1 Speciální pedagogika 2 Specifické poruchy učení Kontaktní údaje; PhDr. Lenka Gajzlerová gajzlerova@ped.muni.cz Osnova - předmět a klasifikace - charakteristika jednotlivých dysporuch - etiologie - LMD, ADD, ADHD - poradenství - systém péče o žáky se SPU - vzdělávání žáků se SPU – zásady přístupu, hodnocení - reedukace SPU - diagnostika SPU - literatura 2 Specifické poruchy učení a chování Obsah a podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Terminologie - Specifické poruchy učení (SPU), Specifické poruchy učení a chování (SPUCH). - Specifické vývojové poruchy učení (SVPU). - Vývojové poruchy učení (VPU). - Žáci se SPU jsou žáci se SVP (se zdravotním postižením). Legislativní vymezení - Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů o § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami - Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (116/2011) - Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů (147/2011) Žák se SVP - Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) je osoba se: o Zdravotním postižením – MP, TP, ZP, SP, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus, PU, PCH. o Zdravotním znevýhodněním – zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, lehčí zdravotní poruchy vedoucí k PU, PCH. o Sociálním znevýhodněním – rodinné prostředí s nízkým socio-kulturním postavením, ohrožení soc. patologickými jevy, nařízená ÚV, uložená OV, postavení azylanta a účastníka řízení o udělení azylu na území ČR. Terminologie - Dyslexie - specifická porucha čtení - Dysgrafie - specifická porucha psaní - Dysortografie - specifická porucha pravopisu - Dyskalkulie - specifická porucha matematických schopností Česká specifika - Dyspinxie - specifická porucha kreslení 3 - Dysmúzie - specifická porucha hudebnosti - Dyspraxie - specifická porucha schopnosti vykonávat složité úkony Předmět - definice - „Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. - Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci CNS. - „I když se porucha učení může vyskytovat souběžně s jinými formami postižení o (jako např. smyslové vady, mentální retardace, sociální a emociální poruchy) - nebo souběžně s jinými vlivy prostředí o (např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitelé), - není přímým následkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů.“ (Matějček, 1995, s. 24) Odborníci - ČR o Matějček, Langmeier, Zelinková, Tymichová, Pokorná, o Mareš, Skalická, Kocurová, Novák, Košč, Kučera. - Zahraničí o Bakker, Barkley, Munden, Train, Reifová, Orton. - německá literatura o Spezielle Lernprobleme. - anglická literatura o Learning disabilities o Specific learning difficulties (SpLD). - Výskyt: 2-4% Pojetí - SPU postihují oblasti a výkonnosti, které jsou důležité pro vzdělávací proces - Problematika SPU má interdisciplinární charakter: o oblast pedagogická, psychologická, lékařská, jazykovědná - Terminologie o student, osoba se SPU. - U jednotlivých osob s SPU se vyskytuje řada příznaků, které se těžko zobecňují 4 Charakteristika jednotlivých dysporuch Současná definice dyslexie (Mezinárodní dyslektická společnost, 2003) Dyslexie je specifická porucha učení, která je - neurobiologického původu. - Je charakterizovaná obtížemi se správným a/nebo plynulým rozpoznáním slova a špatným pravopisem a dekódovacími schopnostmi. - Tyto obtíže jsou typickým následkem deficitu ve fonologické složce jazyka, - který je často neočekávaný ve vztahu k ostatním poznávacím schopnostem a k podmínkám efektivní výuky ve třídě. - Mezi sekundární následky mohou patřit problémy s porozuměním čteného a omezené čtenářské zkušenosti, které brání růstu slovní zásoby a základních znalostí. Dyslexie - lat.lexis-řeč, jazyk - specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. - „Potíž se slovy“, porucha ve vyjadřování řečí psanou (v psaní) a ve zpracování psané řeči (ve čtení) - Projevy: o problém v rozpoznání a zapamatování jednotlivých písmen, tvarově podobných písmen (b-d, s-z, t-j), o záměny akusticky (zvukově) podobných hlásek (a-e-o, b-p), o obtíže ve sluchové diferenciaci a diskriminaci hlásek, o neschopnost akustické a optické analýzy a syntézy slov, o obtížné skládání hlásek a písmen do slabik a souvislé čtení slov o souvisí s oslabením v oblasti spolupráce mozkových hemisfér a s očními pohyby o přidávání nebo vynechávání písmen, slabik, slov, o domýšlení si textu, odhadování slov apod. - Porucha postihuje rychlost, správnost čtení a porozumění textu. Školské důsledky dyslexie - vliv na osobnost žáka, - pocit napětí ve výuce jazyka i jiných předmětů, - snížení celkového školního výkonu, 5 - riziko neurotizace dítěte, - obtíže s fonémovou segmentací, - porucha slovní paměti a vizuálního vnímání, - problémy s rozlišováním písmen, - žák nezvládá techniku rychlého či letmého čtení, - reprodukce textu je mnohem lepší než čtení textu, - čtení s nerovnoměrným a přerývaným rytmem Dysgrafie - specifická porucha grafického projevu, postihující zejména celkovou úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen, napodobení tvaru, spojení hlásky s písmenem a řazení písmen. - Projevy: o záměna tvarově podobných písmen, obtíže při zapamatování tvarů písmen, při jejich napodobování, o písmo je neuspořádané, těžkopádné, neobratné  často obtížně čitelné, o nestejná velikostí grafémů, o potíže s dodržením lineatury  neschopnost udržet písmena na řádku o pomalé a namáhavé psaní  neupravený písemný projev o obsah napsaného v časové tísni nekoresponduje se skutečnými schopnostmi žáka o vadné držení psacího náčiní Školské důsledky dysgrafie - špatná úprava dětského písemného projevu - nestačí průměrnému tempu - většího množství chyb (při diktátech, časově limitovaných úkolech) - neúhledné psaní, ani přehledného rozvržení textu - problémy s udržením horizontální roviny písma - mimořádně velká či naopak malá písmena - tendence směšovat psací a tiskací písmeno - zápis slov foneticky (tak, jak slyší) - nutná vysoká míra koncentrace na psaní - obtížná koncentrace na obsahovou a gramatickou stránku projevu - matematika: - správný zápis čísel, problémy v řešení slovních úloh 6 Dysortografie - specifická porucha pravopisu, často se vyskytující společně s dyslexií. - Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se pouze tzv. specifických dysortografických jevů – délka samohlásek, měkčení, sykavky, hranice slov v písmu. - Objevují se vynechávky, záměny tvarově podobných písmen v písemném projevu. Porucha negativně ovlivňuje proces aplikace gramatického učiva. Při reedukační péči dělá dítě chyb méně, potřebuje na správné napsání více času. V časově limitovaných úkolech se mohou chyby znovu objevovat. Chyby se mohou vyskytnout, i když si dítě jev osvojilo a umí je ústně použít. - Projevy: o specifické dysortografické chyby: o rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek, o rozlišování slabik dy – di, ty – ti, ny – ni, o rozlišování sykavek, o vynechávání, přidávání, přesmykávání písmene, slabiky, záměny tvarově podobných písmen a nedodržování hranice slov v písmu; o obtíže při osvojování a procesu aplikace gramatického učiva a při aplikaci gramatických jevů. Školské důsledky dysortografie - při reedukační péči dělá dítě chyb méně, potřebuje na správné napsání více času - nezvládá krátce limitované úkoly, zejména psaní diktátu a desetiminutovek - v časově limitovaných úkolech se mohou chyby znovu objevovat - chyby se mohou vyskytnout, i když si dítě jev osvojilo a umí je ústně použít - obtíže se projevují i při výuce cizího jazyka - obtíže s rozlišováním grafických symbolů - při psaní písmen často zaměňují pořadí Dyskalkulie - specifická porucha matematických schopností. Týká se zvládání základních početních výkonů. - dvojí dělení o dle L. Košče (6 typů)  Praktognostická Verbální  Lexická Grafická  Operační Ideognostická o dle J. Nováka (5 typů)  Kalkulastenie 7  Kalkulastenie emocionální  Kalkulastenie sociální  Kalkulastenie didaktogenní  Hypokalkulie  Oligokalkulie  Vývojová dyskalkulie  Akalkulie Dělení dle L. Košče - Praktognostická o narušení matematické manipulace s předměty nebo nakreslenými symboly - Verbální o problémy při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů - Lexická o neschopnost číst číslice, čísla, operační symboly. - Grafická o neschopnost psát matematické znaky - Operační o porucha schopnosti provádět matematické operace (sčítat, odčítat, násobit, dělit) - Ideognostická o porucha v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi (4 = 3+1, 4 = 2x2), obtíže s řešením slovních úloh (převedení zadání do systému matematického zápisu Školské důsledky dyskalkulie - potíže s aritmetickými výpočty - úzce souvisí i s dalšími poruchami - dyslexie a dysgrafie - často zažívají intenzivní úzkost při řešení aritmetických příkladů - řešení slovní úlohy - přesně neví, jaký problém má řešit - je schopen řešit úlohu logickou úvahou, ale v detailech selhávají - problém s nalezením chyby v příkladu - nedokonalé numerické představy - lépe řeší žáci úlohu u tabule než v sešitech - při řešení úlohy si žák vybaví maximálně 2 následující kroky 8 další SPU - Dyspinxie o specifická porucha kreslení charakteristická nízkou úrovní kresby. Neobratné, tvrdé zacházení s tužkou. Neschopnost převést představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír. Potíže s pochopením perspektivy. - Dysmúzie o specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby, obtíže v rozlišování tónů, zapamatování melodie, rozlišováním a reprodukcí rytmu. Potíže se čtením a zápisem not souvisí s dyslektickými a dysgrafickými projevy. - Dyspraxie o specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony, projevující se při běžných denních činnostech i ve vyučování. Projevuje se pomalostí, nešikovností, špatnou úpravou. Obtíže se projevují v psaní i řeči. Deficity dílčích funkcí - Dílčí funkce jsou základní schopnosti, umožňující diferenciaci a rozvoj vyšších psychických funkcí (řeči a myšlení) - v dalším vývoji jsou pak předpokladem, o který se opírá dovednost čtení, psaní, počítání i přiměřeného chování - deficity v obtížím v učení a chování o projevy, mohou znamenat riziko ve vztahu ke vzniku SPU - Nehovoříme o poruše, ale deficitu některé z dílčích funkcí o projevují se v různé míře a intenzitě, nemusí být u všech jedinců se SPU - diferenciace figury a pozadí (zaměření pozornosti) - optická a akustická percepce a diferenciace - funkce intermodálního kódování - optická, akustická a intermodální krátkodobá a dlouhodobá paměť - koncentrace pozornosti - motorika, grafomotorika - funkce seriality - vnímání schématu těla a orientace v prostoru - Sindelarová: Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996. 9 Etiologie Klasická teorie příčin obtíží dle O. Kučery 60. léta 20. stol. (Zelinková, 2003) - 50 % dětí lehká mozková dysfunkce (LMD) – příčiny encefalopatické, - 20 % dědičnost – příčiny hereditární, - 15 % kombinace dědičnosti a LMD – příčiny smíšené, - 15 % etiologie neurotická nebo nejasná Současné teorie (Zelinková, 2009) - Biologicko – medicínská rovina - Kognitivní rovina - Behaviorální rovina Biologicko – medicínská rovina - Genetika - Struktura a fungování mozku - Hormonální změny - Cerebelární (mozečkové) teorie Kognitivní (poznávací) rovina - Fonologický deficit - Vizuální deficit - Deficity v oblasti řeči a jazyka - Deficity v procesu automatizace - Deficity v oblasti paměti - Deficity v časovém uspořádání ovlivňující rychlost kognitivních procesů (rychlé pojmenování po sobě následujících podnětů) - Kombinace deficitů (nejčastější příčina) Behaviorální rovina - Rozbor procesu čtení - Rozbor procesu psaní - Rozbor chování při čtení, psaní a při běžných denních činnostech Základní příčiny dle doby vzniku - Období prenatální o onemocnění matky, kouření, alkohol, nedostatečný přísun kyslíku. - Období perinatální 10 o dlouho trvající porod, překotný porod, poškození hlavičky novorozence, hypoxie. - Období postnatální o infekční nebo hořečnatá či jiná onemocnění, do 2 let věku dítěte. LMD - lehká mozková dysfunkce, lehká dětská encefalopatie, malá mozková poškození - Třesohlavá (1989), Train (1996) - pojem LMD se začal používat v souvislosti se SPU v 6 mohou být drobná neurochemická poškození určitých částí CNS - vývojovou poruchou neurochemických spojů, jejichž úkolem je předávání informací v jednotlivých částech mozku - u nás pojem vžitý pro poruchu pozornosti - V zahraničí ADD, ADHD o (u nás dříve hypoaktivní nebo hyperaktivní forma LMD). - Souhrnné označení pro celou řadu projevů dítěte na bázi strukturálních změn CNS. - U dětí s LMD se mohou, ale nemusejí projevit SPU, stejně tak SPU mohou, ale nemusejí vznikat na podkladě LMD. Projevy chování dítěte s LMD ve škole (Matějček) - Nápadně nerovnoměrný vývoj jednotlivých mentálních funkcí. - Zvýšená pohyblivost a neklid. - Nesoustředění a těkavost. - Impulzivita a překotnost reakcí. - Nápadné výkyvy nálad a duševní výkonnosti. - Tělesná neobratnost. - Poruchy a nápadné nedostatky ve vnímání a představivosti. ADD - Attention Deficit Disorder - porucha pozornosti bez hyperaktivity - prostá porucha pozornosti - neobjevuje se impulzivita a hyperaktivita - hypoaktivní - denní snění, pomalí - problém se zaměřením a udržením pozornosti. - obtížně navazují sociální vztahy 11 Projevy ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity (Riefová, 1999) - snadná rozptýlenost vnějšími projevy - problémy s nasloucháním a s plněním pokynů - potíže se zaměřením a udržením pozornosti - potíže se soustředěním na úkol a jeho dokončením - nevyrovnaný výkon ve škole (v práci) - „vypínání“ pozornosti, což působí jako zasněnost - nepořádnost - nedostatečné studijní dovednosti - potíže se samostatnou prací - častěji u dívek, menší skupina než ADHD - SPU se v této skupině vyskytují častěji než u ADHD ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder - porucha pozornosti s hyperaktivitou (Barkley, 1990 in Zelinková, 2003) - vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity - potíže jsou chronické a nelze je vysvětlit neurologickými, senzorickými, motorickými, emocionálními problémy či MR - neschopnost dodržovat pravidla chování a provádět delší pracovní výkony Projevy ADHD (Bartoňová, 2006) - impulzivita o mluví, když nejsou tázáni, vykřikování, zbrklé provádění zadání. - slabá pracovní paměť - denní aktivity - dys-organizace o problémy s plánováním, zapamatování kroků, směrů, materiálů - hyperaktivita - neposednost, roztěkanost - nepozornost o denní snění, rozladěnost, neschopnost udržet pozornost. - obtíže při zpracování verbálních informací o jazykové problémy - častěji u chlapců o riziková skupina z hlediska antisociálního chování 12 Děti s ADHD mají (Bartoňová, 2006) - tendence zapojit ruce o potřebují se dotknout, manipulovat, potřeba malého předmětu, - slabé výsledky v didaktických situacích o potřebují aktivně začlenit, udržovat krátkodobé aktivity, - bývají méně zralé, než jejich vrstevníci, - potřebu nejen medikamentů, ale také dovedností, - potřebu pomoci od rodičů, spolupráce školy a rodiny, - odlišné styly učení (globální styl učení) ADHD - ADHD – žáci potřebují (Bartoňová, 2006): o stručnost, o různorodost, multisenzoriální přístup, oživení učiva, o strukturu, o zapojit ruce – kinestetické učení, o aktivně začlenit. - ADHD – nástroje učitelů (Bartoňová, 2006): o nesedět v lavicích, lavice do U, skupinová práce, o komunikace s rodiči, o barevnost, o pestrost pomůcek – ne přílišná, o strukturované seznamy, přehledy Projevy SPU v chování - Projevy v chování - Pocity méněcennosti, snaha zakrýt obtíže - Upozorňování na sebe (šaškování, vykřikování) - Neodpovídající hodnocení a klasifikace - Nepříznivé hodnocení učitelem, rodiči - Negativní vztah ke škole - Školní fobie - Záškoláctví - Psychosomatické obtíže 13 Primárně (součást obrazu LMD a deficitů dílčích funkcí): - poruchy pozornosti, - infantilní chování, - zvýšená vzrušivost. Sekundárně (důsledek neúspěchu): - obranné a vyhýbavé mechanismy, - kompenzační chování, - agresivita a projevy nepřátelství, - úzkostné stažení se do sebe. -  Kooperativní učení. Poradenství Péče o žáky se SPU - Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních - Školská poradenská zařízení (§ 3) o pedagogicko-psychologická poradna (PŘÍLOHA č. 1) o speciálně pedagogické centrum (PŘÍLOHA č. 2) - Školní poradenská pracoviště (PŘÍLOHA č. 3) o výchovný poradce o školní metodik prevence o školní psycholog o školní speciální pedagog Základní přehled PPP SPC SVP ž. s vadami řeči ž. se zrakovým p. ž. se sluchovým p. ž. se tělesným p. ž. s mentálním p. ž. s PAS ž. hluchoslepé ž. s více vadami výchovný poradce školní metodiky prevence školní psycholog školní speciální pedagog Poradenské služby Školská poradenská zařízeníPoskytované školou 14 Poradenské služby - 70. léta 20. stol. – vznik Pedagogicko-psychologických poraden (PPP) - po roce 1990 – vznik speciálně pedagogických center (SPC) - soukromé služby a poradenství - neziskové organizace (např. peer programy) - určené o dětem/žákům o rodičům o pedagogickým pracovníkům - spolupráce s o lékaři, soudy o orgány podílejícími se na prevenci sociálně patologických jevů a drogových závislostí o odbor péče o dítě o referáty sociálních věcí a jinými odbornými institucemi Pedagogicko-psychologická poradna PPP - poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků; - děti a mládež od 3 do 19 let (do ukončení vzdělání na SŠ) - péči zajišťuje o speciální pedagog, psycholog, sociální pracovnice - hlavní náplní práce PPP je o diagnostika, intervence, nápravná (reedukační) péče, terapie a prevence - zjišťuje o pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na školu, - provádí o psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, oddělení, studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením Speciálně pedagogické centrum (SPC) zaměření - poradenská činnost pro děti a žáky s jedním typem postižení, - případně se souběžným postižením více vadami, kde dominuje typ postižení, pro které bylo SPC zřízeno služby - dětem od nejranějšího věku 15 - žákům do doby ukončení povinné školní docházky - po dobu studia na SŠ a - podle potřeby i pro jedince v období rané dospělosti těžiště služeb - systematická speciálně pedagogická psychologická a psychoterapeutická práce - komplexní charakter Středisko výchovné péče (SVP) - definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění zákona č. 383/2005 Sb. - spolupracuje s o PPP, SPC o orgány podílejícími se na prevenci sociálně patologických jevů a drogových závislostí o referáty sociálních věcí a jinými odbornými institucemi - poskytuje všestrannou preventivní speciálně pedagogickou péči a psychologickou pomoc - činnost o diagnostická o poradenská o psychoterapeutická o výchovná a vzdělávací - ambulantní nebo celodenní péče o max. 2 měsíční dobrovolný pobyt Vzdělávání žáků se SPU Formy vzdělávání a poskytování reedukační péče vychází z doporučení PPP (SPC), Dys-centra, možnosti péče: - individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy - individuální péče prováděná učitelem, který je absolventem speciálního kurzu - třídy individuální péče při ZŠ - cestující učitel - speciální třídy pro děti s PU, PCH - speciální školy pro děti s PU - dětské psychiatrické léčebny - individuální a skupinová péče (PPP, SPC, Dys-centra) 16 Dys-centra - dobrovolná, nezávislá a nezisková sdružení občanů a právnických osob, která se zaměřují na problematiku SPU a CH; - služby poskytují dětem se SPU, jejich rodičům, pedagogům i široké veřejnosti v odpoledních hodinách; - spolupracují s PPP, poskytují péči formou individuálních sezení, skupinové terapie a relaxačních cvičení. - reedukace SPU, - kurzy nápravy GM, - rozvoj jednotlivých oblastí, - kurzy cizího jazyka pro žáky se SPU, - práce s výukovými a reedukačními programy na PC, - psychorelaxační cvičení, - zájmové odpolední kroužky, - prázdninové pobyty s reedukačním programem, - vedení odborné knihovny, - vzdělávací akce, přednášky, - akreditované kurzy pro pedagogy, studenty, rodiče - 1997 Asociace Dys-center, občanské sdružení Žák s SPU je ten, … - který má od počátku školní docházky obtíže při osvojování dovedností (čtení, psaní, počítání); - jehož výsledky školní práce jsou v rozporu s jeho rozumovými schopnostmi; - který netrpí závažnou smyslovou vadou, ani mentálním nebo tělesným postižením (psaní); - který má optimální podmínky pro školní práci; - jehož potíže neustupují, i když mu byla poskytnuta potřebná péče (obtíže odolávají běžným pedagogickým postupům ). Základní podmínky vzdělávání žáků se SPU - individuální péče, respektování pracovního tempa, časté opakování učiva - prodloužený čas - individuální přístup pedagoga o úprava či nahrazení nevhodných testových úloh, ne změna obsahu, ale přeformulování nebo vynechání, - přihlédnutí k charakteru vady při klasifikaci a hodnocení o kratší texty, čitelnost upřednostňovat před úpravností, názorné pomůcky 17 Základní podmínky vzdělávání žáků se SPU - použití metod nápravy SPU, - snížený počet žáků ve třídě - upravený formát testových sešitů, - kompenzační pomůcky – technické, didaktické, - asistent, - náhradní způsob zkoušky - pravidelný režim dne, - relaxace, - spolupráce s rodiči Zásady přístupu - nástroje učitelů - lavice do U - komunikace s rodiči - barevně označené předměty - různé materiály ke zlepšení pracovní paměti - nutnost relaxace - seznamy úkolů + označování dokončených - záznamy probírané látky - srozumitelné vyučování (systém, struktura) - kooperativní vyučování - množství práce - časté procházení třídou, pozorování - úkoly na tabuli, DÚ do deníčku - užívání vizuálních pomůcek - užívání barev - zaměřovat pozornost - praktické ukázky - posadit žáka k sobě - kamarád – pomoc - Nemá ucelené chápání v oblasti numerických představ. - Je schopen řešit daleko přesněji úlohu u tabule než v sešitě. - Při řešení zadané úlohy je schopen si vybavit maximálně dva následující kroky. Speciálně pedagogická péče ve vzdělávání - speciální pedagog a učitel s absolvovaným kurzem, - rozvoj a posílení oslabených funkcí CNS a osvojení potřebných dovedností, 18 - kompenzace impulzivity a zkrácené pozornosti, - kompenzační pomůcky (kalkulátor, PC, magnetofon, speciální didaktické pomůcky), - individuální přístup, - informace pro zákonné zástupce, - alternativní metody a postupy. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) - Část D: 8 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: - Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním (podmínky vzdělávání). - Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním (podmínky vzdělávání). Individuální vzdělávací plán (IVP) - školský zákon (§18), vyhláška 73/2005 Sb. (§6), - zpracovává se pro žáky integrované, žáky speciálních škol, žáky s hlubokým mentálním postižením, - zpracovává jej třídní učitel ve spolupráci s poradenským pracovníkem, popř. výchovným poradcem, školním psychologem a zákonným zástupcem žáka, - vychází z učebních dokumentů školy, - obsahuje významné skutečnosti pro úspěšnou integraci žáka, - obsahuje seznam pomůcek (kompenzační, didaktické), - snížený počet žáků ve třídě, - účast dalšího pedagogického pracovníka, asistenta pedagoga, - obsah, rozsah, průběh poskytování individuálních potřeb - vyšetření PPP, SPC, SVP, datum vyšetření, - pedagogické postupy a metody, - vyučovací předmět (y), - speciálně pedagogickou a psychologickou péči, - způsob hodnocení a klasifikace, - předpokládané navýšení finančních prostředků, - spolupráce se zákonnými zástupci, - podíl žáka na řešení problému, - jmenovité určení pracovníka PPP, SPC, SVP, - podpisy ředitele školy, třídního učitele, vyučujícího, zákonného zástupce, poradenského pracovníka, popř. žáka 19 Hodnocení Typy hodnocení - formativní - finální - normativní - diagnostické - interní - externí - formální - neformální - závěrečné - hodnocení průběhu - hodnocení výkonu - portfolio - Hodnocení = úroveň vzdělání žáka k určitým cílům - Klasifikace = číselné vyjádření hodnocení - Slovní hodnocení = výrokové hodnocení o Kriteriální hodnocení = vychází z dosaženého stupně kvality vzdělávací činnosti - Individualizované hodnocení = vychází z pokroku žáka - vysvětlit ostatním rozdílný přístup - vycházet ze znalostí příznaků postižení - zvýraznit motivační složku hodnocení - nechat zažít pocit úspěchu!!! - hodnotit pouze jevy, které zvládl!! - upřednostňování slovního hodnocení - využívat různých forem hodnocení (bodové, mezistupně), - výkony hodnotit spravedlivě - požadavky do IVP - u žáků s SPU minimalizovat stres a zkoušení u tabule - individuální přístup - předem informovat o zkoušení - preference ústní formy 20 - písemnou formu ověřit ústně - chválit za snahu - hodnocení jen toho, co žák stihl - specifický přístup při hodnocení uplatňovat ve všech předmětech, do kterých se postižení promítá, - hodnocení schopnosti praktického použití jazyka - tolerance slov, napsaných foneticky - neopravovat červenou barvou - následná práce s chybou Slovní hodnocení (dříve širší slovní hodnocení) - alternativní forma hodnocení, - obsah má být pozitivně motivační i objektivně kritický, - vyjádření toho, co žák v daném vyučovacím předmětu zvládl, v jaké kvalitě, vymezit další postup rozvoje žáka se zřetelem na vynaložené úsilí a k individuálním zvláštnostem žáka, - pro rodiče problematické, - zátěž pro učitele, - učitel musí být sám přesvědčen o výhodách slovního hodnocení, - různé formulace u různých žáků Výhody - zajišťuje žákům i rodičům větší a širší informovanost, - postihuje celou osobnost žáka, - nutí učitele mapovat všechny složky výkonu žáka, - nehodnotí pouze výkony, ale celý proces, - poskytuje vodítka k nápravě. Nevýhody - náročné na čas a formulace, - svádí jen k hodnocení pozitiv, - nesrozumitelné pro rodiče, - malá možnost srovnávání Diagnostické metody hodnocení - Soustavné pozorování žáka - Rozhovor - Analýza výsledků činnosti žáků (písemných prací, kreseb, projektů, výrobků) 21 - Konzultace s kolegy (psychology, lékaři) či rodiči - Zkoušení: o ústní (orientační, klasifikační), písemné, praktické o individuální, skupinové, hromadné - Didaktické testy: o orientační – nestandardizované, o normalizované - standardizované Reedukace SPU PhDr. Soňa Chaloupková, Ph.D. - viz materiály Diagnostika Speciálněpedagogická diagnostika - Charakteristika, oblasti diagnostiky - Přehled diagnostických metod - Nápravné metody speciální pedagogiky – reedukace, kompenzace, rehabilitace Depistáž - = vyhledávání SPU - provádí učitel po nástupu dítěte do ZŠ - rodiče - během 1. a 2. třídy – nedostatečnost - jistota až koncem 2. třídy → poslat do poradny Základní diagnostika probíhá v: - Pedagogicko-psychologické poradně (PPP). - Speciálně-pedagogickém centru (SPC). - Středisku výchovné péče (SVP). Diagnostika SPU - je východiskem výchovně-vzdělávacího procesu a především reedukace - zaměřena na kognitivní a percepční funkce Diagnostické metody (Přinosilová, 2004) - Základní dělení ve speciální pedagogice: o METODY OBECNÉ (RA, OA, A prostředí) o METODY SPECIÁLNÍ 22  pozorování, explorační metody (dotazník, rozhovor), diagnostické zkoušení (ústní, písemné, praktické), testové metody, případové studie (kazuistika), rozbor výsledků činnosti (písemné práce, výtvarné činnosti, zájmové činnosti), přístrojové metody (audiometr, tapping, mozaikový tachistoskop, PC) - Podle zaměření metod: o METODY PŘÍMÉ = zaměřeny přímo na aktivity jedince (př. analýza školních výkonů) o METODY NEPŘÍMÉ = zaměřeny na údaje, které s aktivitami souvisí (př. rozhovory) Diagnostika SPU - učitel, PPP - cílem je stanovení o úrovně vědomostí a dovedností, o poznávacích procesů, o sociálních vztahů, o osobnostních charakteristik, o dalších faktorů podílejících se na úspěchu či neúspěchu dítěte. - Úvodní vyšetření o rozhovor s rodiči, rozhovor s učitelem, popřípadě školní dotazník, rozhovor s dítětem  osobní anamnéza (OA), rodinná anamnéza (RA), anamnéza prostředí. - Diagnostické prostředky o speciální zkoušky vypovídající o intelektové úrovni dítěte a výkonech v jednotlivých oblastech percepce. - Diagnostická kritéria Na stanovení diagnózy se podílí - speciální pedagog o analýza ped. údajů, vyšetření výukové úrovně, vyšetření percepčně-kognitivních zkoušek, školní dotazník, - psycholog o stanovení úrovně rozumových schopností – vyšetření inteligence pomocí diagnostika). o Pražský dětský Wechslerův test (PDW test), Ravenovy progresivní matice - další specialisté - neurolog, foniatr, oftalmolog, pediatr. 23 Jednotlivé diagnostické zkoušky - Vyšetření výkonu čtení. - Úroveň písemného projevu. - Úroveň matematických schopností. - Poruchy sluchového vnímání. - Poruchy zrakového vnímání. - Vyšetření laterality. - Poruchy vnímání prostorové orientace. - Vyšetření představy prostoru. - Vnímání časové posloupnosti. Deficity dílčích funkcí - SINDELAROVÁ – Předcházíme poruchám učení o metodika zaměřená na děti předškolního věku a prvních ročníků, - POKORNÁ, KUCHARSKÁ, ŠVANCAROVÁ – Test ke screeningu specifických poruch, 1997. - Screening POKORNÉ, 1996. - Sheffieldský screeningový test diagnostiky dyslexie – pro předškolní věk. - Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky KUCHARSKÁ, ŠVANCAROVÁ, 2001. Prevence - PRIMÁRNÍ PREVENCE o osvěta - SEKUNDÁRNÍ PREVENCE o porucha se již projevila o Edukativně stimulační skupiny - TERCIÁLNÍ PREVENCE o odstraňujeme znovu se opakující problémy, zabraňujeme jejich zhoršení o PU+PCH o zásah do sociálního prostředí 24 Literatura - BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. - BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3. - BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5. - ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Přepracované a rozšířené 11. vyd. 2009, ISBN 978-80- 7367-514-1. - BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1. - BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2012. ISBN 978-80-7315-232-1 - BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.: Strategie ve vzdělávání žáků se SVP a SPU. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. - MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1993, 1995. Osobnost žáka s SPU a ADHD a ADD