Alkohol, drogy a návykové chování NEŠPOR,K. Návyková chování a závislost. Praha : Portál, 2011. www.drnespor.eu www.e-bezpeci.cz http://www.borderlinezone.de/alkohol/saeufer.gif Alkohol nbezbarvá tekutina, která vzniká kvašením sacharidů nchemickým složením – etanol npožití většího množství alkoholu vede k opilosti n (až k otravě), dlouhodobé zneužívání vede n k závislosti na alkoholu - alkoholismu nzávislost na alkoholu je chronická, progresivní nemoc, charakterizována nedostatkem kontroly nad pitím, zaujatostí alkoholem, pokračováním pití i přes jeho nepříznivé následky a popírání závažnosti situace Metabolismus alkoholu nalkohol se částečně vstřebává již v dutině ústní nalkohol se rychle vstřebává v žaludku a v tenkém střevě – odtud proniká do mozku, plic, jater, ledvin nodbourávání alkoholu se děje v játrech (jaterní enzymy alkoholdehydrogenáza a aldehyddehydrogenáza) nvětšina alkoholu se přemění na vodu a oxid uhličitý, malá část se vyloučí nezměněna potem, močí, dechem nmeziproduktem štěpení je acetalhehyd – toxická látka pro nervovou soustavu Metabolismus alkoholu nodbourávání alkoholu je relativně pomalé (cca 1 sklenice za hodinu) nzátěž pro játra – narušuje základní jaterní funkce (metabolismus cukrů až hypoglikémie, metabolismus tuků) n npozn. velmi dobře se alkohol vstřebává z plic – vdechování par alkoholu) npozn. malé množství alkoholu (asi 0,04 promile) si tělo vytváří samo cestou fermentace potravin přirozenou střevní mikroflórou) Účinky alkoholu ntlumivý účinek na CNS (psychotropní droga) núčinek závisí na vypitém množství, na psychickém a fyzickém stavu konzumenta na jeho náladě a mnoha dalších faktorech npro dospělé platí: q0,5 promile v krvi – omezuje napětí, strach, úzkost, navozuje uklidnění, sebedůvěru q1 promile v krvi – zpomaluje reflexní reakce, pozornost, vnímání q1,5 promile v krvi – ztráta zábran, mnohomluvnost, rozjařenost, narušení svalové koordinace, potřeba sdružování q2-3 promile v krvi – těžká porucha hybnosti, porucha vnímání a soudnosti, často agresivní chování, smutek q3-4 promile v krvi - bezvědomí q4-5 promile v krvi – zástava dechu, oběhové a srdeční selhání, smrt n Poškození zdraví způsobená alkoholem nalkoholické nápoje mají i pozitivní účinky, pokud se konzumují v malém množství a v dospělém věku qMuži: 2 dávky/den, ženy: 1 dávka/den (1 dávka = cca 10 g čistého alkoholu, pivo10°= 330ml, 12°= 250ml, víno = 100ml, lihovina = 25ml) ndlouhodobé zneužívání alkoholu způsobuje řadu závažných chorob – ztučnění, cirhóza jater, záněty sliznice trávicího ústrojí, onemocnění krevního oběhu, poškození CNS, psychické poruchy… ndopravní nehody, úrazy a trestná činnost pod vlivem alkoholu nv době těhotenství alkohol prochází placentou – fetální alkoholový syndrom (retardace růstu, poškození mozku) n pozn. v ČR – ½ žen konzumuje alkohol během 1. trimestru těhotenství, 16% i v 2. trimestru Otrava alkoholem nnárazovitý vysoký příjem alkoholu nnejzávažnější u dětí nmůže končit smrtí nprvní pomoc spočívá v rozpoznání stavu člověka a sledování změn (zvracení, spánek, bezvědomí, útlum dechu…) nprvní pomoc – vyvolat zvracení, stabilizované poloha, zajištění životních funkcí Alkohol je pro organismus dítěte velmi nebezpečný! ni menší množství alkoholu vyvolává vyšší koncentraci v krvi norganismus odbourává alkohol velmi pomalu nalkohol vyvolává prudký pokles hladiny cukru (hypoglikémii) – riziko bezvědomí nvyvíjející se CNS citlivá na toxické účinky alkoholu nu dětí a mládeže snadnější vznik alkoholové závislosti n n n Ohrožení dětí a mládeže alkoholem n2 způsoby ohrožení qjako oběti užívání alkoholu ze strany jiných lidí, především rodičů, jsou ohroženy trvalým stresem, zanedbávání péče, zneužíváním, týráním, rozpadem rodiny… qjako konzumenti - ztráta kontroly, agresivita, rizikové sexuální chování, dopravní a jiné úrazy, úmrtí (Alkohol je příčinou každého 3. úmrtí chlapců a mladých mužů mezi 15. až 29. rokem na úrazy, dopravní nehody, otravy alkoholem, sebevraždy, jaterní a nádorová onemocnění.) Spotřeba alkoholu nprůměrná spotřeba alkoholu na 1 obyvatele ČR - 10 litrů čistého lihu za rok qpodíl mužů a žen podílející se na spotřebě 3,6 : 1 q npití alkoholu značně rozšířeno i mezi dětmi a mládeží (HBSC 2010) q80% dětí ve věku 11 let má zkušenost s alkoholem q67% dětí ve věku 13 let vypilo sklenici piva q62% dětí ve věku 13 let vypilo sklenku vína q40% dětí ve věku 13 let vypilo sklenku destilátu q18% dětí ve věku 16 let často pije alkohol (1x týdně a častěji) q14% dětí ve věku 16 let bylo nejméně 3x opilých q q q Prevence a ochrana dětí před alkoholem nzkušenosti s alkoholem a tabákem výrazně zvyšují riziko experimentování s jinými drogami (teorie "gateway") nprimární protidrogová prevence na 1. stupni ZŠ by měla být zaměřena na cigarety a alkohol, ovlivnění postojů od MŠ nlegislativa: Úmluva o právech dítěte – OSN, Zdraví 21 – WHO, v ČR zákon č.167/1998 Sb.,o návykových látkách, zákon č.379/2005 Sb.,o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami, nMetodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních a další metodické pokyny k problematice (MŠMT) qdostupné z: n http://www.msmt.cz/socialni-programy/metodicke-pokyny q Drogy nDroga je každá látka, ať již přírodní nebo syntetická, která splňuje 2 základní požadavky: 1.má psychotropní účinek, tj. působí na psychiku (ovlivňuje vnímání, prožívání reality, mění vnitřní naladění) 2.může vyvolat závislost, míra nebezpečí vzniku závislosti je u různých drog různá, může být větší nebo menší, ale je vždy q Závislost nje definována jako duševní a někdy také tělesný stav vyplývající ze vzájemné interakce mezi organismem a drogou, charakterizovaný změnami chování a jinými reakcemi, které vždy zahrnují puzení brát drogu stále nebo opakovaně pro její účinky na psychiku, někdy také z obav velice nepříjemných abstinenčních příznaků nrozlišujeme: qzávislost psychická (duševní) – nejsilnější faktor, vede k opětovné konzumaci qzávislost fyzická (tělesná, somatická) – tělesné abstinenční příznaky q Hlavní rysy drogové závislosti nsilná touha, pocit puzení po droze – craving, bažení npotíže v sebeovládání při užívání drogy npokračování v užívání i přes zjevné a vědomé škodlivé následky (fyzické, psychické, sociální) ntendence postupně zvyšovat dávky (vznik tolerance na účinky drogy) npřevaha zájmu o drogu nad ostatními zájmy ndroze je věnováno stále více času n n Vznik drogové závislosti nNa vzniku drogové závislosti se podílí mnoho faktorů" qdroga jako taková (její farmakologické vlastnosti, náročnost aplikace, dostupnost) qosobnost (genetické a biologické dispozice) qsociální prostředí (psychosociální vlivy, provokující a vyvolávající činitelé) q qPozn. U dětí a mladistvích se závislost na návykových látkách vyvíjí prokazatelně rychleji než u dospělých, průběh onemocnění je dramatičtější a mívá závažnější a trvalejší následky v oblasti psychické i fyzické. Nejrizikovější je období mezi 12. a 25. rokem. q Klasifikace drog ndle účinku qTlumivé (narkotické) látky – opiáty (opium, heroin, braun), těkavé látky (toluen) qStimulační drogy (psychostimulancia) – kokain, crack, amfetamin, pervitin qDrogy s halucinogenními účinky - kanabisové – konopné drogy (marihuana, hašiš), taneční drogy q (Pozn. Experimentování s halucinogeny by se měli určitě vyhnout Ti, v jejíž rodině se objevilo psychické onemocnění.) q q Některé drogy mají kombinovaný účinek (např. extáze – stimulační, halucinogenní) Protidrogová prevence nprimární protidrogová prevence qspecifická qnespecifická nsekundární protidrogová prevence nterciální protidrogová prevence Návykové chování nmnoho společných rysů se závislostmi npatologické hráčství, závislost na internetu, na PC hrách, na jídle, na práci atd. Návykové chování ve vztahu k počítačům nMezi časté příznaky svědčící pro rozvíjející se psychickou závislost patří: qstavy podobné transu při hraní qvzpírání se rodičovským zákazům hraní qneschopnost dodržovat časový limit určený pro hru qzanedbávání domácích prací, učení a školních povinností qzhoršující se školní výsledky qztráta kontroly nad časem u počítače qzvyšující se potřeba času nutného k uspokojení ze hry qponocování nebo brzké vstávání k počítači qpocit "prázdnoty", nervozita, neklid, když delší dobu nemůže hrát qhraní kvůli úniku od osobních problémů qopuštění dřívějších zájmů, přátel… q Pojetí primární prevence v MŠ nZvláštnosti prevence v různých věkových skupinách ( http://www.drnespor.eu/adde03.doc) n1. Od narození do 1 roku - Dítě tohoto věku je ve všem podstatném závislé na dospělém člověku, většinou na matce. Zkušenost s přiměřeně pečující a laskavou matkou může dítěti v dospělejším věku velmi pomoci. Z hlediska prevence je tedy důležitá péče a vřelost a uspokojování citových potřeb dítěte. n2. Od 1 do 3 let - Dítě se začíná duševně oddělovat od matky a prosazovat svoji vůli. Myšlení tohoto věku je zaměřené na sebe, magické, fantastické, nepružné. Chování rodičů by mělo být klidné a vřelé. Mělo by dítěti laskavě dávat najevo, že je v pořádku, že se chce prosadit, ale že jsou i určitá omezení. n 3. Od 3 do 6 let - I když rodiče zůstávají nejdůležitějšími osobami, začíná většina dětí pronikat do širšího světa mimo rodinu (školka, sousedé, vrstevníci). K tomuto věku patří nekonečné vyptávání se. Dítě zkoumá okolí, hrou se učí zjišťovat, co je skutečné a co ne. Jeho chování se dostává v příznivém případě do souladu s autoritou rodičů, získává cíl a smysl. n Již v tomto věku je důležité začít dítěti vštěpovat, že zdraví je důležitá hodnota a že zdraví je správné chránit. Proto je třeba se některým věcem vyhnout (sirky, ostré předměty, alkoholické nápoje, tabletky). Dítě má vědět, že okolní svět skrývá jistá nebezpečí, a má se učit jak se jim bránit - už tedy nemá spoléhat pouze na všemocnou ochranu rodičů. n4. Od 7 do 12 let - Dítě toho věku se učí mnoha potřebným dovednostem. Učí se vycházet s vrstevníky, zapojit se do skupiny, duševně pracovat, uspokojovat své tělesné i duševní potřeby. Začíná být schopno rozumově uvažovat. O sobě má tendenci přemýšlet černobíle podle očekávání a měřítek druhých. n Informace poskytované dětem tohoto věku by měly být velmi konkrétní. Je třeba pokračovat ve zdůrazňování hodnoty zdraví a vštěpovat jim přání být zdráv nebo zdráva. Postupně je třeba informace přeměňovat v pravidla a návyky a srozumitelně je vysvětlovat. Ještě později nabývá na významu získávání dovedností. Cílená prevence zaměřená proti škodám způsobeným alkoholem, tabákem a jinými drogami by měla začít již teď. Účinnost prevence se zvýší, je-li zahájena 2-3 roky před prvním kontaktem s drogou. Pojetí primární prevence v MŠ nJiž MŠ můžeme v rámci prevence pracovat na činitelích, které snižují riziko závislostí a návykového chování. Dr. Nešpor uvádí následující činitele: n Vysoká míra duševního zdraví, dobré tělesné zdraví. Negativní očekávání ve vztahu k alkoholu a jiným drogám. Dostatek dovedností týkajících se mezilidských vztahů, schopnost vytvářet citové vazby, dobré sebevědomí. Dobré způsoby, jak zvládat obtížné situace a řešit problémy. Dobrá schopnost vzdorovat nepříznivému vlivu okolí. Vnitřní přijetí hodnot, které jsou v rozporu s alkoholem a drogami. Veselost, vytrvalost, pilnost, přizpůsobivost, odolnost vůči neúspěchu. Schopnost plánovat a řešit problémy. Účinné způsoby jak mírnit nepříjemné duševní stavy jako úzkost, smutek nebo hněv (např. tak, že se dítě svěří, pěstuje zájmy, odreaguje se, umí relaxovat, sportuje apod.). Umí si navodit příjemné stavy zdravými způsoby. n n upraveno dle http://www.drnespor.eu/adde03.doc n Pojetí primární prevence v MŠ nKonkrétní náměty: qPráce s knihou: BREUIL, J. Filipova dobrodružství. Praha : Advent – Orion, 2005. KAMINSKÁ,R. Filipova nová dobrodružství. Praha : Advent – Orion, 2008 a další. qBýt v zakouřeném prostředí dětem škodí a vím proč (umím to říci dospělým). qAlkohol děti nesmí ani ochutnávat a vím proč. qOpilý člověk může být velmi nebezpečný (i když ho znám a bývá hodný). qNa počítači (tabletu, mobilu atd.) si děti mohou hrát, ale jen chvíli (nebo např. při dlouhé cestě autem) a s dovolením rodičů. q… qdůležité je u dětí rozvíjet žádoucí postoje, znalosti a především snažit se podporovat duševní, sociální a fyzické zdraví dětí n