Didaktika zoologiCKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO) 2014/2015 – 01 (sudé Út) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) – okruhy témat I. Strunatci (B. Rychnovský) 1. Podkmeny Pláštěnci (Urochordata = Tunicata), bezlebeční (Cephalochordata) ... ... ... ... 2. Nadtřídy Bezčelistnatci (Agnatha) a Čelistnatci (Gnathostomata): třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) ... ... ... ... ... 3. Třída Paryby (Chondrichthyes): ... Ježková 4. Třída Paprskoploutvé ryby (Actionopt.): ... Fárková 5. Třída Svaloploutvé ryby (Sarcopt.) ... Mazáková 6. Třída Obojživelníci (Amphibia): ... Kyjovská 7. Třída Plazi (Reptilia): ... Poláková 8. »Třída« Ptáci (Aves): ... Hanáková 9. Třída Savci (Mammalia): ... Podborská II. Ekologický přístup (B. Rychnovský, R. Vlk) Vždy 2 studenti Strunatci Bezobratlí 1. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) Krhovská Ježková 2. Tekoucí v.- potok a řeka Světlíková Podborská 3. Louka a step (lesostep) Pekáčová Poláková 4. Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) Lavičková Hanáková 5. Pole, sady, zahrady (vinice, chmelnice) Králíková Kyjovská 6. Lidská sídla: venkov – domy; půdy, sklepy, stodoly, příp.města – sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží Lattenbergová Fárková 7. Moře Drozdová Mazáková 8. Tropický deštný les ... ... ... ... ... ... ... ... III. Bezobratlí (R. Vlk) 1. Říše Prvoci (Protozoa): obecná charakteristika; kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká) a nálevníci (trepka velká)Lattenber 2. Říše Živočichové (Animalia): obecná charakteristika; kmeny žahavci (nezmar hnědý), ploštěnci (ploštěnka potoční) a hlístice (škrkavka prasečí) Králíková 3. Kmen Měkkýši (Mollusca): třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) Drozdová 4. Kmen Kroužkovci (Annelida): zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) Světlíková 5. Kmen Členovci (Arthropoda) I: podkmeny klepítkatci (třída pavoukovci: křižák obecný apod Lavičková 6. Kmen Členovci (Arthropoda) II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) Krhovská 7. Kmen Členovci (Arthropoda) III: Podkmen stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní ... ... ... ... 8. Kmen Členovci (Arthropoda) IV:. Podkmen Šestinozí (Hemimetabola – např. šváb obecný, Holometabola – např. včela medonosná) Pekáčová 9. Kmen Ostnokožci (Ehinodermata): hvězdice, ježovky, a sumýši (příp. další) ... ... ... ... Hodnocení: zastoupení v učebnicích zoologie pro ZŠ, ?vhodnost? (1-2) Rozsah, soulad s osnovami pro ZŠ, dostatečnost, (i z pohledu RVP) Hodnotit i zastoupení taxonů v ekologické části typ učebnice (ekol. x systemat. přístup), zhodnocení rozsahu témat, vhodnost Výsledek: 4 kat.: a) nejlepší (++) b) vhodné (+) c) málo vhodné (+-) d) nejhorší (--) Didaktika zoologiCKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO) 2014/2015 – 02 (liché Út) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) – okruhy témat I. Strunatci (B. Rychnovský) 1. Podkmeny Pláštěnci (Urochordata = Tunicata), bezlebeční (Cephalochordata) Čápková 2. Nadtřídy Bezčelistnatci (Agnatha) a Čelistnatci (Gnathostomata): třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) ... Jandásková 3. Třída Paryby (Chondrichthyes): ... Sedláčková 4. Třída Paprskoploutvé ryby (Actionopt.): ... Kluková 5. Třída Svaloploutvé ryby (Sarcopt.) ... Folovský 6. Třída Obojživelníci (Amphibia): ... Jaskulková 7. Třída Plazi (Reptilia): ... Koubek 8. »Třída« Ptáci (Aves): ... Koschová 9. Třída Savci (Mammalia): ... Žáková II. Ekologický přístup (B. Rychnovský, R. Vlk) Vždy 2 studenti Strunatci Bezobratlí 1. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) Adámková Jandásková 2. Tekoucí v.- potok a řeka Čápková Sedláčková 3. Louka a step (lesostep) Jelínková Žáková 4. Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) Krejčí Koschová 5. Pole, sady, zahrady (vinice, chmelnice) Přikrylová Kluková 6. Lidská sídla: venkov – domy; půdy, sklepy, stodoly, příp.města – sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží Szabová Koubek 7. Moře Folovský Jaskulková 8. Tropický deštný les ... ... ... ... ... ... ... ... III. Bezobratlí (R. Vlk) 1. Říše Prvoci (Protozoa): obecná charakteristika; kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká) a nálevníci (trepka velká) Krejčí 2. Říše Živočichové (Animalia): obecná charakteristika; kmeny žahavci (nezmar hnědý), ploštěnci (ploštěnka potoční) a hlístice (škrkavka prasečí) ... ... ... ... 3. Kmen Měkkýši (Mollusca): třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) Přikrylová 4. Kmen Kroužkovci (Annelida): zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) Jelínková 5. Kmen Členovci (Arthropoda) I: podkmeny klepítkatci (třída pavoukovci: křižák obecný apod.) ... ... ... ... 6. Kmen Členovci (Arthropoda) II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) Szabová 7. Kmen Členovci (Arthropoda) III: Podkmen stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní ... ... ... ... 8. Kmen Členovci (Arthropoda) IV:. Podkmen Šestinozí (Hemimetabola – např. šváb obecný, Holometabola – např. včela medonosná) Adámková 9. Kmen Ostnokožci (Ehinodermata): hvězdice, ježovky, a sumýši (příp. další) ... ... ... ... Hodnocení: zastoupení v učebnicích zoologie pro ZŠ, ?vhodnost? (1-2) Rozsah, soulad s osnovami pro ZŠ, dostatečnost, (i z pohledu RVP) Hodnotit i zastoupení taxonů v ekologické části typ učebnice (ekol. x systemat. přístup), zhodnocení rozsahu témat, vhodnost Výsledek: 4 kat.: a) nejlepší (++) b) vhodné (+) c) málo vhodné (+-) d) nejhorší (--) Didaktika zoologického učiva 01 – 2014/(2015) Út 14.50-16.(30)20 h – sudý týden Týden: 38. 40. 42. 44. 46. Jméno /termíny 16. 9. 30. 9. 14. 10. 28. 10. 11. 11. Strunat Bezobr Ekosyst Č-t. Pl. Z - dat Drozdová, Martina / Měkk Moře S Fárková, Lenka / Ryby p Lid.síd.B Hanáková, Gabriela / Ptáci Les B Ježková, Zuzana / Paryby Rybník B Králíková, Zuzana / Žahav Pole S Krhovská, Aneta / Korýši Rybn S Kyjovská, Pavlína / Obojž Pole B Lattenbergová, Silvie /23. Prvoci Lid.síd.S Lavičková, Ivana / Pav,sto Les S Mazáková, Markéta / Ryby s Moře B Pekáčová, Barbora / Hmyz Louka S Podborská, Zuzana / Savci Potok B Poláková, Klára / Plazi Louka B Světlíková, Renata / Kroužk Potok S Didaktika zoologického učiva 02 – 2014/(2015) Út 14.50-16.(30)20 h – lichý týden Týden: 39. 41. 43. 45. Jméno /termíny 23. 9. 7. 10. 21. 10. 4. 11. Strunat Bezobr Ekosyst Č-t pl. Z – dat. Adámková, Petra / Hmyz Rybn S Čápková, Ivana / Plášt,be Potok S Folovský, Jiří / Ryby s Moře S Jandásková, Nikola / Kruhoú Rybník B Jaskulková, Kateřina / Obojž Moře B Jelínková, Jindřiška - Kroužk Louka S Kluková, Tereza / Ryby p Pole B Koschová, Veronika / Ptáci Les B Koubek, Pavel / Plazi Lid.síd.B Krejčí, Kristýna / Prvoci Les S Přikrylová, Markéta / Měkký Pole S Sedláčková, Petra / Paryby Potok B Szabová, Daria - Korýši Lid.síd.S Žáková, Lenka / Savci Louka B Proč to všecho? - pro svůj přehled - pro oficiální zhodnocení směrem k vedení Závěrečná zpráva pro vedení Základní školy ......................... k výběru učebnice Přírodopisu Vypracoval: Na základě hodnocení učebnic zeměpisu byla vybrána učebnice …........................................................................................... z následujících důvodů: