PĚSTITELSTVÍ tématické okruhy / klíčová slova/ ke kolokviu Studium učitelství VVP – Bi , Přírodopis pro II. st. ZŠ a specializace Environmentálmí vzdělávání a pěstitelství pro I. st. ZŠ /literární zdroje – požadavky - úroveň znalostí pro 2. st. ZŠ/ Požadavky ke zkoušení L - KOLOKVIUM (studenti jsou povinni se registrovat přes IS!!): 1. A: Přírodopis pro II. st. ZŠ: Zápočet ze cvičení, odevzdaná seminární práce – obhajoba při veřejné rozpravě + viz 2.3 B: specializace Environmentálmí vzdělávání a pěstitelství pro I. st. ZŠ viz 2,3 2.Pěstování a poznávání modelových pokojových rostlin, včetně dětem nebezpečných (viz. Seznam rostlin), základních půdních druhů, orientace a zařazování rostlin do názvosloví 3.Teorie = odborně správně vysvětlit klíčová slova z tématických okruhů (+ příklady modelové pro žáky v základním vzdělávání), umět je správně použít k argumentaci pro UR (TUŽ) 1, Význam pěstování rostlin a chovů živočichů pro člověka, jeho životní prostředí a zdraví /základy biologického učiva/ /trofické vztahy v přírodě, koloběh látek, potravní řetězce, biologická rovnováha v přírodě, zdraví, abiotické a biotické faktory - limity života a růstu, ekosystémy ČR a biologické hospodaření/ 2, Aplikace přírodovědných poznatků v ČR a v EU - vědní obory /vysvětlit obsah pojmů - předmět zkoumání/ /současný stav a perspektivy zemědělství v ČR a v EU, rostlinná výroba a krmivářství, živočišná výroba, zelinářství, ovocnářství, okrasné sadovnictví a květinářství, pedologie, meteorologie a klimatologie, fenologie, valeologie, farmacie, homeopatie, biozahrada, permakultura/ 3, Klasifikace rostlin – třídění /studijní materiál „Názvosloví“, „Barevný podzim“, přednášky/ /uživatelské – spotřebitelské (potravinářství, farmacie…), pěstitelské a chovatelské - podle nároků na životní podmínky = pěstování a chov, podle délky pěstování do sklizňové (jatečné) zralosti, přírodovědné - podle stavby těla, délky vegetace, výživy, rozmnožování, ekologické/ 4, Pěstování rostlin /přednášky - cvičení / /pěstitelské úkony na zahradě a na poli, včetně názvů nářadí a strojů od úpravy půdy až po sklizeň a zpracování, zvláštní druhy pěstování - hydroponie, aeroponie, rychlení, předpěstování,vybělování, šlechtění, pokusnictví-zakládání, hodnocení pokusů na ZŠ/ 5, Základy pedologie /přednášky - cvičení / /půda - definice, vznik, půdotvorní činitelé, složení, vlastnosti, třídění-podle zpracovatelnosti, půdní druhy a typy,úrodnost půd - zvyšování,devastace, zpracování - názvy nářadí a strojů, ochrana půd / 6, Výživa rostlin a hnojení /přednášky - cvičení / /kořen, stonek, list-stavba a funkce pro metabolické procesy, potrava, výživa, hnojiva- racionální hnojení, třídění rostlin podle nároků na živiny I., II, III. trať-osevní plány - jejich tvorba/ 7, Základy meteorologie, klimatologie a fenologie /kalendář přírody /přednášky - cvičení / /meteorologické prvky významné pro pěstování - meteorologické. značky, klimatologie a výrobní zemědělské oblasti, fenologické fáze roku - změny v růstu a vývoji rostlin, projevy živočichů/ 8, Biotické faktory života a růstu rostlin –škodliví činitelé -ochrana /přednášky - cvičení / /choroby, škůdci, plevele,-charakteristika , ochranná opatření - včetně šlechtění/ 9, Rozmnožování rostlin - osivo, sadba modelových rostlin / literatura -cvičení / /vysvětlení pojmů - modelové rostliny - příklady, poznávání jejich osiva a sadby, způsob, doba, hloubka setí a sázení, stavba semene a klíčivost, třídění plodů a semen/ 10,Úprava rostlin - aranžování a vazba, základní pojmy /přednášky - cvičení / /rostlinný a pomocný materiál , zásady a směry pro aranžování a vazačství - využití na ZŠ/ 11,Zelenina - základní a méně známé druhy, zelenina lahůdková a kořeninová /přednášky- cvičení / /význam,druhy -používaná část a způsob,charakteristika skupin, agrotechnologie model. r./ 12, Ovoce - základní a méně známé druhy / literatura - cvičení / /význam,druhy - používaná část a způsob,charakteristika skupin, agrotechnologie model. r./ 13, Polní plodiny - základní a méně známé druhy / literatura - cvičení / /význam,druhy -používaná část a způsob,charakteristika skupin, agrotechnologie model. r./ 14, Okrasné rostliny - letničky, dvouletky / literatura - cvičení / /význam,druhy,charakteristika skupin, agrotechnologie modelových rostlin pro II. st. ZŠ/ 15, Okrasné rostliny – trvalky - byliny, včetně cibulovin / literatura - cvičení / /význam,druhy,charakteristika skupin, agrotechnologie modelových rostlin pro II. st. ZŠ/ 16, Okrasné rostliny - pokojové rostliny / literatura - cvičení / /význam,druhy,charakteristika skupin, agrotechnologie modelových rostlin pro II. st. ZŠ/ 17, Okrasné rostliny – dřeviny / literatura -cvičení / /význam,druhy,charakteristika skupin, agrotechnologie modelových rostlin pro II. st. ZŠ/ 18, Léčivé rostliny / literatura - cvičení / /význam,druhy,charakteristika skupin, agrotechnologie modelových rostlin pro II. st. ZŠ/ 19, Rostliny jedovaté, alergenní a ozdravné / literatura - cvičení / význam,druhy,charakteristika skupin, agrotechnologie modelových rostlin pro II. st. ZŠ/ 20, Školní zahrada a koutek živé přírody ve výuce na II.st. ZŠ - uspořádání, využití - základy pokusnictví / cvičení / LITERATURA: Základní literatura: JEDLIČKOVÁ, Helena.: (2009)Přednášky z pěstitelství a aplikované ekologie.Brno: PdF MU, e-learning předmětu Bi2MP_PESP JEDLIČKOVÁ, Helena: (2009)Přehled rostlin, Nebezpečné rostliny.Brno: PdF MU, e-learning předmětu Bi2MP_PESP JEDLIČKOVÁ, Helena: (2009)Výukový program „Barevný podzim“, Názvosloví. Brno: PdF MU, e-learning předmětu Bi2MP_PESP VODÁKOVÁ, Jitka, a kol.:Pěstitelské práce. Praha: SPN, 1990.238 s. ISBN 80-04-23976-5 DYTRTOVÁ, Radmila, a kol.: Praktické činnosti - pěstitelství.Praha: Fortuna, 1997. 111s. ISBN 80-7168-448-1 DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X ZIMOLKA, Josef, a kol.:Speciální produkce rostlinná. Brno: Mendlova ZU, 2000.245 s. ISBN 80-7157-451-1 Knihovna Kejbaly GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly HEITZOVÁ, Halina:Pokojové rostliny. Praha: Svojtka a Vašut, 1995.239 s. ISBN 80-7180-012-0 STEINBACH, Gunter.:Lexikon užitkových rostlin. Praha: 1996.198 s. ISBN 80-7176-432-9 NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0 TOMÁŠEK,Milan., (2000): Půdy České republiky, Praha: Český geologický ústav, 67s., ISBN 80-7075-403-6 Knihovna Kejbaly Bílá kniha a Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání http://www.vuppraha.c Další literatura :viz. zadání na cvičení+seznamy rostlin Rozšiřující literatura: JELÍNEK, Jan, ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Olomouc, 1999. 551 s. ISBN 80-7182-070-9. Knihovna Kejbaly PARKER, Stave.: O přírodě trochu jinak. Bratislava: Mladá léta, 1996. 231 s. ISBN 80-06-00728-4 Knihovna Kejbaly OPLETAL, Lubomír, a kol.:Rostliny pro zdraví. Praha: Aventinum, 1999.175 s. ISBN 80-7151-074-2 Knihovna Kejbaly VALÍČEK, Pavel., a kol.: Léčivé rostliny třetího tisíciletí. Benešov: Start, 2001. 175 s. ISBN 80-86231-14-3 Knihovna Kejbaly Vavroušek, Josef.,: Hledání lidských hodnot slučitelných s trvale udržitelným způsobem života.Praha: EKO č.2, 1994, s.2-3 Mollison, Bill Introduction to Permaculture, Australia: Tagari Publications, 1994, 216s., ISBN 0 -908228 – 08 - 2 Knihovna Kejbaly ESSAYON, D., G.: Aranžování květin. Praha-Plzeň: Beta-Dobrovský,Ševčík, 2000. 128 s. ISBN 80-7291-015-9. Knihovna Kejbaly WORNEROVÁ, C.,: Adventní a vánoční výzdoba. Zlín: Bawa Print, 1997. 71 s.ISBN 80-902387-2-6 Knihovna Kejbaly