Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM pro předškolní vzdělávání VŠICHNI ZA JEDEN PROVAZ 1.PŘEDSTAVENÍ ŠKOLY 1.1 Základní údaje o škole Sídlo školy: Štolcova 21, Brno, 618 00 Název: Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 Právní forma: příspěvková organizace Zařazení do sítě škol: 1. 9. 2004 Ředitelka školy: Hana Palátová Šípková IČO: 64327507 Telefon: 539008014, 539008016 Mobil: 604317290,733730738 Web: www.msstolcova21.cz Zřizovatel: Úřad městské části města Brna Brno – Černovice Bolzanova 1, 618 00 Brno Platnost dokumentu. 1. 9. 2009 – 31. 8. 2012 Zpracovatel programu: Hana Palátová Šípková a kolektiv MŠ, Brno, Štolcova 21 1. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 1.2 Charakteristika školy, počet tříd, historie Budova, ve které je umístěna mateřská škola byla postavena v roce 1910 pro německé děti.Českým dětem byla přidělena v roce 1918. Mateřskou školu zde zřídili v roce 1929. Počet zapsaných dětí byl 66.Tato černovická škola byla dvojtřídní a patřila k jedné z nejlépe vybavených škol v pátém obvodu. V období války sloužila mateřská škola jako celodenní německá škola. Po osvobození Brna v dubnu 1945 se mohly začít opravy a úpravy poničené budovy,aby se do ní mohly vrátit české děti. Trvalo pouze měsíc a 70 dětí mohlo do své školy nastoupit. V poválečném období procházela škola spoustou úprav . Společně s rodiči vytvářely učitelky pro děti prostředí,ve kterém se cítily spokojeně. Pracovaly podle svých možností i podle možností pro tuto dobu dostupných. Postupně se zde vystřídalo mnoho pedagogických i provozních pracovnic. Mateřská škola byla trojtřídní a měla svou vlastní vývařovnu. Počet zapsaných dětí se pohyboval kolem 70 – 75. V roce 1986 – 1987 byla mateřská škola na dobu jednoho roku uzavřena. Proběhla zde rozsáhlá rekonstrukce . Z trojtřídní školy na školu dvojtřídní. Rekonstrukci budovy prováděl tehdejší podnik První brněnská strojírna, kterému škola patřila. Chodilo do ní 50 dětí rodičů, zaměstnaných v tomto podniku. Provozní zaměstnance přijímala a financovala taky PBS. Počátkem devadesátých let vrátil podnik mateřskou školu městu Brnu, následně městské části Brno – Černovice. Snížil se počet provozních a taky dětí - na 46. Je zrušena kuchyň, zprovozněna výdejna stravy. Ta se dováží z MŠ Elišky Krásnohorské. 1.ledna 1996 přešla škola do právní subjektivity. Zřizovatel školy je ÚMČ Brno – Černovice. Mateřská škola sama hospodaří s jí svěřenými dotacemi na provoz. Dovybavuje a vylepšuje prostředí budovy i zahrady. Rodiče přispívají měsíčním školným na neinvestiční náklady MŠ. V roce 2001 probíhá v období letních prázdnin oprava střechy, financovaná obecním úřadem. Oprava je velmi finančně nákladná, ale výsledek stojí za to. V plánu je rekonstrukce části budovy I.třídy, kde jsou nevyhovující prostory pro pobyt dětí i hygienické zázemí. Do rozpočtu na rok 2003 je schválen návrh na rekonstrukci. Ta se uskutečňuje v době od 16.6. – 15.8.2003. V půdních prostorách se zřizuje velká místnost pro hru i odpočinek dětí, rozšiřuje a modernizuje se hygienické zázemí. K 1.9.2003 může nastoupit k docházce 50 dětí. Další rekonstrukce, podpořená státní dotací ve výši 8 000 000 korun začala koncem června 2004 a trvala tři měsíce. Z dvojtřídní mateřské školy se vybudováním třídy v půdních prostorách nad hlavní budovou školy stala trojtřídka s 25 dětmi v jedné třídě. Logopedická třída vzniká v prvních třech měsících roku 2007 ve zbylé části půdních prostor. Provoz zahajuje 3. 9. 2007 s počtem 13 zapsaných dětí. V současné době má mateřská škola čtyři třídy, celkem 75 zapsaných dětí. V roce 2008 začíná celková rekonstrukce zahrady. Je vybudováno jednoduché dopravní hřiště, na zahradu jsou umístěny nové herní prvky, podporující přirozený pohyb dětí. Úpravami budovy i zahrady se rozvíjí a prohlubuje estetické cítění dětí. 2. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 1.3 Popis organizace výchovy a vzdělávání Do MŠ jsou přijímány děti od tří let věku. Ředitelka může udělat vyjímku, pokud se jedná o dítě zaměstnané matky, které je zralé pro přijetí do MŠ a je mladší tří let. Děti jsou přijímány formou „ Zápisu do MŠ „. Ten většinou probíhá v měsíci únoru pro následující školní rok. Nově přijaté děti začínají docházku do MŠ vždy v den zahájení nového školního roku. Pokud se v MŠ uvolní v průběhu školního roku místo, může nastoupit nové dítě, pokud splní podmínky nástupu do MŠ. Do MŠ mohou být přijímány i děti matek na MD. Tyto děti docházejí do MŠ jen na 4 hodiny denně v době předem dohodnuté s ředitelkou školy, popřípadě s učitelkou v I. třídě Sluníček. Výběr dětí do speciální třídy pro děti s vadami řeči probíhá souběžně se zápisem do běžných tříd MŠ. Děti projdou odborným vyšetřením psychologů a logopedů a na základě jejich doporučení jsou přijaty. Spolupracujeme se ZŠ Kneslova a ZŠ Řehořova, ZŠ Štolcova 16, Statutárním městem Brno, MČ Brno-Černovice, Pedagogicko-psychologickou poradnou Kohoutova, SPC Veslařská, Základní uměleckou školou Charbulova, Sociálním domem Charbulova. Našimi partnery jsou rodiče dětí MŠ, kteří se nejen zúčastňují akcí, pořádaných školou, ale zapojují se do její činnosti, sledují informace o dění v MŠ, podílejí se na programu MŠ. Speciální pedagogové MŠ zajišťují prevenci vad výslovnosti u dětí z běžných tříd. Učitelky v předškolní třídě Planetek ve druhém pololetí vedou Edukativně stimulační skupiny. V průběhu roku pracujeme s interaktivní tabulí. V rámci spolupráce je realizován keramický kroužek rodičů a dětí v keramické dílně MŠ. Externí specializované firmy zajišťují předplaveckou výuku, výuku flétny, seznamování s angličtinou, poznávání přírody. Kroužky, které nejsou součástí výchovně vzdělávacího procesu jsou směřovány do odpoledních hodin. Jejich nabídku určuje zájem rodičů. Otužujeme děti nejen vzduchem a pohybem, ale i vodou a návštěvami solné jeskyně. Pro děti zajišťujeme divadelní představení, muzea, návštěvy planetária, výchovné kocerty, jezdíme na výlety, pravidelně do škol v přírodě. Uspořádání školy: Tvar budovy MŠ je do písmene L.Vstupy do tří tříd jsou z průjezdu, do jedné ze školní zahrady. Z průjezdu do haly a odtud do třídy Planetek. Třída Hvězdiček a třída Kosmíků ( logopedická) je v půdních prostorách a vstupuje se do ní po dřevěném schodišti z haly MŠ. Ze školní zahrady přijdete do třídy Sluníček. Provoz MŠ je od 6.30 hod. do 16.30 hod. Děti se schází a rozchází ve třídě Planetek. Je to v době, kdy jejich počet je nižší, proto mohou být třídy spojeny. Ve stejné třídě jsou společně od 16.30 hod., do zavírací doby MŠ. Zařazování do tříd: Děti jsou zařazovány do tříd podle věku. První třída Sluníček je pro nejmladší věkovou skupinu 3-4 roky. Ve druhé třídě Hvězdiček jsou děti 4 – 5 roků. Do třídy Planetek chodí děti 5 – 6 leté a děti s odkladem školní docházky. Třída Kosmíků je logopedická a jsou zde děti věkově smíšené. Na zvláštní přání rodičů je dítě zařazeno do třídy, kterou si vyberou. 3. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 Jednotlivé třídy: Třída Sluníček je přímo v zahradě školy, do níž vedou i všechna okna této části budovy. Děti pobývají v prostorné herně v přízemí, zde je šatna a sociální zařízení. V prvním poschodí je v půdním prostoru místo na hraní i na odpočinek. Třída Hvězdiček má šatnu v přízemí budovy, hernu, která slouží i pro odpočinek a sociální zařízení v prvním poschodí. Protože se třída nachází v původních půdních prostorách, světlo dopadá střešními okny. Třída je vybavena klimatizací. Třída Planetek je v přízemí. Děti mají k dispozici šatnu, třídu, hernu neboli malou tělocvičnu, výtvarnou a keramickou dílnu a sociální zařízení. Část oken je do zahrady a část do ulice. Logopedická třída je v prvním poschodí, patří k ní i samostatná výuková místnost pro individuální logopedii. Šatna pro tuto třídu je společná s šatnou Hvězdiček a je v přízemí školy. I v této půdní třídě je klimatizace. Každá třída má své specifikum. Je vybavena a přizpůsobena věkovému složení dětí a jejich potřebám a zájmům. Škola má 10 zaměstnanců, z toho pedagogických 7. Pedagogičtí zaměstnanci jsou přijímáni formou výběrového řízení, jednou z podmínek je patřičné vzdělání a zájem o práci v naší MŠ. Ve speciální třídě pro děti s vadami řeči pracují dva speciální pedagogové se zaměřením na logopedii, surdopedii. 2.CHARAKTERISTIKA PROGRAMU 2.1 Filozofie programu obecně Pracujeme podle vlastního školního vzdělávacího programu VŠICHNI ZA JEDEN PROVAZ, který vychází z Kurikula podpory zdraví v MŠ a Rámcového vzdělávacího programu. Předškolní vzdělávání uskutečňujeme ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu pobytu dětí v MŠ vyskytnou. Naším záměrem je mít kolem sebe šťastné a spokojené děti. Vést je už od útlého věku k přátelství a úctě nejen k lidem, ale i k sobě, ke zdraví a k praktickým dovednostem chránícím zdraví. Citlivě vést děti k poznávání krásy okolí, kouzla přírody, učit je estetice svého zevnějšku. 4. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 2.2 Cíle programu Rozvíjet samostatnou osobnost se základy zdravého sebevědomí a důvěru ve vlastní schopnosti, působící na své okolí. Osvojit si základní pravidla chování a životních hodnot v mezilidských vztazích. Umět pečovat o své zdraví Umět se učit, být tvořivý. Mít vztah k přírodě i kultuře a chránit je. Umět spolupracovat, umět řešit problémy. Naučit se vážit si práce druhých, nejen kamarádů, ale i dospělých. Dbáme na to, aby předškolní vzdělávání obsahovalo všechny oblasti rozvoje osobnosti: 1. Biologiká – Dítě a jeho tělo 2. Psychologická – Dítě a jeho psychika 3. Interpersonální – Dítě a ten druhý 4. Sociálně kulturní – Dítě a společnost 5. Enviromentální – Dítě a svět 2.3 Prostředky k dosažení Prožitkové učení – nesmírně důležité pro celkový vývoj dítěte v tomto období, dítě získává přirozeně poznatky o všem, co ho obklopuje, s čím se potkává. Hra je nedílným a velmi účinným pomocníkem při výchově a socializaci dítěte. Individuálně přistupovat ke každému jedinci. Uspokojovat vhodnou formou potřeby dětí. Vytvářet dětem podnětné prostředí. Posilovat sebedůvěru ve vlastní schopnosti. Respektovat soukromí dětí. Dát dětem prostor pro otevřenost, vytvářet pocit blízkosti. Umět se vcítit do pocitů druhých. Být dětem osobním příkladem – všichni zaměstnanci MŠ. Autoevaluace, evaluace. Spolupráce s rodičovskou veřejností na základě otevřenosti a vzájemné úcty. Podílet se na akcích, organizovaných obcí – vystoupení pro seniory v sociálním domě. . 5. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 3.PODMÍNKY 3.1 Učitelka Pedagogické pracovnice se učí přijmout nový postoj k vlastní práci a ke své roli ve třídě uvědomují si, že nejsou středem všeho dění, ale jsou součástí celého kolektivu ve třídě s tím, že svými odbornými přístupy a metodami usnadňují dětem dělat " co je jim příjemné ". Další vzdělávání o nových poznatcích v pedagogice, psychologii, zdravotnictví, jsou součástí dalšího vzdělávání učitelek jak samostatným studiem, tak účastí na kurzech a seminářích. Paní učitelky nevnucují dětem své vědomosti, pouze poskytují informace a ponechávají na dítěti jejich zpracování. Činnosti s dětmi promýšlí tak, aby je co nejvíc oslovily. Záměr: Nadále chceme dalším vzděláváním získávat dostatek nových poznatků k práci s dětmi. Navzájem si hospitovat. Pokračovat v práci s diagnostikou dětí podle Dr.Šmardové a Dr. Bednářové. Respektovat názory rodičů a dětí. Přijmout nový postoj k vlastní práci a roli učitelky ve třídě. 3.2 Částečně smíšené třídy Ve školním roce 2009 /2010 jsou v mateřské škole 4 třídy, 3 běžné a 1speciální pro děti s vadami řeči. Ve třídách jsou děti částečně smíšené. Běžné třídy 21 dětí, 19 dětí, 22 dětí. Logopedická třída má zapsáno 13 dětí.Ve třídě Planetek – předškoláků – je zařazeno mimořádně nadané dítě, pracujeme s ním podle individuálního plánu ve spolupráci s PPP Kohoutova. Do logopedické třídy bylo pro tento rok integrováno dítě s autismem. Pracuje s ním asistent pedagoga podle individuálního plánu ve spolupráci s SPC při ZŠ Štolcova 16. Je respektováno přání rodičů a dětí na zařazení do určité třídy / sourozenci, kamarádi aj./ Zařízení třídy je realizováno tak, aby odpovídalo věkovým skupinám dětí. Paní učitelky respektují vývojové a individuální zvláštnosti dětí, umožňují dětem činnosti ne podle věku, ale schopností. Uplatňují individuální a skupinové formy práce. Vychází z prožitkového učení. Záměr: Je velmi důležité vytvořit dobré podmínky pro práci s integrovaným dítětem.Naší snahou bude, abychom je bez větších problému začlenili mezi ostatní děti. Budeme vést starší děti k pomoci mladším dětem, umožňovat činnosti dle schopnosti dítěte. Chceme vést děti k dodržování pravidel společného soužití. Nebudeme klást důraz na soutěživost a výkonnost dětí. 6. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 3.3 Rytmický řád života a dne Rodiče přivádějí dítě do mateřské školy v čase od 6.30 – 8.30 hodin. Učitelky přijímají děti vlídně, přivítají se s dítětem i rodičem. Jsou stanovena srozumitelná pravidla chodu MŠ a soužití ve skupině - pravidla soužití ve třídě vytváří učitelka spolu s dětmi. Děti si mohou pravidlo výtvarně zpracovat. Bezpečnost dětí je zajištěna. Vstupní dveře se zamykají ve stanovenou hodinu. Pozdější příchod dítěte ( nebo dřívější odchod z MŠ ) rodiče nahlásí předem. Učitelky respektují tempo dítěte, umožňují mu dokončit započatou činnost. Vedou děti k vytváření hygienických a společenských návyků, učí je dovednostem. Dětem je nabízeno dostatečné množství aktivit, učitelky jim poskytují co nejvíce příležitostí k spontánním činnostem. U nově přijatých dětí vytváří návyk na pitný režim, u ostatních tento návyk upevňují. Záměr : Důsledněji trvat na dodržování školního řádu rodiči. Chceme být důsledné při vytváření hygienických a společenských návyků / nutná spolupráce s rodinou./ Rytmický řád dne přizpůsobovat měnícím se podmínkám. Dobu odpoledního odpočinku přizpůsobovat potřebě dětí - pokud dítě neusne, zařadit nespací aktivity. Vytvářet a podporovat návyk pitného režimu. Učitelky budou věnovat pozornost únavě dětí, nebudou děti neúměrně zatěžovat. Budeme motivovat děti k samostatnému jednání a rozhodování. 3.4 Tělěsná pohoda a volný pohyb Snažíme se dodržovat dostatečnou délku pobytu venku, nejméně 2 hod. denně, prodlužujeme pobyt venku dle povětrnostních podmínek na co nejdelší dobu, některé aktivity přenášíme hlavně v teplejším období na zahradu a budeme v tom pokračovat. Po dohodě s rodiči a na základě konzultací s pediatrem otužujeme děti vodou. Postup otužování je daný jasnými pravidly a je nutné ho dodržovat ve spolupráci s rodiči. V měsíci říjnu začínáme v rámci posílení imunitního systému dětí navštěvovat solnou jeskyni. Organizace dne v mateřské škole zajišťuje pravidelné střídání pohybu a odpočinku. Dětem je poskytována vyhovující a dostatečná strava, mají dostatek tekutin. Je vytvářeno radostné a klidné prostředí. Při volné hře mají děti optimální prostor i čas pro hru. Jsou zařazována zdravotní, dechová a relaxační cvičení, cvičíme jógu. Jsou vytvářeny a upevňovány hygienické a společenské návyky. Záměr: Posilovat obranyschopnost organismu proti onemocnění pravidelným pobytem v solné jeskyni. Vést rodiče k tomu, aby spolupracovali s učitelkami při otužování dětí , oblékali děti přiměřeně počasí , vhodně do teplé místnosti a pro pobyt venku. Otužování dětí vzduchem zajistit při vhodných meteorologických podmínkách co nejvíce pobytu venku, přenášení různých aktivit na zahradu. Zajistíme dostatečné větrání místností po odchodu dětí na pobyt venku. 7. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 Budeme sledovat vhodnou teplotu a vlhkost vzduchu v místnostech pro pobyt dětí. Budeme chránit děti před UV paprsky při pobytu venku a při koupání ve školním bazénu. Nebudeme bránit pohybovým aktivitám dětí Ve škole v přírodě, při vycházkách do přírody a výletech budeme zařazovat sportovní činnosti. 3.5 Zdravá výživa Dětem je poskytována vyvážená a plnohodnotná strava. Je zajištěn dostatek tekutin, děti mají vždy vodu k dispozici, nemusí o pití žádat. Pravidelný rytmus a řád je zajištěn, přesto je i flexibilní. Při vytváření jídelníčku je dbáno jak na kvalitu / biolog. hodnota potravin, časové rozvržení příjmu potravy během dne/, tak i na kvantitu, / energetická hodnota potravin/. Je dbáno na snižování především živočišných tuků. Denně mají čerstvou zeleninu a ovoce, několikrát za týden zeleninové saláty. Záměr: Vytvářet a upevňovat u dětí návyk pití v průběhu dne. Dbát na zajištění klidu u jídla / ze strany provozních pracovnic zajistíme, aby respektovaly individuální tempo dětí při jídle /. Spoluprací s vedením a zaměstnanci kuchyně budeme nadále prosazovat obohacování jídelníčku , také neopakování se stále stejných jídel. Umožníme dětem volit si množství jídla. Planetky si budou samy nabírat polévku a mazat chléb. Stále vylepšovat estetické prostředí pro stolování dětí. Ve spolupráci s rodinou se pokusíme učit děti konzumovat více ovoce a zeleniny/ děti některé druhy ovoce a zeleniny odmítají /. K tomu využijeme nabídku lákavou úpravou ovoce či zeleniny. Podpoříme angažovanost rodičův účasti při hodnocení stravování dětí. Učitelky se seznamují formou konzultace s rodiči a formou dotazníku se stravovacími návyky v rodině a potřebami jednotlivých dětí. Je to velmi osvědčený způsob, jak se v této oblasti více seznámit a je dobré v tomto pokračovat. 3.6 Spontánní hra Paní učitelky se snaží zajistit dostatek pomůcek, materiálu a nářadí k hrovým a pracovním činnostem s přihlédnutím k individuálním zvláštnostem dětí, složení třídy, potřebám dětí. Dětem je umožněn volný přístup k hračkám a výtvarnému materiálu. Dětem je ponecháno dostatek času ke hře i k možnosti jejího pokračování - mohou si ponechat rozehranou hru / stavba, skládanka apod. / do odpoledne nebo příštího dne. Školní zahrada je vzhledem k její rozloze a vybavení pro děti ráj. Záměr. Dále zajišťovat dostatek pomůcek a materiálu k obohacování spontánních činností dětí. Budeme vést děti k dodržování stanovených pravidel / herní koutky - úklid - děti získají pocit bezpečí a jistoty, že hru najdou na stejném místě/. 8. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 Nadále používat různé formy / manipulace, experiment, konstrukce, tvoření/ Rozdělovat prostor pro hru dětí, napomáhat dětem při hře volbou a navozováním situací, ale nevstupovat dětem do hry s úmyslem přeorganizování. Budeme respektovat právo dítěte hru odmítnout. Paní učitelky budou volit vhodnou míru pro zapojení se do herních činností /nemanipulovat s dětmi/. Hledat více příležitostí ke sledování dětí při hře. Vedeme děti k možnosti svobodného rozhodnutí / chci si hrát s tím, na to apod./. Zaměříme se na vytváření kooperativních her, na smysluplnost hry. 3.7 Podnětné věcné prostředí Mateřská škola má dostatečně velké prostory, odpovídající bezpečnostním, a hygienickým předpisům. Nábytek odpovídá požadavkům. Hračky jsou umístěny viditelně, přístupné všem dětem. Na estetické výzdobě školy se podílejí paní učitelky společně s dětmi. Zahrada školy je velká, obklopena ovocnými zahradami,což dětem zajišťuje soukromí pro hru a všechny ostatní činnosti. Je to NÁŠ SVĚT VE SVĚTĚ. Vnější i vnitřní prostředí školy je udržováno v čistotě. Děti nejsou vystavovány nadměrné zátěži počítačů. televize, videa. Dbáme na malou prašnost prostředí - jen malé množství textilií. Pískoviště, ve kterých si děti hrají je chráněno proti zdravotním rizikům, která přenáší drobná zvířata sítí, hračky na zahradu jsou umístěny v uzamykatelném zahradním domku. Děti mají možnost používat malé dopravní hřiště pod javorem v přední části zahrady. Veškeré vybavení zahrady odpovídá požadavkům na bezpečnost dětí. Záměr: Chceme doplnit dopravní hřiště dopravními značkami a semafory. Obložit cihlové zdi v zahradě dřevem. Doplnit střešní podhledy dřevem. Ozdobit vnitřní zdi ze dvora MŠ symboly tříd. Snížit stropy v prostorách planetek. Zastřešit pískoviště proti slunci. Doplnit zahradu prvky pro lezení a šplhání. 3.8 Bezpečné sociální prostředí Děti nacházejí v mateřské škole potřebné zázemí, klid a bezpečí. Pro nové děti je vypracován adaptační program. Poměr spontánních a řízených činností je vyvážený. Plánování vychází z potřeb a zájmů dětí, diagnostiky a zpětné vazby. Počty dětí na třídách nejsou překračovány. Děti mají dostatek volnosti a svobody, která je vyvážena nezbytnou mírou omezení, vyplývající z nutnosti dodržovat potřebný řád / hygiena, stravování, pobyt venku/. Denní řád je dostatečně pružný. Mezi dětmi jsou většinou pěkné neformální vztahy, také mezi dětmi a dospělými. 9. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 Záměr : Dále zachovat a prohlubovat u dětí příjemné pocity z pobytu v MŠ, poukazovat na to, jak je potřebné mít kolem sebe kamarády – nebýt sám. Pro lepší adaptaci dětí na nové prostředí dále umožňovat rodičům návštěvy v mateřské škole při pořádání zahradních slavností i jiných akcí. Využívat předadaptační dny v MŠ. To znamená, že v průběhu měsíce května a června mají rodiče nově přijatých dětí možnost navštívit MŠ v rozsahu 3 dnů v určené době ( 9.30 – 11.30 hod. ). 3.9 Participativní a týmové řízení Povinnosti, pravomoci a úkoly všech zaměstnanců jsou vymezeny. Je vytvořen funkční informační systém. Na plánování se podílí celý kolektiv. Všechny pedagogické pracovnice pracují v týmu. Ředitelka dává možnost každému vyjádřit se k problémům, projevuje zájem o názory druhých a o výsledky jejich práce, snaží se vytvářet ovzduší respektu, důvěry a bezpečí. Věnuje pozornost každému, s kým jedná. Vytváří příležitosti ke vzájemnému předávání zkušeností a konzultacím. Záměr : Apelovat na vztahy mezi pedagogickými a provozními zaměstnanci. Otevřenost v jednání, nebrat připomínky jako kritiku, hovořit o nich a řešit je. Je třeba se vždy snažit pomoci a najít z nenadálé situace východisko. 3.10 Partnerské vztahy s rodiči Spolupráce mezi rodiči a učitelkami funguje na základě partnerství. Rodiče jsou pravidelně informováni o dění v mateřské škole. Mají možnost zúčastnit se různých programů. Pro navázání vstřícných vtahů organizujeme setkání s rodiči ( stavění indiánských stanů, jablíčkové odpoledne opékání buřtů, pohádkový týden v MŠ, dny otevřených dveří, slavíme vánoce, Den maminek jako Den pohádkových postaviček, Den dětí s tanečními a kouzelnickými vystoupeními. Školní rok zakončujeme posledním spaním s táborákem apod. ) Jezdíme na společné celodenní výlety o sobotách např. do ZOO. Pravidelně každý rok pořádáme desetidenní pobytový zájezd k moři do Caorle v Itálii. Zájem rodičů o tyto akce je velký a účast hojná. Učitelky jednají s rodiči taktně a diskrétně. Je konzultován společný postup při výchově a vzdělávání. Záměr: Obohatit další vzájemnou spolupráci novými formami spolupráce. Ještě víc vtáhnout rodiče do dění MŠ, dát jim možnost pobytu v MŠ k uskutečnění vlastních nápadů. Nabídnout nové poznatky a informace v oblasti výchovy a vzdělávání, zajistit spolupráci s odborníky / výživa, prevence social. patol. jevů,spolupráce s PPP apod./ Seznámit rodiče se Školním vzdělávacím programem a zapojit je účastí při jeho naplňování. Nadále budeme při zjištěných problémech konzultovat s rodiči společný postup při jejich odstranění V případě nedařící se spolupráce s některými rodiči hledat příčinu neúspěchu a snažit se ji odstranit.Chceme vytvořit společenství mateřské školy a rodiny prolínaním vlivů z rodiny do mateřské školy a opačně na základě vzájemné tolerance, partnerství a otevřenosti. 10. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 3.11 Spolupráce MŠ se ZŠ Mateřská škola spolupracuje sse dvěma základními školami – Řehořova, Kneslova. Spolupráce spočívá v návštěvách dětí MŠ v ZŠ a školní družině. Obvykle to bývá před zápisem do prvních tříd, kdy se děti seznámí s prostředím a částečně s výukou v první třídě. Dále pak děti MŠ chodí pravidelně cvičitdo tělocvičny ZŠ Kneslova. V závěru školního roku se jdou podívat do školní družiny, aby poznaly, co se dělá po skončení vyučování. Další spolupráce je mezi logopedickou třídou a SPC při ZŠ Štolcova a SPC při ZŠ Veslařská. Je na úrovni odborné spolupráce mezi pedagogy. Záměr: I nadále touto formou přiblížit nové prostředí , pozvat učitelku první třídy do MŠ před koncem školního roku, aby se pozdravila se svými prvňáčky a povzbudila je ještě víc ke vstupu do I.tř. Vymyslet společně nové formy spolupráce, např. využití sportovního hřiště k atletice. Rozvíjet další zajímavé formy spolupráce. 3.12 Začlenění MŠ do života obce Děti z mateřské školy vystupují pravidelně v průběhu roku v Sociálním domě. Společně s učitelkami připravují program pro důchodce z Černovic k různým příležitostem. Zveme zástupce obce na akce, pořádané MŠ. MŠ má zřízeny webové stránky. O její činnosti se může tímto způsobem dozvědět celá veřejnost. Záměr: Nadále prezentovat činnost MŠ elektronicky i v tištěné podobě. Připravovat programy pro důchodce. 11. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 4.Vzdělávání – obsah v horizontu 3 let I.téma :  Kritérium“ Identita“ / poznávání sebe samého, události spojené s prožíváním a uvědoměním si své identity, s čím se dítě setkává nebo se může setkat v budoucnu/ Cílové kompetence dítěte:  poznáním sebe samého si vytváří pravdivý obraz o sobě, o své identitě, vlastnostech, sklonech a schopnostech,  umí vyjádřit, co se mu líbí, co ne, vysvětlit proč,  umí se citově vyrovnat s novými situacemi v rámci běžného života dítěte svého věku,  má základní poznatky o lidském těle a jeho hlavních funkcích,  dovede označit svoje potřeby/ tělesné, psychické, sociální, etické/ a přizpůsobit jim své chování,  k problému přistupuje aktivně, organizuje své činnosti, nečeká, že jeho problémy bude řešit někdo jiný,  má zvnitřnělou potřebu řádu, aktivně se podílí na tvorbě pravidel, přijatá pravidla se snaží plnit,  dovede požádat o pomoc, když je v nouzi,  chová se vstřícně a je ochotné pomoci tam, kde je třeba, zvládá jednoduché činnosti v péči o nejbližší prostředí a potřeby druhých,  uvědomuje si, že každý má nějaká práva a povinnosti,  snaží se ovládat intenzitu emocí, které by škodily jemu nebo okolí, II.téma  Kritérium“ Společenství“ / události a děje spojené s prožíváním a děním ve společnosti ve které dítě žije/ Cílové kompetence dítěte:  chápe, že lidé mají různé pocity, emoce, city, dovede je rozpoznávat, pojmenovat,  rozlišuje lidské aktivity na ty, které mohou zdraví člověka, přírody podporovat, a ty, které mohou zdraví poškozovat,  komunikuje, dokáže se dohodnout i v případě problémové situace,  v běžných životních situacích předvídá následky a přijímá konkrétní důsledky svých činů, svého chování, 12. Mateřská škola, Brno,Štolcova 21 uvědomuje si, že lidé jsou různí a liší se podle řady znaků/ pohlaví, věk, jazyk, etnika, kultura, náboženství, životní úrovně, sociálního zázemí./  chápe, že svým chováním a skutky nemá omezovat druhého, dbá pravidel soužití,  má vytvořené základní návyky společenského chování,  rozumí tomu,že způsob, jakým se člověk chová a žije, má vliv , špatný nebo dobrý na jeho zdraví,  je ochotno vysvětlovat svůj názor i naslouchat jiným,  dovede se vyjádřit a domluvit s dětmi a s dospělými,  uvědomuje si , že svým chováním může spoluvytvářet prostředí pohody,  chápe, že když je člověk nemocen ( krátkodobě, dlouhodobě, akutně, chronicky ), nemůže dělat řadu věcí, které dělá rád a které patří k jeho životu, III.téma  kritérium“Rozumět světu“/ události spojené s přírodními jevy a společenskými ději ve světě, zaměřené na poznávání jejich podstaty i dopadů na prostředí a obyvatele,kteří v něm žijí Cílové kompetence dítěte:  dovede zvládnou jednoduché zátěže a překážky,  je zvídavé, má touhu poznávat,  rozlišuje dobro a zlo a dovede obě etické kategorie vidět ve vztahu ke zdraví,  má zájem pochopit jevy kolem sebe, ptá se,  chce poznávat své okolí, svět,  prožívá vztah k přírodě, sounáležitost s přírodou neživou i živou,  ochraňuje přírodu, cítí k ní odpovědnost a úmyslně ji nepoškozuje,  u druhých respektuje a toleruje potřeby a individuálně odlišné způsoby jejich uspokojování,  řeší jednoduché problémy, má představu o tom, že většinu problémů může řešit více způsoby,  ví, že když řešení problému přesahuje jeho síly, má se obrátit o pomoc na osobu ze svého nejbližšího okolí, IV.téma  kritérium“Aktivita“ / události při nichž vznikají záměrné aktivity, které ovlivňují životní prostředí a komunitu, ve které dítě žije 13. Mateřská škola, Brno,Štolcova 21 Cílové kompetence dítěte:  má zájem pochopit jevy kolem sebe v jejich souvislostech, dovede se ptát,  dovede sdělovat události a příhody, které se mu staly,  dovede vyvinout úsilí,pokud chápe smysl své činnosti, vytrvá u ní, dokončuje ji,  rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti,  podporuje konkrétními činnostmi vlastní zdraví i zdraví ostatních, přírody,  chová se vstřícně a nabízí pomoc tam, kde vidí, že je třeba,  nemá obavu ze změny, přijímá ji jako běžnou součást života,  má vytvořeny základní návyky sebeobsluhy a osobní hygieny,  je schopno elementární spolupráce ve dvojici, ve skupině dětí, V.téma:  kritérium „Výchova ke zdravému životnímu stylu“- události spojené s výchovou ke zdravému životnímu stylu, vytváření zdravých životních návyků Cílové kompetence dítěte:  chápe, že tělesná aktivita, zdravá výživa, spánek a odpočinek přispívají k dobré náladě a spokojenosti,  odhaduje rizika ohrožující jeho zdraví a bezpečnost,  vnímá, že všechno na světě má vztah ke zdraví, buď ho podporuje nebo poškozuje,  chápe, že zdraví není samozřejmostí a musí je chránit,  má vytvořenou představu o pojmu závislost a o věcech, které ničí zdraví a zkracují život člověka ( cigarety, alkohol, drogy, hry na automatech ),  vnímá, že člověk může mít potíže se zdravím tělesným, ale také duševním, a že tyto potíže spolu mohou souviset,  má vytvořenou představu o zdravé životosprávě, 14. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 5.EVALUACE 5.1.Způsoby evaluace Pozorování dětí Rozhovory s rodiči, dotazníky pro rodiče Komunitní kruhy s dětmi Diskuze na pedagogických radách Konzultace učitelek na třídě Hospitační činnost ředitelky školy 5.2Kritéria pro evaluaci 1/Kriteria pro hodnocení učitelek: Aktivní, tvořivý a pozitivní přístup k dětem a všem zaměstnancům Otevřené vyjadřování názorů na pedagogických poradách Úroveň spolupráce učitelek na třídě Zájem o další vzdělávání Iniciace a zavádění nových podnětů do práce Kvalita a smysluplnost plnění obsahu TVP Plnění cílů ŠVP Odpovědné plnění mimopedagogických povinností Zodpovědný přístup k prezentaci MŠ Schopnost vytvořit bezpečné sociální prostředí dětem Úroveň komunikace s rodiči Úroveň řízených činností neomezující samostatné myšlení dětí Dodržování jednotných postupů v jednání s dětmi Individuální přístup k jednotlivci 2/Kritéria pro hodnocení dosaženého vzdělání dětí: Úroveň dosažených kompetencí předškolních dětí Samostatnost a zodpovědnost v jednání Úroveň řešení konfliktů Úroveň komunikace s dětmi i dospělými Schopnost pracovat v týmu a dělat kompromisy Umět samostatně vyhledávat informace Dovednost hájit svůj názor Úroveň sociální adaptace Spontánnost projevu dítěte a emoční uvolnění 15. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 3/Kritéria pro hodnocení podmínek: Snaha zaměstnanců upevňovat duševní zdraví a jít příkladem Upevňovat bezpečnou a přátelskou atmosféru Dát dětem dostatek prostoru pro spontánní hru a volný pohyb Zajistit bezpečné sociální prostředí Dodržovat zásady zdravé výživy Kvalita týmové práce a spolupráce Úroveň komunikace a spolupráce s rodičovskou veřejností Kvalita, kvantita a estetika didaktického a jiného vybavení Kvalita komunikativních dovedností celého týmu 16. Mateřská škola, Brno, Štolcova 21 Učitelky na třídách pracují podle Třídních vzdělávacích programů, které navazují na ŠVP. Obsahují soubor integrovaných bloků, které jsou rozpracovány do tematických celků a na dílčí tematické činnosti pro vzdělávání dětí. PRAVIDLA PRO TVORBU TVP Mají písemnou formu Aktuálně vyplývají z momentální situace ve třídě Jsou tvořena tak, aby pokud možno každé téma bylo uvedeno prožitkem Jsou zpracována ve spolupráci obou učitelek Jsou pracovním materiálem s možností vpisovat, doplňovat, obměňovat Jsou obnovována aktuálně dle potřeb a zájmu dětí jsou dostupná pro rodiče v šatně Oblasti: Identita – události, spojené s uvědoměním si své identity a osobní rolí, které dítě prožívá a i těch, s nimiž se setkává Příroda – události, spojené s přírodními jevy a ději, zaměřené na poznávání jejich podstaty a jejich dopadu na prostředí a obyvatele, kteří v něm žijí Společenství – události, spojené s prožíváním a zvládáním dějů a změn ve společenstvích Aktivita – události, při nichž vznikají záměrné aktivity, ovlivňující životní prostředí i komunitu, v níž dítě žije Vztah ke zdraví – události, spojené s vytvářením zdravého životního stylu, osvojování zdravých životních návyků EVALUACE TVP Denně zhodnotit svou práci – všechny učitelky Udělala jsem dnes vše pro spokojenost dítěte, přiblížilo se k vytyčeným cílům vzdělávání v rámci svých možností? Po ukončení tematické části písemně do plánu – všechny učitelky Co se povedlo a co ne, co bylo příčinou neúspěchu? 1x za rok – všechny učitelky Autoevaluace . 2x ročně ( indiv.podle potřeby) – zodpovídá třídní učitelka Záznamy o dítěti Dle potřeby – všechny učitelky Hodnocení prací, chování a projevů dětí. Průběžně – ředitelka MŠ Přijímání námětů a hodnocení rodičů a ostatních pracovnic 2x za rok – zodpovídá třídní učitelka Vyhodnocení funkčnosti TVP 17.