodné formy zobrazení Ò v celé výtvarné práci bez výraznější obměny, např. mnoho postav či objektů vypadajících buď zcela nebo téměř stejně. Ò Ò Zdůvodnění: Ò fyzická (motorická), psychická únava. Ò 40 41 C:\Users\Uživatel\Pictures\Fotky září říjen 2013\Vyměnitelný disk\DCIM\124_PANA\P1250302.JPG Ò 42 C:\Users\Uživatel\Pictures\Fotky září říjen 2013\Vyměnitelný disk\DCIM\124_PANA\P1250301.JPG Ò1C) Prosazování nacvičeného obrazového typu Ò i tam, kde jeho přítomnost není na místě, nelogické spojování znaků, které k sobě nepatří (např. anděl nad polem, kde lidé sbírají brambory). Ò Zdůvodnění: dítěti chybí nápad, co nakreslit do volné plochy, nebo se snaží do zadání vtěsnat i svůj námět. Ò Ò 43 44 ÒNadměrná zdobnost – dítě zdobí cokoliv (šaty, panáka, zem, oblohu, střechu atd.), míra zdobnosti převažuje nad obsahem. Ò Zdůvodnění: •obsah pro dítě není natolik důležitý jako symboly, tvary, barvy a hra s nimi (introvertní typ kreslíře), •dítěti mohou chybět další nápady v obsahu, •dítě chce nahradit pro něho složité a nezachytitelné tvary, např. zobrazení sochařské a reliéfní výzdoby starých budov. Ò 45 46 47 48 ÒHazuková, H., Šamšula, P. (2005). Didaktika výtvarné výchovy I., s. 87-91. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Ò 49