DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009 Zobrazit obrázek v plné velikosti See Explanation. Clicking on the picture will download the highest resolution version available. Vzdělávací technologie - prostředky • • • • • • • • • • Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace Výuková technologie: Metody Formy Prostředky ICT ve vzdělávání •ICT (angl. Information and Communication Technologies) – česky IKT -označení pro informační a komunikační technologie - technologie používané pro komunikaci a práci s informacemi. •ICT zahrnuje hardware i software •Zvládání ICT patří mezi klíčové kompetence žáků - ICT ve výuce Fy •ICT ve výuce se vyvíjejí dlouhodobě (dia-projekce, film, TV, video, PC, web, data-projekce, interaktivní tabule atd.) – jak hardwarově, tak softwarově •Výukové softwary jsou opožděny proti hardwaru •ICT lze bohatě využít ve výuce Fy zejména jako: -Podpora názornosti (fotografie, klipy, animace, simulace, web-kamery atd.), -Nástroj pro měření a vyhodnocování naměřených dat -Řízení experimentů, -Dálkové experimentování, -E-learning, -Interaktivní výuky (I-teaching) PC ve výuce Fy •PC mají široké využití ve výuce fyziky, zejména: -Zpracování měření -Řízení experimentů -Zpracování fotodokumentace -Zpracování video-dokumentace -Využití PC jako měřidla (přídavná čidla) -Animační simulace experimentů -Modelování jevů • Digitální kamera a fotoaparát ve Fy •Digitalizace statického, dynamického obrazu a zvuku umožňuje jeho další zpracování a využití ve výuce, zejména: -Záznam pozorování a experimentů -Zpomalení a zrychlení experimentů -Využití záznamu pro měření -Provádění pokusů s fotoaparátem a kamerou - Internet ve Fy •Internet – zdroj informací a komunikační nástroj (rizikem je správnost dat) •Webové stránky - pro podporu výuky •E-learning – realizace e-learningových kurzů (Moodle aj.) •Vzdálené laboratoře – možnost provádět pokusy a získávat data ve vzdálených laboratořích •Konference a on-line výuka – web umožňuje komunikovat během výuky a realizovat společnou výuku na dálku aj. •Velmi rychle se objevují nové možnosti webu (Skype, ICQ atd.) • ICT ve výbavě učitele a žáka •Učitel Fy: -jako pracovní nástroj musí učitel mít k dispozici a umět ovládat ICT prostředky (PC, internet, digitální fotoaparát a kamera) -musí mít k dispozici a umět pracovat se sadou softwaru a PC programů (výukových, měřicích atd.) -musí umět vytvářet multimediální výukové produkty (pro interaktivní tabuli, pro diagnostiku ve výuce atd.) •Žák ve Fy: -Měl by mít ICT gramotnost -Měl by mít k dispozici (nejlépe i doma) PC a přístup na web -Měl by umět pracovat s příslušným softwarem zvoleným učitelem Fy Rozvoj ICT •Obrovský a překotný rozvoj ICT přináší nové aplikace ve výuce Fy. •Učitel fyziky se musí v rámci celoživotního vzdělávání stále zdokonalovat ve znalostech a v ovládání ICT, zejména pak v jeho softwarové části •Velmi těžko lze předpovídat další vývoj aplikací ICT ve výuce Fy