DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy Josef Trna PdF MU©2009 Kometa_Hale-Bopp elektroloko Vzdělávací technologie • • • • • • • • • • Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace Výuková technologie: Metody Formy Prostředky Vzdělávací (výukové) metody •Vzdělávací (výuková) metoda = způsob (postup) vedoucí ke splnění vzdělávacích (výukových) cílů •Vzdělávací (výukový) postup (technika) = část metody •Třídění výukových metod (didaktické kritérium - J. Maňák): • - slovní • - názorně-demonstrační • - praktické • Slovní metody • 1.Monologické: výklad, přednáška, vysvětlování, vyprávění, instruktáž. 2.Dialogické: rozhovor (i heuristický), diskuse, symposium, debata, interview, panelová diskuse. 3.Dramatizace: 4.Písemné práce: eseje, protokoly (lab. prací), řešení úloh, písemné zkoušky, 5.Práce s učebnicí a dalšími informačními zdroji: referáty, prezentace (ppt apod.) • •Základní výuková metoda – slovní projev (mluvený, psaný) •Řeč učitele + řeč žáka (žákovský referát, práce s knihou) •Přesná a správné fyzikální terminologie (Slovník školské fyziky) • Názorně – demonstrační metody 1.Pozorování 2.Demonstrace (předvádění) : předmětů, jevů, modelů, činností, experimentů 3.Realizace (provádění) : experimentů, činností 4.Demonstrace (projekce) audio-vizuální: statická (obrazy); dynamická (klipy, filmy, PC programy) • • • Praktické metody 1.Nácvik pracovních dovedností: měření, experimentování 2.Laborování žákovské: laboratorní práce 3.Pracovní činnosti: dílny 4.ICT činnosti: práce na PC, tvorba audiovizuálních materiálů 5. • • Kritéria optimálního výběru metod •1. Zákonitosti výchovně vzdělávacího procesu a z nich vyplývající vyučovací zásady •2. Cíle a úkoly výuky •3. Obsah a metody dané vědy (oboru) vůbec a daného vyučovacího předmětu • (tématu) zvlášť •4. Učební možnosti žáků, jejich předpoklady • a) věkové (fyzické a psychické) • b) úroveň jejich připravenosti (vzdělávací a výchovné) • c) zvláštnosti třídního kolektivu •5. Zvláštnosti vnějších podmínek (geografických, pracovního prostředí apod.) •6. předpoklady samých učitelů • a) předcházející zkušenosti • b) úroveň teoretické i praktické přípravy • c) schopnost ovládnout určité metody, resp. prostředky • d) úroveň metodického mistrovství • e) osobni vlastnosti Výukové metody - problémová výuka •Významná komplexní (kombinovaná) výuková metoda •Problémová situace – s překážkou (problémem), ve které je žák postaven před poznávací obtíže •Problém – obtížnost kterou je třeba překonat aktivitou •Problémová úloha- učební úloha s problémem •Řešení problému (Šimoník): 1.Zjištění problému – žák si musí uvědomit, v čem spočívá problém a musí jej formulovat. 2.Orientace v problému, analýza problému – žák si uvědomuje, že narazil na určitou intelektuální obtíž, kterou svými dosavadními vědomostmi nedokáže okamžitě řešit, aktivizuje své dosavadní vědomosti a dovednosti. 3.Hledání jádra problému – žák si ujasňuje základní fakta a souvislosti, odděluje známé od neznámého. 4.Stanovení hypotéz – žák navrhuje vhodné postupy, kterými by mohl daný problém vyřešit. Hypotézy musí být zdůvodněny. 5.Ověřování hypotéz – je-li hypotéza potvrzena, je tím problémová úloha vyřešena. Pokud je hypotéza zamítnuta, hledá žák novou hypotézu a celý postup se opakuje. Pokud žádný z nich nevede k řešení problému, musí se vrátit k fázi stanovení hypotéz. 6.Vyslovení závěru, vyřešení problému – nastává, pokud žáci stanovili správnou hypotézu a ověřili ji řešením. Je-li to vhodné, následuje zobecnění řešené problematiky, její návaznosti na dosavadní kompetence žáka, popř. aplikace právě získaného poznatku. • • • • • • • • Výukové metody - projektová výuka •Moderní komplexní (kombinovaná) výuková metoda •Projektové výukové metoda = žáci jsou vedeni k řešení komplexních problémů a získávání zkušeností praktickou činností a experimentováním. •projekt = ucelená činnost žáků s konkrétním cílem a určitým postupem •projekty - integrovaná témata, praktické problémy ze životní reality, praktické činnosti vedoucí k vytvoření nějakého výrobku, výtvarného či slovesného produktu. •změna v prostředí - problémová situace – motivace – činnost žáka (aktivita, tvořivost) •Principy projektové výuky (Kasíková): •zřetel k potřebám a zájmům žáků (vnitřní motivace), •zřetel k aktuální situaci, •interdisciplinarita, •seberegulace žáka při učení, •orientace na produkt, •skupinová seberealizace (kooperativní učení), •společenské uplatnění •problémová situace • • Výukové metody – výuka s experimenty • Školní experiment je základním prostředkem výuky fyziky. Jeho aplikace ve výuce pak je základní metodou výuky fyziky. • •Specifické výukové techniky založené na experimentech: •Řešení učebních úloh založených na experimentech •Provádění a tvorba jednoduchých experimentů s materiály z každodenního života •Realizace experimentů řízených a zpracovávaných PC •Provádění laboratorních experimentů •Realizace projektů založených na experimentech •Modelování experimentů • • Vzdělávací (výukové) formy •Vzdělávací (výukové) forma = uspořádání organizačních podmínek výuky •Třídění výukových metod (osobnostní žákovské kritérium - J. Maňák): 1.Individuální 2.Skupinová 3.Hromadná (kolektivní) •Třídění výukových metod (výukové prostředí - kritérium - J. Maňák): 1.Ve třídě 2.V laboratoři 3.V dílně 4.Ve školním pozemku 5.V muzeu 6.Exkurze 7.Doma 8. Vzdělávací (výukové) prostředky •Vzdělávací (výukový) prostředek = materiální prostředky (předměty a jevy) sloužící k dosažení výukových cílů • - učební pomůcky (přírodniny, materiály, přístroje, měřidla atd.) • - učební texty (učebnice, sbírky úloh atd.) • - ICT (PC, datové projektory, interaktivní tabule, programy, obrazy, videozáznamy atd.) •Učební pomůcky = předměty (materiální) zprostředkující přímé poznání objektů a jevů •