1 Tematický okruh Lidé a čas I. Co je čas? Co jest tedy čas? Vím to, když se mne naň nikdo netáže; mám-li to však někomu vysvětlit, nevím. (sv. Augustin) Čas je formou existence hmoty, je to obecná filozofická kategorie. Má dimenzi minulosti, přítomnosti a budoucnosti. (Hlaváček, Kašpar, Nový 1993, s. 99 – 117). Jedním z výrazů času jsou dějiny. Dějiny = dění (ve vší komplexnosti). Historie = popsání, poznání dějin. Kalendář (lat. calendarium; calendae ─ svátky novoluní) = fyzikalistické a matematické vnímání času na základě principu kauzality. Tento princip kauzality je ale iluzorní, do minulosti se nelze vrátit. Soupis dní a měsíců běžného roku v časové posloupnosti s různými údaji, první kalendář vznikl ve starověkém Egyptě. II. Způsoby měření času Chronologie ─ věda o měření času (chrónos – čas, logos – slovo, přeneseně věda). Čas jako antropologická konstanta lidského rodu → čtyři základní časovací struktury: 1. na základě biologických rytmů 2. na základě přírodních rytmů 3. na základě lidské činnosti 4. na základě periodizace dějin ad 1) Biologický rytmus: Biologický čas patrně tvoří základ jakéhokoliv vnímání času (podmíněno biologickým děním v buňce). Bdění − spánek Menstruační cyklus a gravidita (mayský kalendář) Generace (trvalost života, vědomí rodu) ad 2) Přírodní rytmus: Kulturní formy strukturace času. 2 Den a noc (paleolit) Střídání ročních období (neolit) Lunární a sluneční rok: Lunární kalendář spočívá v pozorování fází měsíce, patrně nejstarší, používán v Babylonii → arabský kalendář; solární kalendář užívají vyspělejší zemědělské kultury, je to doba oběhu země kolem Slunce (365 a čtvrt dne), používán v Egyptě → evropský kalendář: juliánský 46 př. n. l., gregoriánský 1582 n. l. Počátek roku: 25. prosinec, 1. leden, 1. březen, 25. březen, 1. září Juliánský a gregoriánský kalendář: Byl zaveden Gaiem Juliem Caesarem roku 46 př.n.l., sedmý měsíc (Iulius) byl pojmenován podle G.I. Caesara, osmý měsíc (Augustus) podle císaře Augusta, v důsledku toho byl únor zkrácen na 28 dní. Dodnes jej používá pravoslaví. V roce 1582 byla papežem Řehořem XIII. provedena reforma kalendáře – gregoriánský kalendář, který je užíván dodnes. ad 3) Lidská činnost (kulturní a sociální čas): Čas sváteční a všední Dopoledne − odpoledne Týden, měsíc (jména dní a jména měsíců) Periodizace dějin: Počátek datování (L.P.; podle konzulů; podle olympiád; od založení Říma 754 př. n. l.; od stvoření světa) 12 denních hodin Starověk − středověk − novověk (humanistický koncept) Čas je znepokojující svou neuchopitelností, která tkví v jeho jednosměrném plynutí, které prožíváme zejména jako lidské stárnutí, jako nevratnost lidského běhu. Vytvářet časové vědomí u dětí je dlouhodobá a obtížná práce. Jak jim přiblížit minulost? Chronologický výklad Synchronní výklad (J. Pekař) Retrospektivní výklad (R. Steiner) Jediný jednorozměrný historický čas neexistuje. Doporučená literatura: 3 BENEŠ, Z. My a čas… (čas, dějiny, člověk). In MÄRC, J., VESELÝ, M. Stereotypy a mýty v dějepisném vyučování na českých a slovenských školách. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2008, s. 11−44. ISBN 978-80-7414-132-7. ERBEN, K. J. Prostonárodní české písně a říkadla. Praha 1937. HLAVÁČEK, I., KAŠPAR, J., NOVÝ, R. Vademecum pomocných věd historických. Jinočany: H&H, 1993. 448 s. ISBN 808546747X. VONDRUŠKA, V. Církevní rok a lidové obyčeje aneb kalendárium světců a světic, mučedníků a mučednic, pojednávající o víře českého lidu k nim, jakož i o liturgii katolické. České Budějovice: Dona, 1991. ISBN 80-85463-03-2. ZÍBRT, Č. Veselé chvíle v životě lidu českého 1−8. Praha 1909-1911.