Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání od 1.9.2013 do 31.8.2016 MATERSKÁ ŠKOLA BRNO, BRECHTOVA 6 příspěvková organizace Školní kurikulum podpory zdraví mateřské školy Brechtova ZDRAVA MATEŘSKÁ 5KOLA 11 Poznáváme svět kolem nás" čVj. MS 239 JP 15/2013 Razítko, podpis ředitelky, Projednáno na pedagogické radě dne: 31.8.2013 Obsah školního kurikula podpory zdraví: 1. Představení školy - obecná charakteristika školy .. Identifikační údaje o škole Charakter a umístění školy Organizační uspořádání školy Informace o přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání 2. Charakteristika vzdělávacího programu školy...... Filozofie vzdělávacího programu a integrující principy Respekt k přirozeným lidským potřebám Rozvíjení komunikace a spolupráce Dlouhodobé záměry rozvoje školy 3. Neformální kurikulum - podmínky pro vzdělávání Dva integrující principy podpory zdraví Respekt k přirozeným lidským potřebám Rozvíjení komunikace a spolupráce Dvanáct zásad podpory zdraví v ms - podmínky formálního kurikula 1. Učitelka podporující zdraví 2. Věkově smíšené třídy 3. Rytmický řád života dne 4. Tělesná pohoda a volný pohyb 5. Zdravá výživa 6. Spontánní hra 7. Podnětné věcné prostředí 8. Bezpečné sociální prostředí 9. Participativní a týmové vedení 10. Partnerské vztahy s rodiči 11. Spolupráce MS se Z S 12. Začlenění mateřské školy do života obce) 4. Formální kurikulum - vzdělávací obsah programu...................16 Tematický celek „Pojďme spolu zkoumat svět" Podtéma 1. Poznávám sám sebe Podtéma 2. Žiji mezi kamarády Podtéma 3. Všechno se kolem nás mění Podtéma 4. Chci /ne/ být při tom Podtéma 5. Nechceme být nemocní Pravidla pro realizaci školního kurikula 5. Evaluační systém................ 6. Přílohy............................. Řád školy Roční plán Provozní řád školy Analýza výchovně vzdělávací práce Plány spolupráce Zpráva o činnosti školy Třídní vzdělávací programy Evaluační zpráva školy 1. PŘEDSTAVENÍ ŠKOLY Mateřská škola Brno, Brechtova 6, příspěvková organizace Kurikulum podpory zdraví bylo zpracováno společně kolektivem učitelek mateřské školy po evaluaci k 30.6.2013 v období do 31.8.2013. Horká Ivana, Bc. Karolyiová Lenka Manová Radka, Bc. Muselíková Jana, Mgr. Černá Klára, Mgr. Janíčková Pavlína, Bc. Kazmířová Hana, Bc. Hrdličková Hana, Bc. Kotková Eva, Bc. Vy stavěl ová Zuzana Název programu „ POZNÁVÁME SVĚT KOLEM NÁS" IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE ŠKOLY e-mail : ms_brechtova@volny.cz www. m sb rechtova. cz IČO : 70 99 40 05 telefon školy + ředitelna.......................................................... 548 523 688 kancelář zástupkyně................................................................. 548 526 968 mobil ředitelka..........................................................................731 235 839 mobil zástupkyně.......................................................................731 575 026 mobil vedoucí školní kuchyně...................................................774 996 266 mobil kuchyně (odhlašování a přihlašování stravy)..................739 476 949 Zřizovatel Úřad městské části města Brna Brno - Sever Bratislavská 70 601 47 Brno Ředitelka školy Bc. Ivana Horká 3 CHARAKTERISTIKA A UMÍSTĚNÍ ŠKOLY Město Brno patrilo v minulosti spíše mezi průmyslová města, což se v posledních letech daří měnit rozrůstajícím se okolím okrajových předměstí. Na jednom z nich, severním okraji města Brna, které nese jméno Lesná, se nachází naše mateřská škola. Název naší městské části je velmi výstižný. Je zde spousta zeleně, která plynule přechází do okolních lesů. Mateřská škola Brno, Brechtova 6, byla vybudována v roce 1967 a od 1. ledna 1993 je samostatnou příspěvkovou organizací, zřízenou městem Brnem, jeho městskou částí Brno - Sever. Škola je umístěna v účelové jednopodlažní budově a má celkem 5 tříd. V přízemí se nachází školní kuchyně a dvě třídy. První vchod vede ke třídě nesoucí jméno „Berušky" a druhý vchod ke třídě jménem „Sluníčka". V přízemí se nachází také kancelář ředitelky školy a vedoucí školní kuchyně. V prvním podlaží jsou umístěny další 3 třídy. Hlavní schodiště vede ke třídě nesoucí jméno „Motýlci" a třídě se jménem „Ptáčci". Třída „Ptáčci" je svojí polohou přístupná z obou vchodů a je proto využívána pro scházení a konečné rozcházení dětí. V chodbě mezi třídami se nachází kancelář zástupkyně ředitelky. Vedlejší vchod se schodištěm vede ke třídě nesoucí jméno „Koťátka". V této části budovy je umístěna keramická dílna s naší vlastní keramickou pecí. Škola má zpracovaný projekt na možné zbudování vnitřního schodiště, které by umožnilo propojení celé budovy zevnitř, ale zatím jsme nuceni prioritně řešit naléhavější a náročné opravy střechy a kanalizace. Součástí mateřské školy je školní zahrada s již vzrostlou zelení. Vybavení školní zahrady se nám daří za aktivní pomoci Sdružení rodičů a přátel školy postupně vybavovat podle našich představ. Školní kuchyně připravuje stravu pro celou mateřskou školu. Vaří velmi kvalitní a chutnou stravu podle zásad zdravé výživy pro celkem 125 dětí a 17 pracovnic mateřské školy. O 125 dětí naší mateřské školy pečuje celkem 10 pedagogických pracovnic, 3 provozní pracovnice a 4 pracovnice školní kuchyně. Při mateřské škole aktivně pracuje Sdružení rodičů a přátel školy, které se také finančně podílí na zajišťování dalších aktivit pro děti naší školy. V červnu 2011 byla podepsána dohoda o spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity Brno. 4 organizační uspořádaní školy Děti v mateřské škole jsou zařazovány do pěti věkově smíšených tříd. Tři třídy mateřské školy jsou umístěny v 1. podlaží a dvě třídy v přízemí školní budovy. Zohledňujeme přátelské a sourozenecké vztahy. V přízemí probíhá zahájení provozu ráno setkáváním dětí ve třídě „Berušky", odtud se děti rozcházejí do třídy „Sluníčka". V prvním podlaží začíná provoz ve třídě „Ptáčci", umístěné mezi třídami „Motýlci" a „Koťátka", do kterých se děti postupně rozcházejí. RYTMICKÝ ŘÁD ŽIVOTA DNE 6.30 začíná provoz mateřské školy ve třídě „Ptáčď'a „Berušky" 7.00 - 7.45 rozcházení dětí do tříd 8.00 spontánní, řízené a částečně řízené činnosti dle školního vzdělávacího programu a třídních vzdělávacích programů 8.30-9.00 postupná svačina, děti se samostatně obsluhují a určují si velikost porcí 9.30 podává se ovoce a zelenina 9.45 - 12.00 příprava na pobyt venku, pobyt venku, příprava na oběd, v letních měsících odcházíme ven již na svačinu nebo po ní 12.00 - 12.45 postupný oběd ve všech třídách, samostatné obsluhování, hygiena, čistění zubů 12.30 - 13.00 odcházení dětí po obědě 12.45 četba ve všech třídách, odpočinek na lehátku 13.00 - 13.30 odpočinek na lehátku 13.30 postupné vstávání, grafomotorika, spontánní, řízené a částečně řízené činnosti 14.30 postupná svačina, spontánní, řízené a částečně řízené činnosti dle počasí pobyt venku i se svačinou 15.00 - 15.30 postupné scházení dětí do tříd „Ptáčci" a „Sluníčka", rozcházení dětí domů 16.15 nutné vyzvednutí dětí ze tříd do šaten 16.30 končí provoz mateřské školy 5 Nabízené aktivity v rámci výchovných činností: • pravidelně keramika • výtvarné, tělovýchovné, hudební a dramatické činnosti • lyžařský výcvik Odpolední aktivity: lx za 14 dní edukativně stimulační skupinky, dílny s rodiči, společná setkání Odpolední kroužky dle nabídky a zájmu dětí: • plavání • flétna • dramatický kroužek • výtvarná dílna INFORMACE O PŘIJÍMÁNÍ DĚTÍ K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ K předškolnímu vzdělávání se přednostně přijímají děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. Pokud nelze dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky přijmout z kapacitních důvodů, zajistí obec, v níž má dítě místo trvalého pobytu, zařazení dítěte do jiné mateřské školy. Při přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání je třeba dodržet podmínky stanovené zvláštním právním předpisem. Přijímací řízení pro nový školní rok vyhlašuje ředitel školy po dohodě se zřizovatelem. Děti jsou přijímány k předškolnímu vzdělávání na základě kriterií stanovených mateřskou školou Brno, Brechtova 6, příspěvková organizace, v daném předpise. K předškolnímu vzdělávání mohou být přijímány děti i v průběhu školního roku. V případě, že zbývají ještě volná místa pro přijetí dětí, mohou být přijati žadatelé k docházce podle zákona č. 242/2005 Sb. V každé třídě mateřské školy je zapsáno zpravidla 24 dětí. V případě nutnosti je možno počet dětí navýšit, na základě povolené výjimky na konečných 25 dětí ve třídě. Do tříd jsou děti zařazovány na základě vlastní volby spolu s kamarády či sourozenci s přihlédnutím na zachování rovnoměrného počtu všech věkových skupin od 3 do 6 let. 6 2. CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU Filozofie vzdělávacího programu a integrující principy Dlouhodobé záměry rozvoje Filozofie školy Filozofií naší MS je holisticko - interakční pojetí zdraví. Školní kurikulum se opírá o Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole vychází z: - potřeb a zájmů dětí (genetické dispozice, vývojové odlišnosti ...) - potřeb společnosti, ve které děti žijí (demokratické uspořádání, potřeby 21. století jako je kooperace, týmová práce apod., vstup do EU, ohrožení dětí sociálně patologickými j evy...) Naším cílem je, aby dítě, které odchází z naší MS, bylo maximálně rozvinuto na základě svých možností a zájmů po stránce tělesné, psychické, sociální a duchovní. Dítě by mělo být připraveno prožít plnohodnotný a smysluplný život ve zdraví založený na demokratických principech. Budeme usilovat o to, aby si dítě od útlého věku osvojovalo základy klíčových kompetencí a získávalo tak předpoklady pro své celoživotní vzdělávání. Škola je zaměřena na výchovu předškolního dítěte ke zdravému způsobu života a k vytváření podmínek pro tělesnou, duševní a společenskou pohodu. Stěžejním cílem programuje, aby se děti naučily postojům, které spočívají v úctě ke zdraví a praktickým dovednostem chránícím zdraví. Zahrnuje všechny oblasti dětské osobnosti: • biologická - dítě zná svoje tělo • psychologická - uvědomění si vlastní identity, pocitů a přání • interpersonální - navazování vztahů • socio-kulturní - respektování pravidel, chápání okolí • environmentálni - vnímání různorodosti světa Integrujícími principy kurikula MŠ jsou: Respekt k přirozeným lidským potřebám Rozvíjení komunikace a spolupráce Vycházíme z Maslowova modelu - pyramida lidských potřeb Fyziologické potřeby - zajišťují biologické přežití člověka a jeho tělesnou pohodu Potřeby bezpečí - k pocitu jistoty a bezpečí přispívá také určitý řád, pravidelnost, pořádek a smysluplnost Potřeby sounáležitosti a lásky - potřeba být milován, patřit někam a k někomu, být součástí rodiny, společenství Potřeba uznání a sebeúcty - potřeba být uznáván, respektován jako hodnotná osoba, potřeba vážit si sám sebe Potřeba seberealizace - potřeby pochopit sám sebe i druhé, naplnit své možnosti růstu a rozvoje Vyšší potřeby - potřeby směřující dál než uspokojování osobních potřeb 7 Hlavním prostředkem vzdělávání je hra a prožitkové učení. Ctíme heslo: „Bez zpětné vazby nemůže probíhat žádné učení / bez hodnocení ano /"! Zpětná vazba je informace o správnosti probíhající situace nebo výsledku bez hodnocení kvalit či schopností toho, kdo to dělá. Podmínkou uskutečnění programu je spolupráce všech zúčastněných, dětí, rodičů, pedagogického personálu, zřizovatele a dalších odborných partnerů. Naše školní kurikulum vychází z projektu „Podpora zdraví v mateřské škole". Vlastní školní kurikulum škola vypracovala a předložila k úspěšné certifikaci 22. listopadu 1998 Státnímu zdravotnímu ústavu v Praze. Ve tříletých etapách prochází školní kurikulum evaluací a následnou inovací s poslední certifikací k 1.9.2013. V této inovaci projektu, se chceme více zaměřit na logopedickou prevenci a rozšíření ekologických programů. Dlouhodobé záměry školy Pokračování v environmentálním vzdělávání, seznamování dětí s výpočetní technikou, využívání počítačů při vzdělávání a rozšíření logopedické prevence a nápravy řeči dětí. Hlavními cíli projektu jsou: • pokračování a další rozvoj ekologické výchovy dětí - vést děti v souladu s přírodou - zavedení prvků lesní školky • vybavení tříd logopedickými zrcadly • vybavit všechny třídy počítačovou technikou pro děti • preventivní logopedické chvilky • inovace zahrady v duchu ekologických zahrad • pravidelné provádění a následné zaznamenávání pozorování dětí • pokračovat v získávání rodičů pro větší zapojení do vnitřního dění mateřské školy • využití odborné pomoci školského zařízení pro EVVO „Lipka" • pokračování v zapojení se do aktivit školského zařízení pro environmentálni vzdělávání „Lipka" a jeho odloučeného pracoviště „Jezírko". Zajištění péče pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami V jedné třídě mateřské školy bylo ukončeno individuální vzdělávání integrovaného dítěte. Cílem bylo připravit dítě všestranně pro vstup do základní školy. Úzkou spoluprací s rodinou a aktivní prací asistenta pedagoga ve třídě s učitelkou se nám podařilo cíl naplnit. V případě potřeby jsme připraveni zajistit další péči pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. 8 3. NEFORMÁLNÍ KURIKULUM - PODMÍNKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ Respekt k přirozeným lidským potřebám Děti samy hledají řešení svých problémů, odpočívají podle toho, jak potřebují. Dlouhodobý cíl: respektování všech navzájem, uspokojování potřeb všech ve škole při neomezování druhých Naším cílem je: • pokračovat v důsledném zaznamenání individuální a věkové zvláštnosti dětí a jejich změny „ROK v MS" (nástroj pro hodnocení rozvoje kompetencí v MS) - připomínat rodičům možnost nahlédnutí v konzultačních hodinách • nadále podporovat děti k vlastní aktivitě při vytváření pohody ve třídě • snažit se nadále zlepšovat prostředí pro intimitu při používání WC Rozvíjení komunikace a spolupráce Při komunikaci s dětmi snižujeme polohu a dodržujeme oční kontakt. Snažíme se vyvarovat všeobecného hodnocení („šikovný, hodný, zlobivý" atd.) a nahrazovat je věcnou zpětnou vazbou - tzn., že popisujeme činnosti, situace a chování dětí, projevujeme dětem empatii, využíváme pozitivní komunikaci, nepoužíváme zápory. Dáváme dětem prostor k vlastnímu vyjádření (je víc slyšet děti než učitelku), podporujeme samostatnost dětí možností výběru, vracením otázek. Podporujeme děti v samostatném řešení konfliktů. Po nastudování principů komunikace se budeme snažit umožnit všem učitelkám i absolvování semináře komunikace „Respektovat a být respektován". Děti se vzájemně upozorňují na porušování pravidel a snaží se vzájemně poradit si. Budeme se snažit rozšiřovat logopedickou prevenci, v kolektivu pracuje speciální pedagog, ve škole také pravidelně s dětmi pracuje logopéd - Mgr. Olga Kubějová. Dlouhodobý cíl: partnerská a empatická komunikace mezi všemi ve škole Naším cílem je: • podporovat spontánní výběr kooperativních her • poskytnout prostor pro vzdělávání v oblasti komunikace všem nepedagogickým pracovníkům • rozšířit logopedickou péči Učitelka podporující zdraví Podařilo se nám více využívat pozitivní motivace, ale objevily se rezervy v zajištění dostatku času na psychomotorické tempo dítěte a učitelky v souvislosti s množstvím plánovaných aktivit. Máme ujasněný přístup ke zdravému životnímu stylu a pracujeme samy na sobě. Pravidelně a po odsouhlasení se dle možností samostatně hlásíme k nabízenému dalšímu vzdělávání učitelů. Dlouhodobý cíl: stavět se stále do role partnera vůči dítěti a respektovat každé dítě takové, jaké je 9 Naším cílem je: • pokračovat v nastaveném pravidelném diagnostikování dětí • zavedení nástroje pro hodnocení výsledků vzdělávání všem novým dětem a pravidelné zaznamenávání v tomto nástroji - RoK v MS (rozvoj kompetencí v mateřské škola) • konzultovat problémy s rodiči, případně s PPP • předávat si nové znalosti a zkušenosti z dalšího vzdělávání • zajistit seminář EVVO pro pedagogy • podporovat vzájemné hospitace učitelek s videonahrávkami Věkově smíšené třídy Děti jsou rozděleny do pěti věkově smíšených tříd, kdy respektujeme sourozenecké či přátelské vztahy při jejich zařazování. Všechny třídy jsou vybaveny nábytkem respektujícím výšku dětí Dlouhodobý cíl: přirozená pomoc a spolupráce dětí všech věkových skupin Naším cílem je: • být nápomocní mladším dětem v prosazování vedle starších dětí • samostatná pomoc starších dětí mladším v oblasti dodržování pravidel Rytmický řád života a dne Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí, na jejich aktuální či aktuálně změněné potřeby. Pobyt dětí venku je realizován v dopoledních hodinách i v mírném dešti, za příznivého počasí i v odpoledních hodinách. Při vstupu dítěte do mateřské školy je uplatňován individuálně přizpůsobený adaptační režim spojený s možností pobytů rodičů s dětmi dle potřeby. Plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí, vyhovuje individuálním vzdělávacím potřebám a možnostem dětí. Podporujeme volbu dětí a vlastní rozhodování v možnosti zapojení se do nabízených aktivit. Pravidelné rituály napomáhají k rozvoji spolupráce a pohody všech. Dlouhodobý cíl: nadále podporovat samostatné rozhodování dětí při volbě činností a možnost soukromí a odpočinku během dne Naším cílem je: • při náhlých problémech v organizaci hledat společné, nej lepší možné řešení pro všechny • důsledně dodržovat sjednocené rituály - vzájemné konzultace pedagogů • vybavení dětí pro pobyt venku v mírném dešti - všechny děti potřebují mít v šatně pláštěnky a vhodnou obuv Tělesná pohoda a volný pohyb Děti mají dostatek prostoru pro pohybové aktivity ve třídách i na školní zahradě. V každé třídě mají děti k dispozici dostatek tělovýchovného náčiní a nářadí podporující pohyb. 10 Na školní zahradě se zaměřit na nastavení pravidel střídání míst pro hru dětí, aby mohly pravidelně využívat všech částí velké zahrady pro svůj rozvoj. Díky pomoci UMC Brno -Sever má naše zahrada nové vysoké oplocení s novou spodní a horní bránou. Společně se sdružením rodičů měníme staré betonové zídky na zahradě v okrasné doplňky. Výzdobu provádíme lepením vlastnoručně malovaných a následně vypálených starých obkladů. Pozorujeme pás volného růst travin bez odborných zásahů, který chráníme v pravém konci zahrady. Začínáme společně s rodiči budovat první oblázkové mlhoviště pro zvlhčení horkých dní. Tato mlhoviště bychom chtěli zbudovat aspoň dvě. Každoročně pořádáme školy v přírodě, pravidelně podporujeme cvičení a pohybové aktivity ve třídách, absolvujeme lyžařský výcvik dětí. Dlouhodobý cíl: rozšiřovat možnosti k dalším pohybovým aktivitám na školní zahradě Naším cílem je: • zakoupit nový herní prvek na školní zahradu • nadále zařazovat pravidelně cviky na správné držení těla, dechová, relaxační, smyslová, psychomotorická cvičení • zařazovat více polodenních výletů do okolí Správná výživa Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava (dle předpisů). Je zachována vhodná skladba jídelníčku, dodržována zdravá technologie přípravy pokrmů a nápojů. Jídlo připravujeme ve vlastní školní kuchyni, děti mají denně čerstvé ovoce či zeleninu. Mezi jednotlivými podávanými pokrmy jsou dodržovány vhodné intervaly. Do jídla děti nenutíme, nabízíme malý kousek k ochutnání. Děti mají k dispozici během celého dne kvalitní pitnou vodu z dišpenzom na úpravu vody a čaj i při pobytu na školní zahradě. Děti se samostatně obsluhují, vlastním nožem mažou pečivo, nalévají polévku a volí si velikost porcí. Dlouhodobý cíl: přirozeným vzorem pedagogů utvářet chování podle zásad zdravého životního stylu a kulturního stolování Naším cílem je: • umožnit dětem samostatné chystání hlavního jídla • obohacovat novými prvky správné výživy jídelníček • nadále dbát na samostatné utírání prostírek dětmi a úklid svého místa • pravidelně používat ubrousky při stolování Spontánní hra Snažíme se o vyvážený poměr spontánních a řízených činností v denním programu, a to včetně aktivit, které mateřská škola organizuje nad rámec běžného programu. Děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru, aby ji mohly dokončit nebo v ní později pokračovat. Z důvodu chystání lehátek se nám někdy nedaří všechny velké stavby uchovat. Veškeré aktivity jsou organizovány tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem atp. 11 Hračky a pomůcky jsou volně přístupné dětem v otevřených skříňkách a policích, děti dostatečně dlouho dopředu upozorňujeme na chystanou změnu činností. Dlouhodobý cíl: hledání nových možností jak umožnit dětem rozvíjet další druhy her a prostoru pro zachovávání rozehraných her Naším cílem je: • pravidelně pozorovat a zaznamenávat děti při hře i venku • nadále doplňovat množství podnětných hraček pro všechny věkové skupiny • vytvořit kouty pro práci se dřevem a nářadím ve třídě nebo na zahradě • vyčlenit ve třídách prostor pro uchování větších staveb • vytvořit kouty pro možnost hry s vodou i během dopoledne v jednotlivých třídách • v každé třídě najít a vymezit prostor pro výstavu výtvorů dětí z menších stavebnic Podnětné věcné prostředí Mateřská škola má dostatečně velké prostory pro vytváření herních koutů dětí. Vybavení hračkami, pomůckami, náčiním, materiály a doplňky odpovídá počtu dětí i jejich věku. Průběžně se snažíme obnovovat je a doplňovat. Ve třídách máme odpočinkové kouty pro odpočinek dětí během dne. Hračky, pomůcky a náčiní máme umístěny v otevřených skříňkách tak, aby je děti dobře viděly, mohly šije samostatně brát a zároveň se vyznaly v jejich uložení. Třídíme papír do nádob ve třídách, chceme se zaměřit na rozšíření třídění odpadu zakoupením nádob na sběr plastu do tříd. Společně třídíme do jedné nádoby el. odpad. Podařilo se nám odstranit nedostatek v osvětlení tříd s výjimkou třídy „Sluníčka", která potřebuje nové osvětlení. Máme posezení s novým zastřešením pro dopolední i odpolední svačinu, ohniště a dopravní hřiště. Dlouhodobý cíl: vytváření estetického prostředí vychází ze vzdělávací nabídky, výzdoba tříd a prostor školy odpovídá prožitkům dětí a aktuálnímu počasí Naším cílem je: • seznámit se s možným výskytem alergenních a jedovatých rostlin v okolí školy, znát jejich jména, hrozby, hledání společného řešení • obnovit malbu dopravního hřiště • dodržovat stanovená pravidla pro pedagogy i děti i při návštěvě ostatních tříd při užívání hraček, pomůcek, nářadí • na školní zahradě vytvořit koutek pro pozorování rozkladu dřeva a živočichů ve dřevě • najít prostor pro kompost - zakoupit kompostér • zakoupení třídících nádob na plast • vytvořit třídní „políčka" pro možné pěstitelské záměry tříd • hledat nová řešení při zpracovávání a využívání tohoto odpadu 12 Bezpečné sociální prostředí Děti i dospělí se cítí v prostředí mateřské školy dobře, spokojeně, jistě a bezpečně. Nově příchozí dítě má možnost postupně se adaptovat na nové prostředí i situaci. Pedagogové respektují potřeby dětí (obecně lidské, vývojové a individuální), reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování (jednají nenásilně, přirozeně a citlivě, navozují situace pohody, klidu, relaxace apod.). Děti nejsou neúměrně zatěžovány, či neurotizovány spěchem a chvatem. Všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich není zvýhodňováno ani znevýhodňováno. Třída je pro děti kamarádským společenstvím, v němž jsou rády a společně si vytváří pravidla soužití. Podařilo se nám zapojení dětí do výtvarného ztvárnění pravidel soužití ve třídách. Rodiče mají volný přístup do tříd a zapojení se do všech činností. Děti říkají bez obav, že něco nechtějí (jíst, dělat). Dlouhodobý cíl: vytvářet pozitivní prostředí pro všechny v mateřské škole Naším cílem je: • nestydět se přiznat chybu (děti i dospělí), řídit se heslem "Chybami se člověk učí" • skutečně otevřeně se vyjadřovat k práci své i jiných zaměstnanců • zafixovat sjednocené postupy režimových činností Participativní a týmové vedení Při vedení zaměstnanců ředitelka vytváří ovzduší vzájemné důvěry a tolerance, zapojuje spolupracovníky do řízení mateřské školy, ponechává jim dostatek pravomocí a respektuje jejich názor. Podporuje a motivuje spoluúčast všech členů týmu na rozhodování a společném zpracovávání „Školního kurikula podpory zdraví", známe své kompetence, práva i povinnosti. Společně jsme zpracovali „Etický kodex zaměstnance", který respektujeme. Ředitelka školy vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, pozitivně zaměstnance motivuje a podporuje jejich vzájemnou spolupráci. Pedagogický sbor pracuje jako tým, zve ke spolupráci rodiče. Plánování pedagogické práce a chodu mateřské školy je funkční, opírá se o předchozí analýzu. Rezervy máme v oblasti vzdělávání provozních pracovnic týkajících se kurikula podpory zdraví. Dlouhodobý cíl: zapojení všech i nepedagogických pracovnic do realizačního týmu Naším cílem je: • uvědomovat si svoji osobní zodpovědnost za naplňování programu školy (všichni zaměstnanci) • přicházet s podněty a nápady k rozvoji školy • zajistit a umožnit provozním pracovnicím vzdělávání i v oblastech kurikula podpory zdraví a komunikace, motivovat je k zájmu o vzdělávání 13 Partnerské vztahy s rodiči Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, účastnit se všech programů, dle svého zájmu denně vstupovat do her svých dětí. Pedagogové pravidelně informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči na společném postupu při jeho výchově a vzdělávání. V každé třídě mají zákonní zástupci možnost konzultačních hodin s učitelkami. Pedagogové chrání soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech. Informujeme rodiče o výsledcích práce a plnění kurikula, spolupracujeme se sdružením rodičů. Dlouhodobý cíl: společnou domluvou o společném postupu při výchově a vzdělávání dětí zajistit návaznost mezi rodinou a mateřskou školou Naším cílem je: • společně s rodiči vyplňovat vstupní dotazník dítěte pro bližší seznámení rodiče s pedagogem a více informací o dětech • zapojit rodiče do přímé účasti na plánování výchovně vzdělávacího procesu • motivovat rodiče k využívání konzultačních hodin • získávat více informací dotazníky • motivovat rodiče k většímu využívání adaptačního období • podporovat rodiče pro vstup do společných her s dětmi • pravidelně zvát rodiče na dopoledne či odpoledne ke společnému hodnocení co se nám daří Spolupráce mateřské školy se základní školou Pokračujeme ve spolupráci se ZS Blažkova a ZS Milénova. Nadále spolupracujeme se zařízením na poskytování odborných pedagogicko - psychologických služeb Cechyňská, převážně v oblasti logopedie, která je na škole pravidelně lx za 14 dní. Dlouhodobý cíl: navázání spolupráce se ZS pracující se stejným vzdělávacím programem možnost dětí pokračovat ve vzdělávání na základě stejného vzdělávacího programu Naším cílem je: • nachystat posezení s učiteli Z S před nástupem dětí do školy, v průběhu školní docházky dětí - posouzení případných nedostatků dětí a konzultace o tom, jak by mohla MS takovým nedostatkům předcházet • uskutečnit besedu rodičů s psychologem a učitelkou ZS před zápisem do školy • zaměřit se na informování rodičů v oblasti školní zralosti • prohlubování vzájemné spolupráce mateřské školy, základní školy, PPP Voroněžská 5 Brno a rodičů • podporovat a rozšiřovat návštěvy se společnými hrami dětí ze ZS v MS a obráceně • umožnit dětem navštěvovat tělocvičnu Z S 14 Začlenění mateřské školy do života obce Mateřská škola usiluje o rozšiřující se spolupráci se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a samosprávy, popřípadě i jinými organizacemi v místě mateřské školy a s odborníky poskytujícími pomoc zejména při řešení individuálních výchovných a vzdělávacích problémů dětí. Pokračujeme ve vedení kroniky školy, pravidelném doplňování webových stránek školy a vydávání vlastního školního časopisu „Brechtík". Dlouhodobý cíl: zkvalitnit informovanost obce o dění ve škole a naopak informace z obce předávat škole včas, zvláště záměry týkající se dění v budově naší školy Naším cílem je: • více zapojit představitele obce do společných akcí rodičů a školy • více prezentovat aktivity naší školy na veřejnosti • nadále pravidelně přispívat do Severníku • pozvat do školy zajímavé obyvatele Brna • posilovat vztah dětí k místu bydliště • účastnit se společenských akcí 15 4. FORMÁLNÍ KURIKULUM - VZDĚLÁVACÍ OBSAH PROGRAMU Obsah vzdělávání je plánován na tři roky a jeho podtémata j sou rozpracována v tematických částech písemně na třídách. Máme na paměti, že některé dílčí cíle výchovně vzdělávací činnosti je nutné sledovat a naplňovat každodenní činností. Jde zejména o: • dodržování dohodnutých pravidel • kulturní stolování • celkovou komunikaci • návyky sebeobsluhy, osobní hygieny Pravidla pro sestavování třídních kurikul Třídní kurikulum - vzniká společným plánováním činností učitelek ve třídě. Vychází z věku dětí, úrovně rozvoje a sociálních zkušeností dětí. Kompetence jsou vybírány společně pro všechny třídy stejné. Při plánování vycházíme z výsledků analýz, evaluace a sebehodnocení učitelek. Jeho obsah tvoří rozpracovaná podtémata nebo konkrétní situace, ke kterým dochází v každé třídě, realizace musí nést znaky prožitkového učení • spontaneita • objevnost • komunikativnost • celostnost • prostor pro aktivitu a tvořivost • konkrétní činnosti Naplňování zvolených tematických částí je podle náročnosti zvolených témat, nejdéle jeden měsíc. Rituály a tradice školy • ranní přivítání s učitelkou - sdělení prožitků • společné oslavy narozenin dětí ve třídě • polodenní výlety do okolí školy • celodenní výlet lx za rok • společné akce s rodiči: „Zavírání zahrady" - pečení brambor, podzimní brigáda s rodiči „Dílny s rodiči" - keramika, zpracovávání odpadu „Mikulášská nadílka" „Vánoční koledování" - ochutnávky cukroví, vánoční dílna „Návštěvy předškoláků v ZS" „Karneval" - děti i dospělí vstup pouze v maskách „Den země" - otvírání a probouzení zahrady společně s rodiči „Návštěva školáků ve školce" „Maminky mají svátek" - dílna pro radost „Oslava MDD" „Táborák" - opečeme špekáčky „Loučíme se se školkou - pasování předškoláků - „SLIB" „Poslední spaní" - radovánky s budoucími školáky, prohlížení aktovek, spaní ve škole ve spacáku 16 Preferujeme tyto metody práce s dětmi • komunitní kruh • tvořivá dramatika • experimentace, manipulace, zkoumání • prožitkové učení, řízené skupinové a individuální činnosti • využití situace, volné hry, výlety, exkurze • psychomotorická cvičení, kooperativní a námětové hry • spontánní činnosti, práce s přírodním a odpadovým materiálem Nikdy neukončujeme hru násilně na povel, dáváme prostor k ukončení hry. Důležitou součástí vzdělávání je dodržování pravidel. Pravidla soužití dětí a dospělých • bezpečnostní pravidla • zdvořilostní pravidla • herní pravidla • komunikační pravidla • pravidla sebeobsluhy 17 CELOROČNÍ TEMA NESE NÁZEV „ POZNÁVÁME SVĚT KOLEM NÁS" Podtéma 1. „ Poznávám sám sebe" Obsah: Učíme se poznávat sami sebe, vnímat své tělesné i duševní potřeby, učíme se vyrovnávat se s nimi. Zahrnuje sdružené ukazatele dosaženého vzdělání a k ukazatelům přiřazené kompetence 9. POJMENOVÁVÁ ČÁSTI TĚLA A JEJICH FUNKCI, SVÉ POHLAVÍ, SVOJE VLASTNOSTI. POUŽÍVÁ SMYSLY, VYJADŘUJE SVOJE POTŘEBY. 1/1 Má základní poznatky o lidském těle a jeho hlavních funkcích. 4/2 Dovede označit svoje potřeby (tělesné, psychické, sociální, etické) přizpůsobit jim své chování. 5/1 Poznáváním sebe samého vytváří pravdivý obraz o sobě, o své identitě, vlastnostech (temperament), sklonech a schopnostech. 13. DÁVÁ NAJEVO SVOJE CITY SPOLEČENSKY PŘIJATELNÝM ZPŮSOBEM. POJMENOVÁVÁ POCITY SVOJE I DRUHÝCH. RADUJE SE S DRUHÝMI, UTĚŠUJE JE. 5/2 Snaží se ovládat intenzitu emocí, které by škodily jemu nebo okolí. 5/4 Chápe, že lidé mají různé pocity, emoce a city, dovede je rozpoznávat a pojmenovat. 15. PODÍLÍ SE NA VYTVÁŘENÍ PRAVIDEL SPOLEČNÉHO SOUŽITÍ, SNAŽÍ SE JE DODRŽOVAT. OZNAČUJE, KTERÉ PRAVIDLO BYLO PORUŠENO, UPOZORŇUJE I OSTATNÍ NA JEHO PORUŠENÍ. 5/7 Má zvnitřněnou potřebu řádu, aktivně se podílí na tvorbě pravidel. Přijatá pravidla se snaží plnit. 6/6 Chápe, že svým chováním a skutky nemá omezovat druhého, dbá pravidel soužití. 6/7 Uvědomuje si, že svým chováním může spoluvytvářet prostředí pohody. 7/4 Uvědomuje si, že každý má nějaká práva a povinnosti. 18 v Podtéma 2. „ Ziju mezi kamarády" Obsah: Učíme se respektovat a tolerovat odlišnosti, řešit vzniklé situace, chápat nutnost komunikovat a dodržovat pravidla. Zahrnuje sdružené ukazatele dosaženého vzdělání a k ukazatelům přiřazené kompetence 11. NAVAZUJE KONTAKTY, DODRŽUJE PRAVIDLA SPOLEČENSKÉHO CHOVÁNÍ, UPOZORŇUJE NA JEJICH PORUŠOVÁNÍ. 6/1 Má vytvořené základní návyky společenského chování. 14. SDĚLUJE SVÉ ZÁŽITKY, AKTIVNĚ NASLOUCHÁ, VYJADŘUJE SVŮJ NÁZOR, DOMLOUVÁ SE S OSTATNÍMI, NEPROSAZUJE SE NA ÚKOR DRUHÝCH. 4/6 Umí vyjádřit, co se mu líbí, co ne, vysvětlit proč. 5/5 Dovede sdělovat události a příhody, které se mu staly. 5/6 Komunikuje, dokáže se dohodnout i v případě problémové situace. 6/2 Je ochotno vysvětlovat svůj názor i naslouchat druhým. 6/3 Dovede se vyjádřit a domluvit s dětmi i dospělými. 16. POMÁHÁ A NABÍZÍ SVOJI POMOC DRUHÝM. AKTIVNĚ SE ZAPOJUJE DO PÉČE O NEJBLIŽŠÍ PROSTŘEDÍ. 6/4 Je schopno elementární spolupráce ve dvojici, ve skupině dětí. 6/5 Chová se vstřícně a nabízí pomoc tam, kde vidí, že je třeba. 7/3 Chová se vstřícně a je ochotné pomoci tam, kde je třeba, zvládá jednoduché činnosti v péči o nejbližší prostředí a potřeby druhých. 19 Podtéma 3.Všechno se kolem nás mění" Obsah: Učíme se poznávat a chápat změny a děje kolem nás, učíme se uvědomovat si různorodosti, souvislosti, příčiny a důsledky. Zahrnuje sdružené ukazatele dosaženého vzdělání a k ukazatelům přiřazené kompetence 3. DOVEDE NAJÍT PODOBNOSTI A ROZLIŠNOSTIU LIDÍ, RESPEKTUJE JE, NEODMÍTÁ KONTAKT S NIMI. 1/7 Uvědomuje si, že lidé jsou různí a liší se podle řady znaků (pohlaví, věku, jazyka, kultury, etnika, rasy, náboženství, sociálního zázemí, životní úrovně). 7/2 Prožívá vztah k lidem, sounáležitost s různými společenstvími. 7/5 U druhých respektuje a toleruje potřeby a individuálně odlišné způsoby jejich uspokojování. 5. ROZLIŠUJE, CO PŘÍRODĚ PROSPÍVÁ A CO JÍ ŠKODÍ. CHOVÁ SE K NÍ OHLEDUPLNĚ, CHRÁNÍ JI A NEPOŠKOZUJE. 1/4 Rozlišuje lidské aktivity na ty, které mohou zdraví člověka, přírody podporovat, a ty, které mohou zdraví poškozovat. 2/2 Rozlišuje dobro a zlo a dovede obě etické kategorie vidět ve vztahu ke zdraví. 2/5 Podporuje konkrétními činnostmi vlastní zdraví a zdraví ostatních, přírody. 7/7 Prožívá vztah k přírodě, sounáležitost s přírodou neživou i živou. 7/8 Ochraňuje přírodu, cítí k ní odpovědnost a úmyslněji nepoškozuje. 12. POJMENOVÁVÁ VLASTNOSTI ŽIVÉ A NEŽIVÉ PŘÍRODY, JEJÍ VÝVOJ. ZKOUMÁ VZÁJEMNÉ VAZBY MEZI PŘÍRODNÍM A SPOLEČENSKÝM PROSTŘEDÍM. PTÁ SE NA TO, ČEMU NEROZUMÍ. 1/5 Má zájem pochopit jevy kolem sebe a jejich souvislostech, dovede se ptát. 7/6 Má zájem pochopit jevy kolem sebe, ptá se. 18. ORIENTUJE SE A POJMENOVÁVÁ VĚCI A JEVY V NEJBLIŽŠÍM PROSTŘEDÍ A HLEDÁ INFORMACE. 3/1 Je zvídavé, má touhu poznávat. 7/1 Chce poznávat své okolí, svět. 20 Podtéma 4.Chci /ne/byt při tom" Obsah: Učíme se praktickému řešení vzniklých problémů, chceme ochotně pomoci a umíme o pomoc požádat. Zahrnuje sdružené ukazatele dosaženého vzdělání a k ukazatelům přiřazené kompetence 1. VŠÍMÁ SI PROBLÉMŮ VE SVÉM OKOLÍ, HLEDÁ A NAVRHUJE JEJICH ŘEŠENÍ. ŘEŠÍ PROBLÉMY V MEZÍCH PRAVIDEL. POKUD SI NEVÍ RADY, POŽÁDÁ O POMOC. 3/2 Ví, že když řešení problémů přesahuje jeho síly, má se obrátit o pomoc na osobu ze svého nej bližšího okolí. 3/5 K problémům přistupuje aktivně, organizuje své činnosti, nečeká, že jeho problémy bude řešit někdo jiný. 3/6 Řeší jednoduché problémy, má představu o tom, že většinu problémů může řešit více způsoby. 5/8 Dovede požádat o pomoc, když je v nouzi. 17. PROVÁDÍ ČINNOSTI NA ÚROVNI ODPOVÍDAJÍCÍ ŠKOLNÍ ZRALOSTI. 3/3 Rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti. 3/4 Umí se citově vyrovnat s novými situacemi v rámci běžného života dítěte svého věku. 3/7 Nemá obavu ze změny, přijímá ji j ako běžnou součást života. 4/5 Dovede vyvinout úsilí, pokud chápe smysl své činnosti, vytrvá u ní, dokončuje ji. 5/9 Dovede zvládnout jednoduché zátěže a překážky. 21 Podtéma 5. „ Nechceme být nemocní" Obsah: Učíme se osvojovat si poznatky o upevňování a ochraně zdraví, poznávat rizika, která ohrožují zdraví, učíme se pečovat o duševní pohodu, tělesnou pohodu, mít zdravé životní návyky. Zahrnuje sdružené ukazatele dosaženého vzdělání a k ukazatelům přiřazené kompetence 2. ZAJÍMÁ SE O VĚCI SOUVISEJÍCÍ SE ZDRAVÍM. POPISUJE, JAK SE CHOVAT PŘI ÚRAZU A ONEMOCNĚNÍ. PŘI ČINNOSTECH VYUŽÍVÁ ZKUŠENOSTI S OŠETŘOVÁNÍM. PŘIJÍMÁ NÁSLEDKY SVÉHO I NESPRÁVNÉHO CHOVÁNÍ. 1/2 Vnímá, že člověk může mít potíže se zdravím tělesným, ale také duševním, a že tyto potíže spolu mohou souviset. 2/1 Vnímá, že všechno na světě má vztah ke zdraví, buď ho podporuje, nebo poškozuje. 2/4 Chápe, když je člověk nemocen (krátkodobě, dlouhodobě, akutně, chronicky), nemůže dělat řadu věcí, které dělá rád a které patří k jeho životu. 4/4 V běžných životních situacích předvídá následky a přijímá konkrétní důsledky svých činů, svého chování. 4. OZNAČUJE ČINNOSTI, KTERÉ POŠKOZUJÍ ZDRAVÍ, A LÁTKY POŠKOZUJÍCÍ ZDRAVÍ (ALKOHOL, CIGATRETY, DROGY). DOKÁŽE ŘÍCT NE. 1/6 Má vytvořenou představu o pojmu závislost a o věcech, které ničí zdraví a zkracují život člověka (cigarety, alkohol, drogy, hry na automatech). 6. SAMOSTATNĚ PROVÁDÍ VŠECHNY SEBEOBSLUŽNÉ ČINNOSTI, DODRŽUJE HYGIENICKÉ NÁVYKY, UDRŽUJE SVŮJ ZEVNĚJŠEK A VĚCI V ČISTOTĚ, NA NEDOSTATKY UPOZORŇUJE DRUHÉ. 4/1 Má vytvořeny základní návyky sebeobsluhy a osobní hygieny. 7. VYHLEDÁVÁ A NEODMÍTÁ ČINNOSTI SPOJENÉ S POHYBEM. ODPOČÍVÁ, KDYŽ JE UNAVENÉ. 1/3 Rozumí tomu, že způsob, jakým se člověk chová a žije, má vliv, špatný nebo dobrý, na jeho zdraví. 5/3 Chápe, že tělesná aktivita, zdravá výživa, spánek a odpočinek přispívají k dobré náladě a spokojenosti. 8. DODRŽUJE PRAVIDLA BEZPEČNÉHO CHOVÁNÍ V RŮZNÝCH SITUACÍCH. 4/3 Odhaduje rizika ohrožující jeho zdraví a bezpečnost. 10. NEODMÍTÁ JÍDLA ZDRAVÉ VÝŽIVY, DODRŽUJE PITNÝ REŽIM. 2/3 Chápe, že zdraví není samozřejmostí a musí je chránit. 2/6 Má vytvořenou představu o zdravé životosprávě. 22 5. EVALUAČNÍ SYSTÉM EVALUAČNÍ ZPRAVA - Vlastní hodnocení školy provádíme lx za 3 roky v souladu s vyhláškou č. 15/2006 Sb. v platném znění Východiska • analýzy školy (ředitelka školy) • evaluace plnění ročních plánů (učitelky) • hospitační a kontrolní činnosti (ředitelka školy) • diagnostické záznamy o dětech a portfolia (učitelky) • dotazníky rodičů (učitelky) • dotazníky všech zaměstnanců školy (učitelky) • evaluace třídních kurikul (učitelky) • autoevaluace učitelek (učitelky) • vnější evaluace - (CSI, zřizovatel) Hodnocení třídního kurikula Třídní kurikulum Hodnocení třídních kurikul vychází ze společného plánování na pravidelných měsíčních pedagogických radách. Společně provádíme výběr podtémat a přidružených suků na následující měsíc. Po následné evaluaci uplynulého měsíce, celkovém hodnocení projevů, nabídek dětí a zpětné vazbě ve třídách pokračujeme v dalším plánování. • pravidelné sledování a zapisování projevů dětí, zpětná vazba - provádí denně učitelky • pravidelná diagnostika dětí • pravidelné zaznamenávání výsledků vzdělávání a využití těchto výsledků k dalšímu plánování - ROK v MS (rozvoj kompetencí v mateřské škole) • společně s rodiči při nástupu nového dítěte zpracovávání vstupních záznamů o dítěti -provádí v průběhu měsíce pravidelně učitelky • hodnocení vlastní práce provádí společně učitelky ve třídě, průběžně při realizaci, měsíčně na pedagogických radách všechny učitelky hodnotí ve vztahu k dětem, naplňování kriterií znaků prožitkového učení • lx ročně hodnocení výchovy a vzdělávání - celkový pohled na úroveň dětí podle SUků - vyplňují všechny učitelky elektronicky do formuláře hodnocení třídních kurikul Hodnocení vzdělávacích procesů • denně provádí učitelky autoevaluaci použitých metod a forem práce bez písemného záznamu, promýšlejí další postupy • lx měsíčně vyhodnocují učitelky na pedagogické poradě naplňování znaků prožitkového učení, využívání poznatků semináře „Respektovat a být respektován", co se podařilo a na co je potřeba se více zaměřit • 3x ročně hospitační a kontrolní činnost ředitelky zaměřená na plnění cílů ročních plánů, v případě potřeby častěji • pravidelné vzájemné hospitace učitelek, video záznamy - rozbor na pedagogických poradách 23 • lx ročně elektronicky do příslušných formulářů sebehodnocení učitelek v naplňování znaků prožitkového učení a v položkách dotazníku INDI Hodnocení podmínek vzdělávání • ředitelka provádí průběžně kontrolní činnost naplňování dle indikátorů INDI • pravidelně na pedagogických radách kontrolují učitelky naplňování plánu spolupráce se základní školou dle stanovených ročních plánů, vyhodnocují a navrhují doplnění • lx za půl roku promýšlíme další spolupráci se zřizovatelem MC Brno - sever a ostatními partnery • lx ročně provádí učitelky hodnocení naplňování podmínek dle ročních plánů, elektronicky zaznamenávají do celkového hodnocení třídního kurikula za školní rok • lx za 3roky učitelky vyhodnocují naplňování zásad ZMS vyhodnocením tabulek nástrojů INDI, vyplňují v počítači příslušné tabulky • lx za 3 roky hodnotí a vyplňují v počítači tabulky nástrojů INDI všichni zaměstnanci Hodnocení výsledků vzdělávání • učitelky zakládají a vedou portfolio každého dítěte, zakládání provádí s označením data vzniku, případně komentářem učitelky • učitelky zakládají a pravidelně pracují s nástrojem na hodnocení vzdělávání dětí -RoK v MŠ • pravidelně po ukončení tematické části hodnotí učitelky naplňování kompetencí dětí, provedou záznam do formulářů • 2 x ročně vloží do počítače hodnocení výsledků vzdělávání dle nástroje SUKY • učitelky pravidelně ke konci prvního pololetí zaznamenávají úroveň školní zralosti u předškolních dětí, uskutečňují osobní rozhovory s rodiči, případně projednávají doporučení k vyšetření v PPP • ve druhém pololetí učitelky pravidelně provádí pozorování a zaznamenávají výsledky projevů a zpětné vazby z ES S 6. PRÍLOHY • Rády školy • Roční plány • Analýza výchovně vzdělávací práce • Plány spolupráce • Zpráva o činnosti školy • Třídní vzdělávací programy • Evaluační zpráva školy 24