DIDAKTIKA FYZIKY I. 3. Vzdělávací obsahy ve Fy Josef Trna PdF MU©2009 dipolovy moment Dvojhvezda Vzdělávací obsahy • • • • • • • • • • Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace Výuková technologie: Metody Formy Prostředky Vědecký systém fyziky •Systém všech fyzikálních vědeckých poznatků: • - pojmy (veličiny, jednotky, objekty, jevy) • - vztahy (zákony, principy, teorie) • •VSF je jediný – je dynamický - odpovídá aktuálnímu stavu fyzikálního vědeckého poznání • Didaktický systém fyziky •Systém pravidel jak komunikovat vědecký systém pro splnění vzdělávacích cílů •Modely DSF: • - úplné vzdělávání ve fyzice (např. ZŠ, gymnázium) • - výběrové vzdělávání (např. SOŠ, SOU) • - koordinované vzdělávání (spolupráce předmětů) • - integrované vzdělávání (fyzika součástí přírodovědy – science) • •DSF je více – odpovídají modelům a jejich variantám • Výukový projekt fyziky •Výukový projekt fyziky = rozpracovaný model DSF: • - výukové cíle • - učební plány • - výukové obsahy (učivo) • - výuková technologie (metody, formy, prostředky) Vzdělávací (výukové) obsahy a učivo •Vzdělávací (výukové) obsahy (contents) – fyzikální poznatky vhodné pro plnění výukových cílů • •Učivo (curriculum; subject-matter) – didaktickou transformací upravené vzdělávací obsahy pro aplikaci ve výuce Didaktická transformace • Didaktická transformace – úprava fyzikálních vědeckých poznatků v prvky učiva • • • did. transformace • vědecké fyzikální poznatky -------------------------→ učivo • • Pojmy ve Fy •Systém pojmů ve Fy: • 1. Konkrétní objekty • - materiální objekty (monokrystal křemíku) • - materiální prostředky (stativ, ampérmetr) • - aplikace (transformátor) •2. Abstraktní objekty a jevy • - objekty fyzikálního studia (hmotný bod) • - stavy a děje (trojný bod vody, interference světla) • - kvalitativní vlastnosti (tvar tělesa) • - kvantitativní vlastnosti: - veličiny (teplota) • - konstanty (rychlost světla ve vakuu) • - jednotky (sekunda) • - kvantitativní vztahy: - definice (definice rychlosti hmotného bodu) • - zákony (Newtonův gravitační zákon) • - principy (princip zachování energie) • - teorie (teorie relativity) • - metody (substituční metoda měření elektrického odporu) •3. Nefyzikální pojmy: (rovnice, úloha) Definice pojmů ve Fy •Definice pojmu = stanovení obsahu (intenze) + rozsahu (extenze) – (nepřímá úměrnost obsahu a rozsahu) • Trojúhelník = 180 stupňů, 3 vrcholy, 3 strany + pravoúhlý, rovnoramenný, rovnostranný,… •Pojmy se označují slovy či symboly •Některé pojmy (kategorie) ve Fy nemají definice (čas) •Některé pojmy ve Fy mají definice nepřiměřené žáku (zrychlení na ZŠ) •Vyslovení definice a její zapamatování je ve výuce nedostatečné •Práce s definicemi cvičí přesné myšlení a formulování • • Definice pojmů ve Fy •Neúplné definice ve Fy: nedostatečný obsah pojmu: •Vodní turbíny jsou zařízení, kde se mechanická energie mění v elektrickou. (větrná turbína, generátor). •Řešení: nepovažovat za definici, ale za popis vlastností – „popisná definice“ - postupně zpřesňovat – opravdová definice – dovednost tvorby definice. •Definice výčtem ve Fy: jen nedostatečný rozsah pojmu: •Jednoduché stroje jsou: nakloněná rovina, páka, kladka, kolo na hřídeli, klín a šroub. •Řešení: nepovažovat za definici, ale jen za výčet zástupců. Nutně doplnit jednoduchým popisem obsahu. Definice pojmů ve Fy •Nesprávné definice: •Jednoduchý stroj je zařízení, jímž se usnadňuje práce. •Je správná, ale není definicí – obrácená věta neplatí (elektromotor). •Délka je základní veličina. •Není definicí – obrácená věta neplatí – je třeba ji popsat blíže. •Energie je schopnost tělesa konat práci. •Není definice schopnost není veličina, ale vlastnost osobnosti. •Kanón je, když se díra obije plechem. •No comment, sorry. Definice pojmů ve Fy •Nesprávné definice: •Definice – allologie ve Fy: definice neznámým pojmem: •Prostor je jedna ze dvou základních forem hmoty. •Definice – tautologie ve Fy: definice kruhem: •Oscilační obvod je obvod, který osciluje. • • •Řešení: Nedávat žákům otázky vedoucí k definicím: Co to je … ? Definice veličin ve Fy •Základní veličiny: definice = stanovení jednotky a metody měření. •teplota = kelvin + kapalinový teploměr v dotyku bez další tepelné výměny • Definice veličin ve Fy •Odvozené veličiny: definice = definiční vztah pomocí jiných veličin, stanovení jednotky a metody měření •Absolutní index lomu světla v daném prostředí: n = c/v, kde c je rychlost světla ve vakuu a v je rychlost světla v daném prostředí • •Příklad: n = c/v •Udává, jak lze určit velikost n, známe-li velikost c a v •Umožňuje definovat jednotku n • Přesto nejde o úplnou a dokonalou definici n (např. neříká nic o disperzi). • • Vlastnosti veličin ve Fy •Pojmenování veličiny - název a značka: hmotnost; m •Pojmenování jednotky – název a značka: kilogram; kg (ne 1 kg) • [F] = N „jednotka síly je newton“ •Název jednotky s malým počátečním písmenem: newton, watt, pascal, joule •Fyzikální rozměr (dimenze): m.s (rychlost) – vyjádřen v základních jednotkách SI (N=kg.m.s¯²) •Hodnota (velikost) veličiny: m = 5 kg (5=číselná hodnota; kg=jednotka) •Definiční veličinová rovnice: E = mgh • Osvojování veličin ve Fy (definování) •Zásady osvojování veličin: •Propojení veličiny s příslušnou vlastností jevu (přímo (teplota) či nepřímo (elmg. indukce)) •Propojení veličiny, jednotky a měřící metody •Umírněná elementarizace (kontra vědeckost) •Přiměřená matematizace a abstraktnost veličiny •Postupné vytváření obsahu a rozsahu pojmu (neúplné definice popisem, výčtem) – dlouhodobý proces (i nedokončený) •Modelování veličiny jako vlastnosti jevu (mikro x makro-model) •Názornost experimentem •Fixace pomocí aplikací •Diagnostika a využití žákovských prekoncepcí •Motivace pomocí aplikací a historie veličin •Systematičnost (SI) •Příklad: hustota Osvojování veličin ve Fy (definování) •Chyby při osvojování veličin: •U všech veličin: •Definice veličiny a jednotky je dohoda – ne přírodní zákon (např. metr) •Záměna definice veličiny a zákona (v=s/t; s=vt) •Opomenutí kvality (vlastnost jevu) na úkor kvantity (velikost) •Záměna veličiny a jevu (díky stejnému názvu: el. proud) •Opomenutí relativnosti veličin (rychlost, energie) •Opomenutí oboru platnosti veličiny (teplota nemá smysl uvnitř atomu) •Opomenutí rozmanitosti významu veličiny (síla, hustota, energie) •Neuvědomění si funkce veličin (součást zákonů) – dotvoření definice veličiny •Opomenutí rozdílu matematických operací v Ma a Fy (W=Q; 10m/1m=měření; v=s/t) •U odvozených veličin: •Výkon je práce vykonaná za jednotku času. •Výkon se číselně rovná práci vykonané za jednotku času. •Výkon je podíl práce a času. Osvojování jednotek ve Fy (definování) •Osvojování jednotek: •Propojení jednotky s její reálnou definicí •Propojení jednotky s jejím odhadem (i s pomocí vlastního těla) •Motivace pomocí aplikací a historie jednotek •Názornost demonstrací měřidel a měřících metod •Fixace pomocí aplikací •Diagnostika a využití žákovských prekoncepcí • • Osvojování jednotek ve Fy (definování) •Osvojování jednotek v primární přírodovědě (1. st. ZŠ): 1.Motivace 2.Porovnávání 3.Vlastní jednotka a měřidlo 4.Mezinárodní jednotka a měřidla 5.Řešení úloh a projektů • •Příklad: objem • • • • • • Osvojování zákonů ve Fy •Zásady osvojování zákonů: •Zákonitost jevu v přírodě x popis zákonitosti zákonem (teorií) ve Fy •Propojení zákona s příslušným jevem (stavem, dějem) •Diagnostika a využití žákovských prekoncepcí •Umírněná elementarizace (kontra vědeckost) •Přiměřená matematizace a abstraktnost zákona •Postupné vytváření obsahu a rozsahu pojmu (meze platnosti zákona) •Modelování zákona jako popisu zákonitostí jevu (mikro x makro-model; simulace) •Názornost experimentem •Fixace pomocí aplikací •Motivace pomocí aplikací řešením úloh a projektů •Příklad: rovnováha na páce Osvojování zákonů ve Fy •Fyzikální zákonitost – vztah mezi vlastnostmi (veličinami) fyzikálního jevu •Fyzikální zákon – vyjádření zákonitosti (nejčastěji matematicky); platí bez výjimky za přesných podmínek •Fyzikální princip – obecný velmi důležitý zákon (ZZE apod.) •Příčinnost (kauzalita) fyzikálních jevů – souvislost jevů v podobě: příčina (jev 1) – následek (jev2); nemusí jít o časovou následnost; otázka žákům: Proč? – jádro zákona a jádro výuky ve fyzice (porozumění zákonu) •Příklad: Pohyb kuličky po nakloněné rovině. •Objasnění příčiny jevu – vytvoření hypotézy, nalezení zákona •Příčinnost jako kritérium pro odlišení definice a zákona: •Příklad: h=1/2gt2 – není zákon; Q=UIt – je zákon Osvojování zákonů ve Fy •Podmíněná platnost fyzikálního zákona – zákony platí jen za určitých podmínek (často modelově zjednodušeně s abstraktními objekty) •Příklad: stavová rovnice: pV=nRT •Matematické vyjádření zákona – tabulka (výstup měření), graf, rovnice – ve výuce – vše v kombinaci •Přímá úměrnost veličin – základní poznatek žáka – podíl dvou hodnot veličin je konstantní v celém oboru platnosti zákona – ale ve správné příčinnosti •Nepřímá úměrnost – náročnější • • Osvojování zákonů ve Fy •Odvozování zákona (indukce): hlavní postup na ZŠ • (1) Vlastní odvození závislosti (experiment, měření, data, zpracování dat, vyhledání závislosti, prvotní formulace zákona) • (2) Zobecnění platnosti zákona (stanovení podmínek platnosti zákona, zpřesňování formulace zákona) • (3) Obohacování obsahu zákona a jeho fixace (zařazení zákona do systému zákonů, praktické aplikace zákona, řešení úloh) •Příklad: rovnováha na páce • •Ověřování zákona (dedukce): málo vhodné pro ZŠ • •Vyvozování zákona z „logické nutnosti“: nevhodné bez experimentu; snad částečně „myšlenkový experiment“; vhodné pro vysvětlování již osvojeného zákona (explanační model zákona) Osvojování zákonů ve Fy •Osvojování zákona: minimálně na úrovni vědomost-porozumění, obvykle na úrovni dovednosti-reproduktivní, občas na úrovni dovednosti-produktivní (talentovaní žáci) • •Mnemotechnické pomůcky: raději vůbec ne (příklad: Ohmův zákon) • • •