Ze0035 Oborová praxe (podzim 2013) Aktivita: Vliv geografické polohy na vzhled a strukturu ZŠ ve městě Brně Cílová skupina: studenti 3. ročníku PdF MU s kombinací učitelství zeměpisu pro ZŠ Použité metody a formy: skupinová práce s využitím metod terénního šetření Časová náročnost: 80 hodin Prostředí: terén + domácí příprava Cíle praxe: Po skončení praxe budou studenti schopni: - analyzovat proměny základní škol na území města Brna; - zaměřit souřadnice hlavního vchodu do školy pomocí přístroje GPS; - vytvořit základní databázi základní škol na území Brna; - vytvořit tematickou mapu pomocí základních kartografických metod; - kriticky zhodnotit a porovnat rozdílné výsledky své činnosti. Termín oborové praxe: 7.–18. října 2013 Použité metody: Geografická analýza a syntéza, terénní průzkum, rozhovor, dotazníkové šetření, kartografické metody, deskriptivní a kognitivní metoda, brainstorming. Pomůcky: barevné pastelky, propiska, mapa města Brna (Městské části), územní plán města Brna (Městské části), letecké snímky, vojenské a topografické mapy území 1953 a současné (dostupné na webu – národní geoportál INSPIRE http://geoportal.gov.cz/web, GPS do skupiny, notebook, fotoaparát (mobil, či tablet), náčrtový papír (formát A4, případně A3), obyčejná tužka, pastelky, připojení k internetu, webové prohlížeče, program MS Excel, program ArcGIS Desktop 10.x (aplikace ArcMap, ArcCatalog). Přípravné práce 1. Předmět má zaregistrováno celkem 46 studentů. Na úvodní schůzce (7. října 2013 v 8:25 hod., učebna č. 10) dojde k rozdělení studentů na 15 skupin po 3 studentech. 2. Studenti budou vykonávat práci ve skupince, přičemž rozdělení prací a osob je na rozhodnutí každé skupiny. Doporučené rozdělení je koordinátor, analytik, kartograf. 3. Každá skupina dostane přiřazeny 4 základní školy, na kterých bude provádět výzkum. 4. Po vykonání práce v terénu a domácím prostředí bude následovat společná prezentace a vyhodnocení výsledků dne 14. října 2013 v 8:25 hod., učebna č. 10). 4. Studenti odevzdají získaná data elektronickou formou ve formátu .xls (zpracováno v programu MS Excel) a .doc (zpracováno v programu MS Word) nejpozději do 13. října 2013 do 24:00 hod.! 5. Poté dojde k posuzování získaných dat a udílení zápočtů. Postup a návod k činnosti pro domácí přípravu a práci v terénu: A. Multikriteriální analýza webových stránek škol 1. V tabulce v programu Microsoft Office excel (příloha č. 1) je určeno 21 kritérií sledování vybavenosti webových stránek. 2. Obsah kritérií byl vybrán náhodně bez nějaké přímé vazby ke škole. Také kritéria nejsou rozčleněna do tematických celků. 3. V domácím prostředí za použití webových stránek škol vyplňte tabulku u každé ze zadaných škol. 4. Údaje zaneste do jednoduché tabulky v programu excel. 5. Za každou školu bude vyplněna 1 tabulka! 6. Doplňte všechny ostatní náležitosti. 7. Soubor excel pojmenujte následujícím způsobem: Název školy a tabulku vložte do Odevzdávarny k předmětu nejpozději do 13. října 2013 do 24:00 hod.! B. Terénní šetření vybavenosti 1. Vyhledejte, zda školy existovaly v 50. letech, případně určete, co bylo dříve na jejich místě. Použijte ortofotomapy z 50. let 20. století – viz národní geoportál, vojenské a topografické mapy, dále plány města a územní plán města Brna, případně městských částí. 2. Pomocí územního plánu města Brna a aktuálního (nejnovějšího) leteckého snímku zjistěte rozlohu škol, včetně doprovodných školských zařízení. 3. Porovnejte vámi vytvořené údaje v územním plánu města Brna a leteckém snímku se skutečným stavem pomocí následujících kritérií: Þ identifikace objektů/ploch (rozmístění v areálu), Þ současné využití budov/ploch (škola, tělocvična, hřiště, přístupová komunikace, parkoviště, park, travnatá plocha atd. dle charakteru školy). Þ rozloha (plocha v m^2) škol, včetně všech přidružených objektů (tedy oplocený případně jinak ohraničený areál), Þ polohové/lokalizační zaměření pomocí přístroje GPS u následujících bodů – a) hlavní vchod do budovy; b)hlavní vchod do areálu; c) boční vchody do podniku/areálu; v případě možnosti vstupu do podniku areálu i střed, či jiný významný bod uvnitř školy/areálu, 4. Vytvořte jednoduchý pohledový náčrtek hlavní budovy školy včetně názvu, popisů dominantních bodů a orientace vůči světovým stranám. 5. Zdokumentujte (fotodokumentace) současný vzhled školy. U snímku popište orientaci a hlavní dominanty. 6. Vytvořte dokument v programu Microsoft Office Word, který bude obsahovat popis dílčích prvků, které jste v terénu zjistili. Za každou školu bude vytvořen 1 dokument! 7. Soubor word pojmenujte následujícím způsobem: Název školy a vložte do Odevzdávarny k předmětu nejpozději do 13. října 2013 do 24:00 hod.! C. Vnější hodnocení školy a školy 1. Použijte přílohu č. 2, kde najdete seznam prvků, které budete zkoumat přímo v terénu. 2. Vydejte se do terénu a zjistěte předepsané prvky. 3. U zjišťování docházky/dojížďky použijte následující postup: a) Navštivte školu ve vybraný den v týdnu v době od 7:00 do 8:00 hod. b) Doplňte tabulku o 6 sloupcích, kde bude sledovat následující kritéria (docházka pěší samostatná, docházka pěší skupinová, dojížďka na kole, dojížďka na koloběžce, dojížďka autem, dojížďka MHD – pokud je to možné a zjistitelné). c) Během hodiny čárkujte počty dětí dle kritérií. 4. V dokumentu word doplňte zjištěné údaje. Souhrnné výsledky o docházce/dojížďce zaneste do dokumentu. 5. Soubor word pojmenujte následujícím způsobem: Název školy a vložte do Odevzdávarny k předmětu nejpozději do 13. října 2013 do 24:00 hod.! D. Kartografická tvorba 1. Na webu města Brna (http://www.brno.cz/sprava-mesta/magistrat-mesta-brna/usek-socialne-kulturni/odbor-skolstvi-mladeze -a-telovychovy/#c4460784) dohledejte dokument Obecně závazná vyhláška č. 11/2012 a stáhněte si její přílohu. 2. Vyhledejte si zadané základní školy a zjistěte ulice, které vymezuje spádový obvod školy. 3. V programu ArcGIS vytvořte mapu znázorňující spádovost jednotlivých ulic k příslušným školám. Jako podklad využijte data z geoportálu INSPIRE (cenia_t_podklad). Na podkladu této vrstvy vytvořte vlastní liniový shapefile a vhodným způsobem znázorněte spádovost příslušných ulic k zadané škole. Pro určení názvu ulic lze přidat i vrstvu cenia_t_popisky. Výsledná mapa musí obsahovat všechny povinné kompoziční prvky. 4. Výstup ve formátu .pdf pojmenujte následujícím způsobem: Název školy a vložte do Odevzdávarny k předmětu nejpozději do 13. října 2013 do 24:00 hod.! Závěr: Získaná data budou sloužit jako výchozí základna pro získání finanční podpory na specifický výzkum pro rok 2014. Přílohy: 1. Multikriteriální analýza. 2. Seznam prvků vnějšího hodnocení.