Anotace Ze0057 Seminář z didaktiky geografie 3 Cílem předmětu je osvojení základních dovedností společného základu z pedagogiky a psychologie doplňujících teoretické znalosti získané v odborných předmětech. Didaktika geografie 2 řeší teoretické i praktické otázky didaktik dílčích geografických disciplín. Její snahou je aplikace získaných geografických a obecných didaktických vědomostí a dovedností do konkrétních vyučovacích celků geografického kurikula 11 - 15 letých žáků. Řeší zapracování témat ze socioekonomické geografie, regionální geografie a politické geografie do geografického kurikula základní školy. Osnova a řešená témata ve cvičeních 1. Reflexe výukové souvislé výukové praxe – kolečko, splněno. 2. Představení terénních deníků a prezentací z terénních praxí – závěr 3.12. – splněno. 3. Žák a učení v zeměpise, hodnocení žákova učení a jeho kvalita – připomínka – minulý semestr - odlišné cesty žákova učení; - zkoušení a perspektiva; - škálové hodnocení, slovní hodnocení; 3. Standardy zeměpisného vzdělávání – jejich význam pro plánování a přípravu na výuku. - pochopení jejich významu; - komparace standardů z hlediska jejich vývoje po roce 2010; - komparace standardů vybraných zemí – USA, Slovenská republika; - využití cílových standardů pro tvorbu ŠVP a plánování a přípravu výuky. Je ve studijních materiálech – očekávané výstupy + indikátory potřebujete k vyplnění příprav na výuku – úvod ve skupinové práci. 4. Funkce a význam panoramatického náčrtu, topograf. náčrtu a sběru dat z primárních a sekundárních zdrojů při výuce městské krajiny. - vytvoření přípravy na výuku k pracovnímu listu s důrazem na procvičování dovedností, které vedou k cílovým standardům GV; - tvorba modelové přípravy – doplnění cílů, zařazení… 5. Terénní výuka – Exurze do strojírenského podniku. - tvorba přípravy na výuku; - vytvoření pracovního listu pro samostatnou práci žáků před, během exkurze a po exkurzi. – téma pro skupinovou práci. 6. Zpracování a tvorba materiálů pro výuku prostřednictvím GIS – pan Balák, nahrát pracovní list 7. Tvorba posteru se zaměřením na geografické dovednosti – doděláme příští semestr. 8. Překlad GS USA, týkajících se socioekonomické geografie – téma do skupinové práce. Pokyny pro zápočet a závěr didaktiky geografie 3: V odevzdávárně vytvoříte svoji složku a do ní nahrajete vyřešená cvičení z didaktiky geografie. Je nutné, abyste si tam nahráli i řešení cvičení ze skupinové práce i od druhých skupin – vzájemně se tato cvičení doplňují. Jednotlivá cvičení si upravte podle připomínek. Příští týden se sejdeme a pokud bude vše v pořádku, zapíši Vám zápočty z didaktiky, výukových a zahraničních praxí. Studijní materiály si nahrajte do své vlastní složky k didaktice geografie, máte tam materiály, které jinde nenajdete a MOHOU SE Vám někdy hodit např. u státnic. Zdraví E.H. Studijní opory: Hofmann, E. Komparace Návrh vzdělávacích standardů – tvorba indikátorů – studijní materiály. Kol. Geography for Life. Standardy geografického vzdělávání – studijní materiály. Kol. Návrh standardů geografického vzdělávání – Slovenská republika – studijní materiály. Hofmann, E. Cíle geografického vzdělávání v ŠVP v kontextu s cíly RVP. In. Maňák,J. – Janík,T. (ed.) Problémy kurikula základní školy. PdF MU, Brno 2006, 285-293 s.; IS MUNI – studijní materiály. Svobodová,H., Lněnička,L., Hofman, E. Pracovní listy k terénní výuce – Spilberk centrum – studijní materiály. Didaktika geografie I. Edited by Jan Šupka - Eduard Hofmann - Jaromír Rux. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 1993. 104 s. ISBN 80-210-0572-6; knihovna. Didaktika geografie II. Edited by Jan Šupka - Eduard Hofmann - Alois Matoušek. Vyd. 1. Brno, Masarykova univerzita v Brně, 1994. 59 s. ISBN 80-210-1010-X;knihovna. Vávra,J. Didaktika geografie 1. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Liberec 2006, ISBN 80-7372-083-3; knihovna. Kühnlová,H. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Praha: Karolinum 1997; studovna. Školní didaktika. Edited by Zdeněk Kalhous - Otto Obst. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. 178 s. ISBN 80-7067-920-4; studovna. Hausenblas, Ondřej. Standardy na 2. stupni ZŠ očima učitelů. Č. 2, Projekt NEMES o standardech na ZŠ. 1. vyd. Praha : STROM, 1995. 76 s. ISBN 80-901662-5-3; studovna. RVP ZV – vydání z roku 2013, studijní mteriály. Learning to teach geography in the secondary school :a companion to school experience. Edited by David Lambert - David Balderstone. New York : Routledge, 2000. XXIII, 479. ISBN 0-415-15676-9; IS MUNI – studijní materiály. Rinschede,G. Geographiedidaktik. Ferdinand Schöningh, Paderborn, 2003; studovna.