Okruhy k 1. kontrolní práci z didaktiky matematiky 1. Definujte pojem „kardinální číslo množiny A“ a vysvětlete, jak se v 1. ročníku základní školy zavádí přirozená čísla jako čísla kardinální. 2. Definujte pojem „ordinální číslo dobře uspořádané množiny A“ a uveďte příklad, jak v 1. ročníku základní školy pracujeme s přirozenými čísly jako s čísly ordinálními. 3. V jakém významu poznávají děti čísla přirozená? 4. Vysvětlete pojem „rovnost přirozených čísel a = b “ a uveďte vlastnosti této relace. Jak v se prvním ročníku ZŠ zavádí rovnost přirozených čísel (např. 3 = 3) a jak se vlastnosti této relace uplatňují v učivu? 5. Vysvětlete, co znamená a < b v množině přirozených čísel. Jaké vlastnosti má tato relace? Jak se v 1. ročníku ZŠ vyvozuje porovnávání přirozených čísel? 6. Jaké problémy mají žáci s uspořádáním množiny přirozených čísel? 7. Vysvětlete, co je číselná osa? Jaké je její využití na 1. stupni ZŠ ? 8. Vysvětlete pojmy: číslo, číslice, poziční číselná soustava. 9. Co je rozvinutý zápis čísla v poziční desítkové soustavě? Uveďte příklad. 10. Jak se na 1. stupni ZŠ zavádí číslo nula? 11. Vysvětlete podstatu sčítání přirozených čísel. Na příkladu ilustrujte vyvození sčítání v oboru do pěti. 12. Vysvětlete podstatu odčítání přirozených čísel. Na příkladu ilustrujte vyvození odčítání v oboru do pěti. 13. Jak se nazývají jednotlivá čísla a + b = c při sčítání ? 14. Jak se nazývají jednotlivá čísla a – b = c při odčítání ? 15. Co je rozdíl přirozených čísel a, b? Vysvětlete co znamená, že operace odčítání v množině přirozených čísel je inverzní k operaci sčítání, 16. Co znamená, že sčítání přirozených čísel má vlastnost EN? Ilustrujte na příkladu z 1. ročníku ZŠ. 17. Jaké vlastnosti má operace sčítání přirozených čísel ? 18. Jaké vlastnosti má operace odčítání přirozených čísel ? 19. Jakou algebraickou strukturu tvoří množina všech přirozených čísel s operací sčítání ? 20. Jak s žáky vyvodíte postup pamětného sčítání do dvaceti bez přechodu přes základ 10 (úlohy typu 14 + 5) ? 21. Jak s žáky vyvodíte postup pamětného sčítání do dvaceti s přechodem přes základ 10 (úlohy typu 8 + 9) ? 22. Jak s žáky vyvodíte postup pamětného odčítání do dvaceti bez přechodu přes základ 10 (úlohy typu 18 - 6) ? 23. Jak s žáky vyvodíte postup pamětného odčítání do dvaceti s přechodem přes základ 10 (úlohy typu 13 - 8) ? Vzorově řešte slovní úlohy (včetně stručného zápisu, grafického znázornění, matematického zápisu, řešení, odpovědi a zkoušky). 1. Jirka má 8 kuliček, Pavel má o 5 kuliček více než Jirka. Kolik kuliček má Pavel? 2. Libor má 12 kuliček, Filip má o 4 kuličky méně než Libor. Kolik kuliček má Filip? 3. Lukáš má 14 autíček a to je o 6 autíček více než má Ondra. Kolik autíček má Ondra? 4. Jana má 5 obrázků a to je o 6 obrázků méně než má Hana. Kolik obrázků má Hana? 5. Aleš má 14 korun, Marcela má 9 korun. O kolik korun má Aleš více než Marcela? O kolik korun má Marcela méně než Aleš? 6. Martin s Michalem mají dohromady 15 autíček. Martin má o 3 více než Michal. Kolik autíček má každý z chlapců? 7. Tomáš měl 15 Kč. Kolik Kč utratil, když mu pokladní vrátila 7 Kč? 8. Na drátě sedělo 9 vlaštovek. Kolik vlaštovek odletělo, když na drátě zůstaly 4? 9. Marek má 14 autíček, Tomáš má 9 autíček. Kdo má více autíček a o kolik? Kolik autíček mají dohromady? 10. Jana platila dvacetikorunou. Pokladní jí vrátila 8 Kč. Kolik Kč Jana utratila?