Hustota plynů – jak ji změřit? Petr Sládek, Lukáš Pawera PdF MU 1 Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 2 Úvodem ØKolik váží „chebský“ vzduch? ØA co jeho hustota? Ø Ø • • ØZdánlivě jednoduchá úloha – zavřeme ho do krabice a šup s ním na váhu, pak stačí metrem změřit rozměry krabice Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 3 ØA co na to pan Archimédés? Ø ØŽákům se může zdát, že plynné látky mají zanedbatelnou hmotnost. Prostředí kolem nás je obklopeno vzduchem, a že na všechny tělesa působí kromě tíhy i vztlaková síla se často již opomíjí. Ø ØV některých případech může sehrát hustota plynů důležitou roli, hlavně ve srovnání s hustotou vzduchu. Tuto skutečnost si žáci uvědomují snad u balónků a balónů. Ø • • Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 4 Škola ØVe školní praxi se téměř vždy stanovuje hustota pevných látek a kapalin, nicméně měření hustoty plynů bývá mlčky opomíjeno. ØJe to způsobeno jednak absolutní hodnotou hustoty plynů, kdy nemůžeme zanedbat vztlakovou sílu, jednak závislostí objemu a zejména tlaku ve stavové rovnici. ØPro plyny se hustota může měnit v širokém rozmezí, protože částice se mohou volně přibližovat a vzdalovat, což je dáno tlakem a objemem. Ø ØNezbývá, než si na pomoc vzít další vztah pro plyny, ve kterém se vyskytuje hustota. Tím nejjednodušším je stavová rovnice. ØVezmeme-li stavovou rovnici ve tvaru Ø Ø Ø Økde Rm je molární plynová konstanta, Mm molární hmotnost, pak vedle hmotnosti, objemu, je potřeba stanovit další fyzikální veličiny – tlak, teplotu. To za předpokladu, že známe molární hmotnost plynu. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 5 Teoretické východisko ØUzavřená láhev s plynem je vložena do recipientu, ze kterého je postupně čerpán vzduch (pomocí rotační vývěvy, vodní vývěvy, vakuové pumpy). Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 6 Vakuum (nízký tlak) vně nádoby D:\hustota\hustotafoto\IMG_3306.JPG Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 7 Vakuum (nízký tlak) vně nádoby ØPak směrnice nám umožní vyjádřit neznámé parametry plynu v rovnici [3] Ø Ø Ø ØHustota plynu, kterou tímto způsoben zjistíme, je hustota plynu v okolí tělesa v recipientu (v láhvi může být jakýkoliv obsah). Můžeme dosadit i atmosférický tlak. ØObjem nádoby můžeme stanovit z vážení vytlačené vody při ponoření láhve do nádoby s vodou. (Pozor rysky na odměrných válcích mohou být zatíženy chybou až 15%). Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 8 Vakuum (nízký tlak) vně nádoby Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 9 Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 10 Vakuum (nízký tlak) uvnitř nádoby ØZ uzavřené láhve s vakuometrem je postupně čerpán vzduch (pomocí rotační vývěvy, vodní vývěvy, vakuové pumpy).To můžeme obejít buď vytvořením vakua kolem nádoby s plynem (vakuum vně) nebo vyčerpáním plynu z nádoby (vakuum uvnitř). Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 11 Vakuum (nízký tlak) uvnitř nádoby Ø. Jedná se o obdobný vztah, jako v předchozím případě, avšak tentokrát je měřena hustota obsahu láhve. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 12 Vakuum (nízký tlak) uvnitř nádoby Ø. Tento případ je méně náročný na provedení experimentu. Máme-li vhodnou transparentní vakuovou nádobu na uchovávání potravin, dostatečné vakuum vytvoříme i pomocí vakuové pumpy. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 13 Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 14 Přetlak (vysoký tlak) uvnitř nádoby ØTato situace je obdobná jako v předchozím případě. Uzavřená láhev s manometrem je postupně tlakována vzduchem (pomocí kompresoru nebo hustilky). Výsledný vztah pro výpočet hustoty vzduchu má tvar jako vztah při čerpání obsahu láhve. D:\hustota\hustotafoto\IMG_3326.JPG Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 15 Přetlak (vysoký tlak) uvnitř nádoby Ø Ø Odhadujeme, že při měření se dopouštíme nejistoty měření do 5%. Na rozdíl od případu b), byla teplota stlačovaného vzduchu zřejmě vyšší než teplota okolí, proto je získaná hodnota hustoty menší. Pro eventuální přepočet na standardizovanou tabelovanou hodnotu 0°C použijeme stavovou rovnici. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 16 Určování hustoty plynů CO2 a N2O ØKritérium výběru těchto 2 plynů vychází ze snadné dostupnosti, protože mají využití v domácnosti. Jsou dostupné v malých bombičkách, ve kterých jsou uchovávány v tekutém stavu. ØJako nádoba pro měření se použije láhev na výrobu sifonu (pokud není kovová, můžeme použít skleněnou, nejlépe se závitem – od šampaňského, jinak bychom byli nuceni měřit objem a modifikovat vztahy pro výpočet), která se předem vyčerpá. ØLze použít oba případy, kdy je tlak v láhvi vyšší než atmosférický, nebo můžeme plyn čerpat a dosáhnout nižšího tlaku. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 17 Určování hustoty plynů CO2 a N2O Ø D:\hustota\hustotafoto\IMG_3323.JPG Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 18 Určování hustoty plynů CO2 a N2O Ø Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 19 Závěr ØV příspěvku jsme ukázali tři cesty, jak je možné naměřit hustotu vzduchu s poměrně velkou přesností v podmínkách školy. Ø ØPři měření je potřeba dbát na dostatečně pomalé připouštění vzduchu do vakua a současně je nezbytné vyčkat na dostatečnou temperaci plynu v láhvi či recipientu. Ø Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 20 Závěr ØLáhev musí být dostatečně tuhá, jak pro přetlak tak i podtlak, v opačném případě musíme do výpočtu zahrnout změny objemu, které měření a vyhodnocení zkomplikují. Ø ØExperiment ukazuje na výhodnost využití proložení naměřených bodů přímkou a stanovení směrnice. Tento postup ukazuje žákům posun vyhodnocení experimentu na vyšší vědeckovýzkumnou úroveň. Ø Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 21 Děkuji za pozornost Ødoc. RNDr. Petr Sládek, CSc. lKatedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání PdF MU lPoříčí 7, 603 00 Brno, ČR lE-mail: sladek@ped.muni.cz lTelefon: + 420 549 496 841 l ØMgr. Lukáš Pawera lKatedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání PdF MU lPoříčí 7, 603 00 Brno, ČR lE-mail: pawera@mail.muni.cz lTelefon: + 420 549 496 630 l Late