STUDIJNÍ TEXTY předmětu Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

2.1 Klíčové kompetence

  • Kompetence k učení a kompetence k řešení problémů

Předměty o přírodě a společnosti umožňují žákům získávat poznatky z různých informačních zdrojů a při jejich získávání využívat různé metody (na základě experimentů, pozorování, prací s atlasy, určovacími klíči, vyhledáváním v textech  nejen učebnicových, ale také encyklopediích, populárně naučné literatuře, časopisech, na internetu a podobně). Tyto získané informace mohou následně třídit, porovnávat, zaznamenávat do grafů či tabulek a diskutovat o svých závěrech s ostatními.

 

  • Kompetence komunikativní

Mnohá témata zařazená do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět přímo souvisí s komunikací. Jedná se především o chování a komunikaci v rámci různých životních rolí, ve kterých se žák nachází (já jako žák školy, já jako nakupující, já jako kamarád, já jako pacient u lékaře, ...), ale také rolích, do kterých by se žák mohl dostat (já jako účastník dopravní nehody, ...) Při výuce těchto témat se často využívají metody pracující s postoji a emocemi žáků jako jsou vyprávění a  dramatizace.

Při výuce předmětů učení o přírodě a společnosti se také nabízí časté využívání skupinové či párové formy výuky, při které žáci spolupracují na řešení problému a výsledky následně prezentují ostatním ať už v podobě krátkého referátu, plakátu, zprávy a podobně.

 

  • Kompetence sociální a personální, kompetence občanská

Opět mnohá témata zařazená do vzdělávací oblasti přímo souvisí s těmito kompetencemi. Uvědomění si sebe sama v různých sociálních rolích, chování k ostatním lidem (ať už vrstevníkům, sociálním skupinám či členům nejrůznějších minorit), respektování jejich jedinečnosti a odlišnosti. Chápání sebe jako jedinečné osobnosti včetně určitých osobních kvalit i nedostatků.

Uvědomění si norem, pravidel (a zákonů), které vychází z naší kultury a jimiž se řídí naše společnost. Znalost historických událostí významných pro utváření kultury a zákonů našeho  státu, ale i aktuálního stavu naší společnosti a výhledy do budoucnosti zvláště z environmentálního pohledu.

Samotné získávání informací z dané problematiky však nestačí k osvojení si výše zmíněných kompetencí. Právě zde je možné a také přínosné, využití regionu školy, jeho zvláštností a jedinečností. Lze využívat nejrůznějších výukových metod, jako jsou beseda, práce s populárně naučnou literaturou zaměřenou na region školy, pozorování, exkurze a další. Nabízí se také realizace různých projektů zaměřených na poznávání regionu bydliště a jeho obyvatel. Mnohdy se téma (nejen) pro projektovou výuku objeví zcela neočekávaně na základě nějaké události v regionu, jako např. výročí založení školy, volby do obecního zastupitelstva, živelná pohroma a pod.

 

  • Kompetence pracovní

Lidé a jejich práce, význam práce, úcta k práci ostatních patří přímo mezi témata probíraná ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Ve výuce na prvním stupni lze využít škálu dovednostně-praktických metod jako provádění experimentů, práce s nejrůznějšími měřidly a pomůckami, manipulace s přírodninami a pod.

A v neposlední řadě sem patří témata zařazená do vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (pěstitelské práce, příprava pokrmů, ...). Přímo souvisí s nácvikem pracovních dovedností a návyků, což vede k rozvoji této kompetence.