Mediální kultura Marek Lollok Požadavky na zakončení Podmínky zápočtu: Vypracování zápočtové práce podle předem vypsaných témat nebo podle vlastního výběru, její úspěšné zvládnutí a odevzdání ve stanoveném termínu. Půjde o krátkou výzkumnou zprávu (resp. obsahovou analýzu) v rozsahu cca 5 normostran v editoru Word při jednoduchém řádkování, která bude odpovídat na konkrétní problémovou otázku, např. Které pořady pro děti ve víkendovém vysílání veřejnoprávní televize lze označit za nejkvalitnější a proč? Které pořady ve vysílání Českého rozhlasu lze doporučit žákům? Jak vypadá aktuální žánrová skladba vámi sledovaného odborného časopisu? apod. Závazné termíny -do 5.12.2014 zaslat návrh problémové otázky výzkumné zprávy (tématu obsahové analýzy) na adresu 134815@mail.muni.cz → do týdne potvrzení, popřípadě komentář -do 15.1.2015 odevzdat závěrečnou zprávu prostřednictvím odevzdávárny předmětu v Isu (název odevzdávárny „Výzkumné zprávy, obsahové analýzy“) Literatura -BURTON, Graeme - JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2003 -REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004 -LABISCHOVÁ, Denisa. Didaktika mediální výchovy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011 -DOKOUPIL, Blahoslav a kol. Slovník literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945-2000. Brno, Olomouc: Host, Votobia, 2002 -OSVALDOVÁ, Barbora a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999 -Kurikulární dokumenty Reálný vliv, který mají (mohou mít) média na společnost a na jedince: -média se podílejí na organizaci a rytmu denního života -nabízejí reflexi, možnost přemýšlet o vlastním životě -média nabízejí vzory jednání a vzory sociálních rolí -jsou významným zdrojem naplňování volného času -posilují prožitek ztotožnění s nějakou skupinou, s nějakým celkem -jsou nositelem „symbolické moci“, tj. institucí, jež sděluje, jaké významy mají slova, obrazy, gesta nebo činy, které se používají v sociální praxi Komunikační model - komunikace jako dynamický proces - speciální případ: modely komunikace prostřednictvím médií Lasswellova formule ve vztahu k základním součástem komunikačního procesu a oblastem komunikačního výzkumu – lineární komunikační model Sociální komunikace - kategorizujeme podle a/ prostředků, které jsou pro realizaci komunikace nezbytné (např. verbální a neverbální) b/ účelu komunikace (např. komunikace persvazivní) c/ povahy vztahu mezi jejími účastníky (komunikace intrapersonální, interpersonální, veřejná apod.) - TYPY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE masová komunikace mediální komunikace veřejná komunikace skupinová komunikace interpersonální komunikace intrapersonální komunikace PRVKY A FUNKCE KOMUNIKACE -referenční → poskytování informací -expresivní → vyjádření pocitů či emocí -konativní → ovlivňování chování -fatická → vytváření nebo udržování sociálních vztahů -metajazyková → dotýká se podstaty interakce -poetická → zvýraznění textových charakteristik ZNAK De Saussure: OZNAČOVANÉ (pojem)/OZNAČUJÍCÍ („zvukový obraz“) Ch. Sanders Peirce: Znak zastupuje něco jiného vzhledem k něčemu dalšímu. -index -ikon -symbol Lidská komunikace 1/ SYMBOLICKÁ SYMBOL je každý fenomén/znak, který podle specifické, výslovné nebo implicitní konvence nahrazuje a představuje jiný fenomén. http://www.youtube.com/watch?v=MLfFhdcXJhA 2/ KÓDOVANÁ jazyk formuje naši zkušenost. Jazyk např. odráží dominanci jednoho rodu nad druhým. V angličtině je lidstvo MANKIND (MAN), vdaná žena MRS (jako odvozenina od MR). Způsoby studia médií - -obsahová analýza -obrazová analýza (http://eurozpravy.cz/pictures/photo/2014/09/05/bm0o0055_resize-1409939356-6cd07f46_660x371.jpg; http://www.mediar.cz/s/2013/08/stropnicky.jpg; http://media.novinky.cz/578/395785-top_foto1-0foup.jpg?1381262406) -další (sekundární zdroje informací) -zkoumání reakcí příjemců (zkoumání zpětné vazby) - -textová analýza -sémiotická analýza -strukturní analýza – sleduje organizační principy, podle nichž je text uspořádán; jedná se spíše o zjišťování, jak je význam do textu vkládán, nikoli o jaký význam jde Binární opozice -protikladné pojmy či koncepty, které lze vyčíst z textu (obvykle kontrastní, konflitní) -např. střet dobra a zla, mužského a ženského principu apod. -často navázány na stereotypy http://img.ihned.cz/attachment.php/740/52568740/hqo9j2A3G487wByaLCRWNgTHQO1IuFnM/1114SPORT_FOTBAL_P RIPRAVA_CR_SLOVENSKO_7_378.jpg Narativní struktura -(narace = vyprávění; dějová linie, příběh, drama) -nejen CO se vypráví, ale i JAK se vypráví → nejen pochopení toho, co text znamená, ale co „má“ znamenat - Zpravodajství -specifický typ mediálních sdělení s vysokou mírou předvídatelnosti, pravidelnosti, stereotypnosti a ustálenosti -významný zdroj informací o světě; publikum má obecně sklon vnímat zprávy jako dosti věrný obraz skutečnosti, ne-li přímo jako její zrcadlový obraz -nutnost „demýtizace zpráv“ - Sběr zpráv -zprávy jsou druh obsahů, jež jsou vždy umělé – jsou vytvářené (konstruované) -výběr událostí a způsob jejich zpracování -etnocentrická povaha zpravodajství -co je to dobře sestavená zpráva? – zažitá představa, že má obsahovat sdělení o tom, kdo, udělal co, kdy, kde, jak a s jakým výsledkem, případně proč a za jakých okolností -významný zdroj informací o světě Nastolování agendy a výběr zpráv -témata, ze kterých se skládá zpravodajství, nastolují zpravodajské organizace -média (resp. jejich editoři, vedoucí vydání, redaktoři aj.) zprávy třídí a vybírají a tím, že je vybírají, vybírají také agendu témat, jež se dostanou do zorného pole příjemců, a vzbuzují tak dojem, že jsou – aktuálně – nejdůležitější -třídění zpráv podle „důležitosti“ - Zpravodajské hodnoty -soubor kritérií, jimiž média poměřují zpravodajskou přijatelnost událostí a zpravodajskou vhodnost jejich zpracování -zpravidla velmi stabilní, předvídatelný charakter, konvenční struktura témat -„práh pozornosti“ médií -to, co si médium vybere jako událost hodnou pozoru, je podmíněno kulturou, v níž médium operuje a organizací práce v samotném médiu - Obecné zpravodajské hodnoty -výskyt (frekvence) -blízkost -jasnost (jednoznačnost) -jednoduchost -smysluplnost („kulturní blízkost“) -novost -průběžnost (kontinuita) -možnost dalšího vývoje -vztah k elitním národům či státům a vztah k elitním osobám či celebritám -personalizace -negativita -souznění („očekávatelnost“) -překvapení -předvídatelnost -variace - - Zpracovatelské hodnoty -pokud nějaká událost nabízí určité možnosti zpracování, má větší naději stát se předmětem zájmu médií -možnost zjednodušení, negativita… -+ obrazový materiál, dramatizace, konflikt, příběh o jedinečném lidském osudu - - Hodnocení informační kvality zpravodajství -relevance -pravdivost – zejm. věcná správnost, nestrannost, věcnost, vyváženost -srozumitelnost Důvěryhodnost zpravodajství a autorita média -důvěryhodnost → moc -seriózní x bulvární média -snaha o autenticitu, realističnost, bezprostřednost a „objektivitu“ zpravodajství Názor, hodnocení a soulad -nikdy nelze být zcela hodnotově neutrální -implicitní hodnocení -výběr a řazení zpráv (tvorba kontextu) -zpracování zprávy -volba výrazových prostředků -volba pojmenování -→ interpretace, „preferovaná čtení“ http://www.youtube.com/watch?v=xf2ykDPw3rU http://www.youtube.com/watch?v=BVWgVvY5f0E