DIDAKTIKA FYZIKY I. 6 Fyzikální úlohy Josef Trna PdF MU©2009 Kometa_Hale-Bopp einstein Vzdělávací technologie - prostředky • • • • • • • • • • Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace Výuková technologie: Metody Formy Prostředky Fyzikální úloha ve výuce fyziky •Učební úloha (learning task) = příležitost k učení •Učební úloha = každá pedagogická situace, která se vytváří proto, aby zajistila u žáků dosažení určitého výukového cíle •Učební úloha = slovní formulace učitelova podnětu k takové činnost žáků, při níž žáci ze zadaných předpokladů a podmínek docházejí úvahami k závěru, který úloha požaduje •Učební úloha - bez problémů, bez úloh se nemůže dosáhnout osvojení vědomostí a dovedností. • Učební úloha – jeden z nejdůležitějších nástrojů řízení učení a aktivizace žáků • • Fyzikální úloha ve výuce fyziky •úloha x úkol (synonyma) – užíváme: úloha •příklad = příklad, vzor (třeba i řešené úlohy) – neužíváme! •forma zadání učební úlohy = otázka nebo příkaz (mluvnický rozdíl) • Klasifikace učebních úloh •Taxonomie učebních úloh D. Tollingerové: •(a) Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků •(b) Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky •(c) Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky •(d) Úlohy vyžadující sdělení poznatků •(e) Úlohy vyžadující tvořivé myšlení Klasifikace učebních úloh •Kritéria a klasifikace: •Formální povaha úlohy (kvantitativní, kvalitativní) •Logická povaha řešení (analytické, syntetické) •Matematická povaha řešení (algebraické, grafické) •Vnější forma řešení (ústní, grafické, experimentální) •Forma zadání (textové, grafické, experimentální) •Výuková fáze (motivační, expoziční, fixační, diagnostické, aplikační) • • Strategie řešení úlohy •1. Přijetí úlohy, tj. pochopení subjektivního smyslu a objektivního významu řešení, odhadnutí vlastních možností •2. Orientace v úloze, tj. určení zadaných a hledaných prvků, rekonstruování struktury úlohy, formulování hypotéz, sestavení plánu řešení •3. Vlastní řešení úlohy, tj. úvaha o počtu řešení, volba postupu, přenos a aplikace dovedností, průběžná kontrola, reagování na chybu •4. Kontrola výsledků řešení Strategie řešení úlohy •Čtení textu zadání úlohy s porozuměním •Zápis úlohy (veličin a jejich hodnot, převody) •Znázornění (náčrt) situace •Fyzikální analýza situace •Vlastní (matematické) řešení úlohy (obecné) •Určení jednotky výsledku řešení •Numerické řešení úlohy •Diskuse řešení a formulace odpovědi