Cvičení z geoinformatiky pro geografy 1
Editace dat a práce s atributovou tabulkou - samostatná práce
Základní kroky v samostatné práci:
- Otevřete si svůj projekt z minulého cvičení.
- Ujistěte se, že vše v projektu máte v pořádku a zahajte Editaci (Editor -> Start Editing - z nabídky vrstev k editaci vyberte vrstvu vybavenost a klikněte OK).
- Vypněte vrstvu Obce Polygony.
- Ve sloupci Editace klikněte na vrstvu "vybavenost" a v dolní části vyberte nástroj Point. V případě chybně vytvořeného bodu lze použít nástroj Zpět na nástrojové liště, nebo pomocí nástroj Select features špatný bod označit a pomocí tlačítka Delete smazat.
- S pomocí Vámi připravené, ručně nakreslené mapy, přidejte na podklad leteckého snímku body značící vybavenost vaší obce.
- Až budete mít vše hotové, uložte změny v editaci a ukončete editaci (Editor -> Save Edits; Editor -> Stop editing)
- Otevřete si atributovou tabulku vrstvy "vybavenost" a přidejte nové sloupce, zvolte formát text. Jeden sloupec bude obsahovat typ (škola, restaurace apod.); druhý sloupec bude obsahovat název (například Pohostinství U Nezvalů).
- Zahajte znovu editaci a vyplňte atributovou tabulku.
- Až budete mít vše hotové, uložte si a ukončete Editaci.
- Uložte změny v projektu.
- Vykreslete správně vrstvu vybavenost tak, abyste pro každý typ měli specifický znak: V tabulce obsahu klikněte pravým tlačítkem na název vrstvy "vybavenost" a zvolte Properties. Přepněte se do Symbology a z nabídky vyberte Categories -> Unique Values. V poli hodnot navolte váš sloupec z atributové tabulky (např. typ) a klikněte Add all Values. Následně upravte jednotlivé body tak, aby charakterizovaly jednotlivé typy vybavenosti vaší obce - pravděpodobně bude nutné zvolit Edit symbol a v nabídce si zvolit a vybrat správné symboly.
- Vše uložte a přineste si na příští cvičení, kde mapu dokončíte v prostředí Layout.