DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání Josef Trna PdF MU©2009 s Dvojhvezda Přehled témat •1 Fyzikální vzdělávání (didaktika fyziky, vzdělávací systém, mezipředmětové vztahy, učitelská profese) •2 Vzdělávací cíle ve Fy (standardy, RVP) •3 Vzdělávací obsahy ve Fy (učivo, fyzikální pojmy-veličiny, zákony) •4 Vzdělávací technologie ve Fy (metody, formy a prostředky) •5 Fyzikální experimenty (pomůcky) •6 Fyzikální úlohy •7 Fyzikální učebnice (další informační zdroje) •8 ICT ve Fy (názorná výuka) •9 Diagnostika a klasifikace ve Fy •10 Výuka Fy (vzdělávací fáze, příprava na výuku, PCK) • • Fyzika jako věda •Fyzika – nejobecnější přírodní věda •Předmět výzkumu: příroda a její nejobecnější zákonitosti •Cíl výzkumu: objevování nových fyzikálních poznatků •Fyzikální výzkumné metody: empiricko-teoretické a teoreticko-empirické •Fyzikální terminologie a „jazyk“ (matematika) •Produkty fyziky: fyzikální poznatky=zákony, principy, teorie • • Fyzika jako výukový předmět •Výuka = vyučování (teaching)-vzdělávací aktivity učitele + učení se (learning)- vzdělávací aktivity žáka •Fy jako výukový předmět = část výuky zaměřená na fyzikální poznatky •Vyučování – převažující řídící činnost učitele •Učení se – převážně poznávací činnost žáka •Výuka – řízená poznávací činnost=činnostní učení •Dříve: důraz – vyučovací činnost učitele (transmise) •Dnes: důraz - poznávací činnost žáka (konstrukce) • • • Ohmův zákon •Dříve: Zapamatujte si vzorec Ohmova zákona: U=R.I – mnemotechnické pomůcky: „uri“, jediný součinový tvar, trojúhelník: • U • R I •Produkty poznávací činnosti žáka: vědomost - zapamatování • • •Nyní: Odvoďte podobu Ohmova zákona jako závislosti elektrického proudu na napětí pomocí vlastního experimentu s měřením. •tabulka měření, graf, • I(U) = konst. . U • Produkty poznávací činnosti žáka: vědomost – porozumění; dovednosti měřit, sestavovat obvody, zpracovávat data, vytvářet a ověřovat hypotézy atd. Didaktika fyziky jako věda •DF – pedagogická věda o komunikaci (zprostředkování lidem) fyzikálních poznatků (výměna mezi vědci, školní vzdělávání, popularizace populace aj.) •Předmět výzkumu DF: komunikace fyzikálních poznatků (vzdělávání aj.) •Cíl výzkumu: objevování efektivních komunikačních technologií fyzikálních poznatků (vzdělávacích technologií aj.) •Výzkumné metody DF: empiricko-teoretické a teoreticko-empirické •Terminologie DF •Produkty DF: zákony, principy, teorie komunikace fyzikálních poznatků • Výzkum a vývoj v DF • •Základní výzkum – aplikovaný výzkum – vývoj • •Příklady: •Teorie činnostního učení •Projektová metoda výuky fyziky •Pracovní listy projektu Šetření energie na ZŠ Didaktika fyziky (DF) jako výukový předmět •Součást profesního vzdělávání (přípravy) učitele •Složky přípravy učitele fyziky: • - pedagogicko-psychologický základ • - fyzikální (oborový) základ • - fyzikálně-didaktický základ: • + DF • + školní pokusnictví • + školní výuková praxe • + specializované DF kurzy Mezioborovost a mezipředmětovost •Mezioborovost – mezioborové vztahy Fy + Ma + Ch + technika •Mezipředmětovost – mezipředmětové vztahy Fy + Ma + Ch + atd. • •Koordinace – spolupráce samostatných předmětů • •Integrace – propojení předmětů do jednoho nového předmětu: Přírodověda (Science) • Formální vzdělávací systém •Společnost (Parlament, Vláda, MŠMT ČR) •Zřizovatel (Krajský úřad, Městský úřad, Obecní úřad) •Rodiče (rodičovská sdružení) •Škola (učitelé + žáci) • Profese učitele fyziky •VYUČOVÁNÍ (převážně řídící činnosti): •Plánování •Organizování •Realizování •Reflektování Faktory činnosti učitele •Kurikulární faktory (vnější): •Standardy (RVP, ŠVP) •Učebnice •Učební pomůcky a prostory • •Kurikulární faktory (vnitřní): •Poznatky žáků •Osobnostní vlastnosti žáků •Regionální zvláštnosti •