Sebereflexní test určený k rychlému průběžnému hodnocení učiva o mapách. MAPY A ORIENTACE V KRAJINĚ 1) Mezi hlavní světové strany NEPATŘÍ … a) sever d) jih b) jihovýchod e) severozápad c) západ východ 2) Pokud je na směrové ružici sever NAHOŘE, pak VÝCHOD je … a) dole b) napravo c) nalevo 3) Světové strany V KRAJINĚ můžeš určit pomocí … a) kompasem b) podle hvězdy Polárky c) buzolou d) směrovou ružicí e) podle Slunce 4) Pokud není na mapě uvedeno jinak, horní okraj mapy je nasměrován … a) na sever c) na východ b) na jih d) na západ 5) Modrou barvou se na mapách krajiny značí … a) silnice b) vysoké hory c) nížiny d) vodní toky a nádrže 6) LEGENDA mapy nám říká … a) příběhy o místech, které jsou na mapě. b) které mapové značky byly na mapě použity pro značení významných míst. c) pohádku o tom, jak vznikla první mapa. 7) MĚŘÍTKO mapy nám říká … a) kolik je 1 cm na mapě cm, m nebo km ve skutečnosti. b) kolikrát byla skutečná velikost krajiny zmenšená na mapě. c) jaká je výška a šířka mapy. 8) POLEDNÍKY jsou myšlené čáry na zeměkouli, které … a) spojují severní pól s jižním pólem b) nikdy se navzájem nedotknou c) spojují místa na Zemi se stejným časem d) jsou všechny stejně dlouhé e) jsou různě dlouhé, nejdelší je rovník. 9) ROVNOBĚŽKY jsou myšlené čáry na zeměkouli, které … a) spojují severní pól s jižním pólem b) nikdy se navzájem nedotknou c) spojují místa na Zemi se stejným časem d) jsou všechny stejně dlouhé e) jsou různě dlouhé, nejdelší je rovník. 10) TURISTICKÉ a CYKLOTURISTICKÉ mapy používáme … a) k cestování autem po České republice. b) k plánování výletů po zajímavých místech České republiky. c) při stavbách a přestavbách domů d) pro zobrazení světa v co nejpřesnějším tvaru. 11) AUTOMAPY a AUTOATLASY používáme … a) k cestování autem po České republice. b) k plánování výletů po zajímavých místech České republiky. c) při stavbách a přestavbách domů d) pro zobrazení světa v co nejpřesnějším tvaru. 12) PLÁNY domů používáme … a) k cestování autem po České republice. b) k plánování výletů po zajímavých místech České republiky. c) při stavbách a přestavbách domů d) pro zobrazení světa v co nejpřesnějším tvaru. 13) GLOBUS používáme … a) k cestování autem po České republice. b) k plánování výletů po zajímavých místech České republiky. c) při stavbách a přestavbách domů d) pro zobrazení světa v co nejpřesnějším tvaru. Test určený pro průběžné nebo výstupní hodnocení dovednosti práce s mapou. A - Vyhledávejte na mapě a zapisujte názvy krajů! 1) Které kraje sousedí s Polskem? _________________, ________________, ___________________, _________________, ___________________ 2) Které kraje sousedí s Rakouskem? ____________________, _____________________ 3) Které kraje leží na Moravě ? ___________________, ___________________, ____________________, _____________________ 4) Kterými kraji protéká řeka Vltava? ______________________, _____________________ 5) Kterými kraji protéká řeka Bečva? ____________________, ____________________, _____________________ 6) Ve kterých krajích leží Krkonoše? ______________________, _____________________ 7) Ve kterých krajích leží Beskydy? _____________________, _____________________ 8) Ve kterých krajích leží Orlické hory? ____________________, _____________________ 9) Který kraj má za krajské město Hradec Králové ? ________________________ 10) Který kraj má za krajské město Pardubice? _______________________ 11) Který kraj má za krajské město Olomouc? ______________________ 12) Který kraj má za krajské město Karlovy Vary? ______________________ B - Vyhledávejte na mapě a zapisujte názvy krajů! 1) Které kraje sousedí s Německem? _________________, __________________, __________________, _________________, ________________ 2) Které kraje nesousedí s žádným cizím státem? ________________, ________________, _____________________ 3) Které kraje leží zároveň na Moravě i v Čechách? _________________, ______________ 4) Kterými kraji protéká řeka Labe? ____________________, ___________________, __________________, ____________________ 5) Kterými kraji protéká řeka Dyje? ___________________________ 6) Ve kterých krajích leží Šumava? _______________________, ______________________ 7) Ve kterých krajích leží Jizerské hory? _______________________ 8) Ve kterých krajích leží Bílé Karpaty? _____________________, ____________________ 9) Který kraj má za krajské město Jihlavu? ________________________ 10) Který kraj má za krajské město Plzeň? _______________________ 11) Který kraj má za krajské město Zlín? _______________________ 12) Který kraj má za krajské město Ústí nad Labem? _______________________ C - Vyhledávejte na mapě a zapisujte názvy krajů! 1) Které kraje sousedí se Slovenskem? ___________________, ______________________, ______________________ 2) Které kraje leží pouze v Čechách? ____________, ___________, ___________, _____________, ____________, ___________, ____________ 3) Které kraje zasahují do Slezska? ________________________, _____________________ 4) Kterými kraji protéká řeka Morava? ____________________ 5) Kterými kraji protéká řeka Odra? ______________________ 6) Ve kterých krajích leží Jeseníky? _____________________, _______________________ 7) Ve kterých krajích leží Krušné hory? ____________________, _____________________ 8) Ve kterých krajích leží Vysočina? _____________________, _____________________, ______________________ 9) Který kraj má za krajské město Prahu? ____________________, ___________________ 10) Který kraj má za krajské město Ostravu? _______________________ 11) Který kraj má za krajské město Liberec? ______________________ 12) Který kraj má za krajské město České Budějovice? ______________________ Arch k hodnocení nebo sebehodnocení dovednosti poznávání základních nerostů a hornin. Žáci přiřazují vzorky nerostů a hornin z krabičky na správné názvy. KALCIT PÍSKOVEC SŮL KANENNÁ VÁPENEC MAGNETIT ŽIVEC SLÍDA HNĚDÉ UHLÍ KŘEMEN ČERNÉ UHLÍ ŽULA ČEDIČ Sebereflexní „bludiště“ pro průběžné nebo výstupní hodnocení znalostí o neživé přírodě. Zaoblený obdélník: voda a potrava Zaoblený obdélník: ŽULA OBSAHUJE NEROSTY… Zaoblený obdélník: kalcit Zaoblený obdélník: křemen Zaoblený obdélník: horniny Zaoblený obdélník: I ROZBITÉ NA KOUSKY MAJÍ STÁLE STEJNÉ VLASTNOSTI … Zaoblený obdélník: vody a vzduchu Zaoblený obdélník: SLUNCE JE PRO ZEMI ZDROJEM… Zaoblený obdélník: světla a tepla Zaoblený obdélník: 0°C Zaoblený obdélník: sůl kamenná Zaoblený obdélník: NEROST ROZPUSTNÝ VE VODĚ SE NAZÝVÁ … Zaoblený obdélník: KOLOBĚHU VODY NA ZEMI NAPOMÁHÁ … Zaoblený obdélník: VE VZDUCHU JE NEJVÍCE … Zaoblený obdélník: Kyslík, dusík, oxid uhličitý, vodík. Zaoblený obdélník: VE VZDUCHU JSOU PLYNY… Test určený pro výstupní hodnocení Test – Přírodověda IV. MĚŘENÍ VELIČIN jméno: _______________________ 1) Doplň tabulku. – hodnocení znalosti pojmů Veličina Jednotky od nejmenší po největší Tři měřidla pro měření této veličiny _____ _____ _____ _____ km _______ kg _______ ml ______ ______ _______ _______ hod. _______ ________ ________ ________ ___ 2) V tabulce úkolu č.1 pastelkou zakroužkuj u každé veličiny její základní jednotku. – hodnocení znalosti pojmů 3) Vybarvi jen ty vztahy,které jsou správně. – hodnocení znalostí 1 kg = 1000 g 1 l = 100 ml 1 min = 60 s 1 hl = 100 l 1 dkg = 10 g 1 km = 100 m 1 cm = 10 mm 1 dm = 100 cm 1 m = 1000 dm 1 den = 24 hod 1 hod = 60 min 1 kg = 100 cm 1 t = 1000 kg 1 den = 60 hod 1 m = 1000 cm 1 mm = 1000 m 1 t = 100 kg 1 m = 10 dm 1 dkg = 100 g 1 hl = 100 km 1 l = 1000 ml 1 s = 60 min 1 hl = 1000 l 1 dm = 10 cm 1 km = 1000 m 4) Doplň správné číslo. – hodnocení dovednosti 4 m = _____ dm = _______ cm = ________ mm 5 t = ________kg 73 kg = __________ g 3 hl = _________ l 91 l = _________ ml 10 hod = __________min 5 min = _______s 2 dny = __________ hod 5) Zapiš změřené hodnoty: – hodnocení dovednosti Objem hrnku: __________ Objem závaží: __________ Délka lavice: _________ Hmotnost pouzdra: __________ 6) VÁNOČNÍ CESTOVÁNÍ – aplikace vědomostí Katka Nováková psala domácí úkol do slohu – vyprávění o tom, jak jela její rodina na Vánoce k babičce, jenže zapomněla dopsat názvy jednotek a měřidel. Pomož Katce s jejím úkolem. Na dlouhé linky dopisuj NÁZVY použitých MĚŘIDEL, na krátké linky NÁZVY správných JEDNOTEK. Naše babička bydlí až v Krkonoších. Od nás jsou Krkonoše docela daleko, podle mapy 250 _______. Proto k babičce nejezdíme moc často, ale na Vánoce vždycky. V Krkonoších je totiž moc krásná zima. Loni tam bylo plno sněhu a babiččin ________________________________ ukazoval jeden den dokonce –14 _______. Tatínek má za úkol přichystat naše auto na cestu. Na benzínce natankoval plnou nádrž benzínu, tedy celých 40 _________. Také koupil 2 ________ kapaliny do ostřikovačů. Bylo na ní napsáno – 30 _______. Byla sice nejdražší, ale prý ať nám auto nezamrzne. Když tatínek přijel z benzínky a viděl všude naskládané nedobalené tašky a kufry, významně se podíval na ________________________________ a řekl: „Tak to tam do 4 ___________ nebudeme a já chtěl dojet za světla“. To už mu ale maminka strčila do rukou velikou krabici plnou cukroví, no musela vážit nejméně 4 ________ a řekla mu: „Nehudruj a začni skládat do auta“. S tím cukrovím jsem letos mamince hodně pomáhala. Když jsem ji ukázala, jak umím vážit na _____________________________, nechala mě odměřovat různé suroviny. Třeba 200 _______ hladné mouky, 50 ________ mandlí, 180 ________ másla a podobně. Taky jsem odměřovala třeba 300 _______ mléka a 50 _______ rumu pomocí ________________________. Hodně práce nám dalo také balení dárků. Koupily jsme s maminkou 15 _______ balicího papíru a málem nám to nestačilo. A těch mašlí a mašliček byl nejméně 1 ________. Dárky, tašky s oblečením a botami, lyže, lyžáky – to všechno jsme s Honzou nosili tatínkovi k autu. Jen kroutil hlavou a říkal: „Milá rodino, naše auto není náklaďák a víc jak 1 ________ nákladu neuveze.“ Když připevňoval lyže na střechu auta, zavolal si Honzu a přiměřil k němu lyže a prohlásil: „Kluku jeden, tys nám zase vyrostl nejmíň o 12 _______, no u babičky tě přeměříme ___________________________. Pak už jsme se naskládali všichni do auta, přibouchli jsme dveře a nebylo uvnitř ani 1 _______ místa navíc a rodiče se tvářili hrozně vážně. V tu chvíli Honza vytáhl z kapsy __________________________ a zajásal: „Balení nám letos trvalo 2 _________, 54 __________ a 32 _________. To je o 12 ________ lepší než lodi. A v tu chvíli jsme se začali všichni smát.