STUDIJNÍ TEXTY předmětu Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

2.2 Cílové zaměření – obecné cíle vzdělávání o přírodě a společnosti

ÚKOL PRO VÁS:

Pročtěte si, jak je formulováno cílové zaměření vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět a Člověk a svět práce.

  1. Rozhodněte, zda jsou cíle formulovány jako
    • výčet znalostí, které by si žáci měli osvojit
    • výčet dovedností, které by si žáci měli osvojit
    • výčet postojů, se kterými by se žáci měli ztotožnit
  2. Najděte shodné cíle vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce

 

Cílové zaměření vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:

  • utváření pracovních návyků v jednoduché samostatné i týmové činnosti
  • orientaci ve světě informací a k časovému a místním propojování historických, zeměpisných a kulturních informací
  • rozšiřování slovní zásoby v osvojovaných tématech, k pojmenovávání pozorovaných skutečností a k jejich zachycení ve vlastních projevech, názorech a výtvorech
  • poznávání a chápání rozdílů mezi lidmi, ke kulturnímu a tolerantnímu chování a jednání na základě společně vytvořených a přijatých nebo obecně uplatňovaných pravidel soužití, k plnění povinností a společných úkolů
  • samostatnému a sebevědomému vystupování a jednání, k efektivní, bezproblémové a bezkonfliktní komunikaci i v méně běžných situacích, k poznávání a ovlivňování své jedinečnosti (možností a limitů)
  • utváření ohleduplného vztahu k přírodě i kulturním výtvorům a k hledání možností aktivního uplatnění při jejich ochraně
  • přirozenému vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí
  • objevování a poznávání všeho, co jej zajímá, co se mu líbí a v čem by v budoucnu mohl uspět
  • poznávání podstaty zdraví i příčin nemocí, k upevňování preventivního chování, účelného rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečnosti i zdraví a bezpečnosti druhých

 

 

Cílové zaměření vzdělávací oblasti Člověk a svět práce

Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k:

  • pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce
  • osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě
  • vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, k uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti a k vynakládání úsilí na dosažení kvalitního výsledku
  • poznání, že technika jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spojena s pracovní činností člověka
  • autentickému a objektivnímu poznávání okolního světa, k potřebné sebedůvěře, k novému postoji a hodnotám ve vztahu k práci člověka, technice a životnímu prostředí
  • chápání práce a pracovní činnosti jako příležitosti k seberealizaci, sebeaktualizaci a k rozvíjení podnikatelského myšlení
  • orientaci v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro možnost uplatnění, pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci