Katedra primární pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity V Brně dne 1.9.2014 Vážená paní učitelko, děkujeme Vám, že jste se ujala vedení naší studentky na její souvislé pedagogické praxi a posíláme Vám pokyny. Praxe je třítýdenní a proběhne dle možností a domluvy s Vámi v průběhu podzimního semestru. Student místo a smluvený termín praxe oznámí před jejím započetím na katedru primární pedagogiky prostřednictvím návratky. Přesný termín své souvislé praxe oznámí také vyučujícím všech předmětů, které má zapsané v tomto semestru. Úkoly studenta: Ø Hospitovat v průběhu 1. týdne praxe u své cvičné/vybrané učitelky. Ø Pořídit ze všech hospitací záznamy (pozorovací archy, vlastní pozorovací systém). Ø Pozorovat třídu jako celek i jednotlivé děti individuálně. Ø Seznámit se s dokumentací, kterou vede učitelka o dětech (diagnostika). Ø Seznámit se se školním vzdělávacím programem a způsobem plánování třídního vzdělávacího programu cvičné/vybrané učitelky. Ø Zpracovat projekt (případně dva) na 2 týdny ve spolupráci s cvičnou/vybranou učitelkou (vycházet ze školního vzdělávacího programu). Projekt by měl odpovídat požadavkům na plánování stanovených ve studijním předmětu Kurikulum předškolního vzdělávání II. Ø Zrealizovat projekt s dětmi. Ø Po realizaci projektu provést jeho hodnocení a sebereflexi. Ø Absolvovat rozbory jednotlivých dní s cvičnou/vybranou učitelkou. Ø Předložit projekt po skončení praxe k zápočtu a současně deník praxe a svoje profesní portfolio. Úkoly cvičné/vybrané učitelky: 1. Od studentů vyžadovat: - aby ve škole aktivně strávili předepsanou dobu. V případě, že student v průběhu praxe onemocní nebo bude mít jinou zdůvodněnou absenci, musí si příslušnou dobu nahradit. Student by měl být ve škole skutečně po celou pracovní dobu cvičné/vybrané učitelky včetně pedagogických a pracovních porad, účastnit se mimořádných školních akcí apod.; - aby si pečlivě vedli předepsanou dokumentaci a zodpovědně vypracovávali přípravy na vzdělávací práci. Přípravy by měly být studijní, tj. velmi podrobné a promyšlené. Je nutné trvat na stanovení cílů a hodnocení dosažených výsledků včetně sebereflexe; - aby se podíleli na každodenní práci učitele ve třídě: příprava pomůcek, nástěnky, asistentské práce apod. 2. Umožnit studentům hospitovat a neponechávat je bez odborné kontroly, nepoužívat je k suplování za nemocné kolegy; 3. Po každém výstupu se studenty provést rozbor a hodnocení, poskytnout jim solidní zpětnou vazbu. 4. Zpracovat hodnocení studenta pro fakultu na předloženém formuláři. Zcela neformálně bychom Vás chtěli požádat, abyste důsledně žádali od studentů plnění výše uvedených úkolů, ale zároveň jim poskytli dostatečný prostor pro jejich tvořivost při vedení vzdělávání. Pedagogický rukopis každého učitele je jiný a formuje se ve vlastní profesní zkušenosti, proto by naši studenti měli mít možnost uplatnit svou teoretickou průpravu a pedagogické inspirace z fakultní výuky s Vaší laskavou korekcí. Poznámky: - oboustranně vytištěnou dohodu o platbě za praxi vyplňte prosím 2krát (pozor - datum uzavření smlouvy musí předcházet samotné praxi) a označte prosím, jakým způsobem si odměnu převezmete; - za 1 rozbor výstupu studenta se účtuje 100,- Kč; student celkem vykoná 10 výstupů, za něž náleží učiteli celkem 1000,- Kč (10 x 100,- Kč), - dokladem o provedené praxi ze strany studenta je Vámi podepsané hodnocení studenta na hodnotícím listu pro souvislou pedagogickou praxi. Doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. vedoucí katedry primární pedagogiky Garant praxe: PhDr. Zora Syslová, Ph.D. syslova@ped.muni.cz tel.: 549 493 960